beste,
aansluitpunt is in garage voorzien. Van daaruit vertrekken er verschillende utp-kabels naar bureau, living, slaapkamers.
In bureau is er een fax aanwezig (momenteel aangesloten).
Momenteel is er er op VDSL2-aansluitdoos en VDSL2-splitter aangesloten. Kabel vanuit splitter (dsl uitgang) is verbonden met aansluiting living via utp-kabel en hier is bbox2 op verbonden. Alle andere kabels zijn aangesloten op aansluitdoos (tel uitgang)
Momenteel staat mijn bbox2 in de living naast TV. Ik wil deze verplaatsen naar bureau om zo via ethernetkabel deze aan te sluiten op computer.
Ik lees dat VDSL als eerste dient afgetapt te worden. Welk is dan beste oplossing voor aansluitingen rek houdende met feit dat op aansluiting bureau dus zowel modem als fax dienen aangesloten te worden? Wat met andere voorziene kabels naar bureau, living, ...?
Alvast bedankt voor je antwoord
hoe vdsl2 aansluiten?
- Xplod
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Ik snap het probleem niet echt ... als er al een probleem zou zijn
Gewoon de Bbox2 naar de bureau en vandaar met een utp-kabel naar de BTV-decoder in de living.
De computer sluit je dan ... zoals je zelf wilt dus ... dan gewoon aan op een PC-poort van de Bbox2.
Telefonie ... en ik veronderstel dus ook de fax .... moet je nog steeds aftakken van de telefoonpoorten op je vdsl2 splitter .... ik veronderstel dat dit zo'n ingebouwde splitter is waar je het over hebt ?
PS: je sluit géén Bbox aan op de TV of PC maar net omgekeerd .... en een uitgang living op de Bbox
.... je bedoelt waarschijnlijk dus een TV-uitgang op de Bbox2 ... en vdsl tap je niet af .... dat heb je of je hebt dat niet m.a.w. dat is gewoon het type van aansluiting die Belgacom voor je voorziet tot bij jou thuis.

Gewoon de Bbox2 naar de bureau en vandaar met een utp-kabel naar de BTV-decoder in de living.
De computer sluit je dan ... zoals je zelf wilt dus ... dan gewoon aan op een PC-poort van de Bbox2.
Telefonie ... en ik veronderstel dus ook de fax .... moet je nog steeds aftakken van de telefoonpoorten op je vdsl2 splitter .... ik veronderstel dat dit zo'n ingebouwde splitter is waar je het over hebt ?
PS: je sluit géén Bbox aan op de TV of PC maar net omgekeerd .... en een uitgang living op de Bbox

