Hallo,
Ik heb een raar vraagje.
Momenteel heb ik een Nokia E51, die me prima bevalt, maar ik ben toch aan het uitkijken naar een smartphone met een groter scherm voor mobiel internet.
Door een handicap is een belangrijke vereiste dat ik het toestel met mijn linkerhand kan vasthouden én gebruiken. Ik vraag me vooral af hoe dat zit met touchscreens.
Uiteraard vind je hierover niks terug in reviews (al heb ik wel eens gelezen dat rechtshandig beter zou lukken dan linkshandig), en een toestel even in een winkel testen, geeft ook geen volledig beeld.
Dus als jullie eventjes proefkonijn kunnen spelen en jullie ervaringen willen delen, zou ik het enorm op prijs stellen.
Welke smartphone kan je linkshandig vasthouden én gebruiken?
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
- Bedankt: 152 keer
- Contacteer:
Ok, domme vraag: hoe kan je linkshandigheid hinderen?
Het enige wat ik kan bedenken is de volume-knop die vaak, hardwarematig aan de kant zit waar een rechtshandig persoon hem zou verwachten om tijdens een telefoontje het volume aan te passen. Maar verder?
Het enige wat ik kan bedenken is de volume-knop die vaak, hardwarematig aan de kant zit waar een rechtshandig persoon hem zou verwachten om tijdens een telefoontje het volume aan te passen. Maar verder?

ooh. shiny.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 103 keer
zal moeilijk worden, de meeste keyboards hebben een alt/fct toets die je tegelijkertijd moet induwen.johcla schreef:Hallo,
Ik heb een raar vraagje.
Momenteel heb ik een Nokia E51, die me prima bevalt, maar ik ben toch aan het uitkijken naar een smartphone met een groter scherm voor mobiel internet.
Door een handicap is een belangrijke vereiste dat ik het toestel met mijn linkerhand kan vasthouden én gebruiken. Ik vraag me vooral af hoe dat zit met touchscreens.
Uiteraard vind je hierover niks terug in reviews (al heb ik wel eens gelezen dat rechtshandig beter zou lukken dan linkshandig), en een toestel even in een winkel testen, geeft ook geen volledig beeld.
Dus als jullie eventjes proefkonijn kunnen spelen en jullie ervaringen willen delen, zou ik het enorm op prijs stellen.
Probeer ze eens uit in mediamarkt/pdashop/...
Ik ben nog altijd zeer tevreden over mn oude p990i (met wlan mod).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
- Bedankt: 156 keer
Hey, domme vragen bestaan niet hoorcloink schreef:Ok, domme vraag: hoe kan je linkshandigheid hinderen?

Ik heb het ooit eens gelezen, maar herinner me niet meer voor welk toestel het was.
Mijn vraag is vooral gericht naar het bedienen én vasthouden met dezelfde hand, in mijn geval dan linkshandig.
Als ik het juist heb, moet je bij een iPhone met 2 vingers tegelijk van het midden naar de buitenkant gaan als je wil inzoomen. Dat is zowat onbegonnen werk met 1 hand.
In de mediamarkt heb ik een HTC Hero geprobeerd en dat lijkt op het eerste zicht te werken. Allé, smsen lukt toch als ik T9 gebruik. Maar ik weet natuurlijk niet of er zo'n handelingen bestaan als het in/uit-zoomen bij een iphone.
Bestaat er ergens een overzicht van alle handelingen op zo'n touchscreen?
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Da's voor een rechtshandige even moeilijk met 1 hand hoorjohcla schreef:.....moet je bij een iPhone met 2 vingers tegelijk van het midden naar de buitenkant gaan als je wil inzoomen. Dat is zowat onbegonnen werk met 1 hand.

Ik heb een HTC P3300 en het lijkt me, buiten de volumeknop, redelijk te doen, al ben ik zelf niet linkshandig.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Ik heb een Samsung Omnia (Windows Mobile). Ik houd hem langs links vast en gebruik mijn rechterhand. Je kán hem links vasthouden en besturen, maar ik denk dat je dan een probleem gaat hebben met op het X-je te klikken rechts boven als je progs wilt afsluiten. Daarvoor gebruik ik mijn nagel aan mijn rechterduim. Alee, ik denk dat ík een probleem zou hebben.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Als je rechtshandig bent heb je hetzelfde probleem met de startbutton die helemaal links staat, en dat werkt ook, niet ?
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Ik gebruik m'n Nokia 5800 XpressMusic vooral met m'n linkerhand (ben dan ook linkshandig). Typen doe ik echter met 2 handen, maar je kan hier nog kiezen om in 1 hand via T9 te typen. De volumerocker en schermontgrendeling zitten aan de rechterkant, maar het toestel is smal genoeg om dit ook met de linkerhand te kunnen bedienen.
Enige dat ik niet kan doen met enkel links is een foto maken, die fysieke knop zit daar te onhandig voor.
Enige dat ik niet kan doen met enkel links is een foto maken, die fysieke knop zit daar te onhandig voor.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1079 keer
- Bedankt: 681 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Ik heb 'm sinds een paar dagen, en ik kan zeggen dat bediening met 1 hand wel lukt. Niet zo handig met het default keyboard, maar wel met het 'gewone GSM' keyboard. Je hebt voor zoom in-out ook wel de pinch, dus dat gaat niet lukken, maar in de meeste applicaties staat er ook wel een zoom in-uit knop op het scherm.johcla schreef:In de mediamarkt heb ik een HTC Hero geprobeerd en dat lijkt op het eerste zicht te werken. Allé, smsen lukt toch als ik T9 gebruik. Maar ik weet natuurlijk niet of er zo'n handelingen bestaan als het in/uit-zoomen bij een iphone.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
wat is dat nu weer voor iets eens je iets gewoon bent maakt het toch niet meer uit of je nu links- of rechtshandig bent? 'k vind het eigenlijk een nutteloze vraag alle telefoons zijn zowel links als rechtshandig als je het mij vraagt, .. of is uw telefoon soms niet symmetrisch?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Zo dacht ik er initieel ook over... maar zo eenvoudig is het niet denk ik. Los van de fysieke knoppen, is het trouwens ook afhankelijk van de gebruikte software... op Windows Mobile staat de Start knop namelijk links bovenaan, wat ervoor zorgt dat je als rechtshandige deze steeds kan indrukken met een gestrekte duim... voor iemand die linkshandig is, moet hij steeds (krampachtig) z'n duim buigen wil hij het met één hand bedienen. Misschien zijn er zo nog wel voorbeelden.Ofloo schreef: 'k vind het eigenlijk een nutteloze vraag alle telefoons zijn zowel links als rechtshandig als je het mij vraagt, .. of is uw telefoon soms niet symmetrisch?
-
- Elite Poster
Alvast bedankt voor de vele reacties.
Het gaat me niet zo zeer om het feit of een toestel links- of rechtshandig is. Wel of je een toestel met 1 hand kan vasthouden en bedienen. Beeld je in dat je je ene hand achter je rug houdt en dan met je andere hand je gsm vasthoudt en bedient. In mijn geval is dit "toevallig" mijn linkerhand.
Ik vermeldde dat ik uitsluitend linkshandig ben omdat ik er eens een opmerking over gelezen heb in een review, maar herinner me niet meer van welke toestel.
Het gaat me niet zo zeer om het feit of een toestel links- of rechtshandig is. Wel of je een toestel met 1 hand kan vasthouden en bedienen. Beeld je in dat je je ene hand achter je rug houdt en dan met je andere hand je gsm vasthoudt en bedient. In mijn geval is dit "toevallig" mijn linkerhand.
Ik vermeldde dat ik uitsluitend linkshandig ben omdat ik er eens een opmerking over gelezen heb in een review, maar herinner me niet meer van welke toestel.
-
- Erelid
Misschien toch maar eens de correcte hand gebruiken. 

- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
- Bedankt: 550 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Op de meeste toestellen met een hardwarematige "OK" knop, staat deze knop in applicaties gelijk aan de button die je rechtsbovenaan vind (kruisje of OK). Mijn toestel HTC-P3470 bedien ik bijna uitsluitend met 1 hand trouwens.r2504 schreef:Zo dacht ik er initieel ook over... maar zo eenvoudig is het niet denk ik. Los van de fysieke knoppen, is het trouwens ook afhankelijk van de gebruikte software... op Windows Mobile staat de Start knop namelijk links bovenaan, wat ervoor zorgt dat je als rechtshandige deze steeds kan indrukken met een gestrekte duim... voor iemand die linkshandig is, moet hij steeds (krampachtig) z'n duim buigen wil hij het met één hand bedienen. Misschien zijn er zo nog wel voorbeelden.Ofloo schreef: 'k vind het eigenlijk een nutteloze vraag alle telefoons zijn zowel links als rechtshandig als je het mij vraagt, .. of is uw telefoon soms niet symmetrisch?
Grtz,
Sasuke
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Volgende keer misschien beter lezen voor je zo'n opmerking maakt?Lord Utopia schreef:Misschien toch maar eens de correcte hand gebruiken.
En btw, lefties rule!johcla schreef:Door een handicap is een belangrijke vereiste dat ik het toestel met mijn linkerhand kan vasthouden én gebruiken.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Ik heb zelf een HTC Touch HD en gezien ik ambidextrie (tweehandigheid) heb gebruik ik hem dus zowel links als rechts. Ik merk weinig of geen verschil om eerlijk te zijn.
Dergelijke dingen zijn niet echt om mee te lachen... of vindt jij van wel?Lord Utopia schreef:Misschien toch maar eens de correcte hand gebruiken.
-
- Erelid
Ik had blijkbaar dat van die handicapt niet gelezen.gr4vity schreef:Dergelijke dingen zijn niet echt om mee te lachen... of vindt jij van wel?Lord Utopia schreef:Misschien toch maar eens de correcte hand gebruiken.
Ik dacht dat de persoon in kwestie gewoon linkshandig was door de natuur. (vroeger sloegen ze u daarvoor op de handen, daarop doelde ik

- FunkStar
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
- Bedankt: 95 keer
oei oei lord utopia ben jij nog van die tijdLord Utopia schreef:Ik had blijkbaar dat van die handicapt niet gelezen.gr4vity schreef:Dergelijke dingen zijn niet echt om mee te lachen... of vindt jij van wel?Lord Utopia schreef:Misschien toch maar eens de correcte hand gebruiken.
Ik dacht dat de persoon in kwestie gewoon linkshandig was door de natuur. (vroeger sloegen ze u daarvoor op de handen, daarop doelde ik)

-
- Erelid
Nee hoor, enkel vreselijke verhalen van gehoord.FunkStar schreef: oei oei lord utopia ben jij nog van die tijd![]()
-
- Erelid
De verhalen van wie ik het hoorde, waren dan ook redelijk wat ouder dan jij, hé.meon schreef:Mij hebben ze nooit "rechtshandigheid" verplicht hoor.
-
- Elite Poster
Hallo Lord Utopia,
je excuses zijn ruimschoots aanvaard hoor.
Btw, ik ben met mijn handicap geboren, dus als er iemand "door de natuur" linkshandig is, dan ben ik het wel
Mijn linkshandige leeftijdsgenoten werden ook wel meermaals aangeraden om toch te proberen om rechts te schrijven, en zo oud ben ik nu ook weer niet.
je excuses zijn ruimschoots aanvaard hoor.
Btw, ik ben met mijn handicap geboren, dus als er iemand "door de natuur" linkshandig is, dan ben ik het wel

Mijn linkshandige leeftijdsgenoten werden ook wel meermaals aangeraden om toch te proberen om rechts te schrijven, en zo oud ben ik nu ook weer niet.
-
- Elite Poster
Ik herinner me de context weer van de review waarin men sprak over een nadeel voor de linkshandigen. (welk toestel het was, weet ik nog steeds niet)
Het ging erover dat als je het toestel in landscape houdt om te surfen, dat de bedieningsknoppen om te navigeren dan aan de rechterkant staan. En dat is dus vervelend als je linkshandig bent. Je zou dus in beide richtingen moeten kunnen roteren.
Het ging erover dat als je het toestel in landscape houdt om te surfen, dat de bedieningsknoppen om te navigeren dan aan de rechterkant staan. En dat is dus vervelend als je linkshandig bent. Je zou dus in beide richtingen moeten kunnen roteren.