Sync op 4,6 mbit > slechts 1.8 mbit?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Beste,

Ik ben vrij nieuw in ADSL land en kom van Telenet. Ik heb een abo afgesloten bij Scarlet.

Mijn afstand tot de centrale is 3,028meter (weet het van BC technieker, die ziet dat op zijn computer scherm staan).

Mijn modem synct op een 4,6mbit profiel. Toch haal ik bij diverse snelheidstests *nooit* meer dan 1.9mbit.
Upload komt niet boven de 256 kbit/s uit.

Hoe komt dit? Het lijkt wel of de lijn gecapt wordt. Of ik nu 's nachts, weekend, week test, het blijft altijd maar rond de 1.9mbit liggen.

In principe is dit wel genoeg voor de meeste toepassingen, toch geeft heet soms problemen met YouTube of als je met meerdere gebruikers tegelijkertijd op de lijn bezig bent.

Hoe komt dit? Wat kan ik eraan doen? Ik zou al content zijn mocht ik 3.3mbit ofzo syncen, maar die dan effectief ook halen!

Alvast bedankt!
cyberbozzo
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6160
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Zoals jezelf zegt, het is de waarde waarop je synct, er gaat nog redelijk wat overhead mee door de lijn (data die niet relevant zijn voor jouw), maar die wel belangrijk zijn om de data van computer a naar computer b te krijgen.

Om dit wat verder te verduidelijken heb ik volgend prentje voor jouw:

Afbeelding

Bij deze kun je veralgemenen dat je ongeveer 10% verliest van je syncsnelheid aan overhead, wat in mijn geval vrij goed benaderd is.
Ik denk dus dat jouw snelheidsprofiel te hoog staat, en dat je op 3,3 mbit waarschijnlijk beter zal presteren.

Dit is wat ik haal:
Downstream Upstream
SNR Margin 13.3 24.0 dB
Line Attenuation 35.2 18.0 dB
Data Rate 4640 512 kbps

Afbeelding
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Bedankt voor je verduidelijking!

Ik heb mijn telefoon gepakt en naar Scarlet gebeld. Daar volgden ze jouw redenering en hebben ze ook gezegd dat ik op een lager profiel iets betere prestaties zou halen.

Men heeft nu een aanvraag ingediend aan hun second line helpdesk om mijn profiel te verlagen van 4.6mbit naar 3mbit. Een 3.3 profiel was niet beschikbaar volgens de helpdeskmedewerker. Klopt dat laatste?

Nu gaan ze eerstdaags mijn profiel wijzigen (kan tot 5 werkdagen duren vertelde ie). Ben benieuwd wat dat gaat geven...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18461
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

honda4life schreef: Bij deze kun je veralgemenen dat je ongeveer 10% verliest van je syncsnelheid aan overhead, wat in mijn geval vrij goed benaderd is.
Ik denk dus dat jouw snelheidsprofiel te hoog staat, en dat je op 3,3 mbit waarschijnlijk beter zal presteren.
Gemiddeld wordt gerekend dat je bij ADSL ca 15% overhead hebt.
Dus jouw waarden kloppen: 4.640 sync * 85% = ca 3.90 Bbit/s netto download.

Maar jouw conclusie naar "cyberbozzo" dat hij betere prestaties zal hebben bij een lagere sync (van 4.6mbit naar 3mbit) kan ik niet volgen ?? De enige zekerheid is dat zijn downlaod nu wel beperkt zal zijn tot max 2.55 Mbit/s
Ik neem aan dat hij een stabiele verbinding heeft met zijn huidige profiel van 4.6mbit (hij heeft toch geen gewag gemaakt van constante disconnects of zo). Zijn tegenvallende snelheidstests (max 1.9 down, 256 up) bij een stabiele sync van 4.6mbit moet volgens mij een andere oorzaak hebben !!!
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

philippe.deleye schreef: Ik neem aan dat hij een stabiele verbinding heeft met zijn huidige profiel van 4.6mbit (hij heeft toch geen gewag gemaakt van constante disconnects of zo). Zijn tegenvallende snelheidstests (max 1.9 down, 256 up) bij een stabiele sync van 4.6mbit moet volgens mij een andere oorzaak hebben !!!
Philippe.
Inderdaad, bijzonder stabiele lijn hier op 4.6mbit. Eens om de zoveel tijd heb ik een disconnect (maar dat is normaal denk ik; 36uur disconnect heb je ook bij Scarlet denk ik hé?).

Heb net de logfiles even bekeken van mijn modem en die leren mij dat er vannacht om 3uur nog eens een disconnect is geweest, maar voor de rest is de lijn al de hele dag up. Ook de vorige dagen was dat ongeveer hetzelfde scenario.

