Windows 7 op Dell XPS 420

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik wou zonet Windows 7 Ultimate 64 bit installeren op m'n Dell XPS420, maar krijg steeds de melding;

"A required CD/DVD drive device driver is missing..."

Dit is dus nadat de PC clean geboot is van de Windows 7 DVD en het selecteren van de language.

Nu heb ik al wat ge-Google'd, maar tot op heden is het me niet duidelijk (en bij Dell staat de XPS420 niet in de lijst voor Windows 7... wat me een beetje gek lijkt, dit is een redelijk recente Quadcore :bang: ).

Iemand tips ?
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 52 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Misschien heb je SATA drivers nodig
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

... je bent allersinds niet de eerste met dat probleem op de XPS420

http://www.sevenforums.com/drivers/2563 ... 420-a.html ... hier kom je zeker al verder mee ...
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 52 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Ik denk eerder dat dit je probleem is? Je hebt een driver van Dell nodig. Het staat hier allemaal uitgelegd:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=258650

Weet alleen niet of jij dezelfde drivers nodig hebt, aangezien het hier over een ander model gaat.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

... nou. Gaat in deze niet eens over een notebook maar over een desktop.

De XPS420 is gebouwd rond de X38 chipset, en de ICH9 die daarin zit wordt normaal probleemloos door Vista ondersteund out-of-the-box. Heb tot vandaag ook nog geen enkele ICH gehad die niet door W7 out-of-the-box wordt herkend, tenzij r2504 een andere controller heeft waar z'n systeemhdd aan hangt (d'r zijn blijkbaar XPS'en geweest waar men een Promise controller in gebruikt heeft ...).

Enige reden die ik dan zou zien in het geval dat dit niet zo zou zijn is als die hdd(s ?) op een ICH9r hangen in één of andere raid-config en als bootable moeten dienen, maar wij hebben tot vandaag nog geen enkele slipstreamed W7 DVD moeten maken. Voor puur Sata (Ahci) zou dit niet nodig mogen zijn, maar indien er een Raid config inzit, kan dat inderdaad de verklaring wezen en heb je de raid drivers nodig, liefst geslipped op je install DVD.

PS : schiet me trouwens iets te binnen. Mijn vrouw's PC is een machine gebouwd rond een X38+ICH9r Asus Maximus ROG board, en daar heeft indertijd een W7 64bit op gestaan in Raid0 : geen enkel install probleem, de W7 installatieDVD herkende de ICH9r Stripe config zonder enige bijgevoegde driver. Ben dus zelf heel nieuwsgierig hoe dit in elkaar steekt, want het is _onlogisch_. :wink:
Ik heb in het verleden met hdd's met een raidsetup en Intel ICH wel meerdere keren het geval gehad dat de hdd's op één of andere manier onaanspreekbaar werden voor een Windows setup, zelfs nadat ik de hdd's "ont-raid" had. In het ergste geval heb ik die individueel hdd's toen met een snelle scrub (seatools) moeten clearen, anders vertikte Windows setup gewoon die hdd's nog te zien.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ik was inderdaad ook al aan de SATA drivers aan het denken, maar zoals Kaween al aangaf zit er een Intel ICH9 (2 en 4 poorts) storage controller in, en dat lijkt me toch basic stuff. Het zou me dus verbazen moest Windows 7 deze niet standaard op de install DVD hebben zitten.

Een ander issue is inderdaad dat de BIOS een setting heeft voor RAID... zijnde automatic of On (de keuze Off is er dus niet)... echter aangezien er maar een single disk inzit staat deze op automatic, maar wederom lijkt me dit standaard spul, dus zou ik dit verwachten op de install DVD ?

Next step... ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Na wat zoeken (maar niet bij Intel zelf trouwens) heb ik de ICH9 drivers gevonden, echter ik krijg nog steeds dezelfde boodschap bij de "Install Now" van Windows 7. Als ik hierbij een browse doe naar de directory waar de drivers staan (het gekke is dat die browse dus perfect werkt naar m'n HDD's) dan geeft hij echter aan dat er geen gevonden is.

Na het clearen van de compatible hardware checkbox krijg ik wel de drivers te zien voor...

"Intel(R) 5 Series 4 Port SATA AHCI Controller"
"Intel(R) 5 Series 6 Port SATA AHCI Controller"
"Intel(R) 5 Series/3400 Series SATA AHCI Controller"
"Intel(R) ICH8R/ICH9R/ICH10R/DO/5 Series/3400 Series SATA RAID Controller"
"Intel(R) ICH8M-E/ICH9M-E/5 Series SATA RAID Controller"

... maar da's dus blijkbaar niet compatible met m'n PC ?

Nochtans geeft SIW aan dat het een Intel X38 met Intel 82801IR (ICH9R) is ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Toch maar even geprobeerd om de RAID optie in te schakelen in de BIOS.

Wederom kwam er echter de melding "A required CD/DVD drive device driver is missing...", echter indien ik nu verwijs naar de ICH9 drivers, dan kan hij plots wel de "Intel(R) ICH8R/ICH9R/ICH10R/DO/5 Series/3400 Series SATA RAID Controller" vinden in m'n systeem. Wanneer ik deze echter selecteer dan krijg ik na een tijdje de melding "No new devices could be found. Make sure the driver files are correct and located on the driver installation media." ?

Nu ja... de drivers staan op m'n C: ... en niet op de Windows 7 DVD... maar wat is dan het punt in een "browse" functie te hebben ? (en hoe krijg ik die files bij op m'n install DVD - als dat tenminste de oplossing is ?)
kaween
Elite Poster
Elite Poster

* slippen naar een install DVD (vLite) en je eigen install DVD maken met de juiste drivers erin
* floppy (niet schieten, er zijn nog mensen die zoiets hebben)

Blijf het trouwens raar vinden. Op mijn vrouwtje's pc'tje (waar dit op wordt gepost) staat de HD nu gewoon in AHCI Native nadat ik de Raid-Stripe eruit heb gegooid, en ik heb nooit een driver probleem gehad met W7 op vrij vergelijkbare hardware, en ook de machines op het werk (Gigabytes met ICH9r's en ICH10's) hebben nooit problemen gegeven. Ik lees nu wel aardig wat problemen met die XPS420, dus het kan een "Dell-Eigen" situatie zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ondertussen heb ik echter al een aantal maal gelezen dat het probleem opgelost was met een nieuwe install DVD (al begrijp ik niet dat een slechte DVD specifiek dergelijk probleem zou kunnen veroorzaken).

Om deze piste uit te sluiten heb ik dus getracht de image te gebruiken om een VM te installeren (op dezelfde PC staat momenteel namelijk Windows 7 RC 64 bit) maar ook dit mislukte met identiek dezelfde foutmelding. De theorie van een slechte DVD zou dus wel eens kunnen opgaan... al lees ik dan ook weer een aantal berichten dat bepaalde dingen in de RC probleemloos werkten, en niet meer in de final.

In ieder geval... ik ga vanavond eens een nieuwe DVD downloaden. To be continued...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

r2504 schreef:In ieder geval... ik ga vanavond eens een nieuwe DVD downloaden. To be continued...
Mmm... vorige download 3.149.350 KB... nieuwe download 3.149.120 KB ???

Spanning stijgt...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tada... eerste posting vanuit Windows 7 64bit :banana:
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”