Bbox2: VDSL snelheid maximaal benutten ?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Ik heb nu sedert een week VDSL2 (Belgacom Generation) en de Bbox2 wat kunnen testen.
Hierbij heb ik hetvolgende vastgesteld:

1) Als ik een PC rechtstreeks aansluit op de Bbox2, is mijn snelheid 11.45 Mbps download en max. 700 kbps upload. Als ik echter via een 2de router (FritzBox 7170) een PPPoE sessie opbouw, krijg ik exact 1.00 Mbps upload.
Ik heb deze test al verschillende keren gedaan op verschillende tijdstippen.
Iemand hiervoor een verklaring? Wordt de upload door de ingebouwde router van de Bbox2 ergens gecapt ?

2) Een tweede vaststelling was voor mij een positieve verassing: als je 2 PPPoE sessies opbouwt via de Bbox2, krijg je op beide sessies je dowload profiel. Ik deed de speedtest op de ene PC (rechtstreeks op de Bbox2) terwijl ik op een tweede PC aan het downloaden was (via een aparte PPPoE sessie), en tot mijn grote verbazing bleef de download snelheid op de eerste PC op het maximum.
Bij Telenet wordt de max. snelheid bepaald in de modem, en als je 2 PC's op de kabelmodem aansluit, wordt de beschikbare bandbreedte verdeeld.
Bij Belgacom wordt de max. snelheid blijkbaar bepaald op het niveau van de PPPoE sessie ...
De beperkende factor is natuurlijk de beschikbare VDSL bandbreedte (vb 25 Mbps). Het is dus mogelijk om die bandbreedte maximaal voor Internet te gebruiken (in plaats van te gebruiken voor verschillende BTV HD streams). Gezien je gelijktijdig tot max 4 PPPoE sessies kan hebben kan je dus meerdere PC's aan maximale snelheid aansluiten (of bijvoorbeeld verschillende routers aansluiten en dus meerdere lokale netwerken op één Bbox2 runnen)
Iemand al dezelfde vastellingen gedaan ??

PS. Volgens quistnix http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... 53#p306598 zal Belgacom binnenkort max 2 gelijktijdige PPPoE sessies toelaten voor een Go abbonement.

3) Nog een vraagje aan de kenners over de VDSL synchronisatie:
In de Bbox2 web interface, zie ik onder "Status":
Internet downstream line rate: 25040 kbps, upstream line rate: 3104 kbps
Maar in dezelfde web interface, onder "Statistics" staat:
VDSL downstream line rate: 20048 kbps, upstream line rate: 2032 kbps
Iemand die het verschil kan uitleggen?
Wat is de VDSL overhead, en wat is dan de (theoretische) netto snelheid ??

Groeten,
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

philippe.deleye schreef:Ik heb nu sedert een week VDSL2 (Belgacom Generation) en de Bbox2 wat kunnen testen.
Hierbij heb ik hetvolgende vastgesteld:

1) Als ik een PC rechtstreeks aansluit op de Bbox2, is mijn snelheid 11.45 Mbps download en max. 700 kbps upload. Als ik echter via een 2de router (FritzBox 7170) een PPPoE sessie opbouw, krijg ik exact 1.00 Mbps upload.
Ik heb deze test al verschillende keren gedaan op verschillende tijdstippen.
Iemand hiervoor een verklaring? Wordt de upload door de ingebouwde router van de Bbox2 ergens gecapt ?

2) Een tweede vaststelling was voor mij een positieve verassing: als je 2 PPPoE sessies opbouwt via de Bbox2, krijg je op beide sessies je dowload profiel. Ik deed de speedtest op de ene PC (rechtstreeks op de Bbox2) terwijl ik op een tweede PC aan het downloaden was (via een aparte PPPoE sessie), en tot mijn grote verbazing bleef de download snelheid op de eerste PC op het maximum.
Bij Telenet wordt de max. snelheid bepaald in de modem, en als je 2 PC's op de kabelmodem aansluit, wordt de beschikbare bandbreedte verdeeld.
Bij Belgacom wordt de max. snelheid blijkbaar bepaald op het niveau van de PPPoE sessie ...
De beperkende factor is natuurlijk de beschikbare VDSL bandbreedte (vb 25 Mbps). Het is dus mogelijk om die bandbreedte maximaal voor Internet te gebruiken (in plaats van te gebruiken voor verschillende BTV HD streams). Gezien je gelijktijdig tot max 4 PPPoE sessies kan hebben kan je dus meerdere PC's aan maximale snelheid aansluiten (of bijvoorbeeld verschillende routers aansluiten en dus meerdere lokale netwerken op één Bbox2 runnen)
Iemand al dezelfde vastellingen gedaan ??

Groeten,
Philippe.
1) Cappen zal wel niet op firmware niveau gebeuren zeker (was met adsl toch niet zo) of het moet al aan de QoS liggen ? De extra bandbreedte voor TV moet toch worden geregistreerd bij BGC?

ivm 2)
Begrijp ik het goed als je zegt dat je 2 * 12Mb bandbreedte effectief kunt gebruiken via 2 pppoe sessies? (tijd voor multiwan op mn router).
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

silencer schreef: ivm 2)
Begrijp ik het goed als je zegt dat je 2 * 12Mb bandbreedte effectief kunt gebruiken via 2 pppoe sessies? (tijd voor multiwan op mn router).
Inderdaad, dat bedoel ik. Natuurlijk voor zover je totale VDSL bandbreedte het toelaat.
Maar ik zou hiervan graag bevestiging zien door andere users.
Philippe.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
silencer
Elite Poster
Elite Poster

philippe.deleye schreef:
Inderdaad, dat bedoel ik. Natuurlijk voor zover je totale VDSL bandbreedte het toelaat.
Philippe.
zal het even testen (staan hier toch 4 routers in het netwerk), staan je 4 IGMP Information poorten aangevinkt? staan je vlans uit?
silencer
Elite Poster
Elite Poster

silencer schreef:
philippe.deleye schreef:
Philippe.
zal het even testen (staan hier toch 4 routers in het netwerk), staan je 4 IGMP Information poorten aangevinkt? staan je vlans uit?
hier vertraagt download1(gateway 192.168.0.5) toch als download2(gateway 192.168.0.3) start, beide op pppoe (dd-wrt en pfsense voor pppoe, mss gaat het rechtstreeks op de box wel?).
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Met VDSL2 zal je max 20Mbit kunnen gebruiken, zijnde 2x10 of 1x12 en 1x8, afhankelijk van welke PPPoE sessie als eerste bandbreedte gaat claimen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Het zou me verbazen dat je 2x 12 mbit kan hebben. Tenzij je in totaal op 25 mbit zou syncen... Maar dan zou je ook op één sessie die 25 mbit moeten halen, tenzij die server van waar je die file download een lagere upload heeft.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Ken schreef:Het zou me verbazen dat je 2x 12 mbit kan hebben. Tenzij je in totaal op 25 mbit zou syncen... Maar dan zou je ook op één sessie die 25 mbit moeten halen, tenzij die server van waar je die file download een lagere upload heeft.
Momenteel is de max sync snelheid nog steeds 20Mbit, en dan nog moet je steeds rekening houden met de vlan die belgacom gebruikt met de bbox2, wat wil zeggen dat afhankelijk van uw abo (go 12Mbit, plus 18Mbit) nog steeds niet aan de max 20Mbit kunt surfen in één PPPoE sessie.

Hetzelfde met belgacom TV: kijk je naar een HD kanaal, dan gaat er onheroepelijk 9Mbit van uw snelheid af, kijk je naar 2 HD kanalen (op 2 decoders) dan heb je nog maar 2Mbit over om te surfen. SD kanalen nemen 3 of 3,5Mbit in gebruik. Alsook, BGCTV heeft voorang op gewoon internet verkeer, dus eerst een download starten en dan pas tv kijken heeft als gevolg dat uw download gaat vertragen, niet andersom.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
silencer
Elite Poster
Elite Poster

zaaaalig ge hebt gelijk: nu aan het downloaden aan 2-2.1MB/s :) op een 12Mbit lijn :) (testje van 10min van diverse *buntu distro's)

Je moet echter de BBOX2 een PPPOe sessie laten maken en een andere door de router, met 2 andere routers gaat het blijkbaar niet :(
Setup hier nu: download1(gateway pfsense,static ip) download2 (gateway bbox2,static ip) .
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Hoe kan je die meerdere PPPoE sessies combineren zodat ge vanop 1 pc vanop een max snelheid haalt van 2MB/s?
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Wat is de max downloadsnelheid met BGTV incl.? (als dat geweten is?) want ik zit wss gewoon aan 18Mbit te downloaden.

Ik vraag mij wel af of ik al het verkeer zonder probleem langs mijn pfsense router kan slepen, ik vermoed van wel (load balancer), alleen werkt de traffic shaper dan niet meer, zodat ik kan genieten van de volle 2-2.1Mbit op ieder toestel van het netwerk.
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Trojan schreef:Hoe kan je die meerdere PPPoE sessies combineren zodat ge vanop 1 pc vanop een max snelheid haalt van 2MB/s?
is samengeteld, de ene PC 1.1MB de andere 1MB, combineren zal via pfsense wel lukken(multiwan).

Een geweldige router die BBOX2 :-D
Laatst gewijzigd door silencer 16 dec 2009, 23:31, in totaal 1 gewijzigd.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Ahk, lol. Kheb hier wel geen pfsense server draaien, noch vdsl2. :(
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Of op twee computers, de ene een sessie laten starten en de andere ook.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Bij gewone ADSL is dat niet van doen. Ik heb hier nu een sync en download bitrate van 12Mbit. Dus als ik op een 2e pc een nieuwe PPPoE sessie start gaat mijn snelheid gewoon gehalveerd worden.
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Zou het mogelijk zijn om die downloadsnelheid 1.1 en 1MB/s (18Mbit) evt. nog op te trekken naar 20 MBit? (via de TV-aansluiting?/configfile aan te passen (bestand van +53pg's )).

Een 12Mbit abbonnement met 18Mbit :)
Dit is de beste speed tweak die ik al tegengekomen ben :)
silencer
Elite Poster
Elite Poster

De config (niet erg overzichtelijk): zie bijlage (ook verkrijgbaar met admin rechten via webGUI)
Het zou kunnen dat de 'aangepaste' firmware geladen wordt door de config.
Bijlagen
_home_httpd_html_cpe_configuration_userbase.doc
(84.14 KiB) 154 keer gedownload
silencer
Elite Poster
Elite Poster

ivm 1) Heb ik ook, snelheid is niet constant gaat eerst naar 1Mbit en daalt dan (QoS zal de boosdoener zijn).
jimghw
Member
Member
Bedankt: 12 keer

Ziet er best wel handig uit...

Toevallig iemand die me kan zeggen hoe ik 2 PPPoE connecties opbouw?? Ik neem dus aan dat dit in de BBox2 moet worden ingesteld, iemand die mij (en waarschijnlijk) nog een heel pak anderen mee kunnen helpen?? :-)

Klinkt namelijk allemaal niet echt logisch :-)

Thx alvast!

Grtz,
Jim
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1683 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Ik had dezelfde vraag: hoe doe ik dit? :P Mijn beide computers verbinden wireless.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

jimghw schreef:Toevallig iemand die me kan zeggen hoe ik 2 PPPoE connecties opbouw?? Ik neem dus aan dat dit in de BBox2 moet worden ingesteld, iemand die mij (en waarschijnlijk) nog een heel pak anderen mee kunnen helpen?? :-)
Goztow schreef:Ik had dezelfde vraag: hoe doe ik dit? :P Mijn beide computers verbinden wireless.
In een andere topic (http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... 66#p294429) vind je de uitleg hoe je met de PC een PPPoE verbinding kan maken.
Je kan ook een router verbinden met de BBox2, en deze een PPPoE verbindibg laten maken. Dan heb je ook 2 PPPoE sessies: een via de Bbox2 zelf, de tweede via de router
Philippe
silencer
Elite Poster
Elite Poster

