computer om te gamen
-
- Pro Member
Aspire 8930G-644G50BN is dut een goede laptop om te gamen ?
om gta 4 te spelen
iemand ervaring mee
om gta 4 te spelen
iemand ervaring mee
nokia e71 smile 110 + mobile internet + agent
nokia 6120C belgacom happy time one
nokia 3500 TMF
nokia 3120 classic base mania
toshiba p300-18M + vista ultimate + office 2007
toshiba Qosmio X300-14F VDSL2 internet generation + happy time on + belgacom tv
nokia 6120C belgacom happy time one
nokia 3500 TMF
nokia 3120 classic base mania
toshiba p300-18M + vista ultimate + office 2007
toshiba Qosmio X300-14F VDSL2 internet generation + happy time on + belgacom tv
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
- Bedankt: 1475 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Is er een speciale reden waarom je een laptop wil om te gamen? Bij laptops betaal je al gauw het dubbele voor een gelijkaardige performantie als desktops.
Ikzelf game ook op een laptop maar dat is vooral omdat ik nogal klein behuisd ben en ook echt mobiel wil / moet zijn. Ik heb begin 2007 1.350 € betaald voor mijn laptop, wat toen een deftige maar zeker geen top gaming computer opleverde.
Je zal er ook rekening moeten mee houden dat als je nieuwe games wil blijven opvolgen, je je laptop vinnen 2-3 jaar zal mogen vervangen (neen, niet upgraden maar wel vervangen) gewoon omdat je de video kaart eigenlijk niet kan upgraden.
Ikzelf game ook op een laptop maar dat is vooral omdat ik nogal klein behuisd ben en ook echt mobiel wil / moet zijn. Ik heb begin 2007 1.350 € betaald voor mijn laptop, wat toen een deftige maar zeker geen top gaming computer opleverde.
Je zal er ook rekening moeten mee houden dat als je nieuwe games wil blijven opvolgen, je je laptop vinnen 2-3 jaar zal mogen vervangen (neen, niet upgraden maar wel vervangen) gewoon omdat je de video kaart eigenlijk niet kan upgraden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
Om echt te gamen moet je voor een desktop gaan , liefst dan nog met een sli opstelling van de de videokaart ( 2 of meer ) . Heb van het weekend net zelf nieuw systeem voor 1070 € in elkaar geboxt , zonder sli , 1 videokaart trekt al 183 W aan stroom bij volle belasting (2x6 polig nodig , wil je meer , moet de voeding al + 800W zijn. Om nog maar te zwijgen van de hitte die geproduceerd wordt . Ben het wel gaan halen in aaken
. 299 € voor de videokaart , 217 € voor de zwaarste amd op dit moment . De case heb ik wel behouden .

1 x ASUS M4A78T-E VGA/GBL/R/FW/DDR3/AM3
1 x AM3 AMD PHENOM II X4 955 BOX 4x3,2
2 x WD 1000GB WD10EADS 32MB SATAII GP
1 x DDR3 4GB 1333 CORSAIR KIT CL9 DHX
1 x NEC AD7201S SATA Beige Lts 20xDVD
1 x NETZTEIL OCZ ModXStream Pro 600W
1 x GF GTX285 1024MB PALIT HDMI Dualfan
1 x TECHNISAT SKYSTAR HD2 DVB-S2 PCI

1 x ASUS M4A78T-E VGA/GBL/R/FW/DDR3/AM3
1 x AM3 AMD PHENOM II X4 955 BOX 4x3,2
2 x WD 1000GB WD10EADS 32MB SATAII GP
1 x DDR3 4GB 1333 CORSAIR KIT CL9 DHX
1 x NEC AD7201S SATA Beige Lts 20xDVD
1 x NETZTEIL OCZ ModXStream Pro 600W
1 x GF GTX285 1024MB PALIT HDMI Dualfan
1 x TECHNISAT SKYSTAR HD2 DVB-S2 PCI
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 252 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Nice, dopke!
Chieftec cases ftw, hé
btw, welke CPU-cooler is dat - en wat voor temperaturen behaal je ermee?

Chieftec cases ftw, hé

-
- Elite Poster
Die chieftec gaat volgens mij nog 20 jaar mee , prima case , zwaar , stevig , maar na 2 jaar geen gerammel zoals bij de meeste .
Met de case dicht zit ik nu , zowat idle op 28°c , let wel dat die fan volle bak draait , daar deze niet gestuurd kan worden door qool 'n quit . Bij 3dbenchmark vantage zit ik rond de 48 °c , wat niet slecht is . De koeler is een sonic tower van thermalthake ( 22 € in de winkel waar ik onderdelen gekocht heb ) , die je eventueel passief kunt gebruiken ( al ga ik dat niet wagen
) .
http://www.thermaltake.com/product/Cool ... -p0323.asp
Passief wil zeggen met enkel 120 mm case fan
.
Met de case dicht zit ik nu , zowat idle op 28°c , let wel dat die fan volle bak draait , daar deze niet gestuurd kan worden door qool 'n quit . Bij 3dbenchmark vantage zit ik rond de 48 °c , wat niet slecht is . De koeler is een sonic tower van thermalthake ( 22 € in de winkel waar ik onderdelen gekocht heb ) , die je eventueel passief kunt gebruiken ( al ga ik dat niet wagen

http://www.thermaltake.com/product/Cool ... -p0323.asp
Passief wil zeggen met enkel 120 mm case fan

- cptKangaroo
- Elite Poster
Bedankt, dopke. Ah, de fans kunnen enkel op de buitenzijde gemonteerd worden ipv het midden - dan blijf ik bij mij keuze voor de Spire Thermax II bij mijn upgrade. De chipsocket op een AM2+ bord staat zo dicht op de ram slots en de Phenom2 heeft een voorkeur voor de kou, dat ik al uren naar een degelijke koeler heb gezocht (in combinatie met shop voor de rest).
-
- Elite Poster
In het midden gaat ook , als je thermelthake fan neemt , beter is tussen ram en cpu cooler , maar daar is deze fan te dik voor .
Maar voor de rest , zalig systeem
.
Maar voor de rest , zalig systeem

Laatst gewijzigd door dopke 08 jun 2009, 22:10, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
- Bedankt: 106 keer
Het laatste wat ik wel zou aanraden om te gamen, is een notebook.
Van de gaming portables die ik gezien heb (Dell XPS reeks in het bijzonder) krijg je binnen de kortste keren te maken met oververhitting en eindeloos aantal RMA's om dat hersteld te krijgen.
Zoals al gezegd, desktop is way to go.
Van de gaming portables die ik gezien heb (Dell XPS reeks in het bijzonder) krijg je binnen de kortste keren te maken met oververhitting en eindeloos aantal RMA's om dat hersteld te krijgen.
Zoals al gezegd, desktop is way to go.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
- Bedankt: 771 keer
- Recent bedankt: 3 keer
SLi is verwaarloosbaar als je daar geen hyper-overclockte CPU aanhangt ... Ik heb net 1 van m'n GTX280s verkocht, omdat ik het verschil tussen SLi en geen SLi niet merkte tijdens het spelen...
En dat stroomverbruik zou ik ook maar met een pot zout nemen ...
Ik heb aan m'n i7 systeem zo'n wattmeter tussen de stroomstekker en het stopcontact gestoken. Idle gebruik (internetten, xvid, x264 kijken) is zo'n 160W, als ik ga gamen (terminator salvation, GTA4, Cryostasis) dan stijgt het verbruik tot 430W ... daar zit ik dan met m'n 1000W voeding
Tijdens de opbouw:

Tegenwoordig ziet het er zo uit (ongeveer, zitten nu alweer 4 1TB disken in)

