De NMBS is niet van plan haar treinen geschikt te maken voor internetgebruik. Dat heeft een woordvoerster van de Belgische spoorwegmaatschappij gezegd en schrijft De Tijd woensdag.
‘Uit een marktonderzoek in 2008 is gebleken dat voor de pendelaar en de zakenreiziger internet slechts een secundaire behoefte is. Daarom werd beslist niet te investeren in internet. Bovendien beschikken steeds meer reizigers over toestelletjes waarmee ze, zonder internetinfrastructuur op het Belgische spoor, een internetverbinding kunnen maken’, luidt het bij de NMBS.
Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 100407_015
Toch geen internet op Belgische treinen
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
- rowan
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
- Bedankt: 22 keer
De primaire behoefte is stiptheid. Dat ze eerst es zorgen da ze op tijd rijden!Uit een marktonderzoek in 2008 is gebleken dat voor de pendelaar en de zakenreiziger internet slechts een secundaire behoefte is.
En dat ze het TBL1+ systeem uitrollen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
- Bedankt: 106 keer
Begrijpbaar. Op West-Europese schaal is België een "internet arm" land. Heel veel hebben dus nog niet eens breedband thuis, laat staan mobiel.
En jammer genoeg is dat een vicieuze cirkel... ICT/Internet wordt niet ter degelijkheid gepromoot/beheerd door de overheid.
En jammer genoeg is dat een vicieuze cirkel... ICT/Internet wordt niet ter degelijkheid gepromoot/beheerd door de overheid.
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Gelukkig is er mobile vikings waarmee je toch al kan surfen vanuit de trein. Snel is het niet maar t werkt toch al iets of wat...
In een halte aan het station zoveel mogelijk pagina's openen (gaat nog "snel") en die op het gemak lezen tot het volgende station
In een halte aan het station zoveel mogelijk pagina's openen (gaat nog "snel") en die op het gemak lezen tot het volgende station

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 23 keer
niet vergeten dat de NMBS uit *3* delen bestaat...dus 3x meer kosten om iets te implementeren...
voor Wifi is daar dus geen geld voor en de staat heeft hooguit geld gegeven voor die noodstop te implementeren...
in Nederland is die noodstop er al dus kunnen ze geld voor wifi geven...
voor Wifi is daar dus geen geld voor en de staat heeft hooguit geld gegeven voor die noodstop te implementeren...
in Nederland is die noodstop er al dus kunnen ze geld voor wifi geven...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Inderdaad. Internet is op dit moment volledig bijkomstig als je op de trein zit. Niet dat ik niet wil dat het er ooit van komt, maar nu zijn er andere prioriteiten voor de NMBS.rowan schreef:De primaire behoefte is stiptheid. Dat ze eerst es zorgen da ze op tijd rijden!Uit een marktonderzoek in 2008 is gebleken dat voor de pendelaar en de zakenreiziger internet slechts een secundaire behoefte is.
En dat ze het TBL1+ systeem uitrollen
En voor iedereen die geen half uurtje zonder internet kan: get a life of een Mobile Viking kaartje of zo...
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
-
- Elite Poster
geld in hun zakken stoppen...Maglor schreef:maar nu zijn er andere prioriteiten voor de NMBS.
btw hun grootste probleem is toch stiptheid... dus je moet "wachten" op de trein...
in de stations is er WiFi... die van telenet als ik me niet vergis?
dus iedereen met een turboline of diamondshake kan gratis gebruik reeds maken van Wifi in't treinstation...
al de rest kan best eens een boingo abbo nemen van 10 euro de maand ofzo
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 87 keer
Jammer, maar ik begrijp het wel.
In België is er amper een markt voor, degene die echt niet zonder internet kunnen/willen die hebben een 3G/EDGE-verbinding.
Trouwens, bij wie werkt dat goed? Want ik kan bijna niet surfen op de trein. Ik speel altijd mijn verbinding kwijt. (EDGE van BASE)
In België is er amper een markt voor, degene die echt niet zonder internet kunnen/willen die hebben een 3G/EDGE-verbinding.
Trouwens, bij wie werkt dat goed? Want ik kan bijna niet surfen op de trein. Ik speel altijd mijn verbinding kwijt. (EDGE van BASE)
-
- Deel van't meubilair
Tja, die liggen dan ook al enkele jaren te rotten in een magazijn.skynetbbs schreef:de staat heeft hooguit geld gegeven voor die noodstop te implementeren...
Misschien dat louter het bekijken van het toestel een vertekend beeld geeft, maar een week voor het inbouwen leek me trouwens ook meer dan voldoende (maar dat zal het standaard werkritme zijn veronderstel ik).
-
- Elite Poster
ze lagen er nog maar een jaar en waren eindelijk "gehomologeerd" geraaktr2504 schreef:Tja, die liggen dan ook al enkele jaren te rotten in een magazijn.
we zwijgen over de nieuwe locomotieven die ze aankochten en al jaren niet rijden omdat ze niet op het Belgische netwerk van stroom kunnen voorzien worden... hoe die Duitse treinen dan tot in Belgie rijden weet ik niet... misschien met een diesellocomotief die dan begint te duwen achteraan?Misschien dat louter het bekijken van het toestel een vertekend beeld geeft, maar een week voor het inbouwen leek me trouwens ook meer dan voldoende (maar dat zal het standaard werkritme zijn veronderstel ik).

