Ik heb momenteel al Telenet voor digitale TV. De connectie van de modem naar de Digibox gebeurt via Homeplug. Nu zou ik ook voor mijn Internet willen overschakelen naar Telenet wegens aanhoudende problemen met ADSL (belgacom lijn). Probleem is nu dat ik mijn Internet aansluiting in nog een andere ruimte moet hebben. Daarom enkele vraagjes :
1. Zitten de Digibox en je Internet op hetzelfde netwerk ? Of maw, heb ik voldoende met 1 extra Homeplug om mijn router ook aan de modem te hangen via mijn bestaande Homeplug installatie ?
2. Indien niet, dan neem ik aan dat er op de modem 2 UTP aansluitingen zijn, een voor DTV en een voor Internet ? Kan ik dan vooralsnog beide via Homeplug tot aan resp. Digibox en PC brengen ?
3. (gerelateerd aan 2) De huidige Homeplugs zijn 1.0 aan 14 Mbps. Kunnen die werken naast 85/200 Mbps plugs ? Zodoende zou ik mijn 2 1.0's houden voor DTV en twee nieuwe aan 85/200 inpluggen zodat ik mijn 25 Mbps abonnement niet dichtknijp door de 1.0 beperking.
Tnx.
Homeplug voor dig.TV + internet ?
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
1. Neen.
2. Net na je modem moet je een 5-port switch zetten (krijg je normaal bij Telenet). De UTP-kabel van je modem gaat naar je switch. Van daaruit gaat één UTP-kabel naar de digibox (via je homeplugs), terwijl uit dezelfde switch een UTP-kabel loopt naar de modem. In de zwarte motorola modem is maar één UTP-aansluiting voorzien. Ik weet niet hoe dat zit met die nieuwe (draadloze) modems?
Aangeraden is voor elke plug een apart stopcontact te voorzien.
Waarom opteer je voor home plugs? Die zorgen voor vertraging van je internet. Al aan gedacht om draadloos internet eens te proberen? Je kan een installatie kopen bij TN voor 1 euro.
2. Net na je modem moet je een 5-port switch zetten (krijg je normaal bij Telenet). De UTP-kabel van je modem gaat naar je switch. Van daaruit gaat één UTP-kabel naar de digibox (via je homeplugs), terwijl uit dezelfde switch een UTP-kabel loopt naar de modem. In de zwarte motorola modem is maar één UTP-aansluiting voorzien. Ik weet niet hoe dat zit met die nieuwe (draadloze) modems?
Aangeraden is voor elke plug een apart stopcontact te voorzien.
Waarom opteer je voor home plugs? Die zorgen voor vertraging van je internet. Al aan gedacht om draadloos internet eens te proberen? Je kan een installatie kopen bij TN voor 1 euro.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
- Bedankt: 509 keer
Ik ging er eigenlijk van uit dat die €1 de kost van de installatie was, maar niet van de hardware (router/AP). Sowieso heb ik thuis al wireless via 2 routers in WDS opstelling. De ene staat in de bureau met 3 PCs wired, de andere in de games room met enkele spelconsoles wired. En beide routers zijn dus ook AP voor mijn wireless devices. Een van beide in de garage bij de modem zetten is dus niet echt een optie omdat dan ofwel de PCs ofwel de consoles ineens wireless moeten. Een afzonderlijk wireless netwerk toevoegen om van modem tot bij de 1ste router te geraken, lijkt me teveel van het goede en vereist een AP (voor de modem) en een wireless bridge (voor de router) wat zeker duurder zal zijn dan 2 homeplugs.
-
- Elite Poster
Ik was nog eens wat aan het rondkijken en vond een Self Install gids van Telenet zelf. In die gids lijkt het of ze de modem gewoon in de living in de buurt van TV/PC/Telefoon zetten. Ik vraag me dan af waarom ze bij mij bij de installatie alles in de garage aan de muur gevezen hebben.
Met de modem in de garage moet ik immers nog van daar netwerk hebben naar PC, netwerk hebben naar Digibox en tel.lijn hebben naar telefoon. Omdat ik op dit moment alleen digitale TV heb, is het destijds simpel opgelost met 2 homeplugs.
Het lijkt me echter veel eenvoudiger om de modem in de living te zetten waar de coax uit de muur komt. Daar kan ik dan direct met een korte UTP kabel naar de Digibox, met een korte tel.lijn direct naar mijn telefoon, en dan moet ik nog enkel van daar naar mijn bureau. Snap dus niet waarom ze dat destijds niet gedaan hebben, dan had ik toen ook geen HomePlugs nodig.
