Maandagmiddag rond 16u zijn in een tunnel van de NMBS spoorwegmaatschapij in Zaventem liefst 15 glasvezelkabels moedwillig doorgeknipt. Het duurde ruim 12 uur voordat het dataverkeer opnieuw hersteld was.
Waarnemers sluiten uit dat het om het werk gaat van jongeren die schelmenstreken uithalen. De actie zou ondernomen zijn door vandalen die wel zeker wisten wat ze deden. De kabels in de tunnel liggen blijkbaar zichtbaar. Ze waren ook op verschillende plaatsen doorgeknipt. Volgens de krant Le Soir waren onder andere KPN, Telenet, Global Crossing, Belnet, BT en Eurofiber het slachtoffer. Het verhaal wordt door diverse bronnen bevestigd.
Bron: http://datanews.rnews.be/nl/news/90-14- ... rkeer.html
Moedwillige fiberbreuk in Zaventem verstoort dataverkeer
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Zo ziet ge maar... Uiteindelijk liggen heel veel datakabels relatief bereikbaar (voor eender wie met een schup en veel tijd). Het verbaast me dat ge niet vaker van die verhalen hoort...
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
- Bedankt: 252 keer
Toch niet weer een hacker die hogere limieten wil? 

-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
- Bedankt: 296 keer
schup ? edde zelfs in veel gevallen niet nodig.meon schreef:Zo ziet ge maar... Uiteindelijk liggen heel veel datakabels relatief bereikbaar (voor eender wie met een schup en veel tijd). Het verbaast me dat ge niet vaker van die verhalen hoort...
Veel ex-nmbs kabels liggen gewoon in betonnen profielkes naast de spoorlijnen, aan de oppervlakte, en zijn zo bereikbaar.
Idem voor veel kabels in spoor en metro tunnels.
en inderdaad, je hoort dat soort dingen maar zelden.
Langs de andere kant, dat in 2007 bij een bepaalde grote telco een hele rack met routing equipment is gepikt zonder dat iemand het merkte tot dat de klanten begonnen te klagen dat hun routing cloud down was, dat heeft men ook goed weten te verbergen.
© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Pak OVH daar ook maar bij, net als zo goed als 90% van het verkeer van BE naar NL...
Heb die kabelbreuk duidelijk kunnen zien op mijn smokeping en in de routeringen.
Heb die kabelbreuk duidelijk kunnen zien op mijn smokeping en in de routeringen.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti