Het gebeurt regelmatig, vooral dan bij Telenet, dat gebruikers al hun opnames kwijtspelen.
Daarover heb ik eventjes een artikeltje over geschreven op mijn blog : boulder2.wordpress.com
Ik heb ook een Youtube filmpje gemaakt over het maken van een DVD'tje van je opgenomen films :
http://www.youtube.com/watch?v=jxXWxgwrNKw
Alle opnames kwijt ? Met dank aan Telenet en Belgacom
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Mooie uitleg
Maar wat ik dus nergens vind (noch hardware, nog uitleg hoe) is hoe je tóch van Belgacom TV of de Telenet Digicorder je opnames kan kopieren. Op de opnames zit namelijk voor zover ik weet geen HDCP zodat de output via HDMI te capturen moet zijn. Heeft iemand dit al ooit voor mekaar gekregen?

Maar wat ik dus nergens vind (noch hardware, nog uitleg hoe) is hoe je tóch van Belgacom TV of de Telenet Digicorder je opnames kan kopieren. Op de opnames zit namelijk voor zover ik weet geen HDCP zodat de output via HDMI te capturen moet zijn. Heeft iemand dit al ooit voor mekaar gekregen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
- Bedankt: 106 keer
Er bestaat voor zover ik weet geen enkel (legaal) opname systeem met een HDMI ingang... Via scart verlies je dus altijd grondig wat aan kwaliteit.meon schreef:Mooie uitleg![]()
- meon
- Administrator
Via Scart gaat in sommige gevallen ook Macrovision roet in het eten gooien...
Ik ben dit ooit tegen gekomen: http://www.gefen.com/kvm/dproduct.jsp?prod_id=5269 , maar buiten opname naar SD-kaartjes is dit nog altijd geen systeem om videobestanden echt 'verplaatsbaar' te maken...
En dan deze capture-kaart voor op de pc: http://www.blackmagic-design.com/produc ... techspecs/ . Vraag me wel af wat voor straffe pc ge nodig gaat hebben. HD-materiaal in realtime coderen (het is immers puur een videosignaal dat ge captured) met een minimum aan verlies van beeldkwaliteit lijkt me niet vanzelfsprekend...
Ik ben dit ooit tegen gekomen: http://www.gefen.com/kvm/dproduct.jsp?prod_id=5269 , maar buiten opname naar SD-kaartjes is dit nog altijd geen systeem om videobestanden echt 'verplaatsbaar' te maken...
En dan deze capture-kaart voor op de pc: http://www.blackmagic-design.com/produc ... techspecs/ . Vraag me wel af wat voor straffe pc ge nodig gaat hebben. HD-materiaal in realtime coderen (het is immers puur een videosignaal dat ge captured) met een minimum aan verlies van beeldkwaliteit lijkt me niet vanzelfsprekend...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 279 keer
Een paar misvattingen :meon schreef:Mooie uitleg![]()
1) Via HDMI copiëren is verliesloos.
Dit klopt niet.
Je moet het zo zien : het beeld dat op je HD digicorder terechtkomt is gecodeerd in H.264 (specifieke vorm van MPEG4) of MPEG2 (als het om een SD zender gaat).
Het is dus al gecomprimeerd, en heeft al wat verloren tov. het origineel in de TV studio's zelf.
Het beeld dat naar je scherm gaat via HDMI is dan weer een gedecomprimeerde versie van dat beeld.
Als je het digitaal kunt opvangen op je PC, dan zou je video hebben die dus niet gecomprimeerd is.
Dat wil zeggen : neem 1080i, dan heb je 50 halfbeelden per seconde of dus eigenlijk 25 volle beelden per seconde.
1080i = 1920x540 x 24bits kleur x 50 fps = 1244160000 bits / seconde = 155520000 bytes / seconde = 151875 Kbytes/seconde = 148 Mbytes/seconde
Dus voor één uur heb je ongecomprimeerd : 533935 Mbytes = 521 Gbytes...
Een film van 3 uur (Ghandi) + reclameblokken en speling = 4 uur x 521 Gbytes = +/- 2 Tb.
In het geval je SD opneemt, en je scherm op 576i instelt, heb je :
576i = 720x288 x 24 bits kleur x 50 fps = 248832000 bits / seconde = 31104000 bytes / seconde = 30375 Kbytes / seconde = 30 Mbytes/seconde
Dus voor één uur heb je dan ongecomprimeerd : 106787 Mbytes = 104 Gbytes...
Een film van 3 uur (Ghandi) + reclameblokken en speling = 4 uur x 104 Gbytes = 417 Gb.
Je PC zal dat dan moeten hercoderen naar MPEG2 of H264 (naar gelang wat je er achteraf mee wilt doen, MPEG2 is interessanter als je er een DVD wilt mee maken, H264 voor Bluray of om plaats te winnen).
Maw. zeker voor HD opnames zou je een capture kaart moeten hebben die heel die conversie in hardware doet, want het gaat over ongelofelijk grote hoeveelheden data.
En het beeld wordt dus een tweede keer gecomprimeerd, het is dus verre van verliesloos.
2) via HDMI copiëren is verliesloos.
Naast het verlies dat je hebt door hercomprimeren, wil ik erop wijzen dat bij zenders die meerdere taalsporen hebben (bijv. Arte : Frans - Duits), je maar één taalspoor kunt opnemen.
Het geluid wordt overigens ook opnieuw gecomprimeerd.
Ook Teletekst informatie zul je bij dit proces kwijtspelen.
3) Er zit geen HDCP op de HDMI.
Als dat zo is, hoe komt het dan dat er mensen zijn die problemen krijgen met hun TV, die om de zoveel tijd ruis geeft, of waar het beeld regelmatig uitvalt ?
Volgens dat ik begrepen heb, zit er wel HDCP op de HDMI.
Er bestaat weliswaar een capture kaart met HDMI input (van Blackmagic), maar dat is bedoeld voor signalen waar geen HDCP opzit.
Die capture kaart is overigens bedoeld voor HD camcorders.
Het spreekt voor zich dat je eigen privé HD filmpjes geen HDCP hebben.
Zelfs mocht het werken, dan zit je nog met die gigantische datastroom.
De Blackmagic kaarten (http://www.blackmagic-design.com/downlo ... ityPro.pdf) hebben geen hardwarematige compressiemogelijkheid, dus je CPU (of misschien je GPU als je daar software voor vindt) moet dan dat gaan hercomprimeren naar H264 of MPEG2.
Hoe lang zal het duren om een film van 3 uur om te zetten als je dat niet in hardware kunt doen ?
Dagen ?
4) De HDCP valt eraf te halen.
Ja, het klopt dat er HDCP strippers bestaan, die uit een HDMI de HDCP verwijderen.
Het is echter mogelijk dat Telenet en/of Belgacom die hardware toestelletjes gewoon onbruikbaar maken (blacklisten heet dat dan).
Het enige dat ik ken (de HD Fury2 : http://www.hdfury.com/) levert als output geen HDMI meer maar component.
En dan komen we bij de meest bruikbare oplossing, en dat is een Hauppauge HD PVR.
Daarmee kun je via component opnemen, je hebt nog steeds het verlies dat ik al uitgelegd heb, maar het voordeel is dat dat toestel een H264 encoder in hardware ingebakken heeft.
Dat maakt het werk voor de PC veel lichter natuurlijk, en alles gaat in real time.
Nadelen :
* het is ALTIJD H264 dat gebruikt wordt om te hercoderen.
Als het om een SD opname gaat is dat vervelend, want om een DVD'tje ervan te branden zul je dan NOG EENS moeten hercoderen naar MPEG2, met opnieuw kwaliteitsverlies.
* Telenet kan de ICT optie aanzetten, dat betekent dan dat de output naar de component poort beperkt wordt tot 576p.
Je bent dan weer je HD resolutie kwijt.
* Op een component poort kan ook Macrovision gezet worden.
Of dat (al) gebeurt weet ik niet, het zou kunnen dat ze dat gebruiken voor de TV Theek.
Met een Grex zou dit moeten te verwijderen zijn.
* Een vraagteken is wat er gebeurt met die rode dialoogvensters en alle andere dingen die op het scherm komen als je iets doet met de HD digicorder.
Komen die ook op je opnames terecht van HDMI of component ?
Ik vrees het wel, ik denk dat enkel de VCR SCART (maximaal SVideo) die niet krijgt.
Dus misschien is de beste oplossing : via HDMI ---> HD Fury 2 naar component ---> Hauppauge HD PVR ----> PC (beeldbewerking en/of hercompressie) -----> DVD of Bluray
Kortom, geen enkele optie lijkt mij optimaal om via kabels die beelden over te zetten.
Bovendien, het probleem blijft dat je heel de film moet afspelen tegen dat je hem kunt overzetten.
