Sidebar : 0.5GB ram!!!

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Beste,

Ik heb momenteel een Core i7 920 met 12GB ram en windows vista 64 die volledig up-to-date draait.
Ik verbaas mij telkens opnieuw over de toenemende grootte in het ram gebeugen (taakbeheer) van de sidebar. Op dit moment is dit met 474.032kB de grootste slokop van de Ram.

Hoe kan dit in godsnaam???

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer

Welke applicaties heb je in je sidebar lopen?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Door jouw enorm groot fysiek geheugen is het niet verwonderlijk dat een applicatie veel geheugen claimt. Ik vind dit juist volledig normaal. Vermits het programma zich volledig in het werkgeheugen bevindt is de performantie juist optimaal. Dit gedrag is volledig normaal.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Ik heb exact dezelfde config (met win 7 64x) en heb 3 actieve monitoring apps draaien in sidebar (HD, cpu en netwerk monitoring). Qua RAM-verbruik staat msn messenger bovenaan met 188MB en sidebar komt amper aan 16MB.

Het probleem zit waarschijnlijk aan de combinatie vista + sidebar. Indertijd draaide dat bij mij ook zwaar en heb dat toen ook noodgedwongen af gezet, maar in windows 7 merk ik daar niets meer van.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
krisken
userbase crew
userbase crew

gr4vity schreef:Welke applicaties heb je in je sidebar lopen?
Het enige dat daar loopt is:
- Kalender
- Weer
- Processorcontroler
- Notities
- Valuta

De gewone standaard zaken van MS dus, niks extra toegevoegd.

Telefonie = EDPnet + OVH
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 95 keer

Ik wist niet dat mensen die sidebar effectief nog gebruikten, ik vind dat ding heel irritant.

Maar omdat ik ongeveer zelfde setup heb:

Intel Core i7 Quad Core 920 PC1333 8MB 2,67GHz socket 1366 maar met 6gig geheugen.

Even sidebar aangezet en deze nam direct 190.047 geheugen inbeslag.

EDIT: Windows vista 64bit OS
Afbeelding
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Conclusie:

smijt die vista buiten en ga over naar Win 7!
heb het mij nog geen seconde beklaagd!
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1685 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Dafke schreef:Conclusie:

smijt die vista buiten en ga over naar Win 7!
Ik mis mijn XP... Win7 crasht bij zowat elke boot één keer (en heel zelden ook tussenin). Gewoon freezen. Dan harde reset en alles werkt OK. Blijkt een typisch Win7 probleem te zijn, Microsoft zou proberen het op te lossen tegen service pack 1. Ondertussen zit ik ermee...
krisken
userbase crew
userbase crew

Bovenstaand probleem is ook bij mij het geval, en tevens de reden waarom ik mijn SSD en Win7 nog even aan de kant heb gezet...

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dafke schreef:smijt die vista buiten en ga over naar Win 7!
Ik ook niet... sidebar.exe neemt trouwens maar 16 MB in beslag bij mij (bij 1.1 van de 4 GB in gebruik).

Windows 7 Ultimate 64 bit.
C1nder
Pro Member
Pro Member

Bij mij neemt die sidebar maar 9 mb geheugen in. i7 860 met 4 gb ram op Win 7 Pro 64bit.
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 15 keer

Zoals je wel weet, hangt het RAM-gebruik af van de hoeveelheid data waarmee een proces moet werken he. Daarom, als een sidebar een halve gigabyte geheugen opvreet, ligt dat zeer waarschijnlijk aan de modules die erin zijn opgenomen en actief zijn. Ik heb zelf een Q8300 @2,5GHz met 6 GiB DDR3, Win7, en mijn sidebar verbruikt ook slechts 25-26 MiB (4 modules, klokje / kalender / weermodule / miniradio).

Krisken, kan je misschien even exact zeggen welke gadgets er draaien? (Dan bedoel ik fabrikant, naam en evt. verwijzing naar waar je ze hebt gehaald.)

Een halve gigabyte is absoluut niet normaal, als je weet dat het gemiddelde verbruik van het meest veeleisende kopie'tje van svchost.exe hier zo'n 160 MiB nodig heeft..
To download or not to download, that's the question.
krisken
userbase crew
userbase crew

Fireblade schreef:Zoals je wel weet, hangt het RAM-gebruik af van de hoeveelheid data waarmee een proces moet werken he. Daarom, als een sidebar een halve gigabyte geheugen opvreet, ligt dat zeer waarschijnlijk aan de modules die erin zijn opgenomen en actief zijn. Ik heb zelf een Q8300 @2,5GHz met 6 GiB DDR3, Win7, en mijn sidebar verbruikt ook slechts 25-26 MiB (4 modules, klokje / kalender / weermodule / miniradio).

