Harde schijf herstellen
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
- Bedankt: 115 keer
Een collega van me heeft een harde schijf die door de bliksem van eergsiteren is vernield. Hij heeft zijn computer binnen gedaan bij een computerwinkel en daar gaan ze proberen met een nieuwe chip de schijf te herstellen. Maar als dit niet lukt waar kan die dan terecht want zijn computerwinkel kan dan niets meer doe en hij wil zijn data terug ? Ik weet dat er bedrijven zijn die harde schijven herstellen, bijvoorbeeld schijven die een brand hebben meegemaakt, maar het kost ook heel wat geld wat hij ook weet. Dus wie weet er zo van die bedrijven ?
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 118 keer
- Bedankt: 771 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Overlaatst nog gedaan voor een collega in de US. In de US gaven ze maar 75% slaagkans en kostte het USD1600, op voorhand te betalen.
De schijf dan maar naar België gevlogen, en bij Aigon binnengedaan ...
Daar krijg je eerst een overzicht van alles wat ze kunnen recupereren op de disk (een soortement PDF met hun eigen viewer). Om dan de data echt terug te krijgen kostte het EUR899 voor binnen de 10 werkdagen, en EUR1500 voor binnen de 3 kalenderdagen. Je krijgt je data dan terug op een 3,5" HDD (andere mogelijkheden ook mogelijk, maar dan met meerprijs) Verzendkosten en alles zit inbegrepen in die EUR899.
Zéér tevreden van, Aigon communiceert ook echt héél goed en vlot, aanrader!
Wat het zo duur maakt is de cleanroom, dat is blijkbaar kostelijk om die clean te houden ...
De schijf dan maar naar België gevlogen, en bij Aigon binnengedaan ...
Daar krijg je eerst een overzicht van alles wat ze kunnen recupereren op de disk (een soortement PDF met hun eigen viewer). Om dan de data echt terug te krijgen kostte het EUR899 voor binnen de 10 werkdagen, en EUR1500 voor binnen de 3 kalenderdagen. Je krijgt je data dan terug op een 3,5" HDD (andere mogelijkheden ook mogelijk, maar dan met meerprijs) Verzendkosten en alles zit inbegrepen in die EUR899.
Zéér tevreden van, Aigon communiceert ook echt héél goed en vlot, aanrader!
Wat het zo duur maakt is de cleanroom, dat is blijkbaar kostelijk om die clean te houden ...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Als je zelf wat lef hebt, en je hebt identiek dezelfde schijf... gewoon de controller logica "even overbouwen" (in de hoop dat het die is die gesneuveld is).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
- Bedankt: 156 keer
cloink schreef:Wedden dat ie in 't vervolg wél backups zal nemen?

Wss begint de meerderheid pas aan een backup te denken als ze een keer data kwijtgeraakt zijn.
Ik ben ook pas beginnen backuppen toen ik bijna niet meer aan de foto's van mijn pasgeboren dochter geraakte. Heeft me toen veel zweet en tijd gekost, maar heb ze gelukkig kunnen recupereren. Maar absoluut niet voor herhaling vatbaar

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 34 keer
Ik heb net hetzeflde meegemaakt. Was Windows XP aan het installeren op m'n PC en ineens vond Windows het nodig om m'n tweede schijf (met al m'n foto's en documenten) te formatteren om tijdelijke bestanden op te zetten. Sindsdien staat er een copie van die zaken op de 2 harde schijven van m'n PC, op de NAS in de kelder en op een externe HD.johcla schreef:Ik ben ook pas beginnen backuppen toen ik bijna niet meer aan de foto's van mijn pasgeboren dochter geraakte. Heeft me toen veel zweet en tijd gekost, maar heb ze gelukkig kunnen recupereren. Maar absoluut niet voor herhaling vatbaar
Als m'n huis afbrandt, ben ik natuurlijk nog altijd gezien

-
- Deel van't meubilair
Ik heb een tijdje al m'n foto's gebackupped op CD en nam deze af en toe mee naar de kluis... nu tegen het tempo dat ik foto's neem was dat ook niet haalbaar (eigenlijk zou ik het op DVD moeten doen, dat scheelt al wat). Nu ondertussen draai ik ook een server met RAID-5, en staat het nog op twee externe disks. Spijtig dat online backupppen nog altijd vrij duur is.Uzzi schreef:Als m'n huis afbrandt, ben ik natuurlijk nog altijd gezien
-
- Elite Poster
Ik heb de luxe dat ik een appartement aan zee heb. De belangrijkste reden dat ik daar internet heb aangeschaft is om een remote backup te hebben van mijn data. Thuis heb ik een Synology NAS met 2 harde schijven in Raid 1 (met UPS om stroompieken en -onderbrekingen op te vangen). Twee keer per dag wordt een incrementele backup gemaakt naar het appartement, waar een Synology NAS met 1 harde schijf staat.Uzzi schreef:Als m'n huis afbrandt, ben ik natuurlijk nog altijd gezien
Het appartement wordt ook verhuurd en soms zijn er huurders die de NAS uitschakelen, en dan zou het dus nog kunnen dat mijn backup daar een paar weken oud is.
Maar idd, online backup is nog altijd duur. Voor hetzelfde geld heb ik dus ook een internetverbinding aan zee.
-
- Deel van't meubilair
Of dat men met je backup weg isjohcla schreef:Het appartement wordt ook verhuurd en soms zijn er huurders die de NAS uitschakelen, en dan zou het dus nog kunnen dat mijn backup daar een paar weken oud is.

