MS Office Genuine Advantage vanaf 27/01

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Office Genuine Advantage wordt vanaf 27 januari in België verspreid via Microsoft Update. Dat heeft Microsoft bekendgemaakt. Het tooltje scant de geïnstalleerde versie van Microsoft Office op uw computer en checkt of het een legale versie is. Een gelijkaardige toepassing werd eerder al voor het besturingssysteem Windows uitgebracht, onder de naam Windows Genuine Advantage.

Office Genuine Advantage of OGA is specifiek opgevat als opvoedingsprogramma, stelt Microsoft. "Van de gebruikers van gepirateerde software weet veertig procent niet dat ze met illegale programma's bezig zijn", zegt Michael Kogeler, algemeen manager Consumer & Online bij Microsoft. "Ze hebben een cd van een neefje of buurman gekregen, en ze vinden dat handig, want het is gratis. Maar niets is gratis, natuurlijk."

Niet gedwongen
Het scanprogramma wordt gedownload door Microsoft Update, als de gebruiker daar toestemming voor geeft. Het gaat dus niet om een 'forced update', zoals Windows Genuine Advantage er een was. Als OGA merkt dat een gebruiker een illegale versie op zijn computer heeft staan, krijgt deze nog dertig dagen om zich in regel te stellen.

Daarna wordt het programma 'gemarkeerd' met een melding bovenaan het Office scherm en een link. Die verwijst naar een website met informatie over de gevaren van illegale software, en hoe een gebruiker aan een licentie kan komen.

Geen support meer
Documenten die met illegale versies van Microsoft Office gemaakt worden, krijgen geen marker. Gebruikers worden ook niet geïdentificeerd. Een gemarkeerde versie van Office zal ook geen functionaliteit verliezen, zegt Vincent Cornet, hoofd antipiraterij bij Microsoft.

"Aan het geïnstalleerde Office zelf verandert er niets. Die blijft gewoon werken. Maar de services en support vallen wel weg. Gebruikers met een niet-gevalideerde versie van Office kunnen geen updates downloaden, en geen nieuwe templates of add-ins installeren."

Bron

Ik heb zonet maar een alternatief geïnstalleerd :angel:
KK
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben benieuwd, dinsdag eens testen met mijn (legale) Office XP. Ondertussen is deze versie wel al 'oud', maar zolang die zijn werk doet zie ik geen reden om te upgraden.
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer

Office XP zal wel geen OGA krijgen denk ik.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1684 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Mijn openoffice pakket heeft daar geen last van (a).
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Hmmm, een ideaal moment om eens OpenOffice te testen (en hoe het nu zit met hun ondersteuning van VBA).

:wink:
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: amedee
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Ik vind dit uitstekend nieuws!
Hoe minder illegale software, hoe beter voor de software-industrie en op termijn is het ook beter voor de consument.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
TL@
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ik denk dat MS hier heel voorzichtig mee moet zijn. Als ze ervoor zorgen dat niemand nog illegaal hun producten kan gebruiken, gaan ze ook legale klanten verliezen want dan is bij bedrijven niet noodzakelijk meer MS nodig onder het mom van daar kan iedereen mee werken.
Mensen hebben namelijk veel schrik van verandering.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

TL@ schreef: Mensen hebben namelijk veel schrik van verandering.
En net daarom zullen mensen MS (Office) blijven gebruiken... Ik begrijp eigenlijk niet waarvoor ze schrik moeten hebben? Ik denk dat de 'thuisgebruiker' die eventueel overschakelt naar OpenOffice niet opweegt tegen de (grote) bedrijven die - al dan niet noodgedwongen - blijven vasthouden aan Office.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1684 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Maglor schreef:
TL@ schreef: Mensen hebben namelijk veel schrik van verandering.
En net daarom zullen mensen MS (Office) blijven gebruiken... Ik begrijp eigenlijk niet waarvoor ze schrik moeten hebben? Ik denk dat de 'thuisgebruiker' die eventueel overschakelt naar OpenOffice niet opweegt tegen de (grote) bedrijven die - al dan niet noodgedwongen - blijven vasthouden aan Office.
Eens de thuisgebruiker overgeschakeld is, is het slechts een kwestie van tijd tot ook bedrijven overschakelen.
defenderII
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 18 keer

het enige wat mij tegen houdt om helemaal over te schakelen op open office is dat hun database programma bijlange na niet kan wat dat die van office kan.
Voor de rest is openoffice een volwaardige vervanger van office. :angel:
THDBASED
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 32 keer

Sun is echter zijn interesse in OpenOffice aan het verliezen met als gevolg dat een groot deel developers vertrekken.
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ze gaan meer miserie aan legale klanten bezorgen dan omgekeerd, net zoals wga heeft gedaan
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: amedee
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

THDBASED schreef:Sun is echter zijn interesse in OpenOffice aan het verliezen met als gevolg dat een groot deel developers vertrekken.
Het is goed nieuws voor OpenOffice dat moeial Sun interesse aan het verliezen is. Sun hinderde de ontwikkeling.

Wat bedrijven betreft: het Belgisch Ministerie van Justitie is binnenkort het grootste bedrijf in ons land dat OpenDocument gebruikt. Er is alleen geen enkele verplichting op een programma, dus dat mag OpenOffice zijn, maar ook StarOffice, KOffice, Abiword of zelfs MS Office 2009 (2010?) waarin volgens sommige bronnen native support[*] in zou zitten voor OpenDocument.

[*] Niet als primair formaat, maar in ieder geval zeker als conversiefilter.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
KK
Elite Poster
Elite Poster

Het werkt weer fantastisch goed... Vandaag melding van Windows Update, dus netjes alles binnengehaald. Na het rebooten zie ik in de systray een icoontje staan van WGA dat mij vertelt dat mijn Office niet gevalideerd is. Ik start dus MS Word open krijg hierin dezelfde melding. In het menu bij Help klik ik op 'Product activeren' en dan krijg ik de melding dat het reeds geactiveerd is.

Dit is een legaal aangekochten MS Office XP, heeft tot hiertoe steeds probleemloos gewerkt. Windows zelf is ook legaal. Maar toch blijft dit WGA tooltje beweren dat mijn Office niet legaal is. :bang:

Ondertussen dan maar wgatray.exe (in c:\Windows\system32) hernoemd naar wgatray.bak en reboot. Nu ben ik tenminste van dat irritante tray icoon en bijhorende melding vanaf. Als dit de nieuwe strategie is van Microsoft om mensen aan te zetten tot het kopen van de nieuwste versie van Microsoft Office, dan zijn ze bij mij aan het verkeerde adres! :evil:

Edit:
Ondertussen een echte oplossing gevonden op http://support.microsoft.com/kb/903275/en-us:
1. Click Start, click Run, type C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Microsoft\Office\Data, and then click OK.
2. Right-click the Data.dat file, and then click Delete.

Important Do not delete the data.bak file.
3. Close the folder.
4. Start an Office XP program to start the Office XP Activation Wizard.
Ik heb nu wgatray.bak terug hernoemd naar wgatray.exe en na een reboot blijft alles werken zonder irritante meldingen :-)
Volgens mij had dit te maken met het feit dat ik sinds de activatie van Office al verschillende hardware onderdelen vervangen heb. Met bovenstaande methode wordt Office dus eerst terug on-geactiveerd en kan je daarna gewoon opnieuw online activeren. Bij mij werkt alles in ieder geval terug zoals het hoort nu. Gelukkig maar, want ik heb Excel bijna dagelijks nodig.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”