De helpdesk vertelde me dat het normaal was dat ik op een lagere sync betere prestaties zou halen. De helpdesker wist er niet veel van (hij wist zelfs niet dat er een profiel bestond dat lager zat dan 4.6mbit, hij dacht eerst dat dat het hoogste profiel was, toen ik volhield dat er een lager was, haalde ie zijn collega erbij (en ondertussen werd helaas de lijn naar helpdesk 'gemute')). Zijn collega vertelde hem dat ik op een lager profiel betere prestaties zou halen.
Hij vertelde er nog bij dat dat kwam doordat er veel pakketjes verloren gingen wegens te hoge sync, en dat dat op een lager profiel geen problemen meer mag geven.

Kan dat, of is dat b*llsh*t wat de helpdesker mij vertelde?

In bijlage zit een screenshot van mijn modem; die toont de huidige downstream/upstream waarde (huidige waarde, dus niet de syncspeed!).
Als je daar de overhead aftrekt (10 à 15% zoals eerder in dit topic al geschreven), komt dat inderdaad ongeveer neer op 1.8mbit/1.9mbit.
Niets aantrekken van mijn DU-Meter, dat is helaas een upload via mijn interne netwerk :-)

Ik test straks voor alle zekerheid nog eens met een andere modem, maar ik vermoed niet dat daar het probleem ligt.

thx!
Bijlagen
Sans titre.JPG
Screenshot Modem downstream & upstream
(107.78 KiB) 41 keer gedownload
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3675
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 263 keer
Bedankt: 104 keer
Provider

Ik kan best geloven dat je maar 1.9 haalt, want je staat maar op een 2.2Mbit profiel !!! Btw dat is wel uw sync speed eh
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6160
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

inderdaad ja, het kan goed zijn dat je 4,6 mbit wel aankan :p
Schandalig dat belgacom u op zo'n laag profiel plaatst

Grabit gebruiker :p
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18461
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

honda4life schreef:inderdaad ja, het kan goed zijn dat je 4,6 mbit wel aankan :p
Schandalig dat belgacom u op zo'n laag profiel plaatst
Wie zegt dat Belgacom hem op zo'n laag profiel heeft geplaatst ?
Bij ADSL2+ is het zo dat de modem automatisch op een de maximale snelheid zal syncen die de lijn aankan.
Blijkbaar is dit dus 2.2mbit, rekening houdend met de overhead heeft hij dus inderdaad een max. download van 1.9 Mbit/s.
Een profiel verlaging van 4.6mbit naar 3mbit zal dus niets uithalen, de modem zal blijven syncen op 2.2mbit. Het is dus een fabeltje dat je beter bent met een lager profiel ...

Cyberbozzo,
Jouw probleem is dus de kwaliteit van je lijn (of de binnenbekabeling)
Bel naar de storingen en laat je lijn meten.
Kijk ook eens jouw binnenbekabeling na: de ADSL modem moet zo dicht mogelijk bij jouw aansluitpunt staan (waar de telefoonlijn binnenkomt), en de splitters correct aangesloten ?
Kan je ook eens je lijnwaarden opgeven (SNR, attenuation). Je kan deze warden meestal uitlezen uit je ADSL modem (of als je de test doet met een andere modem)
Philippe
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

philippe.deleye schreef:
honda4life schreef: Cyberbozzo,
Jouw probleem is dus de kwaliteit van je lijn (of de binnenbekabeling)
Bel naar de storingen en laat je lijn meten.
Kijk ook eens jouw binnenbekabeling na: de ADSL modem moet zo dicht mogelijk bij jouw aansluitpunt staan (waar de telefoonlijn binnenkomt), en de splitters correct aangesloten ?
Kan je ook eens je lijnwaarden opgeven (SNR, attenuation). Je kan deze warden meestal uitlezen uit je ADSL modem (of als je de test doet met een andere modem)
Philippe
Sorry mensen, ik wist niet dat dat mijn sync speed was! Raar: want zowel Belgacom als Scarlet beweerden dat ik op 4,6mbit zit! Ik geloofde hen dan ook en dacht dat de modem enkel de huidige (of een gemiddelde over een aantal minuten) speed weergaf. Gelukkig dat ik de screenshot plaatste, zo is dat al duidelijk geworden.
Raar dat men dan ook op de helpdesk van Scarlet zei deze middag: 'ja meneer u zit op 4,6mbit en we gaan u op 3 mbit zetten'. Die mannen kennen er nog minder van dan mij blijkbaar... Moet je dan een helpdesk voor hebben.

