Radeloos over RAM verbruik sprongen in Vista x64

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik ervaar rare RAM ervruikssprongen in Vista
Geval 1
Het spring naar 100% (dan kan je muis wel bewegen en vista werkt maar naar andere scherm overschakelen gaat niet)
dan daalt tot +-70% en dan na enkele seconden naar "normale" 30%
Afbeelding

(sorry voor russisch :) )
Geval 2 = Geval 1 maar zeer snel
Geval 2
Wat ik gisteren nog opmerkte is dat soms "cached" vrijkomt naar "vrij" zonder enige reden.
Dus bv 300mb wordt ineens vrij. Dit zorgt ervoor dat HDD constant werkt

Spyware, virus checks gedaan
taskmngr toont niet wie deze geheugen gebruikt (bij spikes)
heb ook al alle non-windows processen uitgeschakeld (mss ook sommige svchosts proberen?)

Het LEEK erop dat het "schuld" is van utorrent (ik denk dat spikes begonnen na opstart van utorrent) MAAR in ieder geval blijft het voortgaan als ik utorrent "kill".
Heb ook netwerk kaart proberen uit te schakelen. Heeft niet geholpen.

Wat nu?
Laatst gewijzigd door liger 20 jul 2009, 14:58, in totaal 1 gewijzigd.
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer
Contacteer:

1) wat is je systeem?
2) hoe lang gebruik je al vista 64
3) sinds wanneer is het begonnen?
4) heb je vlak voor dat het gebeurde nog iets geinstalleerd?
5) heb je al eens een systeem herstel uitgevoerd (via bureau accesoires)?
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
liger
Elite Poster
Elite Poster

PumbaaH schreef:1) wat is je systeem?
2) hoe lang gebruik je al vista 64
3) sinds wanneer is het begonnen?
4) heb je vlak voor dat het gebeurde nog iets geinstalleerd?
5) heb je al eens een systeem herstel uitgevoerd (via bureau accesoires)?
1. Bedoel je spec? intel core 2 duo, 2gb ram, abit mobo, 8800 gt nvidia
2. Sinds mei denk ik (ervoor 32 bit)
3. +- 2 weken geleden. Dit gebeurt zeker niet elke keer ik utorrent opstart btw maar ik denk ongeveer rond de tijd dat ik een nieuwe update heb gedownload
4. hoogst wrs ja. ik installeer veel en van alles :D maar er staat nu niks "ongewoon" op. Alles al getest en verwijderd
5. neen, slechte ervaring ermee en tis hier meer sport geworden om de oorzaak te vinden :P

PS: was er geen betere prog van microsoft die uitgebreider is dan taskmngr?
PPS: aha sysinternals, kzal daarmee is zien als het terug voorkomt
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Je kan gewoon je processes rangschikken op geheugen gebruik. Laat even je task manager openstaan en kijk wel proces naar boven schiet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

crapiecorn schreef:Je kan gewoon je processes rangschikken op geheugen gebruik. Laat even je task manager openstaan en kijk wel proces naar boven schiet.
In de initiele post stond reeds... "taskmngr toont niet wie deze geheugen gebruikt (bij spikes)"
liger
Elite Poster
Elite Poster

Geval 2 mag je vergeten. Het is zelfde als geval 1 maar het gebeurd zo snel dat je die spike op grafiek gewoon niet ziet. Dus iets eist 100% ram op en geeft direct vrij.

voor svchost kenners:
Afbeelding

PS: heb niks verandert, of gesloten en het is van zelf gestopt. Bah.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
crapiecorn schreef:Je kan gewoon je processes rangschikken op geheugen gebruik. Laat even je task manager openstaan en kijk wel proces naar boven schiet.
In de initiele post stond reeds... "taskmngr toont niet wie deze geheugen gebruikt (bij spikes)"
Oeps

liger schreef:Geval 2 mag je vergeten. Het is zelfde als geval 1 maar het gebeurd zo snel dat je die spike op grafiek gewoon niet ziet. Dus iets eist 100% ram op en geeft direct vrij.