En dat stroomverbruik zou ik ook maar met een pot zout nemen ...
Ik heb aan m'n i7 systeem zo'n wattmeter tussen de stroomstekker en het stopcontact gestoken. Idle gebruik (internetten, xvid, x264 kijken) is zo'n 160W, als ik ga gamen (terminator salvation, GTA4, Cryostasis) dan stijgt het verbruik tot 430W ... daar zit ik dan met m'n 1000W voeding

Tijdens de opbouw:
Tegenwoordig ziet het er zo uit (ongeveer, zitten nu alweer 4 1TB disken in)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
het was 430Wdopke schreef:Waarom dat stroomverbruik met een korel zout nemen ? . 470 W bij gamen , als je dan een 600 W voeding neemt met 80 % efficientie , zit je op het randje .
en dat is al met 80% efficientie want hij meet aan de stopcontact.
dus eigenlijk verbruikt zijn PC rond 350 W zonder verspilling van voeding
voor geinteresseerden dis is een goeie article
http://www.xbitlabs.com/articles/cooler ... html#sect0
Next goes a top-end and expensive gaming system based on Intel’s newest processor Core i7.
* Processor: Intel Core i7-920 (2.66GHz)
* Mainboard: Gigabyte GA-EX58-UD3R (iX58 chipset)
* System memory: 3x1GB Samsung (PC3-10666, 1333MHz, CL9)
* Hard disk drive: 1000GB Seagate Barracuda 7200.11 ST31000333AS
* Graphics card: PCI-E 896MB Leadtek WinFast GTX 260 Extreme+ W02G0686
* Optical drive: DVD±RW Optiarc AD-7201S
* System case: IN-WIN IW-J614TA F430 (550W)
PS: wat je ZEKER niet mag vergeten is dat PSU's hun 80-90% efficientie bereikein bij belasting tussen 60-80% dus als je idle zit verspil je veel meer dan die 10-15%. Als je ziet dat hij idle 160 W verbruikt (16% belasting) is efficientie echt wel laag. Dit natuurlijk hangt allemaal af van welke psu enz.The power draw of such a top-performance system is very modest, though. The maximum is only 371W. A 550W power supply will cover its appetite with ease.
-
- Elite Poster
Voor een intel kan dit best volstaan , ook voor een gtx 265 ( die trekt geen 183 W bij full load ). Heb de black edition van de x4 955 , dus wat overclocken en je zit al aardig tegen het max aan . Je vergeet het belangrijkste , je neemt de power source best 25 a 30 % zwaarder , wil je later wat gaan bijsteken bv .
Meten aan het stopcontact is in dit geval geen goede oplossing ( zeker niet let die meterkes die je in de winkel of bij je energie leverancier kunt krijgen) , aan de uitgang , daar telt het , vandaar dat ik ook voor OSZ ben gegaan
.
Meten aan het stopcontact is in dit geval geen goede oplossing ( zeker niet let die meterkes die je in de winkel of bij je energie leverancier kunt krijgen) , aan de uitgang , daar telt het , vandaar dat ik ook voor OSZ ben gegaan

