Smartphone <= 500 €

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Goztow schreef:
quistnix schreef:
meon schreef:Proximus, met een toestel van Mobistar, en in een Nokia center nieuwe (generieke) firmware op laten zetten.
Bedankt voor de tip Meon, heb ik vandaag gedaan en ben de trotse bezitter van een Nokia 5800 XM met versie V40 :-D
Ik zie dat je in brussel woont. Naar welk Nokia center ben je gegaan?
Ik ben naar Burofoon in Sint Peeters-Leeuw gegaan.
quistnix
Erelid
Erelid

FunkStar schreef:Conclusie: GPS via je smartphone is niet hetzelfde als een echte stand allown GPS?

Of kan je effectief sommige smartphones in je auto gebruiken die je accuraat de weg wijzen?
Ik heb op mijn Nokia 5800 XM Garmin Mobile XT geïnstalleerd en dat werkt even goed (zelfs beter) dan mijn Mio GPS toestel. Het is namelijk zo dat Assisted GPS sneller werkt dan alleen de gewone GPS. De Assisted GPS werkt namelijk met gegevens verstrekt door de GSM masten. Die zijn minder accuraat dan de GPS satelieten maar het is voldoende om in het begin te kunnen navigeren. Ik zou dus zeggen dat mijn Nokia beter zijn werk doet dan een stand alone toestel. Zie ook A-GPS
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik heb gisteren meteen de gratis OVI Maps geinstalleerd (is trouwens dezelfde Maps die reeds op de Nokia 5800 stond) en even de navigatie getest. Geen idee of het dankzij de v40 firmware is die ik ook recent heb geinstalleerd, maar ik had een fix op een dikke minuut denk ik (zonder A-GPS).

De navigatie bleek ook perfect te werken als ik m'n GSM net voor m'n dashbord plaatste... voor het schermpje van de normale ingebouwde GPS in het midden van de auto is het signaal echter te zwak. Om echt bruikbaar te zijn is een houder dus wel aangewezen.

Enige wat niet werkte waren de gesproken aanwijzigingen tijdens de twee ritten die ik gedaan heb... echter toen ik er gewoon mee aan het spelen was kreeg ik dan plotseling wel commentaar ?

Kortom, heb m'n mening een beetje herzien over de bruikbaarheid van een GSM voor navigatie... en echt handig voor op verlof buiten Europa. Het was blijkbaar al aan de koers van TomTom te merken gisteren wat dergelijke gratis alternatieven bieden.
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 95 keer

Damn nice, die Xpress music ziet er echt goed uit voor zijn prijs en nu met ovi maps lijkt deze nog beter.
Afbeelding
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

FunkStar schreef:Damn nice, die Xpress music ziet er echt goed uit voor zijn prijs en nu met ovi maps lijkt deze nog beter.
Inderdaad. Ik twijfel al een tijdje tussen de Nokia E52 (voordelen: native voip client, fysiek toetsenbord) en de 5800 XM (voordeel: groter scherm is handig bij mobiel internet). Ik had juist de knoop doorgehakt om toch de E52 te gaan kopen. Maar met die gratis navigatie verandert de zaak weer, vooral omdat ik begin februari een nieuwe auto krijg en heb dan geen ingebouwde gps meer. Ovi maps wordt ook aangeboden op E52, maar dat scherm lijkt me daarvoor te klein.

Luxe-problemen zijn ook problemen hé :)
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Vandaag Ovi Maps gebruikt om naar Druten (NL) te rijden. Ter referentie ook een TomTom One met recentste kaart naast gelegd. Qua gesproken aanwijzingen (je moet die apart downloaden trouwens) vond ik Ovi Maps beter. Ook de details op scherm zijn duidelijker bij Ovi Maps tov TomTom. De actualiteit van de kaart was bij TomTom wel veel beter.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1682 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Lap, daarnet naar het enige officiële Nokia service center van brussel gereden (volgens website Nokia) om daar te horen: binnen garantie doen we dat niet, en buiten garantie kost dat 25 € en ben je je GSM 10 dagen kwijt.

Neen dank u... Ik had mijn benzine en tijd kunnen beter besteden :@...
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster

Maar waar koop je nu een gsm zonder operator, overal mobistar of proximus 5800 XM.

Want ik denk niet dat er in mijn buurt een nokia center is.

@ Goztow: Je had beter wat aangedrongen, gsm werkt niet goed enzo zever :)
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

FunkStar schreef:Maar waar koop je nu een gsm zonder operator, overal mobistar of proximus 5800 XM.
Heb die van mij in Geel bij Elektromik of zoiets gekocht... no brand Nokia 5800XM.

Mits wat Google'n kan je trouwens vinden hoe je het zelf kan doen (wel schandalig dat Nokia het zelf niet wil doen).
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

FunkStar schreef:Maar waar koop je nu een gsm zonder operator, overal mobistar of proximus 5800 XM.

Want ik denk niet dat er in mijn buurt een nokia center is.

@ Goztow: Je had beter wat aangedrongen, gsm werkt niet goed enzo zever :)
Ze wilden het wel doen, maar voor 25 € en buiten garantie + opsturen naar Nokia... Right... Ik heb hem daar trouwens ook niet gekocht, maar waar dient die erkenning als Nokia service center dan voor???

Volgens mij hebben ze mij blaaskes wijs gemaakt omdat het hen niks ging opleveren. Tis eigenlijk schandalig...
quistnix
Erelid
Erelid

Goztow schreef:Lap, daarnet naar het enige officiële Nokia service center van brussel gereden (volgens website Nokia) om daar te horen: binnen garantie doen we dat niet, en buiten garantie kost dat 25 € en ben je je GSM 10 dagen kwijt.

Neen dank u... Ik had mijn benzine en tijd kunnen beter besteden :@...
De mijne is binnen garantie en bij burofoon in Sint Pieters-Leeuw maakten ze er geen enkel probleem van. Enkel door het feit dat ik nogal laat in de namiddag ben toegekomen en ik blijkbaar niet de enige was heb ik één dag moeten wachten. Maar ik heb wél netjes een vervang toestel gekregen (Nokia 3110). Kostprijs: 0 € (buiten de benzine natuurlijk). Misschien eerst eens even bellen op 02 331 06 04 ? Als je in Brussel of omstreken woont is Sint Pieters-Leeuw toch niet zo ver weg ? PS: zeg gewoon dat je toestel binnen garantie is, zelfs als dat niet het geval is. Ik heb in ieder geval niets moeten bewijzen.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Het is toch een half uur rijden voor mij :-S.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bij de phonehouse kost de 5800 XM 239 €. Heb wel geen idee of die branded is.
quistnix
Erelid
Erelid

johcla schreef:Bij de phonehouse kost de 5800 XM 239 €. Heb wel geen idee of die branded is.
En bij Pixmania 210 €
quistnix
Erelid
Erelid

Goztow schreef:Het is toch een half uur rijden voor mij :-S.
Voor mij ook :wink:
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Provider

quistnix schreef:
johcla schreef:Bij de phonehouse kost de 5800 XM 239 €. Heb wel geen idee of die branded is.
En bij Pixmania 210 €
Bij pixmania zie ik 225 euro staan. Volgens de beschrijving is er geen Nederlands menu mogelijk. Engels menu is ok, maar kan je dan nog wel NL-T9 gebruiken?
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Juist: mijn punt was dus dat op legale wijze nog geen goede navigatie mogelijk is op Android.
Dat is er wel: http://www.sygic.com
Ik gebruik het nu op m'n pda (wel windows mobile) en het werkt goed (het is wat éénvoudiger dan igo, maar het doet z'n werk).

Iemand weet van toestellen die er gaan uitkomen met maemo?
En hetwelke is beter, maemo of symbian? Want als ik het zo bekijken kan de 5800 zowat alles wat de n900 kan, maar de n900 kost wel dubbel zoveel (en is wat geekier).

greetz,

Nob
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
quistnix
Erelid
Erelid

Nob schreef:
Juist: mijn punt was dus dat op legale wijze nog geen goede navigatie mogelijk is op Android.
Ik gebruik het nu op m'n pda (wel windows mobile) en het werkt goed (het is wat éénvoudiger dan igo, maar het doet z'n werk).

