Mijn stelling dat DRM de eerlijke gebruikers treft, wordt hier nog maar eens bewezen.
En ja, het gaat hier dan misschien over Duitsland, maar vergeet niet dat CI+, wat Telenet van plan is te gaan implementeren (zie vorige gelekte Powerpoint presentaties op andere fora), de interface is waarop HD+ gebaseerd is.
De Duitsers gebruiken dus voor de commerciële zenders HD+, een systeem dat op CI+ gebaseerd is.
Mogelijkheden zijn dus onder andere om te beletten dat een programma opgenomen wordt, of het te voordien van een houdsbaardatum, waarna het niet meer kan afgespeeld worden.
Een andere mogelijkheid is om te beletten dat reclames doorgespoeld worden, een mogelijkheid waar vooral commerciële zenders gretig gebruik willen van maken.
Het systeem is nog niet zo lang in gebruik, en de eerste problemen duiken al op, zoals uit dit bericht blijkt (origineel : http://satundkabel.magnus.de/medien/art ... atlos.html)
(eigen vertaling) :
"HD+ opname bij Prosieben HD blokkeert - Zender is radeloos"
Raadsel omtrent geblokkeerde HD+ opnames
De privézender ProSieben heeft verrast op voorvallen gereageerd, waarbij HD+ gecertifieerde ontvangers de opname of daarop volgende weergave van HD opnames weigeren, waarbij ze verwijzen naar licentierechten.
Zo had onder andere een lezer van de SAT+KABEL redactie melding gemaakt van de mislukte poging om op 24 maart de door Prosieben HD getoonde US serie "The Vampire Diaries" op een externe harddisk van het Technisat Model HD8+ op te nemen en die de volgende dag af te spelen.
In de plaats daarvan toonde de ontvanger de melding "De uitzending mag om redenen van licentierechten niet opgenomen worden. Verdere informatie bekomt u op http://www.hd-plus.de" op het scherm.
Bij navraag bij Susanne Lang, Prosieben woorvoerster verzekerde zij SAT+KABEL vrijdagnamiddag dat HD+ gecertifieerde ontvangers niet de opname of weergave van individuele uitzendingen verhinderen.
Ondertussen zou men bezig zijn na te gaan of een technische fout of een fout bij de gebruikte settop box mogelijk is.
In principe maakt de door HD+ ontvangers ingezette CI+ interface het mogelijk om grondige technische beperkingen op te leggen.
Op dit moment wordt reeds gebruik gemaakt van het blokkeren van de Fast Forward mogelijkheid, om kijkers ervan te weerhouden dat ze reclame doorspoelen.
Ook het automatisch wissen van bestanden op harddiskna een door de zender vastgelegde archiveringstermin is in de specificaties voorzien."
Duitse CI+ variant : DRM slaat op hol...
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Toch leuk dat je als brave burger plots geconfronteerd wordt met deze DRM beperkingen terwijl de illegale downloaders hier net geen probleem mee hebben. Nogmaals een bewijs dat je het probleem best aanpakt bij de bron, en niet iedereen per definitie als een crimineel aanziet.
Sony en Samsung eigenaars ondervinden trouwens evenzeer bij Telenet problemen met DRM... hun toestellen blijven vaak gewoon zwart bij gebruik van HDMI.
Sony en Samsung eigenaars ondervinden trouwens evenzeer bij Telenet problemen met DRM... hun toestellen blijven vaak gewoon zwart bij gebruik van HDMI.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
- Bedankt: 106 keer
Na al mijn ontevredenheid over digitale tv in het algemeen, wordt de drang alsmaar groter om gewoon enkel de VRT te kijken via DVB-T en al de rest... Betaalbaar? --> kopen. Nieuw en wellicht niet betaalbaar? --> Cinema of huren. Niet betaalbaar en/of geld niet waard? --> downloaden...
Ik ben in elk geval al blij nooit aan andere producten van Telenet begonnen te hebben. De frustraties waren 8 jaar geleden al groot genoeg met het "verkreupelen" van een goeie internet verbinding... Ik krijg opnieuw de rillingen op m'n rug als ik aan die tijd terugdenk.
