windows pc + macintosh laptop >> welk internetabo?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Janine
Starter
Starter

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en hoop dat jullie kunnen helpen met het volgende.

Mijn partner en ik zijn van plan om deze week een MacBook te kopen. Al 8 jaar werken wij met een compaq pc onder Windows ME en willen deze pc ook naast de MacBook blijven gebruiken. Met de compaq pc surfen wij al jaren via adsl asus modem via Belgacom/Skynet. Dit verloopt via een usb-kabel. De huidige pc heeft geen ethernetpoort, enkel usb poorten. Kunnen wij de huidige adsl asus modem aansluiten voor zowel de compaq pc als de macbook of is deze adsl asus modem enkel voor 1 computer/laptop tegelijk geschikt? Is adsl asus modem uberhaupt wel voor mac geschikt?
Praktisch gezien (ook ivm laptop op reis) willen wij natuurlijk wireless met de macbook surfen en mailen, maar wat hebben wij daar dan precies voor nodig van Belgacom/Skynet? En is zoiets dan ook geschikt voor de huidige compaq pc (ivm geen ethernetpoort)? Wij gaan bv. toch niet 2 aparte internetabo's afsluiten voor 1 pc en 1 laptop binnen hetzelfde huishouden? Op de macbook is wifi aanwezig.

Kort samenvattend:
- 1 pc (windows) en 1 laptop (macintosh)
- liefst beiden wireless op 1 internetabo (pc heeft echter geen ethernetpoort)
- eventueel 1 wireless (MacBook) en ander niet wireless (pc), maar wel 1 internetabo
- liefst blijven bij Belgacom/Skynet
- welk internetabo + welke modem

Mogelijkheden?

Wij zijn behoorlijke leken op dit gebied, dus alle nuttige tips zijn welkom! Bedankt alvast!
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Hey,

Als je compaq geen ethernet poort heeft zit je wrs met een probleem.
Een USB modem kun je namelijk maar gebruiken voor 1 pc. Je kan er geen switch/router aan hangen ( voor zover ik weet ).
Tenzij iemand hier wel weet heeft van een switch die op usb werkt ?

Ik denk dat je het beste een router koopt met ingebouwde adsl modem en wireless en een ethernet kaartje voor je compaq koopt. Ik denk dat je zowiso een ethernet kaartje gaat moeten kopen voor de compaq, want wireless routers werken via ethernet.
Zo kun je je pc aansluiten via de ethernet en je laptop via wireless.

Wij hebben hier ook jarenlang een usb modem gehad, maar bij aanschaf van een 2de pc zijn we genoodzaakt geweest een ethernet router aan te schaffen en de pc's uit te rusten met ethernet kaartjes.

mvg
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Wat ik je aanraad is eens naar Belgacom te bellen en daar een snelheidsverhoging te vragen voor je lijn. Ik veronderstel dat je nog op een oude, trage 4Mbps-lijn zit. Vanaf nu kunnen Belgacom klanten voor 50€ (wel gratis vanaf 20/3, zie hier) hun lijn laten 'upgraden' naar een snellere 12Mbs lijn (wel afhankelijk van beschikbaarheid, eerst bellen om zeker te zijn). Hierbij krijg je gratis een draadloze modem/router waar je al draadloos je Macbook op kan aansluiten.

Voor je PC zou ik dan eventueel een Wifi USB stick aanraden (ook te koop via Belgacom, maar is evengoed te vinden in elke electro-shop). Daarmee kan je dan ook draadloos met de router/modem verbinden.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Janine
Starter
Starter

Dank voor jullie snelle reacties. Wij hebben hier adsl go. Wij hebben ons er nooit echt in verdiept hoeveel Mbps dat inhoudt. Als we maar kunnen surfen en mailen, dan is het goed.

Een upgrade klinkt op zich niet slecht. En blijkbaar gebruiken we die bijgeleverde vdsl modem dan voor de laptop? Ik heb nog nooit van vdsl gehoord. Las via de link dat er ook klachten zijn ivm vdsl of met bbox?