En hetwelke is beter, maemo of symbian? Want als ik het zo bekijken kan de 5800 zowat alles wat de n900 kan, maar de n900 kost wel dubbel zoveel (en is wat geekier).

greetz,

Nob
Is natuurlijk legaal .... als je het koopt voor 79.99 €
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

r2504 schreef:Enige wat niet werkte waren de gesproken aanwijzigingen tijdens de twee ritten die ik gedaan heb... echter toen ik er gewoon mee aan het spelen was kreeg ik dan plotseling wel commentaar ?
Heb ondertussen de reden gevonden... in de auto gebruik ik Bluetooth voor de carkit... en dan tracht de 5800XM blijkbaar ook z'n audio over BT te sturen, echter de carkit is daar blijkbaar niet op voorzien :-(
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

quistnix schreef:
Nob schreef:

greetz,

Nob
Is natuurlijk legaal .... als je het koopt voor 79.99 €
Dat was toch de vraag... anders is het niet echt legaal he.
Ik vind je antwoord maw nogal raar.

greetz,

Nob
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
quistnix
Erelid
Erelid

Nob schreef:Dat was toch de vraag... anders is het niet echt legaal he.
Ik vind je antwoord maw nogal raar.

greetz,

Nob
Wel, ik dacht dat de originele poster bedoelde dat Nokia maps de enige gratris én legale GPS toepassing was. Ik heb ook Garmin XT en Cigic op m'n 5800 staan, maar dat zijn gekraakte versies (iets minder legaal dus :wink: )
TL@
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

FunkStar schreef:Damn nice, die Xpress music ziet er echt goed uit voor zijn prijs en nu met ovi maps lijkt deze nog beter.
Ik heb ook een 5800 gehad, echt niet aan te raden (volgens mij):

- De ene keer gaat de batterij 5 dagen mee, de andere keer maar een paar uur.
- Loopt geregeld vast
- Kan standaard zijn telefoonboek niet synchroniseren met de BT carkit (daarvoor moet andere software geïnstalleerd worden)
- Software toetsenbord is echt niet handig

De laatste firmware die ik geînstalleerd had, was v31

Toen heb ik hem geruild voor een Xperia (welke wel erg goed bevalt met custom ROM en SPB mobile shell)
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Hmmm ik heb die ervaring niet. Bij mij loopt hij heel lekker.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

TL@ schreef:- De ene keer gaat de batterij 5 dagen mee, de andere keer maar een paar uur.
Da's natuurlijk afhankelijk van het gebruik... als je constant muziek speelt, ondertussen WLAN gebruikt en bluetooth actief hebt dan krijg je je batterij er inderdaad door op één dag. Ik heb in ieder geval geleerd dat smartphones en lang werken met batterij twee dingen zijn die niet samengaan.
TL@ schreef:- Loopt geregeld vast
Eigenlijk nog maar zeer zelden ondervonden... enkel tijdens surfen trouwens.
TL@ schreef:- Kan standaard zijn telefoonboek niet synchroniseren met de BT carkit (daarvoor moet andere software geïnstalleerd worden)
De vraag is of dat de schuld is van de telefoon of de carkit ? Nu ja, op m'n vorige wagen lukte het ook niet (wel via een truukje - dus zonder extra software), op de huidige is het absoluut geen probleem (zelfs meerdere nummers per contact, adresgegevens voor navigatie, ...).
TL@ schreef:- Software toetsenbord is echt niet handig
Inderdaad... maar da's niet specifiek 5800 lijkt me, maar een algemeen probleem bij telefoons... je hebt nu éénmaal de fysieke beperkingen. Heb trouwens dit weekend een E72 in m'n handen gehad (zo'n breed ding met fysiek toetsenbord) en zelfs dat gaf eigenlijk niet de gewenste resultaten. Veel tijpen en telefoons gaan wat mij betreft dus ook niet samen.
TL@
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef: Da's natuurlijk afhankelijk van het gebruik... als je constant muziek speelt, ondertussen WLAN gebruikt en bluetooth actief hebt dan krijg je je batterij er inderdaad door op één dag. Ik heb in ieder geval geleerd dat smartphones en lang werken met batterij twee dingen zijn die niet samengaan.
Dat is waar, maar mijn gebruik van de telefoon was altijd hetzelfde en toch was de levensduur van de batterij nooit gelijk. Mij stoort het niet om de telefoon elke dag op te laden, zolang ik maar weet dat hij bijna leeg is.