Edit: nevermind, heb al op ander forum gevonden waarom. In de garage zit er een versterker die de TV-coax verdeelt naar living + 3 slaapkamers. De modem moet echter vóór de vertakking komen.
Met de modem in de garage moet ik immers nog van daar netwerk hebben naar PC, netwerk hebben naar Digibox en tel.lijn hebben naar telefoon. Omdat ik op dit moment alleen digitale TV heb, is het destijds simpel opgelost met 2 homeplugs.
Het lijkt me echter veel eenvoudiger om de modem in de living te zetten waar de coax uit de muur komt. Daar kan ik dan direct met een korte UTP kabel naar de Digibox, met een korte tel.lijn direct naar mijn telefoon, en dan moet ik nog enkel van daar naar mijn bureau. Snap dus niet waarom ze dat destijds niet gedaan hebben, dan had ik toen ook geen HomePlugs nodig.
Edit: nevermind, heb al op ander forum gevonden waarom. In de garage zit er een versterker die de TV-coax verdeelt naar living + 3 slaapkamers. De modem moet echter vóór de vertakking komen.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Je kan natuurlijk ook met je homeplug tot in de living gaan, en daar je switch zetten om verder te gaan.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Ik begrijp het antwoord niet van Lord Utopia.Tomby schreef: 1. Zitten de Digibox en je Internet op hetzelfde netwerk ? Of maw, heb ik voldoende met 1 extra Homeplug om mijn router ook aan de modem te hangen via mijn bestaande Homeplug installatie ?Lord Utopia schreef:1. Neen.
De Digibox en de router hangen beide aan één en dezelfde UTP plug van je Telenet modem (normaal via een switch).
Eén stel homeplugs is niet anders dan de vervanging van die switch:
Dus één homeplug aan je modem, één homeplug aan je Digibox, en 1 extra Homeplug aan je router (aan de WAN kant) moet perfect werken. Vanaf je router kan je vervolgens je PC's eventueel wireless aansluiten.
Het is inderdaad juist dat de Digibox en het Internet niet hetzelfde netwerk zitten, maar dat wordt geregeld via het MAC adres van de digicorder, die door de DHCP server van Telenet herkend wordt, en dus een IP krijgt in een aparte range. De voorgestelde homeplug oplossing zal daar niets aan veranderen.
Ook dit kan je niet veralgemenen: ik ken situaties waar wirless bijna niet werkte (vb: van kelder naar 3de verdieping), en waar een Homeplug verbinding een 100% stabiele en snelle verbinding gaf.Lord Utopia schreef:Waarom opteer je voor home plugs? Die zorgen voor vertraging van je internet. Al aan gedacht om draadloos internet eens te proberen? Je kan een installatie kopen bij TN voor 1 euro.
Philippe
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Zoals ik uitlegde daaronder.philippe.deleye schreef: Ik begrijp het antwoord niet van Lord Utopia.
De Digibox en de router hangen beide aan één en dezelfde UTP plug van je Telenet modem (normaal via een switch).
Eén stel homeplugs is niet anders dan de vervanging van die switch:
Dus één homeplug aan je modem, één homeplug aan je Digibox, en 1 extra Homeplug aan je router (aan de WAN kant) moet perfect werken. Vanaf je router kan je vervolgens je PC's eventueel wireless aansluiten.
Het is inderdaad juist dat de Digibox en het Internet niet hetzelfde netwerk zitten, maar dat wordt geregeld via het MAC adres van de digicorder, die door de DHCP server van Telenet herkend wordt, en dus een IP krijgt in een aparte range. De voorgestelde homeplug oplossing zal daar niets aan veranderen.
Correct. Daar kan ik mij iets bij voorstellen. Ik stelde gewoon de vraag waarom hij niet draadloos ging ipv zich bezig te houden met die toestellen.philippe.deleye schreef:Ook dit kan je niet veralgemenen: ik ken situaties waar wirless bijna niet werkte (vb: van kelder naar 3de verdieping), en waar een Homeplug verbinding een 100% stabiele en snelle verbinding gaf.
Philippe
-
- Elite Poster
Aan Philippe zijn uitleg denk ik nu ook wel dat het moet werken. Zelfs als Digibox en PC/Router een IP adres uit volledig verschillende range krijgen, dan nog zitten ze idd op hetzelfde lokale fysiek netwerk op de modem. Uiteindelijk is met Homeplug het elek.net niets anders dan een gigantische hub in huis. Dus ipv de switch (die Telenet levert) te gebruiken zou dan het Homeplug netwerk gebruikt worden.
Ik vraag me enkel af waarom ze van Telenet persé een switch geven ipv een simpele hub. Het enige waar ik kan aan denken is dat hun Digiboxen e.d. er niet zo goed gaan tegenkunnen als die ook alle Internet traffiek op hun NIC gaan binnenkrijgen en zo mogelijks slecht gaan performen bij bvb video on demand als je ondertussen volle bak aan het downloaden bent.
PS: zou ik dan zelfs niet gewoon de switch die ik van Telenet krijg gewoon aan de Digibox kant kunnen gebruiken als ware het een filter ? Dus de WAN kant van de switch in de Homeplug en een van de LAN poorten in de Digibox...
Ik vraag me enkel af waarom ze van Telenet persé een switch geven ipv een simpele hub. Het enige waar ik kan aan denken is dat hun Digiboxen e.d. er niet zo goed gaan tegenkunnen als die ook alle Internet traffiek op hun NIC gaan binnenkrijgen en zo mogelijks slecht gaan performen bij bvb video on demand als je ondertussen volle bak aan het downloaden bent.
PS: zou ik dan zelfs niet gewoon de switch die ik van Telenet krijg gewoon aan de Digibox kant kunnen gebruiken als ware het een filter ? Dus de WAN kant van de switch in de Homeplug en een van de LAN poorten in de Digibox...
-
- Deel van't meubilair
En wat moet dat oplossen ?Tomby schreef:Ik vraag me enkel af waarom ze van Telenet persé een switch geven ipv een simpele hub.
Waarom zou je dat doen... zonder is er geen probleem, net al evenmin... blijft dus de vraag wat je probleem is volgens jou ?Tomby schreef:PS: zou ik dan zelfs niet gewoon de switch die ik van Telenet krijg gewoon aan de Digibox kant kunnen gebruiken als ware het een filter ? Dus de WAN kant van de switch in de Homeplug en een van de LAN poorten in de Digibox...
Geen idee wat je nu uitlegde... maar je antwoord was wel degelijk fout. De persoon kan gewoon rechtstreeks op de modem een homeplug hangen, en elders in huis een homeplug aan z'n decoder, en nog elders een homeplug aan een router. Dit zal perfect werken (en het enige waar je steeds moet opletten is dat de decoder nooit achter een router terecht komt, maar dat is hierbij dus niet het geval).Lord Utopia schreef:Zoals ik uitlegde daaronder.
-
- Elite Poster
Dat een hub voor hen goedkoper is dan een switchr2504 schreef:En wat moet dat oplossen ?

Of het een probleem is weet ik niet, aangezien ik hier nog niets aangesloten heb (vandaar de threadr2504 schreef:Waarom zou je dat doen... zonder is er geen probleem, net al evenmin... blijft dus de vraag wat je probleem is volgens jou ?

Dat is inderdaad de essentie en mijn originele vraag.r2504 schreef: Geen idee wat je nu uitlegde... maar je antwoord was wel degelijk fout. De persoon kan gewoon rechtstreeks op de modem een homeplug hangen, en elders in huis een homeplug aan z'n decoder, en nog elders een homeplug aan een router. Dit zal perfect werken (en het enige waar je steeds moet opletten is dat de decoder nooit achter een router terecht komt, maar dat is hierbij dus niet het geval).
Enige dat me nog resteert is dat ik wellicht ga moeten investeren in snellere HomePlugs want die die bij mijn digibox installatie geleverd waren zijn 14 Mbps en dus veel te traag voor bvb een 20Mbps ExpressNet XL installatie.
-
- Moderator
Dat was misschien 10 jaar geleden zo. Maar tegenwoordig denk ik niet dat je zelfs nog een "hub" kan kopen ??Tomby schreef: Dat een hub voor hen goedkoper is dan een switch.
Er is geen noemenswaardige traffic naar de Digibox. De verbinding is er gewoon om de Digibox interactief te maken (zodat je on-line opties kan bestellen, e-mailen, rode knop enz ...). Dit is dus geen bottleneck (velen gebruiken zelfs digitale televise zonder inter-activiteit)Tomby schreef: Of het een probleem is weet ik niet, aangezien ik hier nog niets aangesloten heb (vandaar de thread). Maar ik kan me wel inbeelden dat als die Digibox bvb een 10 Mbps interface heeft, en je hangt die aan een Homeplug netwerk van 30 Mbps, dat die Digibox totaal geen throughput meer gaat krijgen als je over je Homeplug 20Mbps
Daar heb je inderdaad gelijk in.Tomby schreef:Enige dat me nog resteert is dat ik wellicht ga moeten investeren in snellere HomePlugs want die die bij mijn digibox installatie geleverd waren zijn 14 Mbps en dus veel te traag voor bvb een 20Mbps ExpressNet XL installatie.