Ik wordt gewoon kotsmisselijk over allerhande pesterijen en de manier waarop de vloer gedweild wordt met de consument (zeker als het over telecom in België gaat). De entertainment sector leeft nog met principes van de 20ste eeuw en kunnen het niet meer langer verdragen dat ze maar "gigantische" winsten maken i.p.v. "woeker" winsten..
Frappant voorbeeld nodig over gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit? 15 jaar geleden had onze superdeluxe VCR van 16.000 BEF iets als PDC en Showview, dat ervoor zorgde dat uw opname netjes op tijd (maar niet te vroeg) startte en netjes op tijd stopte (zeker niet te vroeg, maar ook niet veel te laat). Tegenwoordig lijkt dat niet meer dan iets wat nog in het museum een plaatsje vindt (ik weet zelfs niet of PDC/Showview nog bruikbaar is op de analoge kabel...).
Probeer dat maar eens met alle energievretende, ongebruiksvriendelijke en trage rommel die door de strot geramd wordt bij modaal digitaal tv kijkend Vlaanderen...
Ik ben in elk geval al blij nooit aan andere producten van Telenet begonnen te hebben. De frustraties waren 8 jaar geleden al groot genoeg met het "verkreupelen" van een goeie internet verbinding... Ik krijg opnieuw de rillingen op m'n rug als ik aan die tijd terugdenk.
Ik wordt gewoon kotsmisselijk over allerhande pesterijen en de manier waarop de vloer gedweild wordt met de consument (zeker als het over telecom in België gaat). De entertainment sector leeft nog met principes van de 20ste eeuw en kunnen het niet meer langer verdragen dat ze maar "gigantische" winsten maken i.p.v. "woeker" winsten..
Frappant voorbeeld nodig over gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit? 15 jaar geleden had onze superdeluxe VCR van 16.000 BEF iets als PDC en Showview, dat ervoor zorgde dat uw opname netjes op tijd (maar niet te vroeg) startte en netjes op tijd stopte (zeker niet te vroeg, maar ook niet veel te laat). Tegenwoordig lijkt dat niet meer dan iets wat nog in het museum een plaatsje vindt (ik weet zelfs niet of PDC/Showview nog bruikbaar is op de analoge kabel...).
Probeer dat maar eens met alle energievretende, ongebruiksvriendelijke en trage rommel die door de strot geramd wordt bij modaal digitaal tv kijkend Vlaanderen...
- deej
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 4 keer
En toch kan het ook anders... In de UK heb je dankzij Freesat en Freeview een hele hoop kwalitatieve kanalen zo maar vrij uit de ether te pikken (DVB-T of DVB-S). Maar daar heeft de overheid dan ook correct voor ingegrepen en zich niet in de luren laten leggen door de lobbyers van de media bedrijven.
Waar een wil is is een weg, jammer genoeg ontbreekt het in België aan voldoende kennis bij de beleidsmakers om de consument echt verder te helpen.
Waar een wil is is een weg, jammer genoeg ontbreekt het in België aan voldoende kennis bij de beleidsmakers om de consument echt verder te helpen.
-
- Elite Poster
Wie betaald dat dan allemaal? De Britse belastingsbetaler? Kan je trouwens naast alle BBC (thema) kanalen nog veel meer ontvangen?deej schreef:En toch kan het ook anders... In de UK heb je dankzij Freesat en Freeview een hele hoop kwalitatieve kanalen zo maar vrij uit de ether te pikken (DVB-T of DVB-S). Maar daar heeft de overheid dan ook correct voor ingegrepen en zich niet in de luren laten leggen door de lobbyers van de media bedrijven.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 279 keer
Ja, in Groot-Brittanië betaalt de belastingbetaler wel aardig wat kijk- en luistergeld.TomG schreef:Wie betaald dat dan allemaal? De Britse belastingsbetaler? Kan je trouwens naast alle BBC (thema) kanalen nog veel meer ontvangen?deej schreef:En toch kan het ook anders... In de UK heb je dankzij Freesat en Freeview een hele hoop kwalitatieve kanalen zo maar vrij uit de ether te pikken (DVB-T of DVB-S). Maar daar heeft de overheid dan ook correct voor ingegrepen en zich niet in de luren laten leggen door de lobbyers van de media bedrijven.
Voordeel is dan echter wel dat je daar de meeste openbare en commerciële zenders FTA (free to air) vindt, zowel op satelliet als op DVB-T, en zowel in SD als HD.
Let op, de commerciële doen dat daar niet van harte.
De reden is dat de BBC kwalitatief hoge programma's doorstuurt die via een antenne (schotel of DVB-T) gratis op te pikken zijn (enkel bedoeld voor binnen het UK).
Dat vormde dan zo'n concurrentie dat de commerciële zich verplicht zagen om ook Channel 4, Film4, ITV1-2-3-4, ITV HD, enz. ook FTA aan te bieden.
En er bestaan natuurlijk nog altijd extra kanalen, zoals National Geographic, Disney Channel, enz. waar je wel moet voor extra betalen.
Ik persoonlijk vind zo'n systeem veel beter : je betaalt dus een serieuze kijk-en luistergeld taks, maar de aanbieders zijn neutraal qua medium.
Ze bevoordeligen niet de kabel, noch satelliet, noch IPTV.
Enkel voor nog eens bijkomende zenders moet je je bij een commerciële aanbieder aansluiten (Sky), en voor kabel natuurlijk, omdat je daar ook het onderhoud van de infrastructuur betaalt.
Duitsland is een voorbeeld van hoe het moest zijn, maar dat gevaarlijk aan het afglijden is.
Eerst was het zoals in Groot-Brittanië, met alle gewone openbare en commerciële zenders die FTA waren, en een hoog kijk- en luistergeld die dat financiert.
Echter, sedert kort zijn Prosieben en Sat1. bezig met een commercieel HD aanbod, waar de Duitsers dan toch weer extra voor moeten betalen.
Hun kijk- en luistergeld is echter niet gedaald.
Veel Duitsers vertikken het dan ook in te stappen op het HD+ systeem (variant van CI+), omdat het hun rechten als kijker schaadt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
Ik heb onlangs gelezen dat de BBC in feite een veel te groot stuk van de markt opeist door zich op heel wat segmenten en doelpublieken te gaan toeleggen. Op een dominante, maar mijn insziens geen slechte manier (ik heb het over het algemeen niet voor commerciële zenders).boulder schreef:Ja, in Groot-Brittanië betaalt de belastingbetaler wel aardig wat kijk- en luistergeld.TomG schreef:Wie betaald dat dan allemaal? De Britse belastingsbetaler? Kan je trouwens naast alle BBC (thema) kanalen nog veel meer ontvangen?deej schreef:En toch kan het ook anders... In de UK heb je dankzij Freesat en Freeview een hele hoop kwalitatieve kanalen zo maar vrij uit de ether te pikken (DVB-T of DVB-S). Maar daar heeft de overheid dan ook correct voor ingegrepen en zich niet in de luren laten leggen door de lobbyers van de media bedrijven.
Voordeel is dan echter wel dat je daar de meeste openbare en commerciële zenders FTA (free to air) vindt, zowel op satelliet als op DVB-T, en zowel in SD als HD.
Let op, de commerciële doen dat daar niet van harte.
De reden is dat de BBC kwalitatief hoge programma's doorstuurt die via een antenne (schotel of DVB-T) gratis op te pikken zijn (enkel bedoeld voor binnen het UK).
Dat vormde dan zo'n concurrentie dat de commerciële zich verplicht zagen om ook Channel 4, Film4, ITV1-2-3-4, ITV HD, enz. ook FTA aan te bieden.
En er bestaan natuurlijk nog altijd extra kanalen, zoals National Geographic, Disney Channel, enz. waar je wel moet voor extra betalen.
Ik neem aan dat dit met de crisis (en de bijbehorende besparingen van de BBC) dus opnieuw kan veranderen? Maw minder zenders FTA, want ze zullen dan niet meer zo sterk moeten concurreren (waar de BBC nu bij wijze van spreken brandhout van de commerciële zenders maakt).
Idem dito (en te denken dat kijk- en luistergeld hier jaren geleden afgeschaft werd...).boulder schreef: Ik persoonlijk vind zo'n systeem veel beter : je betaalt dus een serieuze kijk-en luistergeld taks, maar de aanbieders zijn neutraal qua medium.
Ze bevoordeligen niet de kabel, noch satelliet, noch IPTV.
Enkel voor nog eens bijkomende zenders moet je je bij een commerciële aanbieder aansluiten (Sky), en voor kabel natuurlijk, omdat je daar ook het onderhoud van de infrastructuur betaalt.
En zoals je zei, België komt achter. Nog een voordeel van in een IT/Telecom niet-progressief land te leven: je weet wat wel en niet komen zal (al dan niet positief).boulder schreef: Duitsland is een voorbeeld van hoe het moest zijn, maar dat gevaarlijk aan het afglijden is.
Eerst was het zoals in Groot-Brittanië, met alle gewone openbare en commerciële zenders die FTA waren, en een hoog kijk- en luistergeld die dat financiert.
Echter, sedert kort zijn Prosieben en Sat1. bezig met een commercieel HD aanbod, waar de Duitsers dan toch weer extra voor moeten betalen.
Hun kijk- en luistergeld is echter niet gedaald.
Veel Duitsers vertikken het dan ook in te stappen op het HD+ systeem (variant van CI+), omdat het hun rechten als kijker schaadt.
- deej
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 4 keer
Ja maar het probleem is ook dat de beleidsmakers er geen iota van snappen waardoor er fundamenteel verkeerde keuzes worden gemaakt. Zo is men bij de oprichting van Telenet veel te ver gegaan in het toekennen van alleenrechten op de kabel en had men perfect vanuit overheidswege DVB-T veel harder kunnen doordrukken als neutraal medium. Nu kwaakt de Vlaamse Overheid gewoon klakkeloos elk liedje na dat hen wordt ingelepeld door Telenet.TomG schreef:Nog een voordeel van in een IT/Telecom niet-progressief land te leven: je weet wat wel en niet komen zal (al dan niet positief).
-
- Elite Poster
Hoe zit dat trouwens in Nederland en Frankrijk? Ik weet dat er in NL het commerciële product Digitenne bestaat via DVB-T en dat je daar ook wel kabel en IPTV ziet. Maar beleidsmatig weet ik daar maar bitter weinig vanaf.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
In Frankrijk heb je zelfs op kabel maar 18 (!) zenders inbegrepen. Alles daarbuiten is betalen via set-top-box.
Het zijn wel dezelfde zenders als je kan ontvangen via DVB-T (ze noemen dat daar TNT), maar de plekken waar je dat kan ontvangen zijn erg beperkt (dankzij het landschap vermoed ik).
http://www.tnt-gratuite.fr/
Het zijn wel dezelfde zenders als je kan ontvangen via DVB-T (ze noemen dat daar TNT), maar de plekken waar je dat kan ontvangen zijn erg beperkt (dankzij het landschap vermoed ik).
-
- Elite Poster
Ja, en natuurlijk is dat gebakken lucht, alsof de VRT vanaf die dag voor 0 euro aan programma's maakt.TomG schreef: Idem dito (en te denken dat kijk- en luistergeld hier jaren geleden afgeschaft werd...).
-
- Elite Poster
Er is ook TNTsat, eh.meon schreef:In Frankrijk heb je zelfs op kabel maar 18 (!) zenders inbegrepen. Alles daarbuiten is betalen via set-top-box.
Tegen een kleine bijdrage kunnen de Fransen een satellietdecoder krijgen met een smartcard waar ze dan jarenlang voor niets kunnen naar de Franse zenders op satelliet kijken.