DVB-T2 wordt in spanje getest

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 638 keer
Bedankt: 394 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

http://www.rapidtvnews.com/index.php/20 ... spain.html

DVB-T2 tested in Spain
10-08-2009
A group of researchers from the University of Seville have taken part in tests of the second generation of DTT, technically known as DVB-T2.

These tests come after those carried out in Turin and London, turning Spain into one of the most advanced countries in the DTT field.

The DVB-T2 standard is used for high definition broadcasts over DTT. The prototype receiver was made by Spain's Sidsa.

The results of the tests will be used to study the coverage and quality of the new standard as well as to validate the guides of implementation recently published on a worldwide level. Tests are valid for both terrestrial and mobile broadcasts.

The project, part of the global project called Furia has been led by Spain's main TV signal distribution operator Abertis Telecom and a total of 27 national partners took part in it. The budget for the tests was €9 million.

© Rapid TV News 2009

Spain tests DVB-T2

Following trials in London and Turin, the city of Seville, in southern Spain, is hosting a further DVB-T2 test, the first in the country and the third worldwide, to assess the coverage and the quality of the new digital terrestrial broadcasting standard.

Within the project - called Furia – which has a budget of E9 million, the trial is being led by Abertis Telecom, with the participation of 27 national companies.

The test will be continue until the end of the year. Abertis Telecom has installed a 800w transmitter in Seville to cover the whole city.

http://www.sat-universe.com/showthread.php?t=130511
Frankrijk zendt ook al in DTT uit .

Four French national channels going HD over-the-air this month
by Darren Murph, posted Oct 27th 2008 at 4:16AM

Apparently all that's necessary to get a lagging country to hop on the high-def bandwagon is to talk bad about 'em, or at least that's the case here with France. After we heard that the nation wasn't exactly rushing out to adopt HD, in comes word that four major French channels will soon be available in high-definition on digital terrestrial TV (DTT). TF1 HD, France 2 HD, M6 HD and Arte HD will all begin broadcasting OTA in HD on October 30th, and while all of these are already available on other platforms, we can only imagine that beaming 'em out gratis will greatly increase HD awareness. Any other nations want to follow suit? Oh, and France, way to be a role model out there.

België zal weer als laatste in de rij aanschuiven (ook 10 jaar na DVB-S (1995), kwam telenet met digitale tv) :bang:
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

wat is het nut van HD via dvb-t. Een HD? Kunnen we de kampioenen eindelijk in HD bekijken?:o
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

silencer schreef:wat is het nut van HD via dvb-t. Een HD? Kunnen we de kampioenen eindelijk in HD bekijken?:o
als je via sat één in HD bekijkt, zou je toch ook via dvb-t moeten HD kunnen kijken?

PS. En de Kampioenen interesseert mij niet in HD, zelfs niet in SD :x
MJ
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Het weer met Sabine Hagedoorn in HD is wel de moeite denk ik :-o
vasonline
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 18 keer

Het voordeel is dat men o.a bijna een verdubbeling van bandbreedte heeft.

Als er nu 4 SD-zenders aan +- 4megabit in één mux kunnen, dan kunnen er met DVB-T2 er gemakkelijk 8 of meer in één mux aan 4 megabit.
of 4 HD zenders i.p.v 2 HD zenders zoals men het nu in FR doet (dacht ik)

Groetjes,
S.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

DVB-T2 is niet hetzelfde als DVB-T HD. De 4 genoemde Franse HD zenders worden NIET in DVB-T2 formaat uitgezonden. Dat is maar best ook want haast niemand kan al dvb-t2 signalen ontvangen. Er worden amper toestellen voor verkocht.

Op mijn nieuwe sony-tv had ik deze zomer het genoegen de Tour via dvb-t te bekijken op Sporza TV in de gekende slechte kwaliteit: blokkerig beeld. Daar zit je dan met je nieuwe TV :twisted:

Door middel van een zelfgemaakte bierblikjesantenne (je moet maar eens googlen) heb ik ook eens deze antenne buiten gelegd op het dakterras (hoge flat). Daarmee kon ik de Franse HD zenders oppikken ! Op FR2 in HD werd de tour uitgezonden: prima beeld was dat.

M.a.w. de kwaliteit van het uitgezonden signaal is VEEL belangrijker dan de fameuze hrtz waarde van je tv: veel verkopers beweren namelijk dat bij dvb-t die blokkerige toestanden bij sportwedstrijden kunnen verholpen worden door nog een veel duurdere TV te kopen met hogere hrtz ... Maar in het geval van de vrt uitzendingen zal dat dus geen zier helpen.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

fredo66 schreef:tM.a.w. de kwaliteit van het uitgezonden signaal is VEEL belangrijker dan de fameuze hrtz waarde van je tv:.
da's toch de essentie?

de techniek staat altijd veel verder dan het aangeboden materiaal (lees CD's)

vb. de doorsnee CD's vroeger waren toch16-bit, de high-end cd-players gaven 24-bit.
Ik heb 192 Kbit sampling op mijn onkyo, maar wat helpt het, als het bronmateriaal ('opgepompte' mpeg2 radio, techno, tot de jaren 90 CD's) maar middelmatig is?

Hoelang hebben we al Full HD TV's, terwijl pas sinds enkele maanden op regelmatige basis in native HD wordt uitgezonden (en belgië is daarin nog koploper)

voordat TV-Vlaanderen HD uitzond, vond ik de DVB-t uitzendingen beter van kwaliteit dan DVB-S.
Nu In HD natuurlijk verbleekt de DVB-T uitzending. Als ik in SD kijk naar Nederland of Duitse publieke zenders....amai, da's ook een serieus verschil met tv-vlaanderen. Zelfs SD geeft al superbeeld, dan wil je gewoon niet meer naar DVB-T kijken......

De bitrate waarin ze uitzenden is heel belangrijk.....hoe meer bitrate, hoe minder zenders op 1 transponder kunnen, en dat kost centjes......vandaar dat sommige satzenders in mindere kwaliteit uitzenden, omdat ze geen geld willen uitgeven.

Dus de tijd dat ik altijd het neusje van de zalm moest hebben, is al lang voorbij bij mij....
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”