Kan ik op de storingen van Belgacom terecht voor sync met Scarlet? Of gaan ze me daar doorverwijzen naar Scarlet?

Als de modem synct op maximum (zoals bij ADSL2+ is zei je) dat de lijn aankan, wat is dan de oplossing? Dan lijkt het me of er geen oplossing is?

Binnenbekabeling is perfect in orde! Modem zit direct op dropkabel van Belgacom en daar heeft BC een fullrate splitter op geïnstalleerd. BC heeft hier de installatie (gedeeltelijk) gedaan... Dus dat zit wel goed denk ik.

Raar dat ik een slechte kwaliteit van lijn zou hebben, want mijn appartement is nog maar een 4 jaar geleden gebouwt...

Edit; net met Belgacom storingen aan de lijn gehongen. Vriendelijke mens die mij heeft gezegd dat hij normaal geen aanpassingen mag doen omdat ik bij Scarlet zit, maar hij zou toch een poging wagen om mij te helpen. Hij verhoogde mijn profiel naar 4mbit. De modem synchroniseerde terug (ging allemaal heel snel, hij paste het aan, en 20 seconden later zag ik mijn modem opnieuw syncen) op 4mbit en 512 kilobit upload.
Onmiddellijk (10 seconden na synchronisatie) disconnecte mijn modem terug. Eerst dacht de medewerker dat het gewoon was omdat mijn lijn het profiel niet aankon. Hij tokkelde wat verder op zijn computer en kwam tot de vaststelling dat zijn wijziging (qua profiel) doorgevoerd was en onmiddellijk terug ongedaan gemaakt werd omdat hij er de rechten niet voor heeft...
Dusja, morgen maar weer eens naar Scarlet bellen om een nieuw ticket aan te maken voor 2nd line support met de vraag om mij op 4mbit te zetten.

Toch wel jammer dat dat bij Belgacom gewoon kan met een paar klikken op hun PC, en dat dit bij Scarlet 5 werkdagen moet duren... Echt jammer.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6160
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Weer wat bijgeleerd dus (ik zit nog niet op ADSL2, bij grensgemeenten loopt alles wat achter :lol: )

Het feit da het zo lang duurt voor de profielen te veranderen is niks meer of minder van vuile marketingtrucs van BC.
Voor de "service" moet je bij BC zijn, natuurlijk betaal je dat, en krijg je niet veel volume.
Dit geeft hun service een voordeel.
Zo denk ik er toch over.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1256
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

philippe.deleye schreef:
honda4life schreef:inderdaad ja, het kan goed zijn dat je 4,6 mbit wel aankan :p
Schandalig dat belgacom u op zo'n laag profiel plaatst
Wie zegt dat Belgacom hem op zo'n laag profiel heeft geplaatst ?
Bij ADSL2+ is het zo dat de modem automatisch op een de maximale snelheid zal syncen die de lijn aankan.
Blijkbaar is dit dus 2.2mbit, rekening houdend met de overhead heeft hij dus inderdaad een max. download van 1.9 Mbit/s.
Een profiel verlaging van 4.6mbit naar 3mbit zal dus niets uithalen, de modem zal blijven syncen op 2.2mbit. Het is dus een fabeltje dat je beter bent met een lager profiel ...

Cyberbozzo,
Jouw probleem is dus de kwaliteit van je lijn (of de binnenbekabeling)
Bel naar de storingen en laat je lijn meten.
Kijk ook eens jouw binnenbekabeling na: de ADSL modem moet zo dicht mogelijk bij jouw aansluitpunt staan (waar de telefoonlijn binnenkomt), en de splitters correct aangesloten ?
Kan je ook eens je lijnwaarden opgeven (SNR, attenuation). Je kan deze warden meestal uitlezen uit je ADSL modem (of als je de test doet met een andere modem)
Philippe
2240/384 is gewoon een profiel. Heeft niks te maken met wat de lijn aankan.
Negotiated synchwaardes ga je enkel by cityconnect vinden.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Dit zijn mijn lijnwaarden:
Signal_attenuation 42 dB 21 dB
Current_bit_rate 2240 kbits/sec 384 kbits/sec
Maximum_attainable_bit_rate 4480 kbits/sec 864 kbits/sec
Relative_capacity 54 % 50 %
Noise_margin 16 dB 21 dB
Power_transmitted_in_line 19 dBm 12 dBm