Laatst gewijzigd door boulder 08 aug 2009, 11:36, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
Macrovision is wel te omzeilen.meon schreef:Via Scart gaat in sommige gevallen ook Macrovision roet in het eten gooien...
Zie hiervoor bijv. de Grex.
http://www.xdimax.com/grex/grex.html
Daarmee kun je dus Macrovision uit Svideo en composiet halen, maar ook uit component.
Weinigen weten dat ook component video met Macrovision beschermd kan worden !
- meon
- Administrator
Bedankt voor het uitvoerige antwoord, had zelf ondertussen ook al wat gezegd wat een enorm kortere versie is van hetgene jij zei 
Ik onderschat de enorme datastroom dat over zo'n HDMI-kabel gaat niet, vandaar dat dit vrijwel zeker realtime zou moeten worden gecodeerd (via hardware-acceleratie best).
Die Hauppauge ziet er nog de meest haalbare oplossing uit...
Dat capturen tijdintensief is weet ik. Uren en uren ben ik daar al aan kwijt geraakt (VHS -> AVI (scart->composiet), DVcam naar AVI (iLink->Firewire), ...). Mijn 7-jaar oude pc kan het wel allemaal nog aan, maar niet realtime
.

Ik onderschat de enorme datastroom dat over zo'n HDMI-kabel gaat niet, vandaar dat dit vrijwel zeker realtime zou moeten worden gecodeerd (via hardware-acceleratie best).
Die Hauppauge ziet er nog de meest haalbare oplossing uit...
Dat capturen tijdintensief is weet ik. Uren en uren ben ik daar al aan kwijt geraakt (VHS -> AVI (scart->composiet), DVcam naar AVI (iLink->Firewire), ...). Mijn 7-jaar oude pc kan het wel allemaal nog aan, maar niet realtime

-
- Elite Poster
Kan ook moeilijk anders, want het duurt nogal voor ik heel die tekst getypt heb, en ik kan redelijk rap typenmeon schreef:Bedankt voor het uitvoerige antwoord, had zelf ondertussen ook al wat gezegd wat een enorm kortere versie is van hetgene jij zei

Ik heb het nog wat aangepast.
Ideaal lijkt mij te vertrekken vanaf HDMI, omdat je dan de ICT vermijdt, daarna via een HDFury2 omzetten naar component, daarna de Hauppauge HD PVR binnen laten gaan en dan naar PC.
Wat ik meest vervelend vind is dat je die HD PVR ook niet hardwarematige MPEG2 kunt laten doen.
Stel dat je iets opneemt van 2Be, dan is het jammer om alles eerst naar H264 op te nemen, en daarna terug naar MPEG2, als je een DVD'tje wilt branden.
Het kost uren extra tijd en heeft geen nut.
Ik heb hier op satelliet al een film van Arte HD terug naar SD geconverteerd en er een DVD van gebrand.
Hoewel ik dus niet met die beveiligingen zit, duurt dat ook al een hele tijd.
-
- Elite Poster
Er is trouwens nog een kaart, die niet zo bekend is, die betere kwaliteit biedt dan Svideo, en die ook op een gewone digicorder kan gebruikt worden :
de Sweetspot kaart : http://www.pluggedin.tv/sweetspot/specs/index.html.
Dit is een van de enige kaarten die met RGB input kan werken.
TV kaarten werken meestal met composiet en Svideo als input.
Ze hebben ook een SCART RGB naar RGBHV kabel, en dan kun je dus de SCART RGB output naar die kaart sturen.
Het is wel opnieuw je CPU die de omzetting zal moeten doen.
Merk op dat van alles wat ik hier gezegd heb, ik niets in huis heb.
Ik ga dus af op specificaties die ik lees, en af en toe ook ervaringen van anderen.
de Sweetspot kaart : http://www.pluggedin.tv/sweetspot/specs/index.html.
Dit is een van de enige kaarten die met RGB input kan werken.
TV kaarten werken meestal met composiet en Svideo als input.
Ze hebben ook een SCART RGB naar RGBHV kabel, en dan kun je dus de SCART RGB output naar die kaart sturen.
Het is wel opnieuw je CPU die de omzetting zal moeten doen.
Merk op dat van alles wat ik hier gezegd heb, ik niets in huis heb.
Ik ga dus af op specificaties die ik lees, en af en toe ook ervaringen van anderen.