-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 72 keer
Toch rare wereld aan t worden
Kunnen jullie nu echt niet een half uurke of zo zonder internet ?
Zelfde gebeurt met GSM
Niet moeilijk dat sociale contacten zo broos zijn tegenwoordig
Heel weinig personen praten nog met elkaar op bus - tram of treinen
Sommigen willen zelfs kunnen internetten op cafe
Waarom nie terwijl je aan fitnessen bent of andere sporten
Waar gaat dit eindigen?
Zelfde gebeurt met GSM
Waar gaat dit eindigen?
-
- Elite Poster
Internet is niet voor iedereen een pleziertje. Voor vele onder ons maakt het deel uit van ons dagelijkse werk.lion51 schreef:Toch rare wereld aan t worden
Zelfde gebeurt met GSM
Waar gaat dit eindigen?
Nuja, ik heb er geen last van (momenteel), ik ga niet met de trein werken. Maar bedenk dat het openbaar vervoer alweer niet interessanter/aanlokkelijker gemaakt wordt. Vertragingen, afgeschafte treinen, de klachten die je her en der leest zijn niet bij te houden.
Niet te verwonderen dat de meesten liever in de file staan dan een trein te nemen.
In de buurlanden hebben ze het veel beter begrepen (ze zijn dan ook groter): voorzie hogesnelheidstreinen met internet waartegen auto's niet kunnen concurreren (in comfort en reistijd).
-
- Deel van't meubilair
Toch wel, en er zijn zeker belangrijkere prioriteiten (zoals gewoon de trein stipt, frequent en met voldoende capaciteit later rijden) voor de Belgische spoorwegen... alléén staat men in de landen rondom ons niet stil. Uiteindelijk kom je dan op het punt dat je eens rondkijkt en moet vaststellen dat je hopeloos achterop loopt.lion51 schreef:Toch rare wereld aan t worden
Je kan evenzeer jezelf afvragen of je in 2010 nog een 1e klasse nodig hebt voor een ritje dat misschien gemiddeld 30 km is. De "service" die je daar krijgt lijkt mij vandaag de dag niet meer dan een basis waarvan iederen reiziger zou moeten genieten, maw. een deftige stoel, en plaats zodat je niet als een sardientje in een blik zit.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
't Is een marktonderzoek uit 2008, we weten allemaal wat er kan veranderen in 2 jaar. Meer en meer mensen hebben smartphones waarmee toegang tot het internet via Wi-Fi/2G/3G mogelijk is, ook niet altijd met gepaste tariefplannen. Internettoegang mogelijk maken op de treinen is niet in een paar maanden gefixt, maar in een aantal jaar. Mocht dat marktonderzoek van twee jaar geleden nog representatief zijn, binnen twee jaar zeker niet meer.
Als het er niet is, gaan mensen er niet mee vertrouwd geraken en dat ook niet wensen, want ze kennen het niet. Is het er wel, zullen ze zien dat het zeker gebruikt zal worden.
Een gebrek aan toekomstvisie bij de NMBS dus.
Als het er niet is, gaan mensen er niet mee vertrouwd geraken en dat ook niet wensen, want ze kennen het niet. Is het er wel, zullen ze zien dat het zeker gebruikt zal worden.
Een gebrek aan toekomstvisie bij de NMBS dus.
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1682 keer
- Bedankt: 1476 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ah, maakt toch niet uit. Moest het er gekomen zijn, zouden ze toch woekerprijzen hebben gevraagd voor het gebruik, waardoor bijna niemand het zou gebruikt hebben en waardoor ze bevestiging zouden gekregen hebben dat er niemand interesse in heeft.
-
- Elite Poster
Ja, zoiets als:Goztow schreef:Ah, maakt toch niet uit. Moest het er gekomen zijn, zouden ze toch woekerprijzen hebben gevraagd voor het gebruik, waardoor bijna niemand het zou gebruikt hebben en waardoor ze bevestiging zouden gekregen hebben dat er niemand interesse in heeft.
10€/100 kbit downstream
5€/milliseconde latency die je minder wenst
3€/KB die je transfert