Nu heb ik vandaag naar Scarlet gebeld. Daar kreeg ik een zeer onvriendelijke medewerker aan de lijn en die heeft mij hetvolgende gezegd:
'wij gaan uw lijn helemaal niet op 3.3mbit zetten mijnheer, 2.2 mbit is het maximum wat uw lijn aankan. U heeft slechte lijnwaardes en uw binnenbekabling is niet in orde. Wij zien dit door dat wij een meting hebben voor de waardes tot aan de Belgacom intro en een meeting tot aan de modem. Daar zit een verschil op van 10%!'
Ik weet niet wat er mis is met mijn binnenbekabling. Er kan eigenlijk nietveel mis aan zijn want er is eigenlijk geen binnenbekabling. Modem hangt direct op de Belgacom droplijn en er zijn geen tels achter aangesloten (in de toekomst wel nog de bedoeling).

Wat bedoeld men met de intro? Is dat de intro op mijn appartement of is de intro dat blauwe bakje dat onderaan in de appartementsblok hangt (samen bij de meters voor gas en elektriciteit)?

Wat kan ik doen? Toch aandringen bij Scarlet om mij op 3.3mbit te zetten, of zou ik het zo laten en had die medewerker gelijk?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18461
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

cyberbozzo schreef:Dit zijn mijn lijnwaarden:
Signal_attenuation 42 dB 21 dB
Current_bit_rate 2240 kbits/sec 384 kbits/sec
Maximum_attainable_bit_rate 4480 kbits/sec 864 kbits/sec
Noise_margin 16 dB 21 dB
Deze lijnwaarden zeggen meer dan al de vorige uitleg (had je al in je eerste post moeten geven) ;)
Mijn conclusies zouden zijn:
1) De lijnwaarden duiden aan dat de afstand tot de centrale tussen 3.0 en 3.5 km bedraagt.
2) Theoretisch kan deze lijn rond 4 Mbits/s aan (en je modem bevestigt dit: max bit rate = 4480 kbits/s)
3) Het is dus niet jouw ADSL Modem die de snelheid heeft beperkt "wegens slechte lijn" maar de provider heeft jou op een 2.2mbit profiel gezet

* Ik zou er dus op aandringen om het profiel te verhogen naar bijvoorbeeld 3.3mbit (dan gaat je download verhogen naar ong 2.6Mbit/s).
* Een 4.6 sync zit er bij jou niet in (gezien de opgegeven lijnwaarden, cq afstand tot de centrale). Bij een 4.6mbit sync zal je SNR zakken tot onder de 7 dB, en dit is marginaal.
* Je zou echter ook kunnen aandringen om je profiel te verhogen naar 4.6mbit. Theortisch zal je modem (afhankelijk van het model) proberen te syncen op de hoogst mogelijk - nog stabiele - snelheid, namelijk rond de 4mbit.

Ik heb een gelijkaardige ervaring gehad toen ik nog op ADSL2+ zat: BGC wilde mij geen hoger profiel geven dan 9mbit, omdat mijn lijn geen 12mbit aankon. Na verschillende telefoontjes en hard aandringen heb ik dan toch eens een vriendelijke medewerker gevonden die het wilde "proberen" om mij op 12mbit te zetten. Mijn modem (FritzBox) synchroniseerde netjes op 11.500 kbit/s (max. wat de lijn aankon) en ik had een stabiele verbinding. Bij ADSL2+ "onderhandelen" de modem en de centrale de beste sync, een "te hooog" profiel moet dus niet noodzakelijk problemen geven ...
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1256
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

cyberbozzo schreef:Dit zijn mijn lijnwaarden:
Signal_attenuation 42 dB 21 dB
Current_bit_rate 2240 kbits/sec 384 kbits/sec
Maximum_attainable_bit_rate 4480 kbits/sec 864 kbits/sec
Relative_capacity 54 % 50 %
Noise_margin 16 dB 21 dB
Power_transmitted_in_line 19 dBm 12 dBm

Nu heb ik vandaag naar Scarlet gebeld. Daar kreeg ik een zeer onvriendelijke medewerker aan de lijn en die heeft mij hetvolgende gezegd:
'wij gaan uw lijn helemaal niet op 3.3mbit zetten mijnheer, 2.2 mbit is het maximum wat uw lijn aankan. U heeft slechte lijnwaardes en uw binnenbekabling is niet in orde. Wij zien dit door dat wij een meting hebben voor de waardes tot aan de Belgacom intro en een meeting tot aan de modem. Daar zit een verschil op van 10%!'
Ik weet niet wat er mis is met mijn binnenbekabling. Er kan eigenlijk nietveel mis aan zijn want er is eigenlijk geen binnenbekabling. Modem hangt direct op de Belgacom droplijn en er zijn geen tels achter aangesloten (in de toekomst wel nog de bedoeling).

