Wifi boosten

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster

Weet er iemand tot hoever je mag gaan voor het versterken van een wifi signaal?
ik zie op ebay toestellen die 500mw hebben.
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

"niet" :-)
je mag maar tot 100mWatt gaan wat de meesten ook halen...
het beste een 100mWatt stabiel signaal ... als de radiochip teveel ruis maakt heeft versterking geen beterschap.

dus als je een "betere" antenne steekt moet je eigenlijk de sterkte van de wifiradio verzwakken om niet boven die 100mWatt te komen
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Klopt. België : 100mW. Rest van de wereld wil wel eens afwijken. Of andersom. :)

Nu "wat de meeste toestellen ook halen", daar stel ik vraagtekens bij. Een populaire AP als de Linksys WAP54G staat standaard op 42mW, kan tot 84mW omhoog. Alle Thomsons die ik ooit heb gezien komen niet boven de 28mW. Dlink materiaal : standaard voor een Dlink 2000 series AP : 23 (!!)mW. De defacto-standaard LInksys WRT54 stond in sommige gevallen zelfs maar op 18 mW te lopen, en maximum wat ik default daar ooit gezien heb was 40mW of zo -hangt af van welke firmware revisie en HW erin-.

In mijn ervaring is het net dat firma's hun toestel VER beneden de normale maximale 100mW zetten per default, en dat deze meestal niet zonder hackwerk aanpasbaar zijn, en dat na zulke aanpassing je pas ziet hoe goed/slecht je Wif nu in werkelijkheid kan. In mijn eigen ervaring met bijvoorbeeld de WAP54's was het verschil tussen default en een "safe" push naar 65mW al enorm, "but mileage may vary". Letterlijk.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

kaween schreef:Klopt. België : 100mW. Rest van de wereld wil wel eens afwijken. Of andersom. :)

Nu "wat de meeste toestellen ook halen", daar stel ik vraagtekens bij. Een populaire AP als de Linksys WAP54G staat standaard op 42mW, kan tot 84mW omhoog. Alle Thomsons die ik ooit heb gezien komen niet boven de 28mW. Dlink materiaal : standaard voor een Dlink 2000 series AP : 23 (!!)mW. De defacto-standaard LInksys WRT54 stond in sommige gevallen zelfs maar op 18 mW te lopen, en maximum wat ik default daar ooit gezien heb was 40mW of zo -hangt af van welke firmware revisie en HW erin-.

In mijn ervaring is het net dat firma's hun toestel VER beneden de normale maximale 100mW zetten per default, en dat deze meestal niet zonder hackwerk aanpasbaar zijn, en dat na zulke aanpassing je pas ziet hoe goed/slecht je Wif nu in werkelijkheid kan. In mijn eigen ervaring met bijvoorbeeld de WAP54's was het verschil tussen default en een "safe" push naar 65mW al enorm, "but mileage may vary". Letterlijk.
De Fonera staat ingesteld op 62mW zonder storingen... is ook de maximum van de Atheros radio chip.
dan moet je er nog de 3dB antenne bijrekenen .... en dan kom je op 100mWatt

je kunt die antenne zonder problemen vervangn door de directionele fontenna... en dan stuur je je signaal eigenlijk voorbij de 100mWatt maar dan wel slechts in 1 richting... ipv in alle richtingen...

Een oplossing is btw om 802.11a te gebruiken.... deze gebruikt de 5ghz band en daar mag je tot op 1 watt gaan... vandaar dat die voor "verre" openlucht links wordt gebruikt (geraakt wel niet echt door muren...maar wordt ook niet gestoord door condensatie of bluetooth)
kaween
Elite Poster
Elite Poster

... maar op vele consumer Wiftoestellen staat geen 3dB antenne, maar een mormel van 1.8 dB.

Fonera is natuurlijk jouw coté, daar weet ik niet genoeg van, maar ik weet wel dat ik ze bijna nooit tegen kom. Jouw kennis over die toestellen is dermate dat ik zelfs niet eraan denk om deze in twijfel te nemen. Ik weet echter wel iets over die ... pakweg 99% resterende procent van de wifi markt.