Gewoon een Wifi USB stick aankopen voor de pc, dat klinkt heerlijk simpel. Die steek ik dan in een usb poort van de pc en tezamen met de laptop lopen zij dan via de vdsl modem (bbox)? Begrijp ik dat goed?

Als ik bovenstaande zou uitvoeren, wat voor abo heb ik dan eigenlijk? Want dat lijkt van alles door elkaar.

Ik weet ook niet goed hoe ik dit alles aan Belgacom moet uitleggen? Ik wil dus een upgrade (met bijgeleverde modem) en tegelijk wil ik een extra verbinding voor de laptop en tegelijk wil ik een wifi USB stick voor de pc? Hebben we het hier dan nog over adsl go? Hoe heet zo'n abo dan?

Even nog dit: als ik met mijn laptop in het buitenland zit en wil surfen via wifi op bv. mijn hotelkamer, neem ik mijn vdsl modem dan mee of hoeft dat niet? Gebruik ik dan de modem van het hotel? Jaja, ik weet het, wij zijn echt leken...
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Administratief blijft je abonnement hetzelfde: ADSL GO. Je blijft hetzelfde maandelijkse bedrag betalen. Technisch gezien ga je dan van de 'oude' technologie ADSL naar de nieuwe VDSL2 (of eventueel ADSL2+), maar daar moet je zelf niet wakker van liggen.

Die Bbox stel je op de plaats van je huidige modem. Hierin komt dus de 'telefoonlijn' van Belgacom toe. De BBox fungeert zowel als modem (verzorgt de verbinding met internet) als draadloze router (als het ware 'verdeler' van het internet). Je Macbook verbindt draadloos met de Bbox en kan zo het net op. Die USB stick is normaal gezien idd zo simpel als het er uit ziet: inpluggen, verbinding maken met de Bbox en surfen maar. Zorg wel voor afdoende beveiliging van je netwerk.

Als je naar Belgacom belt, zeg dan gewoon dat je de snelheidsupgrade wenst. Vraag ook expliciet hoe het zit met die gratis Bbox (of ze die leveren of dat je die moet ophalen in een belgacom verkooppunt). Tenslotte kan je vermoed ik ook telefonisch die USB stick bestellen (of uiteraard gaan kopen in een belgacom verkooppunt).

Als je met je laptop naar het buitenland gaat zal je daar moeten verbinden met de lokale 'router' van het hotel/... Je BBox mag je dus thuislaten.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Janine
Starter
Starter

Fantastisch, Maglor, voor je zeer duidelijke uitleg. Ik snap het nu inderdaad veel beter.

Wat grappig eigenlijk: we blijven adsl go + we blijven zelfde bedrag, maar wel met snellere verbinding + extra wireless modem + 2 computers op eenzelfde modem. Meer voor dezelfde prijs dus.

Hoe komt het dat sommigen mij een netwerkkaart aanraden terwijl het met een wifi usb stick veel simpeler is? Zit er eigenlijk een installatie-cd bij die stick? Die wifi usb stick is compatibel met windows me?

Installeer ik de wireless modem eerst met een installatie-cd op de pc of hoeft dat niet? Of installeer ik die eerst op de laptop? Of open ik mijn MacBook en heb ik dan gelijk al contact?

Maakt het voor deze manier van abo of modem niet uit dat een deel via windows (pc) en een deel via mac (laptop) opereert?

En wat is de reden dat sommigen niet tevreden zijn over hun bbox?

Een laatste vraag: als ik mijn laptop in de (geparkeerde) wagen wil gebruiken, hoe kom ik dan op het internet?

Alvast many many thanks wederom voor je reactie.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1683 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

De wireless USB stick zal normaal gezien wel piloten hebben (= software) om het op Windows ME te doen werken. Een netwerkkaart ware nodig geweest indien je met een kabel wou aansluiten op de router. Pas op: je mag ook nie te heel ver van je router vandaan hebben om je wireless signaal te kunnen ontvangen.