Krisken, kan je misschien even exact zeggen welke gadgets er draaien? (Dan bedoel ik fabrikant, naam en evt. verwijzing naar waar je ze hebt gehaald.)

Een halve gigabyte is absoluut niet normaal, als je weet dat het gemiddelde verbruik van het meest veeleisende kopie'tje van svchost.exe hier zo'n 160 MiB nodig heeft..
Hi Fireblade!
Bedankt voor je reply hier.
Wat er draait kan je nalezen op één van de eerdere posts hier (http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 30#p314632). Ik heb dus geen extra stuff gedownload en via via via geinstalleerd. Enkel de standaard gadgets die aanwezig stonden.

Telefonie = EDPnet + OVH
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

krisken schreef:Bovenstaand probleem is ook bij mij het geval, en tevens de reden waarom ik mijn SSD en Win7 nog even aan de kant heb gezet...
Geen probleem mee, maar moest de installatie van windows 7 x64 wel afzonderlijk doen(zonder andere hdd), anders had ik vage problemen (eerst de firmware geüpdated).
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 15 keer

krisken schreef:
Fireblade schreef:Zoals je wel weet, hangt het RAM-gebruik af van de hoeveelheid data waarmee een proces moet werken he. Daarom, als een sidebar een halve gigabyte geheugen opvreet, ligt dat zeer waarschijnlijk aan de modules die erin zijn opgenomen en actief zijn. Ik heb zelf een Q8300 @2,5GHz met 6 GiB DDR3, Win7, en mijn sidebar verbruikt ook slechts 25-26 MiB (4 modules, klokje / kalender / weermodule / miniradio).

Hi Fireblade!
Bedankt voor je reply hier.
Wat er draait kan je nalezen op één van de eerdere posts hier (http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 30#p314632). Ik heb dus geen extra stuff gedownload en via via via geinstalleerd. Enkel de standaard gadgets die aanwezig stonden.
Excuses voor de late reply. Heb je al eens geprobeerd om gadgets een voor een te sluiten in de sidebar, om te zien hoe het RAM-gebruik evolueert? Zo kan je misschien uitmaken welk gadget de RAM opslorpt, en of het eventueel de Sidebar zelf is die al je geheugen opvreet.

Mocht het de Sidebar zijn, kan je enkele oplossingen proberen:

1. Verwijder de Sidebar folder
2. Doorzoek install.wim op een Vista CD naar de map Windows Sidebar kopieer deze naar %ProgramFiles%
3. Voer volgende instructies uit via een command prompt (als administrator):
Regsvr32 atl.dll
Regsvr32 "%ProgramFiles%\Windows Sidebar\sbdrop.dll"
Regsvr32 "%ProgramFiles%\Windows Sidebar\wlsrvc.dll"

of:

1. typ gpedit.msc bij Start, als administator uitvoeren.
2. Ga vervolgens naar Computerconfiguratie -->Beheersjablonen --> Windows-onderdelen --> Windows Sidebar -->Windows Sidebar Uitschakelen --> Rechtermuisknop erop, en Filter aan.
3. Schakel eventueel de service zelf voordien ook uit, als deze al niet is uitgeschakeld.
4. Zet de boel gewoon weer aan en check het verbruik (Je moet alles eens proberen he.. :p)

Als deze methodes niet zouden werken:

Houd er ook wel rekening mee dat Vista en Win7, in tegenstelling tot XP, sommige delen van voorheen gedraaide programma's in zijn RAM houdt. En dat het ook mogelijk is dat Vista de sidebar gewoon zélf genoeg ademruimte geeft.

Ohja, en ook nog dit: Hoe meer RAM er in je PC steekt, hoe meer RAM Vista zal gebruiken voor de performance. Aangezien 12 GiB nu wel heel veel is, kan dat ook een oorzaak zijn.

Edit: typo..
To download or not to download, that's the question.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

Upgrade naar windows 7.... je hebt last van Windows Prefetching feature....
onder task manager van windows 7 zie je dit effect als "total - cached - AVAILABLE - Free memory" onder de performance memory knop
die 0,5gb is "cached"... en kan elk moment vrijgegeven worden of gebruikt worden
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”