voor svchost kenners:
Afbeelding
Je zou bij dat svchost proces een "go the service" moeten doen om te zien wat het achterligende proces is.

edit: Wat zijn de properties van svchost.exe met pid 688 ? (aangezien je deze niet kan uitklapen heeft deze geen onderligende services)
liger
Elite Poster
Elite Poster

Afbeelding

Afbeelding

screens gemaakt wnr probleem (tijdelijk) verdwenen is

PS: het is natuurlijk ook moeilijk omdat deze sprongen zo snel gebeuren. Maar ik zal nu met sysinternals mss wat meer kunnen zien (afwachten op nieuwe rollercoaster dus)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Al dat Russisch zou me wel een veilig en betrouwbaar gevoel geven... NOT dus :eek:
liger
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Al dat Russisch zou me wel een veilig en betrouwbaar gevoel geven... NOT dus :eek:
:D
het zijn allemaal legitieme dll beschrijvingen daar
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

Wilde gok : superfetch functie die in vista zit. Het kan altijd eens proberen de superfetch service te disablen en kijken als dan het probleem nog voorkomt.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

liger schreef:
r2504 schreef:Al dat Russisch zou me wel een veilig en betrouwbaar gevoel geven... NOT dus :eek:
ik zou dat Russisch toch ook niet vertrouwen, .. zelfs niet als je dat zelf geïnstalleerd hebt.
liger
Elite Poster
Elite Poster

Ofloo schreef:
liger schreef:
ik zou dat Russisch toch ook niet vertrouwen, .. zelfs niet als je dat zelf geïnstalleerd hebt.
wat valt er niet te vertrouwen? o_O
das gewoon russische windows... duh
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Tja je hebt hem waarschijnlijk ergens gedownload, .. wie zegt dat ze er niet ergens iets bij gestoken hebben? Ge gaat mij niet wijsmaken dat ge die bestanden op een legale manier gedownload hebt !

Als er achteraf dan problemen zijn ligt het misschien aan de rommel dat ze eraan verandert hebben.
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer
Contacteer:

mmm... zoals we allemaal weten kan zoiets dus ook weer in dit geval vanalles zijn. Misschien iets wat ze in die windows gestoken hebben (als ie afkomstig is van internet) of gewoon een compatibiliteits probleem met drivers etc etc etc

Hier draaide mijn cpu in het begin ook constant op 25% terwijl ik niets vond bij de systeem processen en dergelijke tot ik erachter kwam dat dat elke keer gebeurde nadat de videokaart geinstalleerd was in windows vista of 7 (ati 4850). Het ligt niet aan de kaart op zich, maar aan de driver en met 1 simpele klik was dat opgelost.

toegegeven: dit was een ander probleem, maar daarom ligt het niet altijd direct voor de hand waar die piek vandaan komt
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
liger
Elite Poster
Elite Poster

dat is dus wat ik probeer te doen he, oorzaak vinden :D

Na laaste keer heb ik iets raar bij searcprotocolhost.exe gemerkt. Dit is de indexer van windows. Dit heeft mij doen denken aan een prob dat ik helemaal in het begin ben tegengekomen.

In het begin waren niet alle codecs 100% in orde met vista. En dus kreeg ik een foutmelding bij afspelen van een bepaalde format. Echter elke keer als indexer wou deze filmpke indexen kreeg ik ook deze foutmelding. Wrs opent die video bestand om een caption te maken ofzoiets.
In ieder geval, hierdoor kreek ik bombardement van foutmeldingen. Zeer makkelijk traceerbaar daar het foutmelding zei dat het aan de codec lag.

Dit deed me denken dat ik 1 raar gecodeerde anime heb gedownload die in mijn default player, gom, raar wordt afgespeeld. Ik heb voorlopig volgende gedaan:
1. Thumbnails uitgeschakeld. Dus "voorproefje" van de videobestand.
2. onvolledige torrent bestanden krijgen .ut extensie. Als je onvolledige video files probeert af te spelen kan dat rare gevolgen hebben afhankelijk van uw player.
3. codec pack verwijderd.

We zien wel of dat helpt.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”