De router/modem zal je eerst via een kabel aan je PC of Macbook moeten aansluiten, dan de installatieCD-rom van belgacom erin en de wizard volgen. Vanaf dan is het de router die verbinding maakt met het Internet en je pc EN Macbook met de router. De router regelt dan je verkeer.

Een bbox is ook een stuk technologie, elk apparaat kan wel eens kapot gaan en dan zijn die mensen natuurlijk niet tevreden.

M.b.t. Internet in de wagen: een modem/router zendt een wifi signaal uit zodat je draadloos kan surfen maar het bereik hiervan is uiteraard beperkt (meestal gaat dat niet veel verder dan je tuin). Als je echt "overal" Internet wil, moet je via een GSM-operator gaan surfen (die hebben dan een modempje dat je kan aansluiten op je laptop). Maar dat kost veel, te veel eigenlijk voor wat het maar is.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Janine schreef:Hoe komt het dat sommigen mij een netwerkkaart aanraden terwijl het met een wifi usb stick veel simpeler is? Zit er eigenlijk een installatie-cd bij die stick? Die wifi usb stick is compatibel met windows me?
Metraad nog altijd beter is als zonder draad. Wireless heeft wel eens de neiging storingen te krijgen van andere omliggende netwerken, microgolfovens, draadloze telefoons, noem maar op. Met wired heb je dat niet.
Wireless is natuurlijk ook een optie, maar voor een desktop zou ik dit afraden indien de mogelijk er is om wired te gaan.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Janine schreef:Fantastisch, Maglor, voor je zeer duidelijke uitleg. Ik snap het nu inderdaad veel beter.

Wat grappig eigenlijk: we blijven adsl go + we blijven zelfde bedrag, maar wel met snellere verbinding + extra wireless modem + 2 computers op eenzelfde modem. Meer voor dezelfde prijs dus.

Hoe komt het dat sommigen mij een netwerkkaart aanraden terwijl het met een wifi usb stick veel simpeler is? Zit er eigenlijk een installatie-cd bij die stick? Die wifi usb stick is compatibel met windows me?
Ik heb er (eerlijk gezegd) geen ervaring mee, maar ik denk dat je mag aannemen dat de sterkte van het draadloos signaal uit een USB stick minder performant zal zijn dat dat uit een draadloze netwerkkaart. Ik kan me echter vergissen. Een gewone netwerkkaart is uiteraard het meest performant, maar dan moet je wel een kabel trekken tot aan de bbox. Ik weet niet of dat mogelijk is bij jou. Daarnaast, in de laastste twee gevallen zal je je PC moeten openvijzen om de netwerkkaart te installeren. Ik weet niet of dat een probleem zou stellen?

De wifi stick van Belgacom is in ieder geval compatibel met windows me (volgens die productpagina toch). Het kan zijn dat daar een installatiecd'tje bijzit om eventuele drivers te installeren. Het kan ook zijn dat windows me je stick automatisch herkent (plug & play) en je het dus onmiddellijk kan gebruiken.
Janine schreef: Installeer ik de wireless modem eerst met een installatie-cd op de pc of hoeft dat niet? Of installeer ik die eerst op de laptop? Of open ik mijn MacBook en heb ik dan gelijk al contact?
Er is een installatie CD bij. Deze installeert eigenlijk niets op je PC (of Mac), maar helpt je bij het configureren van de Bbox. Het maakt niet uit of je dit vanop je Mac of PC doet.
Janine schreef: Maakt het voor deze manier van abo of modem niet uit dat een deel via windows (pc) en een deel via mac (laptop) opereert?
Neen. Beiden kunnen verbinden met de Bbox.
Janine schreef: En wat is de reden dat sommigen niet tevreden zijn over hun bbox?
Ik persoonlijk heb nog geen problemen ondervonden. Anderen klagen soms over het beperkte bereik van het draadloze signaal. Of over de beperkte instelmogelijkheden (hierover moet je je normaal geen zorgen maken als leek).