Dus mijn betoog : "de meeste consumer wifi apparatuur die je hier in België koopt komt standaard bijlange niet aan 100mW" blijft voor zover ik het kan zien overeind.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

@Brooklyn :

Wat is je situatie nu ? Welke hardware ? Welke afstand/situatie/omgeving/doel ? Wat wens je en wat heb je ?
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

kaween schreef:... maar op vele consumer Wiftoestellen staat geen 3dB antenne, maar een mormel van 1.8 dB.
Fonera is natuurlijk jouw coté, daar weet ik niet genoeg van, maar ik weet wel dat ik ze bijna nooit tegen kom. Jouw kennis over die toestellen is dermate dat ik zelfs niet eraan denk om deze in twijfel te nemen. Ik weet echter wel iets over die ... pakweg 99% resterende procent van de wifi markt.
Dus mijn betoog : "de meeste consumer wifi apparatuur die je hier in België koopt komt standaard bijlange niet aan 100mW" blijft voor zover ik het kan zien overeind.
kijk eens op maps.fon.com naar een fonspot in je buurt...
als ik wardrive heeft elk huis wel een "accesspoint" (al dan niet beveiligd)... maar er zijn er maar een 1600 op heel Belgie van FON dus de kans dat je ze tegenkomt is niet in percentages te drukken :-) en zeker niet op "commercieel" interessante plaatsen (dat zijn vaak telenet/belgacom $$$ spots)
maar je zou er toch praktisch in elk dorpje een fonspot moeten vinden :-)
kaween
Elite Poster
Elite Poster

;) ahead of you. Ik kijk dat regelmatig na, want ondanks mijn reservaties van -puur persoonlijke natuur- vind ik het concept achter Fon best wel interessant hoor. En dat met die niet beveiligde points, yep, klopt perfect.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

kaween schreef:;) ahead of you. Ik kijk dat regelmatig na, want ondanks mijn reservaties van -puur persoonlijke natuur- vind ik het concept achter Fon best wel interessant hoor. En dat met die niet beveiligde points, yep, klopt perfect.
en voor Limburg zijn er indertijd een heleboel uitgedeeld aan die 4000 City Live alpha/betatesters (vnl geconcentreerd tot Hasselt/Leuven geloof ik :-)
misschien moet een soortgelijk iets eens voorgesteld worden aan die 200tal Mobile Vikings die hun sim kaart besteld hebben? :-)
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

Ik had in mijn vorige laptop een wifi pcmcia kaart die 200mW was, het was van Senoa, de ontvangst was een heel pak beter dan de ingebouwde wlan ontvanger van Intel. Ik had die in het buitenland gekocht.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

@bbs : een paar maanden geleden was er welgeteld 1 Fon spot in Genk. En nu ... nog steeds enkel die ene. Zoals ik al zei, het is hier niet _echt_ populair. :wink: De meeste ga je inderdaad regio Hasselt/Leuven zien opduiken.

We wachten nog steeds op input van Brooklyn, ofwel is z'n wifi nu echt uitgevallen.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Ge kunt die boosten door alternatieve firmware zoals openwrt, dd-wrt, tomato, .. enz te gebruiken.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

toestellen van 5 jaar oud wel ja...Die waren redelijk underpowered op de markt...

nu kan hij beter de Awus036H aanschaffen via een webshop;
een usb antenne die 500mW gevoelig is :-)
en usb kun je nog tot 15meter verlengen zonder degradatie van het signaal
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster

kaween schreef:@Brooklyn :

Wat is je situatie nu ? Welke hardware ? Welke afstand/situatie/omgeving/doel ? Wat wens je en wat heb je ?
Proberen verbinding te maken met wat familie een paar drukke straten verder.
ik schat +-800 meter in vogelvlucht.
momenteel heb ik een GSKY Wireless IEEE 802.11g USB 2.0 High-Gain Adapter
High Power 500mW, 27dBm w/High Gain 5dBi Dipole Antenna &USB.
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
Dvico Tvix 6500A user
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

brooklyn schreef:[
en zitten er gebouwen tussen? :-)
of heb je line of sight :-)
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Jaren geleden heb ik een aantal helical antenne's gemaakt voor wifi gebruik.
zie
http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... al#p162785

Mijn antenne's heb ik destijds zelf berekend, maar ik kwam een tijdje terug een site tegen met een goed doe-het-zelf ontwerp: http://helix.remco.tk/
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster

skynetbbs schreef:
brooklyn schreef:[
en zitten er gebouwen tussen? :-)
of heb je line of sight :-)

Er zitten heel wat gebouwen tussen, kun je dit overbruggen?
Afbeelding
Dvico Tvix 6500A user
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb nog een oude satelliet schotel liggen :P
Afbeelding
Dvico Tvix 6500A user
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”