12 Mbit versus 9 Mbit profiel

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3754 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Vandaag heb ik een vriendelijke Belgacom medewerker kunnen overtuigen om mij op een 12 Mbit profiel om te zetten, niettegenstaande mijn lijnwaarden niet zo schitterend zijn.
Zoals de meesten al hebben ondervonden weigert Belgacom een 12Mbit profiel, indien je lijnwaarden dit niet ruimschoots kunnen garanderen, anders vlieg je op een 9Mbit profiel.
Ik heb de technieker uitgelegd dat ik in mijn modem (FritzBox) een lagere snelheid kan instellen, indien ik teveel problemen krijg (resyncs), en dat ik het wilde proberen (kan altijd terugbellen voor een lager profiel indien gewenst)

In mijn FritzBox kan ik de ADSL snelheden aanpassen in 5 stappen, voor het geval er sync problemen optreden:
1 = maximale stabiliteit
5 = maximale performance

Op stand 5 (maximale snelheid) krijg ik volgende synchronisatie:
11.856 kBit/s upload en 509 download kBit/s
De lijnwaarden zijn dan 7dB / 25dB (SNR / attenuation)
Dit zijn marginale lijnwaarden, en ik krijg wel veel fouten. Een speedtest geeft 3.323 / 410 kBits/s met een ping van 97ms

Op stand 1 (maximale stabiliteit) krijg ik:
9.635 kBit/s upload en 509 download kBit/s
De lijnwaarden zijn dan 11dB / 25dB (SNR / attenuation)
speedtest geeft dan 8.240 / 402 kBit/s

Met een beetje "trial and error" heb ik nu de beste stand gevonden: 4
Ik krijg nu een sync van 11.277 kBit/s upload en 509 download kBit/s
Lijnwaarden zijn nu 8dB / 25dB en speedtest geeft 9.496 kBit/s download (ping 22ms)
Met deze waarden krijg ik wel een stabiele verbinding, en benut ik de volle capaciteit van wat de lijn aankan.

Bedoeling van mijn berichtje is alleen om aan te tonen dat je perfect kan synchroniseren op 11Mbit indien je lijn geen volle 12Mbit aankan. Jammer dat we de meesten dan maar een 9 Mbit lijntje krijgen.
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

U krijgt dan ook een minstens een 9 Mbit lijntje bij Belgacom met een attenuation van 25 dB, de alternatieve isp klanten kunnen fluiten op adsl2+ met dezelfde waarden :wink:
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

eigenlijk toont dit adsl2+ gedoe aan datje bij een 12 Mbit/s profiel bijna naast de centrale moet wonen mijn gedacht volgens hun technische kronkels(2km limiet) en dat komt hen goed uit..;hun tv vdsl2 aanbod primeert,wholesale vdsl2 gaat hen veel geld opbrengen anyway money, money :wink:
Gangsters zijn het, we kunnen enkel veel betalen als we wat speed willen op deze monoplisten op copper en kabel :P
rowan
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 22 keer
Provider

eigenlijk toont dit adsl2+ gedoe aan datje bij een 12 Mbit/s profiel bijna naast de centrale moet wonen mijn gedacht volgens hun technische kronkels(2km limiet) en dat komt hen goed uit..;hun tv vdsl2 aanbod primeert,wholesale vdsl2 gaat hen veel geld opbrengen anyway money, money
Belgacom bepaalt deze profielen niet, deze worden door BIPT bepaald
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

rowan schreef:
eigenlijk toont dit adsl2+ gedoe aan datje bij een 12 Mbit/s profiel bijna naast de centrale moet wonen mijn gedacht volgens hun technische kronkels(2km limiet) en dat komt hen goed uit..;hun tv vdsl2 aanbod primeert,wholesale vdsl2 gaat hen veel geld opbrengen anyway money, money
Belgacom bepaalt deze profielen niet, deze worden door BIPT bepaald
Belgacom bepaalt de profielen, alternatieve providers vragen ze aan. Had het BIPT ze bepaald, dan was 20 Mbps van in het begin mogelijk. Dan was een 100Mb-profiel op VDSL2 ook al mogelijk.
frodo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 21 keer

Stream Type Actual Data Rate
Up Stream 511 (Kbps.)
Down Stream 11996 (Kbps.)

[Go Top]

Operation Data / Defect Indication:
Operation Data Upstream Downstream
Noise Margin 27 dB 10 dB
Attenuation 16 dB 23 dB
Ik heb in augustus vorig jaar ook een hoger snelheid kunnen versieren. Ik heb een b-box .Ik heb geen last van onderbrekingen,altijd mooi 36 uur.Enige nadeel is dat mijn 30 gig er rapper door zijn. :?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”