Wat bedoeld men met de intro? Is dat de intro op mijn appartement of is de intro dat blauwe bakje dat onderaan in de appartementsblok hangt (samen bij de meters voor gas en elektriciteit)?

Wat kan ik doen? Toch aandringen bij Scarlet om mij op 3.3mbit te zetten, of zou ik het zo laten en had die medewerker gelijk?
Gewoon opnieuw bellen, dan edde iemand anders aan de lijn. :-)
Met die waardes lukt dat best wel.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3239
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

cyberbozzo schreef:Dit zijn mijn lijnwaarden:
Signal_attenuation 42 dB 21 dB
Current_bit_rate 2240 kbits/sec 384 kbits/sec
Maximum_attainable_bit_rate 4480 kbits/sec 864 kbits/sec
Relative_capacity 54 % 50 %
Noise_margin 16 dB 21 dB
Power_transmitted_in_line 19 dBm 12 dBm

Nu heb ik vandaag naar Scarlet gebeld. Daar kreeg ik een zeer onvriendelijke medewerker aan de lijn en die heeft mij hetvolgende gezegd:
'wij gaan uw lijn helemaal niet op 3.3mbit zetten mijnheer, 2.2 mbit is het maximum wat uw lijn aankan. U heeft slechte lijnwaardes en uw binnenbekabling is niet in orde. Wij zien dit door dat wij een meting hebben voor de waardes tot aan de Belgacom intro en een meeting tot aan de modem. Daar zit een verschil op van 10%!'
Ik weet niet wat er mis is met mijn binnenbekabling. Er kan eigenlijk nietveel mis aan zijn want er is eigenlijk geen binnenbekabling. Modem hangt direct op de Belgacom droplijn en er zijn geen tels achter aangesloten (in de toekomst wel nog de bedoeling).

Wat bedoeld men met de intro? Is dat de intro op mijn appartement of is de intro dat blauwe bakje dat onderaan in de appartementsblok hangt (samen bij de meters voor gas en elektriciteit)?

Wat kan ik doen? Toch aandringen bij Scarlet om mij op 3.3mbit te zetten, of zou ik het zo laten en had die medewerker gelijk?
Dat is pure bullshit. Tenzij ze een meting gedaan hebben terwijl uw modem aan de intro hangt zonder de binnenbekabeling, kunnen zij onmogelijk zien waar de fout zit en hoeveel verlies er op een bepaald stuk is.

Uw max attainable bitrate ligt wel veel te laag voor een deftige upgrade naar 3 of 4.6Mbit.

Maar, hij zou op zen minst wel eens kunnen proberen, uiteindelijk is het maar 2x klikken en na 5 minuten weten ze direct of het resultaat positief is of niet.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Het blijft een probleem hier.

Over 2-weken een ticket laten aanmaken op de helpdesk van Scarlet om mij op een hoger profiel te zetten. Vorige week ben ik de hele week met vakantie geweest en uit veiligheidsoverwegingen heb ik de modem toen uit het stopcontact getrokken.

Op vakantie kreeg ik een SMS van Scarlet: 'wij hebben u op een ander snelheidsprofiel geplaatst. Gelieve uw modem te resetten. Voor vragen bel ons'.

Ik kwam gisterenavond thuis en stak mijn modem terug in: hij synct nog steeds op 2.2/384.

Vandaag bel ik terug naar Scarlet en ik vraag de medewerker waarom mijn modem nu nog steeds op 2.2 synct. Hij geeft me weinig hoop:
Uw profiel staat op 4.6mbit, maar door de kwaliteit van uw lijn haalt u slechts 2.2mbit meneer. Daarom syncroniseert uw modem op 2.2, 4.6 kan uw lijn niet aan en bijgevolg synct uw modem dus op een lagere snelheid.
Hij geeft me mee: 'ik kan u ook op 15mbit zetten meneer, maar dan haalt u gewoon geen connectie meer'. Het betreft trouwens een ADSL aansluiting en géén ADSL2(+), zoals ik eerder meldde'.

Toen ik vroeg waarom mijn modem dan niet op 4.6 syncte en dan constant disconnects zou moeten doen (wat normaal dan toch het geval zou moeten zijn bij een te hoog profiel), kreeg ik als antwoord dat mijn modem automatisch de maximum haalbare snelheid pakt...

Tsssk...

Iemand?

Thx!
flt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 756
Lid geworden op: 08 dec 2005, 17:10
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

De helpdesk heeft gelijk, komt misschien zelden voor maar is nu toch het geval ;)
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”