
Voor het eerst sinds lang zullen multimediaproducten zoals platte tv’s en digitale camera’s weer duurder worden. Door de hoge wisselkoers van de yen zullen de Japanse bedrijven hun prijzen in Europa in de komende maanden opdrijven met 10 tot 20 procent.
Japan is verantwoordelijk voor het overgrote deel van multimediaproducten in onze winkelrekken. De sterk exportgerichte Japanse economie voelt momenteel de zware druk van de dure yen. Om hun verlies aan inkomsten uit de Europese markt te compenseren, plannen zowat alle grote Japanse elektronicabedrijven prijsverhogingen in Europa van 10 tot 20 procent, voor delen van of voor hun hele productgamma. Die prijsstijgingen zullen in de komende maanden worden doorgevoerd.
Lenzen
Het nieuws werd ons bevestigd door alle Japanse elektronicareuzen die we contacteerden. Eén van hen verhoogde op 1 januari reeds de prijs van zijn lenzen voor reflexcamera’s met 15 procent.
In welke mate deze prijsverhogingen de eindconsument bereiken, is nog even afwachten. De meeste fabrikanten zouden ook vooral de nieuwe productgamma’s die in het voorjaar in de winkels komen, hoger willen prijzen. Verschillende Europese afdelingen voeren momenteel zware onderhandelingen over deze richtprijzen met hun Japanse moederbedrijven.
Raoul PUTZEYS