-
- Elite Poster
Ik word duidelijk oudphilippe.deleye schreef: Dat was misschien 10 jaar geleden zo. Maar tegenwoordig denk ik niet dat je zelfs nog een "hub" kan kopen ??

Voor zover ik weet (allez, ben vrij zeker) is ook hun Video On Demand via het netwerk en dat zal toch wel iets van throughput nodig hebben, dus als dan je netwerk congested is ga je zeker je video zien haperen imho. Nu ja, zal dat wel zien dan, die switch geven ze sowieso dus kan het imho zeker geen kwaad om die tussen de Homeplug en de Digibox te hangen.philippe.deleye schreef:Er is geen noemenswaardige traffic naar de Digibox. De verbinding is er gewoon om de Digibox interactief te maken (zodat je on-line opties kan bestellen, e-mailen, rode knop enz ...). Dit is dus geen bottleneck (velen gebruiken zelfs digitale televise zonder inter-activiteit)
-
- Deel van't meubilair
Volgens mij zijn de homeplugs op zich reeds switchen... denk niet dat data voor je PC zichtbaar zal zijn op een andere homeplug (bv. die van je decoder)... maar zelfs indien dit zo zou zijn is dit nog geen probleem. Wat misschien een probleem is, is dat bij trage homeplugs je de connectie kan dicht trekken met een zware FTP op je PC of zo (tenzij de homeplugs op zich een soort QoS hebben).Tomby schreef:Een switch zou dat oplossen aangezien hij alleen de traffiek voor de Digibox aan de Digibox zou doorlaten.
Je weet blijkbaar nog niet genoeg... VOD (het beeld dus) gaat niet over het netwerk, maar eveneens over coax. Het enige wat over het netwerk gaat bij VOD is de initiele request om dynamisch een DVB-C frequentie te starten, en de play/stop/ffw/rew/pause commando's.Tomby schreef:Voor zover ik weet (allez, ben vrij zeker) is ook hun Video On Demand via het netwerk
-
- Elite Poster
Ok tnx! Ik ging er verkeerdelijk vanuit omdat ik wist dat zonder de netwerk connectie VOD niet werkt, maar dat zal dan simpelweg zijn omdat het gewoon al niet opgestart raakt. Weet weer iets bij zier2504 schreef:VOD (het beeld dus) gaat niet over het netwerk, maar eveneens over coax. Het enige wat over het netwerk gaat bij VOD is de initiele request om dynamisch een DVB-C frequentie te starten, en de play/stop/ffw/rew/pause commando's.

-
- Moderator
Zoals uitgelegd, volledig onnodig en een verspilling ven energie.Tomby schreef:Nu ja, zal dat wel zien dan, die switch geven ze sowieso dus kan het imho zeker geen kwaad om die tussen de Homeplug en de Digibox te hangen.
Philippe.
-
- Elite Poster
Kan nog zeggen dat ik ondertussen alles heb geinstalleerd en het werkt idd.
Is wel wat duurder uitgevallen dan verwacht omdat de performantie die ik met homeplug haal toch wel pover is. Met 85 Mbps adaptors haalde ik maar 8Mbps effectief. Dan maar omgewisseld voor 200 Mbps, waarmee ik 19 Mbps haal... net genoeg voor mijn Expressnet XL.
Tot mijn verbazing wel een modem met Wifi gekregen en die ik effectief kan configureren op Mijn Telenet, alhoewel ik geen Wifi gevraagd had. Had dan dus een goedkopere oplossing kunnen maken door gewoon een wireless G bridge te kopen en die aan mijn router te hangen (al ging ik daar zeker ook wel geen 20Mbps mee halen).
Is wel wat duurder uitgevallen dan verwacht omdat de performantie die ik met homeplug haal toch wel pover is. Met 85 Mbps adaptors haalde ik maar 8Mbps effectief. Dan maar omgewisseld voor 200 Mbps, waarmee ik 19 Mbps haal... net genoeg voor mijn Expressnet XL.
Tot mijn verbazing wel een modem met Wifi gekregen en die ik effectief kan configureren op Mijn Telenet, alhoewel ik geen Wifi gevraagd had. Had dan dus een goedkopere oplossing kunnen maken door gewoon een wireless G bridge te kopen en die aan mijn router te hangen (al ging ik daar zeker ook wel geen 20Mbps mee halen).