philippe.deleye schreef:
jimghw schreef:Toevallig iemand die me kan zeggen hoe ik 2 PPPoE connecties opbouw?? Ik neem dus aan dat dit in de BBox2 moet worden ingesteld, iemand die mij (en waarschijnlijk) nog een heel pak anderen mee kunnen helpen?? :-)
Goztow schreef:Ik had dezelfde vraag: hoe doe ik dit? :P Mijn beide computers verbinden wireless.
In een andere topic (http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... 66#p294429) vind je de uitleg hoe je met de PC een PPPoE verbinding kan maken.
Je kan ook een router verbinden met de BBox2, en deze een PPPoE verbindibg laten maken. Dan heb je ook 2 PPPoE sessies: een via de Bbox2 zelf, de tweede via de router
Philippe
Je kan ook een router een PPPoe verbinding laten opzetten, de sagem een PPPoe laten opzetten(en nog een router opzetten met gateway sagem): werkt perfect.
Multiwan ik mij echter nog niet gelukt( is mogelijk dat ik daarvoor naar pfsense 2.0 moet/bug).
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Even opletten!
Bedenk dat, wanneer je een pppoe verbinding opzet, je niet meer achter de veilige firewall en nat van de router zit, zet dus pc firewall AAN!
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Moet ook lukken volgens beschrijvingslink die Philippe geeft.
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Foutje van mij, niet gewoon van met dd-wrt te werken, ff 2 PPPoe verbindingen opgezet met 2 pfsenses (1VM en nanobsd): werkt toch perfect met 2 PPPoe sessies.
Met 3 PPPoe sessies: geen snelheidsverschil.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

silencer schreef:
philippe.deleye schreef:Je kan ook een router verbinden met de BBox2, en deze een PPPoE verbindibg laten maken. Dan heb je ook 2 PPPoE sessies: een via de Bbox2 zelf, de tweede via de router
Je kan ook een router een PPPoe verbinding laten opzetten, de sagem een PPPoe laten opzetten(en nog een router opzetten met gateway sagem): werkt perfect.
Dit is inderdaad zoals ik mijn netwerk heb opgezet:
De BBox2 maakt een eigen PPoE verbinding, mijn FritzBox zit op een van de LAN poorten en maakt ook een PPPoE verbinding, mijn lokaal netwerk zit achter mijn FritzBox.
Eén van mijn PC's (de meeste gebruikte) zit op beide lokale netwerken: via een netwerk kaart op mijn home netwerk (achter de FritzBox), en wireless ook met de Bbox2 verbonden: deze PC heeft dus 2 IP adressen (192.168.1.xx en 192.168.178.yy)
- Als ik met de PC op het internet ga, is dit direkt over de BBox2 (blijkbaar heeft de WLAN verbining voorkeur op de LAN verbinding). Hier kan ik de volle snelheid gebruiken, zonder dat mijn lokaal netwerk (en mijn VOIP) hier enige hinder van ondervindt.
- Maar gezien deze PC gelijktijdig een verbinding heeft met het lokaal netwerk, kan ik verder alles blijven doen: printen, filesharing, router instellen ....
- Ik kan vanop deze PC de web interfaces openen van beide routers: De Bbox2 via 192.168.1.1, en de FritzBox via 192.168.178.1

Op deze (heel eenvoudige) manier maak ik maximaal gebruik van de beschikbare bandbreedte.
Philippe.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

silencer schreef: ... ff 2 PPPoe verbindingen opgezet met 2 pfsenses (1VM en nanobsd): werkt toch perfect met 2 PPPoe sessies. Met 3 PPPoe sessies: geen snelheidsverschil.
Met 3 PPPoE sessies ga je natuurlijk geen snelheisverschil zien, want dan zit je over de beschikbare bandbreedte van je VDSL verbinding. Maar van zodra Belgacom de VDSL bandbreedte verhoogt (zie: http://www.userbase.be/nieuws/20-dtv/12 ... biet-vdsl2), dan ga je wel 3 PPPoE sessie nodig hebben om het nieuwe maximum voor Internet te gebruiken (3 * 12 Mbps ??)
Philippe.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Trojan schreef:Bij gewone ADSL is dat niet van doen. Ik heb hier nu een sync en download bitrate van 12Mbit. Dus als ik op een 2e pc een nieuwe PPPoE sessie start gaat mijn snelheid gewoon gehalveerd worden.
Vandaar de titel van deze topic. We praten hier niet over ADSL maar over VDSL.
Philippe.
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Het is wel zo dat je 2 computers in eerste instantie een dynamisch LAN IP adres hebben verkregen door het DHCP protocol. Maar je kan inderdaad ook een nieuw WAN IP adres verkrijgen door op de computers een nieuwe verbinding (PPPOE sessie) te maken. Volg gewoon de stappen van Phillipe's link. Door in een DOS commando venster te gaan en daar IPCONFIG /ALL in te typen zul je dan de 2 adressen zien, bvb. 192.168.1.3 (LAN IP adres) en bvb. 194.78.13.121 (WAN IP adres, publiek IP adress van Belgacom Skynet).
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”