Bron: De Standaard eColumn
e-column — 'Internet Everywhere. Altijd budgetvriendelijk. Zelfs in het Buitenland.' Dat staat in grote letters bovenaan de brief die ik van Mobistar heb gekregen. Met die brief probeerde Mobistar mij te overtuigen om mijn Internet Everywhere-abonnement ook op vakantie te gebruiken.
Dat was goed nieuws. Ik stond op het punt om naar Frankrijk te vertrekken, maar ik wilde van op de camping nog een paar artikels afwerken. Met mijn Internet Everywhere-abonnement kan ik op elk moment het internet op voor 5 euro per maand. Maar in het buitenland werkte dat vorig jaar niet. En nu dus wel: hoera!
Toen bekeek ik het voorgestelde tarief aandachtig. 30euro voor een 'internet pass' van 30 megabyte. 1 euro per megabyte?
De jongste weken hebben een paar gevallen de pers gehaald, van mensen die bij hun terugkeer uit vakantie een factuur voor duizenden euro's aantroffen. Domme mensen die de tarieven niet nalezen, denk je dan. Maar misschien hadden deze mensen gewoon vertrouwen in wat hen werd verteld: 'Altijd budgetvriendelijk.'
Nee, die megafacturen zijn geen ongelukjes. De leveranciers, en dan met name Mobistar en Proximus (van Base weet ik het niet), hebben hier op aangestuurd. Lees mee in die brief van Mobistar: '30 dagen genieten van 30 MB surfplezier voor maar 30 euro.' Hè? Mijn geheugenstick van Mobistar heeft een - geadverteerde - snelheid van 7,2 megabit per seconde. Gesteld dat ik die snelheid zou bereiken, dan heb ik van 30 megabyte geen 30 dagen, maar 30 seconden pret. Beweren dat je 30 dagen surfplezier kunt beleven - op een laptop! - met 30 megabyte volume, is niet gewoon misleidend, het is een leugen.
(Mobiel internet op een gsm is iets anders - dan bezoek je meestal aangepaste websites die veel minder 'zwaar' wegen.)
Maar nog erger: die 'lage' 1euro per megabyte, die dient alleen als lokkertje - na 30 megabyte verdubbelt de prijs.
Kortom: de brief die ik van Mobistar ontving, is zo misleidend, dat ze ronduit leugenachtig is. Het is een poging tot oplichting.
Ik had nog een andere mogelijkheid: ik zou in Frankrijk mijn netbook kunnen koppelen aan mijn Blackberrytelefoon. Dan was het, jawel, 30 euro per megabyte - te betalen aan Proximus, dit keer.
Uiteindelijk heb ik mijn Internet Everywhere stick toch meegenomen naar Frankrijk, voor in noodgevallen. Ter plaatse heb ik dan meteen de alternatieven gezocht. En ja hoor: in de bar van de camping kon ik via wi-fi het net op voor 2 euro per uur. Geen downloadlimiet.
De belangrijkste les uit dit alles: kies altijd, maar zeker in het buitenland, voor een formule met een gelimiteerd, vast bedrag - tenzij u héél goed weet waar u mee bezig bent. In veel hotels kunt u onbeperkt 24 uur het net op voor ongeveer tien euro.
We krijgen nu in België wat ad-hocwetgeving om het probleem van die megafacturen gauw-gauw op te lossen. Zoals de extreme tarieven voor internationaal bellen eerder door Europa zijn aangepakt. Maar ik vrees dat de operatoren dan weer iets anders zullen vinden. Want het kernprobleem is dat de operatoren niet op een eerlijke manier omgaan met hun klanten. Zij gaan pas redelijke tarieven aanrekenen en daarover correct communiceren, als zij daardoor worden gedwongen door Europese directieven en nationale wetten. Dat is ontmoedigend.
Dominique Deckmyn is manager van De Standaard Online.
www.standaard.biz/ecolumn
"Opgelicht door Mobistar en Proximus"
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Ik heb beetje proactief een abonnement van 2,5 euro afgesloten voor dataverbruik in het buitenland bij Proximus (omdat ik toch weet dat ik er gebruik van ga maken). In plaats van 0,8 euro/100 KB wordt het dan 0,3 euro/100 KB. Nog altijd veel te veel, maar kom.
http://corporate.proximus.be/nl/Mobile_ ... broad.html
Omdat het een optie is, kan je dat trouwens op elk moment in/uitschakelen.
Je hebt via Vodafone bij Proximus trouwens ook iets van 50 MB voor 20 euro, wat wel interessanter is dan het Mobistar-voorstel van het verhaal hierboven.
http://corporate.proximus.be/nl/Mobile_ ... broad.html
Omdat het een optie is, kan je dat trouwens op elk moment in/uitschakelen.
Je hebt via Vodafone bij Proximus trouwens ook iets van 50 MB voor 20 euro, wat wel interessanter is dan het Mobistar-voorstel van het verhaal hierboven.
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 110 keer
Zo heb ik een hoge (geen torenhoge) factuur gehad van Proximus... Wel enkel voor dataverkeer in 't binnenland. Heb toen de klantendienst opgebeld met de vraag of ze dat bedrag niet konden crediteren indien ik intekende voor een 50mb pakket, dat is zonder probleem gebeurd... Nu nog de volgende factuur zien met het credit bedrag xD