-
- Elite Poster
we waren dan ook over ZIJN pc bezig he -.-dopke schreef:Voor een intel kan dit best volstaan , ook voor een gtx 265 ( die trekt geen 183 W bij full load ). Heb de black edition van de x4 955 , dus wat overclocken en je zit al aardig tegen het max aan . Je vergeet het belangrijkste , je neemt de power source best 25 a 30 % zwaarder , wil je later wat gaan bijsteken bv .
Meten aan het stopcontact is in dit geval geen goede oplossing ( zeker niet let die meterkes die je in de winkel of bij je energie leverancier kunt krijgen) , aan de uitgang , daar telt het , vandaar dat ik ook voor OSZ ben gegaan.
lijkt me vanzelfsprekend dat je gaat overclocken en dan nog in situatie je beschrijft zit waar je altijd de highest end gebruikt dat daar idd voor 5%-10% meer performance uw verbruik makkelijk 30%+ kan stijgen
- Braindamage
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 14 keer
Ik ben ook aan het kijken voor een nieuwe pc. Is bedoeld als all-round pc en zou er een tijdje tegen moeten kunnen. Dus dacht ik sowieso aan een intel core i7 systeem. De i7 720 is een goed betaalbare processor.
Maar ik weet niet goed welk moederbord te nemen en welke grafische kaart.
Ik ben geen echte gamer en mijn vriendin is al content als er de sims3 (met eventuele uitbreindingen) goed op kan draaien.
Maar zoals ik al zei moet de pc wel een tijdje mee gaan, want nu er eentje kopen die juist kan draaien wat ik wil is stom, zodra er nieuwe games of zware programma's uitkomen, dan ben je er aan voor de moeite en het geld.
Ik ken wel genoeg van pc's, maar van de eigenschappen van grafische kaarten enzo weet ik niks.
SLI is blijkbaar niet nodig, maar de kaarten zonder SLI zijn direct veel goekoper, maar zijn die op andere vlakken dan ook veel minder?
Liefst wel een grafische kaart met hardwarematige HD encodering.
Qua moederbord heb je nu ook goedkopere versies voor de i7. Maar of die voldoen weet ik ook niet ...
Heb nu 3 jaar een laptop en ben al helemaal niet meer mee met de pc configuraties ...
iemand goeie suggesties?
Bedankt
Maar ik weet niet goed welk moederbord te nemen en welke grafische kaart.
Ik ben geen echte gamer en mijn vriendin is al content als er de sims3 (met eventuele uitbreindingen) goed op kan draaien.
Maar zoals ik al zei moet de pc wel een tijdje mee gaan, want nu er eentje kopen die juist kan draaien wat ik wil is stom, zodra er nieuwe games of zware programma's uitkomen, dan ben je er aan voor de moeite en het geld.
Ik ken wel genoeg van pc's, maar van de eigenschappen van grafische kaarten enzo weet ik niks.
SLI is blijkbaar niet nodig, maar de kaarten zonder SLI zijn direct veel goekoper, maar zijn die op andere vlakken dan ook veel minder?
Liefst wel een grafische kaart met hardwarematige HD encodering.
Qua moederbord heb je nu ook goedkopere versies voor de i7. Maar of die voldoen weet ik ook niet ...
Heb nu 3 jaar een laptop en ben al helemaal niet meer mee met de pc configuraties ...

iemand goeie suggesties?
Bedankt
-
- Elite Poster
Maar de 955 van amd is nog beterkoop , en meer dan de evenknie van die 920 ( die nog s 40 € duurder is ) . In high def gaming scoort ie zelfs beter dende i950 die bijna het dubbele kost
( leunt zelfs naar de duurste intel die bijna 900 € kost !!!!!! ) . remember , intel is zoals merk jeans , betaal je enkel voor de naam .
Na 2 intels, die dan nog eens na 1 jaar de geest gaven , komt die bucht hier niemeer binnen .

Na 2 intels, die dan nog eens na 1 jaar de geest gaven , komt die bucht hier niemeer binnen .
- cptKangaroo
- Elite Poster
Met de duurdere socket1366 mobos en ddr3 ram, ben je voor een i7 al gauw 200€ meer kwijt dan voor een AMD X4 940 (AM2+) bijvoorbeeld. Overclockt gaat die AMD trouwens al op de hielen van een i7 920 zitten in veel zaken (zeker als je de i7 te goedkoop configureert). Persoonlijk zou ik dus de AMD kiezen (verleden week heb ik er zo eentje gekocht
) en de extra 200€ in een grotere monitor en/of grafische kaart steken.
Vanaf een schermresolutie boven de 1600x1200 is een SLI/Crossfire opstelling vrijwel noodzakelijk om de straffere games op hoge kwaliteit te kunnen spelen. De ondersteuning voor SLI/Crossfire laat in bepaalde spelletjes soms wel even op zich wachten. Met een ATi HD4870-1GB of nVidia GTX260(Core216), of hoger, kan je gerust nog een hele poos mee.
Bijkomend nadeel van nu een straffe PC te kopen, is dat ATi waarschijnlijk zeer binnenkort met DirectX11 grafische kaarten gaat uitkomen. DirectX11 is nog niet bruikbaar in games en de huidige DirectX10.1 kaarten zullen daar ook een 'boost' van krijgen, maar het zal misschien toch een beetje een dubbel gevoel geven als je vandaag 1 of 2 dure DX10.1 kaarten koopt, en binnen enkele weken dan al de volgende generatie kaarten ziet verschijnen (die waarschijnlijk initieel ook wat duurder zullen zijn, maar ook veel krachtiger).

Vanaf een schermresolutie boven de 1600x1200 is een SLI/Crossfire opstelling vrijwel noodzakelijk om de straffere games op hoge kwaliteit te kunnen spelen. De ondersteuning voor SLI/Crossfire laat in bepaalde spelletjes soms wel even op zich wachten. Met een ATi HD4870-1GB of nVidia GTX260(Core216), of hoger, kan je gerust nog een hele poos mee.
Bijkomend nadeel van nu een straffe PC te kopen, is dat ATi waarschijnlijk zeer binnenkort met DirectX11 grafische kaarten gaat uitkomen. DirectX11 is nog niet bruikbaar in games en de huidige DirectX10.1 kaarten zullen daar ook een 'boost' van krijgen, maar het zal misschien toch een beetje een dubbel gevoel geven als je vandaag 1 of 2 dure DX10.1 kaarten koopt, en binnen enkele weken dan al de volgende generatie kaarten ziet verschijnen (die waarschijnlijk initieel ook wat duurder zullen zijn, maar ook veel krachtiger).
-
- Elite Poster
Ik heb voor een palit GTX285 gekozen , kost wel een 300 € ( in aaken ) . gans dit systeem zonder de case , koste net geen 1080 € in losse onderdelen . Nu , ik koop gemiddels om de 5 jaar een nieuwe , moet wel zeggen heel verschil met die oude amd 3400+ die ik had ( wal kon die ook nog aardig mee , met nog een uit het stenentijdperk komende geforce fx5200
) , is dit syseem echt genieten
.

- Braindamage
- Elite Poster
Bedankt voor de reacties
Ik zal eens kijken voor amd configuraties. Overklokken doe ik wel niet. In cpu charts komen de amd's ook ver onder de intel processoren.
Is dit een goeie configuratie? all round deluxe pc
Nog een vraagje. Ik heb het niet voor Vista en zou graag XP houden. Kan XP goed om met de nieuwe multilayer processoren?
@dopke : wat is jou cpu en mobo?
Ik zal eens kijken voor amd configuraties. Overklokken doe ik wel niet. In cpu charts komen de amd's ook ver onder de intel processoren.
Nog een vraagje. Ik heb het niet voor Vista en zou graag XP houden. Kan XP goed om met de nieuwe multilayer processoren?
-
- Elite Poster
ik zou voor win7 gaan.Braindamage schreef:Bedankt voor de reacties
Mijn ervaring: had vista. Format. Xp. heb 1 week volgehouden. Alles is minder "vloeiend". Progs starten minder snel (vista laadt vaak gebruikte progs in geheugen zodat het sneller opstart). Als Xp hangt, er is maar 1 oplossing. Bij vista geen probleem, prog crasht wel maar rest blijft werken.
2 minpunten bij vista
1) files kopieren is trager
2) f*** view type wordt bij sommige "vensters" niet onthouden ->frustrerend
- cptKangaroo
- Elite Poster
Windows 7 RC bevalt me zeer goed en zou ik ook aanraden (Vista drivers werken normaal gezien ook in W7).Braindamage schreef:Bedankt voor de reacties
Enkele opmerkingen bij je configuratie:
-- de memoryslots zitten op AM2/AM3 borden nogal dicht bij de cpu-socket, dus als de laagste koelvin (of de fan) van je cpu-koeler niet hoog genoeg zit, of er hoge heatsinks op je ram zitten, dan kunnen 1 of 2 slots onbruikbaar zijn. Hogere koelers hebben dan weer het nadeel van niet in iedere kast te passen.
-- Indien je kan kiezen, ga dan voor ram met lagere CAS latency (CL): 1333Mhz/CL7 (en eventueel EPP profiel).
-- Als je merkt dat je cpu op 800Mhz blijft steken, dan is een BIOS update nodig.
-- Goed moederbord: ik heb de AM2+ versie ervan

- Braindamage
- Elite Poster
Toch terug aan het denken aan de i7 ... vooral na deze vergelijkende tests/benchmarks : techspot
vooral bij de benchmarks van deze pagina moet de amd nogal zwaar onderdoen voor de i7
Windows 7 heb ik nog niet getest ofzo, laptop is er niet zwaar genoeg voor
vooral bij de benchmarks van deze pagina moet de amd nogal zwaar onderdoen voor de i7

- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
- Bedankt: 1475 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Je zegt zelf dat je geen gamer bent, dus waarom gaan voor de top? Voor de laatste 20 % performance betaal je 80 % meerkost. Neem een deftige dual of quadcore met 4 GB RAM en een net geen toprange videokaart en je zit wel weer goed voor 5 jaar. Wat vandaag top is, is binnen een paar maanden alweer serieus midrange anyway.
- Braindamage
- Elite Poster
vooral die 'multi-core efficiëntie' van de amd processoren deed me schrikken. Betekend dat niet dat de processor taken niet goed verdeeld worden over de cores?Goztow schreef:Je zegt zelf dat je geen gamer bent, dus waarom gaan voor de top? Voor de laatste 20 % performance betaal je 80 % meerkost. Neem een deftige dual of quadcore met 4 GB RAM en een net geen toprange videokaart en je zit wel weer goed voor 5 jaar. Wat vandaag top is, is binnen een paar maanden alweer serieus midrange anyway.
Trouwens nog bedankt voor de reacties allemaal

-
- Elite Poster
heb je wel gelezen welke benchmarks dit zijn? Synthetische. In zulke benches wint ddr3 van ddr2 ram ook met ongeloofelijke voorsprong. In "reele" wereld is daar niks van te merkenBraindamage schreef:Toch terug aan het denken aan de i7 ... vooral na deze vergelijkende tests/benchmarks : techspot
vooral bij de benchmarks van deze pagina moet de amd nogal zwaar onderdoen voor de i7![]()
- Braindamage
- Elite Poster
Heb besloten om een voor een AMD phenom2 x4 955 te gaan, zal wel goed zijn. En die tests zeggen inderdaad nog niks over de reële capaciteiten van de processor.liger schreef:heb je wel gelezen welke benchmarks dit zijn? Synthetische. In zulke benches wint ddr3 van ddr2 ram ook met ongeloofelijke voorsprong. In "reele" wereld is daar niks van te merkenBraindamage schreef:Toch terug aan het denken aan de i7 ... vooral na deze vergelijkende tests/benchmarks : techspot
vooral bij de benchmarks van deze pagina moet de amd nogal zwaar onderdoen voor de i7![]()
Heb zowat alle onderdelen bijeen, ik weet nu alleen nog niet welke grafische kaart te nemen. Gaat voorlopig tussen eentje uit de "GeForce GTX 260" familie of eentje uit de "Radeon HD 4870" familie.
Ze verbruiken beide wel veel. De Ati heeft als voordeel dat Ati van AMD is en het dus zeer goed zal samenwerken met moederbord en cpu, maar ook dat het zelf de berekeningen van HD content voor zich neemt. De geforce is dan weer goedkoper en sneller.
Zoals cptKangaroo zegt is het misschien beter om te wachten op de directX11 grafische kaarten, maar misschien komen die allemaal boven de 200 euro uit als je een deftige wil, en zoveel wil ik er wel niet voor geven. Ben ook al een tijdje aan het zien voor een nieuwe pc en wil niet te lang meer wachten, de laptop (Intel 1,6Ghz Centrino) krijgt het te zwaar en is al verschillende keren gewoon uit gevallen omdat hij oververhit geraakt. TIjd voor iets anders dus.
Misschien de pc kopen zoals ik hem wil maar het tijdelijk met een goedkopere kaart doen, totdat de directX11 videokaarten betaalbaarder zijn? ...
Dat het om zoveel geld gaat maakt het toch niet gemakkelijk beslissen
- Braindamage
- Elite Poster
Heb besloten om een voor een AMD phenom2 x4 955 te gaan, zal wel goed zijn. En die tests zeggen inderdaad nog niks over de reële capaciteiten van de processor.liger schreef:heb je wel gelezen welke benchmarks dit zijn? Synthetische. In zulke benches wint ddr3 van ddr2 ram ook met ongeloofelijke voorsprong. In "reele" wereld is daar niks van te merkenBraindamage schreef:Toch terug aan het denken aan de i7 ... vooral na deze vergelijkende tests/benchmarks : techspot
Heb zowat alle onderdelen bijeen, ik weet nu alleen nog niet welke grafische kaart te nemen. Gaat voorlopig tussen eentje uit de "GeForce GTX 260" familie of eentje uit de "Radeon HD 4870" familie.
Ze verbruiken beide wel veel. De Ati heeft als voordeel dat Ati van AMD is en het dus zeer goed zal samenwerken met moederbord en cpu, maar ook dat het zelf de berekeningen van HD content voor zich neemt. De geforce is dan weer goedkoper en sneller.
Zoals cptKangaroo zegt is het misschien beter om te wachten op de directX11 grafische kaarten, maar misschien komen die allemaal boven de 200 euro uit als je een deftige wil, en zoveel wil ik er wel niet voor geven. Ben ook al een tijdje aan het zien voor een nieuwe pc en wil niet te lang meer wachten, de laptop (Intel 1,6Ghz Centrino) krijgt het te zwaar en is al verschillende keren gewoon uit gevallen omdat hij oververhit geraakt. TIjd voor iets anders dus.
Misschien de pc kopen zoals ik hem wil maar het tijdelijk met een goedkopere kaart doen, totdat de directX11 videokaarten betaalbaarder zijn? ...
Dat het om zoveel geld gaat maakt het toch niet gemakkelijk beslissen
-
- Elite Poster
Nvidia doet hardware decoding ook. Beter zelfs dan ati momenteel in die zin dat de beschikbare programma's betere resultaten geven (CUDA).Braindamage schreef:Heb zowat alle onderdelen bijeen, ik weet nu alleen nog niet welke grafische kaart te nemen. Gaat voorlopig tussen eentje uit de "GeForce GTX 260" familie of eentje uit de "Radeon HD 4870" familie.liger schreef:heb je wel gelezen welke benchmarks dit zijn? Synthetische. In zulke benches wint ddr3 van ddr2 ram ook met ongeloofelijke voorsprong. In "reele" wereld is daar niks van te merkenBraindamage schreef:Toch terug aan het denken aan de i7 ... vooral na deze vergelijkende tests/benchmarks : techspot
Van die samenwerking moet je niks speciaal verwachten, het is niet zo dat amd moederboord slechter presteert met nvidia GPU(zou zelfmoord zijn voor AMD)
voor zo ver ik begrepen heb eerste kaarten die dx11 ondersteunen gaat zeeeer laat 2009 uitkomen (AMD) en hoogstwrs gewoon 2010. Maarja na 6 maanden moet je dan niet klagen dat uw "investering" na half jaar niks waard isZoals cptKangaroo zegt is het misschien beter om te wachten op de directX11 grafische kaarten, maar misschien komen die allemaal boven de 200 euro uit als je een deftige wil, en zoveel wil ik er wel niet voor geven. Ben ook al een tijdje aan het zien voor een nieuwe pc en wil niet te lang meer wachten, de laptop (Intel 1,6Ghz Centrino) krijgt het te zwaar en is al verschillende keren gewoon uit gevallen omdat hij oververhit geraakt. TIjd voor iets anders dus.

dat zou ik doen idd, als je perse NU pc moet kopen.Misschien de pc kopen zoals ik hem wil maar het tijdelijk met een goedkopere kaart doen, totdat de directX11 videokaarten betaalbaarder zijn? ...
PS: ook niet onbelangrijk op stock cooling zijn nvidia's stiller.
Een GTX 260 mag ietsje sneller zijn dan een doorsnee HD 4870 maar goedkoper is hij zeker niet. Het is geen publiek geheim dat ATI kaarten in het mid-end segment al een tijdje beterkoop zijn. Deze XFX HD 4890 XXX maakt ietsje meer lawaai dan de Sapphire Vapor-X variant maar is prijs/kwaliteit onklopbaar (equals GTX 275) : http://www.alternate.be/html/productDet ... tno=JCXXUDBraindamage schreef: Heb zowat alle onderdelen bijeen, ik weet nu alleen nog niet welke grafische kaart te nemen. Gaat voorlopig tussen eentje uit de "GeForce GTX 260" familie of eentje uit de "Radeon HD 4870" familie.
Djee je kan altijd je aankopen uitstellen maar langs de andere kant welke games zijn er directX11 compatibel? Bovendien, een performante CPU met een flut video kaartje das gewoon zonde: als je iets koopt dan zorg je dat je systeem uitgebalanceerd is.Braindamage schreef: Zoals cptKangaroo zegt is het misschien beter om te wachten op de directX11 grafische kaarten, maar misschien komen die allemaal boven de 200 euro uit als je een deftige wil, en zoveel wil ik er wel niet voor geven. Ben ook al een tijdje aan het zien voor een nieuwe pc en wil niet te lang meer wachten, de laptop (Intel 1,6Ghz Centrino) krijgt het te zwaar en is al verschillende keren gewoon uit gevallen omdat hij oververhit geraakt. TIjd voor iets anders dus.
Misschien de pc kopen zoals ik hem wil maar het tijdelijk met een goedkopere kaart doen, totdat de directX11 videokaarten betaalbaarder zijn? ..

Fijne review over 2 leuke kaartjes: GTX285 en HD 4890 getest onder Vista en Windows 7
http://tweakers.net/reviews/1262/7/gtx2 ... ina-7.html
http://tweakers.net/reviews/1262/7/gtx2 ... ina-7.html

- cptKangaroo
- Elite Poster
Op welke schermresolutie wil je gamen? Mijn HD4850-512MB kan met gemak GTA4 op 1600x1200 aan zonder compromissen, maar om de hoogste kwaliteit van texturen te laden, is wel 1GB videogeheugen nodig.
CUDA/Stream is trouwens enkel van belang bij het encoderen via de grafische kaart - het decoderen is eigenlijk gewoon het decomprimeren van het filmbestand via de gpu chip. nVidia ligt iets voor maar hun programmaatje is niet gratis en bij iedere driver-update bestaat de kans dat die voorsprong omslaat.
CUDA/Stream is trouwens enkel van belang bij het encoderen via de grafische kaart - het decoderen is eigenlijk gewoon het decomprimeren van het filmbestand via de gpu chip. nVidia ligt iets voor maar hun programmaatje is niet gratis en bij iedere driver-update bestaat de kans dat die voorsprong omslaat.
- Braindamage
- Elite Poster
heb nog geen nieuw scherm, voorlopig een 17inch met vga aanstluiting. Ben aan het wachten tot er eentje op Ibood ofzo verschijnt, dan zijn ze meestal wel mooi geprijsd. Maar als het nog te lang duurt dan koop ik er wel eentje gewoon.cptKangaroo schreef:Op welke schermresolutie wil je gamen? Mijn HD4850-512MB kan met gemak GTA4 op 1600x1200 aan zonder compromissen, maar om de hoogste kwaliteit van texturen te laden, is wel 1GB videogeheugen nodig.
Maar qua resoluties weet ik het nog niet.
Ik denk dat ik voor de HD4890 ga gaan, daar kan ik wel een tijdje mee door