VDSL2 - up/down snelheden

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Aangezien het niet mijn vakgebied is, even vragen:

VDSL2 is symmetrisch en door Belgacom zelf gecapped op 12Mbps down & 1Mbps down (heb het hier even over m'n eigen Speedconnect van Dommel), wat ver van de technische limiet is. Mag ik er dan ook van uitgaan dat wanneer ik aan 11Mbps (in de theorie altijd wat minder, kwestie van overhead e.d. op te vangen?) download, ik nog voor de volle 1Mbps upstream-capaciteit heb? Of is het zo simpel niet?
ooh. shiny.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cloink schreef:VDSL2 is symmetrisch
Waar haal je dat ?
cloink schreef:Of is het zo simpel niet?
Zo simpel is het (DSL in het algemeen) niet. Feit is wel dat een VDSL2 "centrale" steeds aanwezig is op een beperkte afstand (vanwege de ROPS die je om de 1 a 1.5 km kan vinden) en je dus normaal geen problemen mag ondervinden met je snelheid (zeker niet de klassieke afstandsproblemen die je bij ADSL had).
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

@ r2504

Ik denk dat de vraag van cloink iets anders ligt. Om het omgekeerde voorbeeld van cloink te nemen .... als ik met mijn ADSL verbinding zwaar aan het uploaden ben, dan is het gewoonweg onmogelijk om op hetzelfde moment aan volle snelheid te downloaden. De upload knijpt als het ware de download dicht.

Is dit fenomeen ook aanwezig bij een VDSL2 verbinding ?
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ff uitbreiden:
1. Is dit aanwezig bij "soft cap"
2. is dit aanwezig bij vdsl in het algemeen?
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Uzzi schreef:@ r2504
De upload knijpt als het ware de download dicht.

Is dit fenomeen ook aanwezig bij een VDSL2 verbinding ?
Dit ligt eerder aan de "acknowledge" van tcp/ip dan aan hoe je je verbinding thuis krijgt.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

r2504 schreef:
cloink schreef:VDSL2 is symmetrisch
Waar haal je dat ?
Euh, van op Wikipedia? :D
Wikipedia schreef:ITU-T G.993.2 (VDSL2) is een verbetering tegenover G.993.1 (VDSL) dat zowel symmetrische (Full-Duplex) als asymmetrische doorvoersnelheden toelaat tot 200 Mbit/s, daarbij gebruik makende van een bandbreedte tot 30 MHz.
r2504 schreef:Zo simpel is het (DSL in het algemeen) niet. Feit is wel dat een VDSL2 "centrale" steeds aanwezig is op een beperkte afstand (vanwege de ROPS die je om de 1 a 1.5 km kan vinden) en je dus normaal geen problemen mag ondervinden met je snelheid (zeker niet de klassieke afstandsproblemen die je bij ADSL had).
Daar was ik me van bewust, maar het is zoals Uzzi zei: bij ADSL had je het fenomeen dat je je lijn "dichtkneep" wanneer je zwaar aan het up- of downloaden was, waardoor het in de andere richting vaak moeilijk ging. Ik ga er van uit dat dit voor ADSL te maken had met een technische beperking en vroeg me dus af of dat met VDSL en de gehanteerde cap ook nog van toepassing was.

Eigenlijk gewoon wat Uzzi & liger zeiden dus. :mrgreen:
ooh. shiny.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

crapiecorn schreef:Dit ligt eerder aan de "acknowledge" van tcp/ip dan aan hoe je je verbinding thuis krijgt.
Ik begrijp dat bij hevig up- én downverkeer het wat trager gaat, maar je gaat me toch niet vertellen dat TCP/IP dé grote boosdoener is hé?
ooh. shiny.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

cloink schreef:Ik ga er van uit dat dit voor ADSL te maken had met een technische beperking en vroeg me dus af of dat met VDSL en de gehanteerde cap ook nog van toepassing was.
Dit is niet adsl specifiek. Als er een packet aankomt moet de verzender bevestiging krijgen als deze goed aangekomen is. Als iets je upload in beslag neemt, verloopt de bevestiging trager -> download trager.
wdbacker
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

cloink schreef:Ik begrijp dat bij hevig up- én downverkeer het wat trager gaat, maar je gaat me toch niet vertellen dat TCP/IP dé grote boosdoener is hé?
TCP/IP zelf niet, maar dit is (meestal!) eerder te wijten aan de queue voor de IP pakketjes die inherent is aan de meeste internet modem en komen de TCP acknowlegdes van de upload pakketjes ergens achteraan in de download queue te staan. Dat betekent dus dat tijdens een zware download de upload uiteraard vertraagd wordt ...

In hoeverre dit ook het geval is met VDSL2 is dus afhankelijk van de Sagem modem. Als je een korte test doet van een upload met (én zonder) gelijktijdige download, kan je dit heel vlug ondervinden. Als de upload langer duurt in het eerste geval, weet je hoe laat het is ...

Ook het feit dat de downstream en upstream snelheid significant verschillend is, speelt een zeer grote rol.

Een tip is om je router (indien mogelijk) zodanig in te stellen dat de snelheid voor de upload begrensd wordt tot bv. 95%. Dan blijft er hopelijk wat restbandbreedte over voor de ack's. M.a.w. probeer er op één of andere manier voor te zorgen dat de upstream queue van de modem minder verzadigd raakt. Spijtig genoeg is dit niet zo eenvoudig te doen, tenzij je traffic prioritization kan instellen op je router.

Zie bv. http://www.linux.com/learn/docs/ldp/410 ... W-IT-WORKS
of ook voor kabel http://focus.ti.com/pdfs/bcg/cable_modem_tcp_wp.pdf
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Zo, duidelijk. Heren, bedankt! :)