r2504 schreef: De vraag is of dat de schuld is van de telefoon of de carkit ? Nu ja, op m'n vorige wagen lukte het ook niet (wel via een truukje - dus zonder extra software), op de huidige is het absoluut geen probleem (zelfs meerdere nummers per contact, adresgegevens voor navigatie, ...).
Wie z'n schul het is, maakt niet uit. Feit is dat mijn vorige gsm (SE W950i, draait ook Symbian) had er geen enkel probleem mee en m'n huidige (SE Xperia, Windows Mobile) alsook een hele oude van mij (om te testen, Samsung 750 of zoiets) deden het allemaal perfect met deze carkit. (ingebouwde carkit van Skoda zelf in een Octavia)
r2504 schreef:
TL@ schreef:- Software toetsenbord is echt niet handig
Inderdaad... maar da's niet specifiek 5800 lijkt me, maar een algemeen probleem bij telefoons... je hebt nu éénmaal de fysieke beperkingen. Heb trouwens dit weekend een E72 in m'n handen gehad (zo'n breed ding met fysiek toetsenbord) en zelfs dat gaf eigenlijk niet de gewenste resultaten. Veel tijpen en telefoons gaan wat mij betreft dus ook niet samen.
Inderdaad niet specifiek voor de 5800 (heb nog meer 1 werkbaar virtueel toetsenbord gebruikt, dat van de iPhone, jammer dat de rest niet echt fantastisch is zonder te Jailbreaken)
Mijn broer heeft een E71 en hij zegt dat het toetsenbordje goed went, na een tijdje kan je er vlot op typen. Ik vind het toetsenbord op mijn Xperia wel handiger.
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb ongeveer beslist:

Aangezien ik onverwachte andere kosten heb is mijn budget toch wat verminderd en zou ik een Nokia 5800 XM kopen.

Na wat opzoek werk naar XM zonder operator ben ik op pixmania terecht komen maar zit ik met een andere vraag.

Wat is het verschil tussen Nokia 5800 navigation edition & Nokia 5800 XM (buiten de prijs ofc :D)

Als je nog andere shops of winkels kent waar je een XM zonder operator kan vinden mag je dit gerust ook plaatsen (toch hier en daar negatieve dingen over pixmania gelezen).

EDIT: even wat meer info: navigation edition is met ovi maps maar waarom meer betalen voor iets dat je gratis kan downloaden op nokia.be?
Afbeelding
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 43 keer

FunkStar schreef:
Wat is het verschil tussen Nokia 5800 navigation edition & Nokia 5800 XM (buiten de prijs ofc :D)
http://www.gsmarena.com/compare.php3?id ... hone2=2906

voila :-)
quistnix
Erelid
Erelid

FunkStar schreef:Ik heb ongeveer beslist:

Aangezien ik onverwachte andere kosten heb is mijn budget toch wat verminderd en zou ik een Nokia 5800 XM kopen.
Damned good choise :-D
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster

ah bedankt, want die site van pixmania die s**** eigenlijk wel, zo onduidelijk.

quistnix schreef:Damned good choise :-D
ik hoop het ook :)
Afbeelding
TL@
Pro Member
Pro Member

Ik heb mijne hier gekocht:

http://www.telecomlink.nl/advanced_sear ... from=&dto=

Was best snel geleverd.

Enige wat je al eens hebt wanneer je online koopt: na een update kan de taal fout zijn (omdat de productcodes geen NL zijn) dan moet je zelf de product code veranderen, dat kan je trouwens ook doen als je een branded model koopt. Productcode veranderen en dan een update, krijg je zo unbranded firmware binnen.
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster

TL@ schreef:Ik heb mijne hier gekocht:

http://www.telecomlink.nl/advanced_sear ... from=&dto=

Was best snel geleverd.

Enige wat je al eens hebt wanneer je online koopt: na een update kan de taal fout zijn (omdat de productcodes geen NL zijn) dan moet je zelf de product code veranderen, dat kan je trouwens ook doen als je een branded model koopt. Productcode veranderen en dan een update, krijg je zo unbranded firmware binnen.

Niet dat ik er zoveel maar als je je productcode veranderd ben je dan illegaal bezig (beetje zoals een jailbreak...)

BTW voor de mensen die geïnteresseerd zijn die navigation edition heeft intern maps aanwezig + car set.
Afbeelding
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb zonet de 5800 XM bij the Phonehouse gekocht voor 239 €.

Eerste indruk is zeker positief.
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 83 keer
Bedankt: 49 keer

Voor mij is enkel de Samsung Omnia 2 i8000 de beste op dit moment.
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
Dave
Pro Member
Pro Member
Twitter: davefrombelgium
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Mmm 239€ lijkt mij zeker waar voor z'n geld voor de Nokia 5800XM ... het enige wat me niet zo bevalt is die Flashlite ... volgens mij zorgt dit ervoor dat je toch lang niet overal heen kan surfen ...
Dan is de de HTC Hero (349€ bij Vandenborre) met z'n volwaardige Flash ondersteuning toch niet te versmaden, denk ik zo ... vraag is alleen of het de moeite is om eventueel nog te wachten op de Nexus (al zal die wel een pak duurder zijn, dus eigenlijk niet, denk ik).
flt
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Dave schreef:Dan is de de HTC Hero (349€ bij Vandenborre) met z'n volwaardige Flash ondersteuning toch niet te versmaden, denk ik zo ... vraag is alleen of het de moeite is om eventueel nog te wachten op de Nexus (al zal die wel een pak duurder zijn, dus eigenlijk niet, denk ik).
De Nexus blaast de Hero weg op vlak van snelheid, mocht je alleen twijfelen tussen die 2 zou ik echt wel wachten hoor.

Met Android 2.1 voegt Sense maar weinig meer toe behalve de widgets al de rest zit er nu standaard in en widgets look-a-like's zijn te vinden in de Market.
quistnix
Erelid
Erelid

Opus schreef:Voor mij is enkel de Samsung Omnia 2 i8000 de beste op dit moment.
Ziet er inderdaad fantastisch uit. Zeker het scherm van zo maar eventjes 3,7 inch is wel écht de max. Maar het toestel kost dan wel 400 €. Ik betwijfel sterk of de prijs/kwaliteit verhouding even goed is als die van de N5800. Komt nog bij dat de starter van deze topic absoluut geen Windows Mobile wou. Ze hebben er dan bij Samsung dan maar een GUI overheen gegoten om de gebruiksvriendelijkheid te bekomen zoals die out of the box al is bij Symbian.
meon
Administrator
Administrator
Provider

Dave schreef:Mmm 239€ lijkt mij zeker waar voor z'n geld voor de Nokia 5800XM ... het enige wat me niet zo bevalt is die Flashlite ... volgens mij zorgt dit ervoor dat je toch lang niet overal heen kan surfen ...
Je kan alle Flash-inhoud afspelen tot Flash 8. 9 en 10 geeft een warning en een lege plek op de pagina.
En nee, Bloons krijg je niet gespeeld :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

meon schreef:
Dave schreef:Je kan alle Flash-inhoud afspelen tot Flash 8. 9 en 10 geeft een warning en een lege plek op de pagina.
Nokia heeft een update voor de Flash Litenaar 3.1 voor Nokia 5800 met volgende specs...

•Improved Web Browsing, 91% of top 500 internet sites.
•Flash 9 (AS2 only) support
•Local Connection / HTML Text / GetURL_target / CSS support / WMode
•H.264 support / Improved video support (smoothing, seek)
•Improved memory handling for images
•MP3 Streaming support
•Support for hardware acceleration — Flash Lite 3.1 supports OpenVG 1.1 to improve flash rendering performance on capable devices.
•Linux Reference port
meon
Administrator
Administrator
Provider

Staat niet tussen m'n updates (wel Python en paar dingen), maar mogelijk al eerder gedaan.
Feit is dat de meeste banners het wel degelijk doen op een pagina ja :)
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb gisteren een zestal updates uitgevoerd, van Flash herinner ik me ook niets.

Ik heb een toestel dat niet gebrand is door een provider, maar volgens de site van Nokia is v30 toch de meest recente versie. Ik kan dus niet upgraden naar v40. Heeft iemand een idee hoe dit te verhelpen is?

Vanmorgen heb ik de navigatie ook eens uitgeprobeerd. Had zeer vlug een fix en de verkeersinformatie was ook heel accuraat.
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”