Special_K schreef:Nog nooit problemen gehad met de douane? Hoe zit dat eigenlijk: moet men invoerrechten betalen als je iets in het buitenland koopt?
buiten EU-zone betaal je invoerrechten....en dat kan aardig oplopen...
binnen de EU-zone geen probleem....
http://www.fiscus.fgov.be/interfdanl/nl ... /wagen.htm
AANKOPEN VIA INTERNET
Indien u goederen bestelt bij een leverancier buiten de Europese Unie,
moet u bij levering rechten bij invoer (om. douanerechten), BTW en eventueel accijns betalen. Het feit dat de bestelling gebeurt via het internet of op een andere manier verandert geenszins de invoerprocedure.
De vrijstelling voor zendingen met een te verwaarlozen waarde is zeer beperkt. Onder “zendingen met een te verwaarlozen waarde” verstaat de administratie zendingen die bestaan uit goederen waarvan de intrinsieke waarde per zending niet meer bedraagt dan:
- 22 EUR inzake BTW;
- 150 EUR inzake rechten bij invoer.
Als particulier ontvang ik een zending verzonden door een particulier buiten de Europese Unie
De voorwaarde is dat het gaat om een invoer zonder handelskarakter. De waarde is beperkt tot €45,00 per zending
vandaar dat er vele verzenders 'gift' markeren op hun zending
ooit eens 2 flashkaarten sandisk gekocht +/- 70 €, daar nog eens 50 € douanekosten+boete op betaald....dan heb ik mijn lesje wel geleerd...nu zorg ik altijd onder de 22 euro te zitten (bij mijn ebay aankopen uit china)
soms heb je geluk en glipt uw zending door de mazen van het net, soms hang je eraan......en dan is de goede koop, dure koop