Meestal willen mensen VoIP gebruiker naar een VoIP provider... echter ik zit met een ander ideetje. Ik heb namelijk gewoon telefonie bij Telenet en ben daar tevreden over (ongeacht of er misschien andere oplossingen zijn), maar zou graag de lijn kunnen omvormen naar VoIP (intern dan voor mezelf, niet naar de provider toe).
Ik zou dan bijvoorbeeld thuis met een softphone kunnen bellen/opnemen vanaf de PC, en ideaal zelfs van ergens anders naar me thuis connecteren om zo ook m'n eigen telefoon te kunnen beantwoorden of ermee bellen. Concreet wil ik dus VoiP provider voor mezelf spelen. (van de omgekeerde richting dus).
Eventueel ook een eigen digitaal antwoordapparaat dat gesprekjes omzet naar mails ed.
Iemand een idee wat hiervoor zou nodig zijn ?
De omgekeerde richting
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 237 keer
- Bedankt: 143 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Hiervoor heb je een ATA nodig met een FXS poort (die dus gekoppelt wordt aan een analoge PSTN lijn van de telprovider).
Ik dacht dat de beste opstelling zo is dat je samen met dat ATA kastje een voip servertje zoals asterisk draait en dan met je PC client op de server inlogd.
Ik dacht dat de beste opstelling zo is dat je samen met dat ATA kastje een voip servertje zoals asterisk draait en dan met je PC client op de server inlogd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 133 keer
Wat hiervoor gebruikt wordt is de Linksys SPA3102. Dit is een gateway-ATA. Hij kan gesprekken van de PSTN-poort (Belgacom of Telenet) omzetten naar voip en doorsturen naar waar ook ter wereld. Omgekeerd kan je via voip uitbellen op je PSTN-poort.
Dit 'bakje' kost een kleine 100 Euro. De meeste mensen gebruiken het echter als gewone ATA: 1 telefoontoestel waarbij inkomende oproepen van Belgacom komen en uitgaande via een (goedkope) Voip-provider.
Dit 'bakje' kost een kleine 100 Euro. De meeste mensen gebruiken het echter als gewone ATA: 1 telefoontoestel waarbij inkomende oproepen van Belgacom komen en uitgaande via een (goedkope) Voip-provider.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Mmm... dat wist ik niet... dacht dat die toestelletjes enkel in de andere richting werkte ?MarkDM schreef:Omgekeerd kan je via voip uitbellen op je PSTN-poort.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 133 keer
Uitbellen op de PSTN-lijn is mogelijk maar het lijkt me niet zinvol. Het alleszins niet zo makkelijk te configureren.
Hierbij een stukje uit de handleiding,
het is Call type 3 en 4 :
4.2.4. Call Types
The type of calls supported by the SPA-3000 can be described in terms of the originating,
intermediate, and terminating interfaces involved:
1. FXS to VoIP1
2. VoIP1 to FXS
3. FXO to VoIP2
4. VoIP2 to FXO
5. VoIP1 to FXO
6. FXO to VoIP2 to VoIP1 to FXS
7. FXS to VoIP1 to VoIP2 to FXO
#1 and #2 are conventional VoIP calls. #3 lets a PSTN caller hop-on to use VoIP service. #4 lets a
VoIP caller hop-off to use PSTN service. #5 is similar to #4 except the caller establishes the VoIP call
leg by calling the VoIP1 interface instead of the VoIP2 interface. #6 allows the PSTN call to ring the
FXS port phone; we called this “ringing thru”. #7 allows you to call the PSTN from the phone.
Hierbij een stukje uit de handleiding,
het is Call type 3 en 4 :
4.2.4. Call Types
The type of calls supported by the SPA-3000 can be described in terms of the originating,
intermediate, and terminating interfaces involved:
1. FXS to VoIP1
2. VoIP1 to FXS
3. FXO to VoIP2
4. VoIP2 to FXO
5. VoIP1 to FXO
6. FXO to VoIP2 to VoIP1 to FXS
7. FXS to VoIP1 to VoIP2 to FXO
#1 and #2 are conventional VoIP calls. #3 lets a PSTN caller hop-on to use VoIP service. #4 lets a
VoIP caller hop-off to use PSTN service. #5 is similar to #4 except the caller establishes the VoIP call
leg by calling the VoIP1 interface instead of the VoIP2 interface. #6 allows the PSTN call to ring the
FXS port phone; we called this “ringing thru”. #7 allows you to call the PSTN from the phone.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 237 keer
- Bedankt: 143 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Oei ben ik hier even mis!
Ik bedoelde een FXO poort om aan deen PSTN lijn te koppelen.
Een FXS poort is voor aan je lokale telefoon(s) te sluiten.
Ik bedoelde een FXO poort om aan deen PSTN lijn te koppelen.
Een FXS poort is voor aan je lokale telefoon(s) te sluiten.