-
- Elite Poster
Tja, ik zou er ook zo over denken, maar ik kijk soms mijn filmpjes wel eens elders.meon schreef:DVD's zijn passé eh, ik heb een Popcorn Hour
Spijtig genoeg kun je zo'n mediaplayer nauwelijks meenemen, en als die anderen een TV hebben zonder component of HDMI zit je weer met Svideo, want driewerf helaas : al die goede Mediaplayers ondersteunen geen SCART RGB.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
- Bedankt: 106 keer
Bij digitale TV wordt het signaal toch reeds gecomprimeerd naar de ontvanger getransporteerd (hetzij via DVB-T, DVB-S, DVB-C of ip tv zoals BGC). In principe gebeurt er toch (her)codering meer bij het saven naar harddisk (tenzij je specifieke opties in je recorder zou hebben hiervoor).
Voor zover ik zie wordt er dus bij de meeste enkel gedecodeerd wanneer de content terug afgespeeld wordt? Vandaar het herencoderen mocht je kunnen via HDMI input van zo'n blackmagic kaart kunnen opnemen?
Maw, zelfs al kan je onmiddelijk de stream capturen, het is reeds een gecomprimeerde versie (via BGC TV en een pc met VLC lukt dit overigens voor niet-geencrypteerde, SD zenders).
Voor zover ik zie wordt er dus bij de meeste enkel gedecodeerd wanneer de content terug afgespeeld wordt? Vandaar het herencoderen mocht je kunnen via HDMI input van zo'n blackmagic kaart kunnen opnemen?
Maw, zelfs al kan je onmiddelijk de stream capturen, het is reeds een gecomprimeerde versie (via BGC TV en een pc met VLC lukt dit overigens voor niet-geencrypteerde, SD zenders).
-
- Elite Poster
Ik begrijp niet wat je hier bedoelt.TomG schreef:Bij digitale TV wordt het signaal toch reeds gecomprimeerd naar de ontvanger getransporteerd (hetzij via DVB-T, DVB-S, DVB-C of ip tv zoals BGC). In principe gebeurt er toch (her)codering meer bij het saven naar harddisk (tenzij je specifieke opties in je recorder zou hebben hiervoor).
Ik veronderstel dat je wilt zeggen : "in principe gebeurt er toch GEEN (hercodering) meer..."
Dat klopt.
Heb ik het anders gezegd dan ?
Ja, inderdaad, is ook wat ik zeg dus.TomG schreef:Voor zover ik zie wordt er dus bij de meeste enkel gedecodeerd wanneer de content terug afgespeeld wordt? Vandaar het herencoderen mocht je kunnen via HDMI input van zo'n blackmagic kaart kunnen opnemen?
Ja, maar er is toch wel een verschil tussen een gecomprimeerde versie en een versie die meerdere malen gehercomprimeerd is.TomG schreef:Maw, zelfs al kan je onmiddelijk de stream capturen, het is reeds een gecomprimeerde versie (via BGC TV en een pc met VLC lukt dit overigens voor niet-geencrypteerde, SD zenders).
De kwaliteit gaat bij iedere hercomprimering onherroepelijk achteruit.
De 2 systemen die wel open zijn (DVB-T en satelliet) tonen wat het verschil is.
Je neemt daar een TS file op : een transport stream.
Die transport stream is ofwel H264 of MPEG2, wat beeld betreft.
Maar die transport stream bevat ook nog één of meerdere geluidssporen, in MPEG1 compressie of AC3, of AAC.
Die stream bevat ook nog alle teletekst, inclusief de ondertitels dus, en ook nog DVB ondertitels (niet te zien bij Telenet).
Het is een verschil van dag en nacht om zo'n file op harddisk te hebben, inclusief alle geluiddstreams en ondertiteling, en dat te gaan afspelen en overzetten via kabels (of het nu HDMI is of iets anders).
-
- Elite Poster
- Twitter: goendi
- Bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Je zou je mediaplayer wel remote kunnen bekijken afhankelijk van de lijn die je hebtboulder schreef:Tja, ik zou er ook zo over denken, maar ik kijk soms mijn filmpjes wel eens elders.meon schreef:DVD's zijn passé eh, ik heb een Popcorn Hour
Spijtig genoeg kun je zo'n mediaplayer nauwelijks meenemen, en als die anderen een TV hebben zonder component of HDMI zit je weer met Svideo, want driewerf helaas : al die goede Mediaplayers ondersteunen geen SCART RGB.