Naar aanleiding van een test (en het niet kunnen draaien van een volledig Linux hier) heb ik even cygwin gedownload, en bij het installeren aangegeven dat ik de volledig 'Devel' category wou (eigenlijk heb ik enkel de gcc compiler nodig). Het probleem is nu echter dat wanneer ik in cygwin ga, ik bij gcc het volgende krijg
bash: gcc: command not found
De reden is omdat gcc niet in de bin directory staat (gcc-3.exe en gcc-4.exe staan er wel), wat op zich geen ramp zou zijn (al is het wel verdacht) moest het configuratie script van ProFTPD niet checken op "gcc". Nu kan ik daar ook wel aan prutsen, maar dat lijkt me niet echt netjes.
Als ik echter gcc-4.exe copieerde naar gcc.exe (als quick workaround)... dan krijg ik al een andere fout
$ ./configure
checking build system type... i686-pc-cygwin
checking host system type... i686-pc-cygwin
checking target system type... i686-pc-cygwin
checking for gcc... gcc
checking for C compiler default output file name...
configure: error: C compiler cannot create executables
See `config.log' for more details.
Bedoeling van dit alles is trouwens om ProFTPD onder cygwin aan de praat te krijgen (inclusief TLS)
cygwin en gcc
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
- Bedankt: 550 keer
Cygwin mag je bekijken als een linux omgeving, maar gebruikt ook de permissions van Windows. De user die GCC.exe gebruikt zal volgens mij admin rechten nodig hebben, of anders moet je eens kijken naar de temp variable.
Eventueel proberen met ln -s gcc-4.exe gcc.exe ?
grtz,
Sasuke
Eventueel proberen met ln -s gcc-4.exe gcc.exe ?
grtz,
Sasuke
-
- Deel van't meubilair
Ik ben local admin op de machine, dus dat kan geen probleem zijn... de vraag is eerder waarom installeerd hij wel de compiler (gcc-3.exe en gcc-4.exe), maar niet het gcc commando op zich ? Alles op Google tot zover wijst naar een herinstallatie van cygwin, maar die heb ik al verschillende keren gedaan (en dit lijkt mij toch iets zeer essentieels).Sasuke schreef:Cygwin mag je bekijken als een linux omgeving, maar gebruikt ook de permissions van Windows. De user die GCC.exe gebruikt zal volgens mij admin rechten nodig hebben, of anders moet je eens kijken naar de temp variable.
Da's een workaround die ik ook al had geprobeerd... maar dan loop ik dus tegen de "C compiler cannot create executables" error aan.Sasuke schreef:Eventueel proberen met ln -s gcc-4.exe gcc.exe ?
- Sasuke
- userbase crew
r2504, kijk hier eens:
http://www.cygwin.com/ml/cygwin/2008-07/msg00138.html
Daar werd het opgelost. Kwam er op neer dat Cygwin 2x geinstalleerd was op de machine (allez, cygwin.dll bestond 2x). heb ook gezien dat je ergens in je cygwin omgeving de nodige dirs nog moet chmodden.
trouwens, al gezien dat je in Cygwin de local/windows user moet meegeven in het ./configure commando ?
http://www.cygwin.com/ml/cygwin/2002-04/msg00448.html
grtz,
Sasuke
Daar werd het opgelost. Kwam er op neer dat Cygwin 2x geinstalleerd was op de machine (allez, cygwin.dll bestond 2x). heb ook gezien dat je ergens in je cygwin omgeving de nodige dirs nog moet chmodden.
trouwens, al gezien dat je in Cygwin de local/windows user moet meegeven in het ./configure commando ?
grtz,
Sasuke
-
- Deel van't meubilair
Maar het probleem is dat ik nog niet eens gcc heb als commando... (en als ik het trouwens van gcc-4 doe ziet het er goed uit).Sasuke schreef:r2504, kijk hier eens:
Da's voor de installer... probleem is dat ik het nog niet eens kan compileren.Sasuke schreef:trouwens, al gezien dat je in Cygwin de local/windows user moet meegeven in het ./configure commando ?
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 772 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Een hééééééle harde omweg, iets met VMware?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Deel van't meubilair
Geen idee wat die allemaal doet... het gaat hier trouwens over de configure van ProFTPD.Sasuke schreef:de .configure is toch voor te compileren i.c.m. "make" ?
Nope, dan komt het configure script zeuren dat gcc geen exe's kan aanmaken.Sasuke schreef:Enfin, blijkbaar lukt het met gcc-4.exe ?
Probleem is dat ik me normaal niet moet bezighouden met dit probleem (ik zit aan de andere kant van het probleem), maar ik wil gewoon iets bewijzen (omdat de admins aan de andere kant duidelijk een aantal dingen niet willen begrijpen) en wou dit eenvoudig/snel doen.Sasuke schreef:Een hééééééle harde omweg, iets met VMware?
- Sasuke
- userbase crew
Beste,r2504 schreef:Geen idee wat die allemaal doet... het gaat hier trouwens over de configure van ProFTPD.Sasuke schreef:de .configure is toch voor te compileren i.c.m. "make" ?
Heb je de post gelezen ? Men spreekt dus effectief over het compilen (.configure configureer je het make bestand om te compilen trouwens). Welbepaald deze tekst lijkt me toch ZEER relevant:
Code: Selecteer alles
Configuring and Compiling
-------------------------
In standard Cygwin setup, there's no such username as 'root'.
Hence you have to specify the installer username, usually 'Administrator'.
The rest is as usual.
install_user=Administrator ./configure
make
make install
Sasuke
-
- Deel van't meubilair
Ja... maar aangezien je met .configure het make bestand aanmaakt... lijkt het me toch dat je eerst die configure aan de praat moet krijgen ?Sasuke schreef:Heb je de post gelezen ? Men spreekt dus effectief over het compilen (.configure configureer je het make bestand om te compilen trouwens).
In ieder geval, ik zal het straks nog eens proberen... cygwin is terug aan het installeren nu. Ik had namelijk de nieuwe 1.7 eens geprobeerd ivm. het gcc probleem (wat ik daar trouwens ook heb), maar die toont tijdens de installer niet meer de optie om files in DOS mode (CRLF) te verwerken (en dan gaat configure helemaal de mist in).
-
- Deel van't meubilair
Na een nieuwe install van cygwin (en het linken van gcc naar gcc-4.exe)...
hierin staat trouwens volgend extract...
$ install_user=Administrator ./configure
checking build system type... i686-pc-cygwin
checking host system type... i686-pc-cygwin
checking target system type... i686-pc-cygwin
checking for gcc... gcc
checking for C compiler default output file name...
configure: error: C compiler cannot create executables
See `config.log' for more details.
gcc version 4.3.2 20080827 (beta) 2 (GCC)
configure:2584: $? = 0
configure:2591: gcc -V >&5
gcc: '-V' option must have argument
configure:2594: $? = 1
configure:2617: checking for C compiler default output file name
configure:2644: gcc conftest.c >&5
configure:2647: $? = 1
configure:2685: result:
configure: failed program was: