Open opzegbrief analoge kabel

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Zoals gezegd lag mijn opzegbrief al een tijdje klaar.
Enige dat nog moest aangepast worden waren de datums, invullen van klantnummer, enz.
Of het zo ver zou komen was puur afhankelijk van het aanbieden van een serieus ongeëncrypteerd basisaanbod.
Vermits Telenet van dat aanbod gewoon een lachertje gemaakt heeft, gaat die een dezer dagen de deur uit...

En iedereen mag meegenieten, wie weet kan hij misschien nog als inspiratie dienen voor anderen.


Plaatsnaam, 02/05/2009
Klantnummer : xyzqcekjfi
mijn naam
mijn adres

Opzegging analoge kabel

Met dit bericht wens ik mijn contract voor analoge kabel op te zeggen.
Vermits de opzegtermijn volgens de Telenet voorwaarden 1 maand bedraagt, dient deze in te gaan op 2 mei 2009.
Vanzelfsprekend wens ik dan ook gebruik te maken van de clausule 10.1.2 uit de algemene voorwaarden, in het bijzonder wat het betreft het terugstorten van de reeds gestorte auteursrechten en abonnementsgelden pro rata temporis, en dit vanaf 2 mei 2009, los van het feit of Telenet erin slaagt om tegen die tijd ook effectief een technieker langs te sturen om een filter op de kabel te installeren.

"In geval van beëindiging mits naleving van een opzegtermijn van minstens 1 maand zal, indien de Klant de gewenste datum van afsluiting niet meldt, deze afsluiting ingaan op de eerste dag van de maand na de kennisgeving. De reeds gestorte auteursrechten en desgevallend abonnementsgelden worden terugbetaald pro rata temporis."


Aangezien ik besef dat Telenet belang hecht aan de redenen waarom klanten weglopen wens ik hierbij uitgebreid de redenen op te geven, zodat uw kwaliteitsopvolgingsdienst zich niet nodeloos afvraagt waarom ze weer een klant kwijtgeraakt zijn :


· Het analoge kabelabonnement wordt jaar na jaar duurder, maar bevat tegelijk steeds minder nuttige zenders.
Zo werden ActuaTV, S-TV en LifeTV die een plaatsje deelden met het mozaïekkanaal vervangen door 24/24 reclame voor Telenets eigen producten.
Dit komt bovenop de 8 vroegere geschrapte kanalen ("plaats maken voor digitale kabel", waar ook nooit een compensatie voor gekomen is.
· Analoge kabelabonnees betalen evenveel auteursrechten als digitale kabelabonnees, wat dus regelrecht bedrog is.
Telenet weet immers precies wie digitaal kijkt, vermits ze wel een ander BTW tarief kunnen doorrekenen.
Gezien het om auteursrechten gaat is er niets logisch aan dat een analoge klant meebetaalt voor zenders die hij gewoon technisch niet kan ontvangen.
Mij als analoge klant doen meebetalen voor digitale (HD) kanalen en mij tegelijk via reclame proberen wijs te maken dat digitale TV gratis is, is nog wat extra zout in de wonde steken.
· Telenets analoge kabelabonnement kan ook gezien worden als opstapje naar digitale TV.
Alleen heb ik heel wat problemen met de manier waarop Telenet digitale TV op de markt brengt.
· Het eerste en belangrijkste bezwaar is dat Telenet een vendor lock-in installeert, dat wil zeggen dat Telenet de markt afsluit voor concurrerende apparaten.
Het is dus niet mogelijk om bijv een TV met ingebouwde DVB-C tuner te gebruiken om Telenets digitale kanalen te bekijken (behalve 7 geschrapte kanalen).
Telenet komt hier met allerlei drogredenen af, waarom dit zogezegd zou moeten ("de TV zenders eisen het", "het moet van Hollywood", "alternatieve hardware zou het netwerk kunnen storen") , maar de werkelijkheid is gewoon dat Telenet graag zijn klanten uitmelkt via maandelijks huurgeld van decoders, en ook maar wat graag de controle heeft over de opnames van de gebruiker.
De niet-vrije keuze van hardware heeft tal van negatieve gevolgen voor de gebruiker :Doordat er geen concurrerende apparaten op de markt toegelaten worden, kan de gebruiker geen vergelijking maken van prijzen en mogelijkheden, snelheid van de decoders, enz.
De consument krijgt voor de nieuwe toestellen geen koopmogelijkheid, en moet dus maar ten eeuwigen dage huren.
En terwijl dit soort toestellen na verloop van tijd een pak goedkoper wordt, kan huurgeld op termijn nog verhoogd worden, terwijl de toestellen voor Telenet zelf steeds goedkoper worden.
Telenet krijgt door de volledige controle op de hardware allerlei mogelijkheden om de gebruiker extra uit te melken, zoals Flexview indertijd bewees.
Dit is uiteindelijk gratis gemaakt, maar er is geen enkele garantie dat dit na verloop van tijd niet weer wordt ingevoerd.
Door de volledige controle over de hardware kan Telenet ook ervoor zorgen dat bepaalde programma’s niet opgenomen kunnen worden, dat reclames niet kunnen doorgespoeld worden, enz.
Dit soort mogelijkheden doet mij als consument huiveren.
Ik wil de controle over mijn opnames behouden.
De (HD) digicorder beschouw ik dan ook als een paard van Troje, dat er alleen op gericht is mijn rechten als consument te beknotten.
De gebruiker kan maar kiezen uit één model van HD digicorder, wat ervoor zorgt dat hij enorm beperkt is in mogelijkheden.
Er bestaat geen digicorder met een harddisk van 500Gb of 1Tb, etc.
De HD digicorder kan geen DVD’s of Blueray’s branden, enz.
Het is (voorlopig) niet mogelijk om via Internet opnames te schedulen.
Dit zijn allemaal gebreken die zouden op te lossen zijn met het toelaten van alternatieve hardware (Dreambox 8000 HD PVR bijv).
De Telenet bakjes zijn relatief traag, en de gebruiksinterface is lelijk met onrustige, schreeuwerige kleuren, en is ook niet voor HD geschikt.
Opnieuw, de concurrentie doet het beter (Microsofts Mediacenter, Dreambox 8000, etc.)
De Telenet bakjes laten de gebruiker weinig geavanceerde opties toe, zo zou het interessant zijn dat een gebruiker kan kiezen om toch de gewone teletekst te raadplegen, ook al is digitext beschikbaar voor een specifieke zender.
De Telenet bakjes kunnen niet streamen.
Telenet maakt het de gebruiker onmogelijk om een digitale backup (veiligheidscopie) van zijn opnames te maken.
Het gevolg is dat als de harddisk defect raakt, hij al zijn opnames kan verliezen, waarna Telenet zijn handen in onschuld wast.
Ook als de (HD) digicorder moet omgeruild worden voor een defect doet Telenet geen enkele moeite om de nog aanwezige opnames over te zetten naar de nieuwe (HD) digicorder.
De gebruiker heeft niet de mogelijkheid om zonder kwaliteitsverlies een DVD of Bluray te branden van zijn favoriete programma, voor gebruik binnen de huiselijke kring.
Ook kan er in de opnames niet geknipt worden om de reclames te verwijderen en/of plaats te maken op de harde schijf van de digicorder.
Opnames kunnen ook niet aan elkaar geplakt worden
Dit is nochtans bij DVB-T en TV Vlaanderen wel het geval.
Ook bij In-Di (nochtans ook kabelTV), waar een uitgebreid basispakket ongeëncrypteerd was had de gebruiker voor die zenders wel al die mogelijkheden, op voorwaarde dat hij zijn eigen hardware koos.
6 maanden nadat Telenet de controle over het ex-Indi gebied veroverde, blijkt die Indi kijker ook genaaid te worden door Telenet.
Hij is zijn basisaanbod quasi volledig kwijt, en de zwarte piet wordt hiervoor naar de zenders doorgestuurd.
Ook heel wat zenders die perfect gratis en vrij via satelliet te ontvangen zijn (de Duitse zenders bijv.), worden nu zogezegd op vraag van de zenders zelf geëncrypteerd.
Zij zijn nu zogezegd vragende partij om alles geëncrypteerd te maken, terwijl dat bij Indi 4 jaar niet nodig was.
Bovendien kondigt Telenet ook niet aan dat ze CI modules gaat verhuren of verkopen, waarmee encryptie toch perfect gepaard zou kunnen gaan met vrije hardwarekeuze.
Denkt u nu echt dat ik de Telenet fabeltjes nog geloof ?
Het is zeer onduidelijk hoe het gesteld is met de privacy van de gebruikers, en wat er gebeurt met de gegevens over het kijkgedrag van de gebruikers die de interactiviteit hebben laten activeren.
Opnieuw voel ik mij geschaad in mijn rechten als consument om zonder pottenkijkers ongestoord TV te kunnen kijken.
Telenet stelt haar reclame ook zeer bedrieglijk op, voor een niet door de wol geverfde lezer van kleine lettertjes lijkt het erop dat digitale TV maar 4,6 of 8€ per maand kost, terwijl dit in werkelijkheid gewoon een extra kost is die bovenop het klassieke analoge kabelabonnement gerekend wordt.

Kortom, u heeft het begrepen : vrije keuze van apparatuur en baas blijven over mijn opnames zijn van mij van heel groot belang.
Bij analoge TV was dit nooit een probleem, met digitale TV wil Telenet echter mij die controle ontfutselen.
Ik ben niet van plan dit toe te laten, dus is er als bewuste consument vooralsnog geen mogelijkheid om Telenet digitale TV te nemen, ik wens ook niet langer via mijn analoge TV abonnement de digitale gebruikers te sponsoren, onder het mom van ‘auteursrechten’.
Ik vind dat Telenet misbruik maakt van zijn monopolie op kabelTV om de gebruikers eindeloos uit te melken, en hen de controle over hun opnames ontzegt.

De satellietschotel hangt al anderhalf jaar aan de muur en het abonnement op TV Vlaanderen is ook al een jaartje actief.
Merk op dat ik geen enkele merkengetrouwheid ken, en in de toekomst Telenet dus opnieuw tot de mogelijkheden kan behoren wat digitale TV betreft.
Daarvoor zal dan wel een vrije keuze van de hardware en/of een ongeëncrypteerd en ruim basisaanbod vereist zijn.
Ik zou het ook appreciëren mocht u geen zielige, maar tegelijk hypocriete brieven aan mij zou richten in verband met mijn opzeggen van de analoge kabel.
Het zou Telenet sieren mochten ze daarentegen iets doen aan de pijnpunten die ik in deze brief aangehaald heb.
Wie weet mag u mij dan straks weer opnieuw tot één van uw klanten rekenen (telefonie en Internet heb ik ooit gehad, maar zijn vroeger al opgezegd.).

Nog een fijne dag verder,
Uw ex-melkkoe/klant,

mijn naam
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 2037
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 197 keer
Bedankt: 139 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zet in uw onderwerp wel datum van afsluiten. Gebeuren veel vergissingen tegen dus hoe duidelijker hoe beter. En euh... de rest wordt niet gelezen denk ik, of toch niet door iemand belangrijk.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Block schreef:Zet in uw onderwerp wel datum van afsluiten. Gebeuren veel vergissingen tegen dus hoe duidelijker hoe beter. En euh... de rest wordt niet gelezen denk ik, of toch niet door iemand belangrijk.
Ik hoef toch niet te zeggen wanneer zij een technieker moeten doen langskomen ?
Er staat toch in dat ik op die datum (ik zette 2 mei, maar moet 2 juni zijn natuurlijk) mijn contract opzeg.
Volgens het contract moet je 1 maand opzeg rekenen, en vanaf die dag moeten ze terugstorten.
Het is als klant niet mijn probleem of zij daarna nog 1 maand, 3 maand, 6 maanden of nog langer wachten tot ze iemand langssturen.

Ik ben van plan de redenen voor het opzeggen op een apart blad te zetten, met daarop de vermelding : "voor de dienst kwaliteitsopvolging".
Leze ze het niet, tant pis, maar de eerste die belt van Telenet verwijs ik gewoon linea recta naar dat document.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15162
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1683 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

6 maanden nadat Telenet de controle over het ex-Indi gebied veroverde, blijkt die Indi kijker ook genaaid te worden door Telenet.
That's entertainment :).

Kvond het een leuke read!
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3675
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 263 keer
Bedankt: 104 keer
Provider

Ik hoef toch niet te zeggen wanneer zij een technieker moeten doen langskomen ?
Ik denk niet dat ze daarvoor nog moeten langs komen om de kabel af te sluiten, het signaal wordt gewoon niet meer doorgegeven op uw adres.... (doen ze vanop afstand)
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
Gebruikersavatar
rowan
Premium Member
Premium Member
Berichten: 587
Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
Locatie: 59GIS0
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 22 keer
Provider

Amaai zo een lange nieuwjaarsbrief :lol:
Het is nu maar te hopen dat ze bij telenet de moeite gaan doen om dit allemaal te lezen
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Patje schreef:
Ik hoef toch niet te zeggen wanneer zij een technieker moeten doen langskomen ?
Ik denk niet dat ze daarvoor nog moeten langs komen om de kabel af te sluiten, het signaal wordt gewoon niet meer doorgegeven op uw adres.... (doen ze vanop afstand)
Jawel, ze moeten langskomen, en een filter op uw aansluiting stoppen, en volgens ik al gehoord heb zijn ze daar vaak zeer traag mee.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boulder schreef:Jawel, ze moeten langskomen, en een filter op uw aansluiting stoppen, en volgens ik al gehoord heb zijn ze daar vaak zeer traag mee.
Het plaatsen van de filter heeft niets te maken met het beeindigen van je contract... vroeg of laat zal men die filter wel eens komen plaatsen, maar je contract stopt gewoon op basis van je opzegbrief.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

r2504 schreef:
boulder schreef:Jawel, ze moeten langskomen, en een filter op uw aansluiting stoppen, en volgens ik al gehoord heb zijn ze daar vaak zeer traag mee.
Het plaatsen van de filter heeft niets te maken met het beeindigen van je contract... vroeg of laat zal men die filter wel eens komen plaatsen, maar je contract stopt gewoon op basis van je opzegbrief.
Inderdaad, maar ik wou door die zinsnede in de brief waarin ik zeg dat het ene losstaat van het andere duidelijk maken dat ik niet geïnteresseerd ben in het excuus van "jamaar, u heeft nog 3 maanden langer kunnen kijken, want de filter was nog niet geplaatst", en dat ze dan 3 maanden minder terugstorten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
gunny
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 jun 2006, 00:41
Bedankt: 3 keer

Prachtig. En ik die dacht dat ik al redelijk volledig was geweest in mijn opsomming van de gebreken van Belgacom TV. Zo te zien ben ik er nog veel vergeten (die ik gewoon uit jouw brief kan overnemen wegens identiek voor beide aanbieders).
http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... 57&start=0
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”