Belgacom ISDN en asterisk

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
unxplained
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Hoi,

Ik hoop dat iemand me hier kan helpen. De situatie is de volgende:

We hebben momenteel een NT1-2a6 ISDN doos hangen aan onze inkomende belgacom lijn. Van daar gaan er enkele kabels naar de Belgacom Forum telefooncentrale. We zijn van plan over te schakelen op ip-telefonie met een asterisk telefooncentrale. We hebben dan ook de nodige hardware aangekocht (Digium B410p kaart) met 4 ISDN BRI aansluitingen (RJ-45). Het probleem is dat ik geen enkel idee heb hoe de bekabeling moet verlopen van de ISDN doos naar de kaart. Heeft iemand hier een idee van?

Bedankt, Frederic
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Frederic,

Een gewone UTP kabel is voldoende. Zowel de NT als je BRI kaart hebben normaal gezien RJ45 aansluitingen.

Mvg
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Provider
Te Koop forum

Beste,

Standaard ISDN is normaal 1 op 1, dus per aansluiting moet er een kabel vanuit de ISDN doos naar je BRI kaart lopen. Heb je echter een PRA of PRI dan zijn het gebundelde kanalen over 1 kabel en heb je uiteraard ook een ISDN PRI kaart nodig in je Asterisk centrale.

Is het de bedoeling dat je de forum gaat vervangen, of wil je de Asterisk erachter/ernaast hangen ?

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
unxplained
Member
Member

Bedankt voor de reacties alvast.

De forum gaat vervangen worden door de asterisk server. We hebben momenteel 2 ISDN lijnen waarop 4 nummers gebruikt worden bij belgacom. Binnen een paar weken zou er een 3de lijn bij moeten komen met nog eens 2 nummers. Het gaat hier weldegelijk over BRI dus
VOiD schreef:Frederic,

Een gewone UTP kabel is voldoende. Zowel de NT als je BRI kaart hebben normaal gezien RJ45 aansluitingen.

Mvg
Er zijn inderdaad aan de NT1 2 RJ45 aansluitingen. Gewoon 2 kabels naar de Digium kaart zou dan voldoende moeten zijn? Het zal vermoed ik wel verschil maken of ik straight-through, crossover, rollover kabels gebruik zeker? Zou hier toch graag zeker van zijn aangezien de apparatuur wel eens stuk zou kunnen gaan door verkeerde bekabeling.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Frederic,

Gewoon 1 straight UTP kabel per NT naar de Digium kaart is voldoende. Normaal gezien is een cross niet nodig. Je moet geen schrik hebben om iets te beschadigen.

Met vriendelijke groeten,
VOiD
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
unxplained
Member
Member

Ik heb nog een vraagje,

We hebben op onze ISDN lijnen nu 4 telefoonnummers. Hoe kan ik als iemand op een bepaalde nummer inbelt dit telefoontje doorschakelen naar een bepaald ip-telefoon?

Groetjes
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 13 keer

Beetje offtopic, maar
Versta ik het goed dat je nu 2 x NT1-2ab hangen hebt met op iedere NT1 twee nummers? dus vier nummers in totaal?
en
dat je nog een extra NT1-2ab zal laten plaatsen met nog eens 2 nummers?

Dit wil zeggen dat je 6 simultane lijnen zult kunnen gebruiken, echter moet je iedere keer op de juiste NT1 naar buiten bellen om de juiste nummer mee uit te sturen.
Ook vraag ik me af of u wel op de hoogte bent dat er op één NT1 tot 8 nummers kunnen geplaatst worden, wat u in dit geval wel ongeveer 40 euro zou sparen per maand.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

unxplained schreef:Ik heb nog een vraagje,

We hebben op onze ISDN lijnen nu 4 telefoonnummers. Hoe kan ik als iemand op een bepaalde nummer inbelt dit telefoontje doorschakelen naar een bepaald ip-telefoon?

Groetjes
Dat doe je in je asterisk centrale.
Heel makkelijk in FreePBX.
Je kan ook ringgroups instellen zodat de lijn wordt doorgeschakeld naar voicemail of een ander toestel of een gsm nummer als er niet wordt opgenomen.
Als ze aan mijn deur aanbellen en er is niemand thuis dan krijg ik de persoon voor de deur op mijn gsm.
De mogelijkheden zijn unlimited.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
unxplained
Member
Member

gimic schreef:Beetje offtopic, maar
Versta ik het goed dat je nu 2 x NT1-2ab hangen hebt met op iedere NT1 twee nummers? dus vier nummers in totaal?
en
dat je nog een extra NT1-2ab zal laten plaatsen met nog eens 2 nummers?

Dit wil zeggen dat je 6 simultane lijnen zult kunnen gebruiken, echter moet je iedere keer op de juiste NT1 naar buiten bellen om de juiste nummer mee uit te sturen.
Ook vraag ik me af of u wel op de hoogte bent dat er op één NT1 tot 8 nummers kunnen geplaatst worden, wat u in dit geval wel ongeveer 40 euro zou sparen per maand.
Nee je verstaat het verkeerd :) We hebben 1 NT1-2ab. Alle 4 de nummers komen daar op uit. Ik weet eigenlijk zelf niet meer hoe het in elkaar zit. Belgacom heeft de bekabeling op een nogal zeer dubieuze manier aangesloten. Op sommige plaatsen draden gewoon rond elkaar gedraaid :?

Weet iemand hoe het bedradingsschema er normaal uit ziet? Er komt hier een kabel van Belgacom binnen (13 aders waarvan er nu 12 gebruikt worden). Gaan er dan normaal niet een 8-tal aders naar de NT1? Want dat is hier allesbehalve het geval....
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 13 keer

Als je maar één NT1-2ab hangen hebt dan moet er maar 1 kabel lopen (straight utp) naar je bri kaart van je centrale (hier wordt 2 paar van gebruikt, de 3-4-5-6-7) zie vorige post, vandaar mijn verwarring ;-)
Gewoon 2 kabels naar de Digium kaart zou dan voldoende moeten zijn?
Uw NT1-2ab is aangesloten op de belgacom invoer met één paarke. De rest zullen ofwel oude aansluitingen zijn of analoge lijnen voor uw fax, alarm,... best eens zien op je bgc factuur wat er allemaal op staat dan zal het wel duidelijk zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”