- rowan
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
- Bedankt: 22 keer
GSM vrije wagons, dat zou toch rustig zijn.lion51 schreef:Toch rare wereld aan t worden
Zelfde gebeurt met GSM
Waar gaat dit eindigen?
Want sommigen zijn aan het bellen voor gans de wagon...
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 108 keer
Dat ze er eerst voor zorgen dat hun treinen wat minder door het rode licht rijden. 

Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Laten we gewoon teruggaan naar de tijd van 50 jaar geleden. Geen gsm, geen internet, geen problemen. 

- krisken
- userbase crew
In sommige - grote - station hangen er meerdere accesspoints van telenet, maar in de kleinere geen enkel.skynetbbs schreef:geld in hun zakken stoppen...Maglor schreef:maar nu zijn er andere prioriteiten voor de NMBS.
btw hun grootste probleem is toch stiptheid... dus je moet "wachten" op de trein...
in de stations is er WiFi... die van telenet als ik me niet vergis?
dus iedereen met een turboline of diamondshake kan gratis gebruik reeds maken van Wifi in't treinstation...
al de rest kan best eens een boingo abbo nemen van 10 euro de maand ofzo
Trouwens waar hangen ze die dingen : in de inkomhal. Als je daar wat werk doet en je trein komt - zoals gewoonlijk - 10 minuten te laat toe sta je daar alsnog 10 minuten met je vingers te draaien. Op het perron even snel je mail checken is dus onmogelijk zonder 2G/3G.
Dit is een reactie op het standpunt van de NMBS. Ieder van ons kan makkelijk een dag zonder internet! Echter zegt de NMBS dat je beter de trein zou nemen...milieuvriendelijker dan de auto blablabla goedkoper blablabla ... Maar waarom hebben bvb ministers een privéchauffeur...Juist ja, kunnen ze werken vanuit hun wagen in bvb de file. Zo zou ik naar antwerpen dagelijks de trein kunnen nemen en de mails beantwoorden die ik s nachts heb binnengekregen. Je zit in een makkelijke zetel, laptopje aan en hup je kan beginnen werken. Voor mensen die voor een "patron" werken niet handig, maar mensen waar elke minuut telt (time is business, remember...) zou internet wel makkelijk zijn.lion51 schreef: Kunnen jullie nu echt niet een half uurke of zo zonder internet ?
Dat de betrouwbaarheid van het onderzoek niet 100% juist is bewijst dan weer iets anders : http://blog.telenet.be/2010/03/%E2%80%9 ... -populair/ en http://userbase.be/nieuws/telecom/265-i ... n-mogelijk
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
Huh... in welke trein zit jij ? Ik heb een tijdje de trein Turnhout - Brussel genomen en dit waren nog steeds wagons uit mijn studententijd, harde groene plastic banken, geen deftige verluchting (laat staan airco - alhoewel af en toe gingen de deuren niet dicht) en vooral compleet overbevolkt. Ondertussen is het gelukkig iets beter (althans tijdens de spits, daarbuiten is het nog steeds huilen met de pet op) maar zelfs met internet kan ik me nog steeds niet inbeelden dat ik "gemakkelijk" er gebruik van zou kunnen maken.krisken schreef:Je zit in een makkelijke zetel
- krisken
- userbase crew
Psst ik spreek over de IC treinen alsook hun nieuwe dieselsr2504 schreef:Huh... in welke trein zit jij ? Ik heb een tijdje de trein Turnhout - Brussel genomen en dit waren nog steeds wagons uit mijn studententijd, harde groene plastic banken, geen deftige verluchting (laat staan airco - alhoewel af en toe gingen de deuren niet dicht) en vooral compleet overbevolkt. Ondertussen is het gelukkig iets beter (althans tijdens de spits, daarbuiten is het nog steeds huilen met de pet op) maar zelfs met internet kan ik me nog steeds niet inbeelden dat ik "gemakkelijk" er gebruik van zou kunnen maken.krisken schreef:Je zit in een makkelijke zetel

Telefonie = EDPnet + OVH