Janine schreef: Een laatste vraag: als ik mijn laptop in de (geparkeerde) wagen wil gebruiken, hoe kom ik dan op het internet?

Alvast many many thanks wederom voor je reactie.
Ofwel moet je geluk hebben dat je je in de buurt van een draadloze Belgacom 'hotspot'bevindt (je hebt, dacht ik met een ADSL Go-abo recht op een aantal uur connectie per maand met zo'n hotspot). Ofwel koop je een 3G simkaart. Voorbeeld hier(Belgacom) of hier(Mobistar). Ofwel maak je een verbinding met een onbeveilig netwerk in de buurt, maar dat is een beetje illegaal. ;)
Janine
Starter
Starter

Nogmaals dank voor jullie reacties !!

Ik begrijp het allemaal veel beter dan een paar uur geleden.

Thanks !!
Janine
Starter
Starter

Er schieten mij toch nog wat vragen te binnen:

- Kan ik de pc niet gewoon met de adsl asus modem blijven gebruiken en de macbook met de wireless bbox? Of is er dan juist sprake van 2 internetabo's?

- Wat is het bereik van de bbox? Door het hele huis? Van achter in de tuin?

- Kan ik niet beter een wireless modem van Apple zelf nemen?

Ik had nog een vraag, maar ik kan er even niet opkomen.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Janine schreef:Er schieten mij toch nog wat vragen te binnen:

- Kan ik de pc niet gewoon met de adsl asus modem blijven gebruiken en de macbook met de wireless bbox? Of is er dan juist sprake van 2 internetabo's?
Neen, als je die snelheidsupgrade aanvraagt, heb je eigenlijk een verbinding via VDSL2. Je Asus modem kan enkel ADSL aan en zal dus niet kunnen werken.
Janine schreef: - Wat is het bereik van de bbox? Door het hele huis? Van achter in de tuin?
Veel hangt af waar je hem plaatst (beter boven in de nok dan in de kelder), de dikte van je muren en plafond, hoe diep je tuin is... Is eigenlijk onmogelijk te voorspellen.
Janine schreef: - Kan ik niet beter een wireless modem van Apple zelf nemen?

Ik had nog een vraag, maar ik kan er even niet opkomen.
Edit: Apple heeft geen modems (voor zover ik weet), enkel routers. Daarmee kan je dus niet het internet op.
Janine
Starter
Starter

Hallo, na al jullie spontane nuttige info + tips wil ik jullie even een update geven:

Ik zit hier heerlijk te "maccen" met onze nieuwe alu MacBook. Uiteindelijk hebben we het als volgt gedaan. Netwerkkaart met ethernetpoort laten plaatsen in de oude pc. Dan draadloze Belkin modem/router gekocht, compatibel met zowel mac als windows me. Modem met oude pc verbonden en laten installeren, tevens met wep wachtwoord. wpa ging niet ivm windows me en te oude pc. Dan laptop geconfigureerd en meteen via AirPort het net op. Voila, zo snel ging het...we zijn wel blij dat we de installatie van de modem hebben laten doen door een ervaren persoon. We blijven gewoon adsl go surfen. Gaat supersnel nu (via ethernet) in vergelijking met eerst (via usb). Dus voor ons geen verhoging naar vdsl nodig. Het schijnt zelfs zo te zijn dat de Belgacom bbox 2 niet compatibel is met windows me, dus voor ons geen optie, maar zoals gezegd ook niet nodig. Nu enkel nog gewoon raken aan het azerty toetsenbord, want wij hebben jaren met qwerty gewerkt.

O ja, en met huidige Belkin modem hebben wij bereik in het hele huis tot buiten in de tuin. We are happy...allemaal goede aankopen geweest (knock on wood)...
:banana:

Groeten,
Janine
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”