-
- Elite Poster
mmm... had ik zelf nog niet aan gedacht..r2504 schreef:Of dat men met je backup weg is

-
- Deel van't meubilair
Lol... z'n private pron collectie wegGoztow schreef:"Maar dat was al weg toen wij hier aankwamen, hoor".

-
- Elite Poster
Die smoes is hopelijk wel afgedekt: men krijgt een inventaris die ze men aankomst en vertrek moet nakijken. Als er bij aankomst iets ontbreekt, meldt men dit telefonisch. (en desnoods inspreken op voicemail, staat er voor de volledigheid bij vermeld). Ik moet wel zeggen dat ik tot op heden nog geen negatieve ervaringen gehad heb, al zal ik maar hout vasthouden hé.Goztow schreef:"Maar dat was al weg toen wij hier aankwamen, hoor".
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 108 keer
Ik ben ook een online back-up oplossing aan't zoeken.
Momenteel denk ik aan een colocatie servertje met 2 schijven in mirror.
Kost ongeveer 50 euro per maand plus de hardware.
Zijn er nog mensen die dit gebruiken?
Momenteel denk ik aan een colocatie servertje met 2 schijven in mirror.
Kost ongeveer 50 euro per maand plus de hardware.
Zijn er nog mensen die dit gebruiken?
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Ik gebruik precies wat jij beschrijft maar daar backup ik niet alles mee omdat de uploadsnelheid en het maximale volume dit gewoon niet toelaten.
De rest van de gegevens wordt gebackuped op tape en die tapes gaan in een brandbestendige kluis.
De rest van de gegevens wordt gebackuped op tape en die tapes gaan in een brandbestendige kluis.
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
- Bedankt: 152 keer
- Contacteer:
Om toch nog even een nuttige bijdrage te leveren ook:
Zelf heb ik ook een Synology NAS met 2 schijven in RAID1 én ik maak gebruik van de 50GB gratis backup-ruimte die mijn hoster aanbiedt om alle cruciale files (lees: persoonlijke foto's en homemovies) te backuppen via rsync (ook vanop de NAS dus). Voorlopig is dat ongeveer 24GiB en dus nog redelijk te doen met mijn VDSL2-verbinding (al heeft het de eerste keer natuurlijk wel langer dan 24u gelopen). Works like a charm en best veilig IMHO.
Zelf heb ik ook een Synology NAS met 2 schijven in RAID1 én ik maak gebruik van de 50GB gratis backup-ruimte die mijn hoster aanbiedt om alle cruciale files (lees: persoonlijke foto's en homemovies) te backuppen via rsync (ook vanop de NAS dus). Voorlopig is dat ongeveer 24GiB en dus nog redelijk te doen met mijn VDSL2-verbinding (al heeft het de eerste keer natuurlijk wel langer dan 24u gelopen). Works like a charm en best veilig IMHO.
ooh. shiny.
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 108 keer
Een oplossing is misschien om de gegevens op de server thuis te kopiëren op de colo server.Astralon schreef:Ik gebruik precies wat jij beschrijft maar daar backup ik niet alles mee omdat de uploadsnelheid en het maximale volume dit gewoon niet toelaten.
Eens hij in het datacenter zit sync je de gegevens tussen de server en de coloserver: upload blijft beperkt.
Dan draai je zowel op de server als op de colo server locaal incrementele backups.
Je hebt dan wel 4 mirror sets nodig of 8 harde schijven, maar dat is de kost niet meer tegenwoordig.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Zal niet werken in mijn geval
De incrementele backup voor vandaag is net afgelopen:
Backed up 955 files in 133 directories.
Processed 12,830,081,512 bytes in 17 minutes and 51 seconds.
Dat is ongeveer 12800 MB en met een uploadsnelheid van 1 Mbit/s heb je dus 12800 * 8 = 102400 seconden nodig (meer dan een dag).
Dit is dan nog zonder overhead en die is behoorlijk aangezien ik SFTP gebruik.
En ik zal r2504 proberen voor zijn: dit is dan nog zonder mijn pron collectie

De incrementele backup voor vandaag is net afgelopen:
Backed up 955 files in 133 directories.
Processed 12,830,081,512 bytes in 17 minutes and 51 seconds.
Dat is ongeveer 12800 MB en met een uploadsnelheid van 1 Mbit/s heb je dus 12800 * 8 = 102400 seconden nodig (meer dan een dag).
Dit is dan nog zonder overhead en die is behoorlijk aangezien ik SFTP gebruik.
En ik zal r2504 proberen voor zijn: dit is dan nog zonder mijn pron collectie

- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
- Bedankt: 152 keer
- Contacteer:
Eh... Een dagelijkse incrementele backup van 12GiB? Ik ga er van uit dat dit puur zakelijke dingen zijn en dan lijken me puur zakelijke (lees: dure) oplossingen een evidentie... 
Voor persoonlijke toepassingen is zo'n incrementele backup in 99% van de gevallen voldoende, denk ik? Hangt er ook een beetje vanaf wat je beschouwt als belangrijke (te backuppen) bestanden.

Voor persoonlijke toepassingen is zo'n incrementele backup in 99% van de gevallen voldoende, denk ik? Hangt er ook een beetje vanaf wat je beschouwt als belangrijke (te backuppen) bestanden.
ooh. shiny.