-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 6 keer
Hij bedoelt gewoon dat het VDSL-signaal bij de intro van de rest moet worden gescheiden.Xplod schreef:en vdsl tap je niet af .... dat heb je of je hebt dat niet m.a.w. dat is gewoon het type van aansluiting die Belgacom voor je voorziet tot bij jou thuis.
Alvast bedankt voor jullie antwoord. Ik ben een leek en dus niet thuis in deze jargon.
Misschien voor alle duidelijkheid: er ligt GEEN UTP kabel tussen aansluitpunt bureau en aansluitpunt living (en ik ben niet van plan er eentje te leggen). Ik heb ook geen BTV meer, vandaar de verhuis van bbox2 (van living naar bureau).
Aangezien er EN een fax aanwezig is En de bbox zal geplaatst worden in bureau is er mi een probleem aangezien het VDSL-signaal bij de intro van de rest moet worden gescheiden.
Ik kan dus mi de intro "verlengen" naar het aansluitpunt in bureau (aangezien er een UTP-kabel ligt van garage naar bureau) en daar mijn VDSL2-aansluitdoos en VDSL2-splitter plaatsen, maar dan kan ik (volgens mij) geen gebruik meer maken van de andere UTP-kabels (van garage naar living, slaapkamers) of hier hier een meer interessante oplossing?
alvast bedankt
Misschien voor alle duidelijkheid: er ligt GEEN UTP kabel tussen aansluitpunt bureau en aansluitpunt living (en ik ben niet van plan er eentje te leggen). Ik heb ook geen BTV meer, vandaar de verhuis van bbox2 (van living naar bureau).
Aangezien er EN een fax aanwezig is En de bbox zal geplaatst worden in bureau is er mi een probleem aangezien het VDSL-signaal bij de intro van de rest moet worden gescheiden.
Ik kan dus mi de intro "verlengen" naar het aansluitpunt in bureau (aangezien er een UTP-kabel ligt van garage naar bureau) en daar mijn VDSL2-aansluitdoos en VDSL2-splitter plaatsen, maar dan kan ik (volgens mij) geen gebruik meer maken van de andere UTP-kabels (van garage naar living, slaapkamers) of hier hier een meer interessante oplossing?
alvast bedankt
-
- Plus Member
Ik zou de intro niet verplaatsen en de b-box in de garage (bij de intro) hangen.
Als je niet de mogelijkheid hebt om nog een tweede kabel naar de bureau te trekken, dan kan je ook proberen om zowel fax als internet over één utp-kabel te laten gaan: 4 aders voor ethernet (max 100Mbit dan) en de rest voor de fax.
Als je niet de mogelijkheid hebt om nog een tweede kabel naar de bureau te trekken, dan kan je ook proberen om zowel fax als internet over één utp-kabel te laten gaan: 4 aders voor ethernet (max 100Mbit dan) en de rest voor de fax.
- Devilzown
- Elite Poster
- Bedankt: 60 keer
Er gaat een UTP kabel van je garage naar je bureau.
- Sluit die kabel met het blauwe paar aan op je intro. (enkel deze op je intro aansluiten.)
- Plaats je ntp in het bureau, in je ntp heb je 3 klemmen.
- Op de zwarte klem zet je het blauwe paar van de UTP kabel (die je op de intro hebt verbonden).
- Sluit nu op de groene klem het groene paar aan (of één van de andere).
- Als je nu de vdsl2 splitter (de zespolige) op het ntp zet gaat via het groene paar het telefoon signaal weer terug naar de garage.
- Op dit groene paar sluit je de rest van je binnenbekabeling aan.
- Je fax sluit je aan op één van de telefoonpoorten van het NTP
- Devilzown
- Elite Poster
Dan kan hij zijn fax niet meer gebruiken he.
Je kan wel telefoon & netwerk over één kabel proberen halen, maar dat werkt meestal niet zo bijzonder goed.
Ook al klinkt het mss omslachtig, is op 10 minuutjes gepiept & erg eenvoudig hoor
Je kan wel telefoon & netwerk over één kabel proberen halen, maar dat werkt meestal niet zo bijzonder goed.
Ook al klinkt het mss omslachtig, is op 10 minuutjes gepiept & erg eenvoudig hoor

-
- Plus Member
Waarom niet? In uw oplossing gaan er toch ook twee signalen over één netwerkkabel?Devilzown schreef:Dan kan hij zijn fax niet meer gebruiken he.
- Devilzown
- Elite Poster
Kzal het anders zeggen.
Telefoon + dsl signaal in één kabel heb ik nog nooit last mee gehad.
Netwerk + telefoon signaal in één kabel al wel enkele malen. (en sindsdien doe ik dat gewoon niet meer
)
Is uit persoonlijke ervaring dus.
Ook is het gewoon makkelijker, stopcontactje verplaatsen & 2 draadjes inééndraaien.
Te doen met materiaal dat hij nu al in huis heeft.
En een stuk makkelijker om netjes af te werken.
Telefoon + dsl signaal in één kabel heb ik nog nooit last mee gehad.
Netwerk + telefoon signaal in één kabel al wel enkele malen. (en sindsdien doe ik dat gewoon niet meer

Is uit persoonlijke ervaring dus.
Ook is het gewoon makkelijker, stopcontactje verplaatsen & 2 draadjes inééndraaien.
Te doen met materiaal dat hij nu al in huis heeft.
En een stuk makkelijker om netjes af te werken.
-
- Plus Member
Achzo, wist ik niet. Het nadeel blijft dan wel dat hij de netwerkkabels die vanuit zijn garage naar andere delen van het huis vertrekken enkel voor telefonie kan gebruiken.
Een kabel bijtrekken naar de bureau zou wschl de meest ideale oplossing zijn
Een kabel bijtrekken naar de bureau zou wschl de meest ideale oplossing zijn