Vorig jaar ben ik overgestapt van Belgacom VDSL Boost naar Telenet Turbonet XL (Shake).
Daardoor hebben we onze telefoonlijn (ISDN) alleen nog nodig om te bellen en gebeld te worden.
We overwegen om over te schakelen naar VoIP en daar zijn verschillende reden voor maar de belangrijkste zijn de beperkingen van onze huidige telefooncentrale en de (te) hoge kost van onze Belgacom lijn.
Ik heb hierover reeds contact gehad met Telenet Solutions maar zij hadden het altijd maar over ISDN en daar wil ik nu net vanaf.
Ik kan uiteraard de hulp inroepen van een leverancier maar aangezien ik geinteresseerd ben in de technnologie vroeg ik mij af of je VoIP voor een klein bedrijfje zelf kan installeren en configureren?
Huidige situatie
---------------------
- 1 ISDN abonnement
- 1 ISDN centrale (Forum I6)
- 1 reeks van 10 oproepnummers (DDI) (zo iets als 09/xxx xx 90 tot 09/xxx xx 99)
- 4 analoge telefoons aangesloten op de centrale
- 1 analoge fax op de centrale
Wensen
-----------
- Oplossing die gebruik maakt van de Telenet internetverbinding zodat we ons Belgacomabonnement kunnen schrappen. VoIP lijkt me logisch maar misschien zijn er nog andere oplossingen?
- Bestaande nummers bewaren. Niet noodzakelijk allemaal maar toch een 4-tal.
- Ondersteuning voor een digitale centrale en telefoontoestellen zodat een aantal zaken (bvb. centraal telefoonregister, routing, conferentie, enz...) via een web interface of software geconfigureerd kunnen worden.
- Voice mail
- Nummerherkenning (indien mogelijk)
Zijn er hier mensen die eens willen meedenken en/of voorstellen kunnen configureren?
Thanks,
Astralon
P.S.
1) Mijn ervaring met betrekking tot de implementatie van VoIP is nul.
2) Ga er maar van uit dat mijn kennis m.b.t. veel technische termen (FXS, DID, FXO, BRI, SIP, enz...) ook nul is.
3) Denk er a.u.b. aan dat dit een implementatie is voor een bedrijf en dat het dus iets mag kosten.
M.a.w. een paar duizend EUR is geen probleem.
4) Ik heb zelf al e.e.a. opgezocht maar wil hier geen concrete vragen posten zodat we kunnen starten zonder beperkingen.
VoIP - Home / Business
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Kijk eens bij 3StarsNet... ze hebben in ieder geval ATA's met gecombineerde ISDN/VoIP.
De enige vraag is natuurlijk als je veel lijnen simultaan gaat gebruiken wat dat geeft op je upstream.
Zodra de gewenste mogelijkheden stijgen kijkt men ook vaak naar http://www.asterisk.org/
De enige vraag is natuurlijk als je veel lijnen simultaan gaat gebruiken wat dat geeft op je upstream.
Zodra de gewenste mogelijkheden stijgen kijkt men ook vaak naar http://www.asterisk.org/
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 108 keer
Astralon,
Ik ben heel tevreden over 3starsnet.
De kwaliteit van de gesprekken is perfect en ook hun service mag er zijn.
Die mensen kennen hun job en zijn heel behulpzaam.
Ik heb 10 nomadische 02/888.xx.xx nummers van hen, gratis van in de beginperiode. En ze blijven gratis. Nu betaal je 15 euro per nummer per jaar.
Hardware: ISDN lijn, raw copper ADSL MAX 6 DYN, VoipBox Plus IP centrale met fax server, Allied Telesis AR440S router, gigabit netwerk met PoE, Linksys SPA 922, KIRK Wireless DECT Server 600V3 en enkele KIRK 5020 DECT Handsets, 2 x Linksys PAP2 om een analoge fax aan te sluiten en het parlofonie gedeelte van twee videofoons.
Software: FreePBX en AvantFax.
Ik kan van om het even waar inloggen in de webinterface van FreePBX en in de webinterface van AvantFax en zo van om het even welke computer mijn instellingen aanpassen of faxen versturen via VoIP.
Natuurlijk kan je ook met een softphone van op om het even welke internetverbinding bellen. Handig op vakantie. Of met een telefoontoestel en een ATA.
Ik zou één ISDN lijn behouden voor inkomende gesprekken en als backup voor uitgaande gesprekken, en ook omdat de meeste IP centrales met ISDN werken.
Nummerherkenning is geen probleem. Je kan ook makkelijk je gesprekken afleiden naar je gsm of zo. Dit kan je telkens remote aanpassen.
Je kan ook een automatische telefoniste instellen, voicemails doorsturen naar je email, ... De mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt.
Ik zou toch een leverancier inschakelen. De prijs is heel redelijk en ze kunnen alles remote configureren en je configuratie remote aanpassen. Heel handig als er eens iets mis gaat. Maar het meeste kan je zelfinstellen/oplossen.
Ik ben heel tevreden over 3starsnet.
De kwaliteit van de gesprekken is perfect en ook hun service mag er zijn.
Die mensen kennen hun job en zijn heel behulpzaam.
Ik heb 10 nomadische 02/888.xx.xx nummers van hen, gratis van in de beginperiode. En ze blijven gratis. Nu betaal je 15 euro per nummer per jaar.
Hardware: ISDN lijn, raw copper ADSL MAX 6 DYN, VoipBox Plus IP centrale met fax server, Allied Telesis AR440S router, gigabit netwerk met PoE, Linksys SPA 922, KIRK Wireless DECT Server 600V3 en enkele KIRK 5020 DECT Handsets, 2 x Linksys PAP2 om een analoge fax aan te sluiten en het parlofonie gedeelte van twee videofoons.
Software: FreePBX en AvantFax.
Ik kan van om het even waar inloggen in de webinterface van FreePBX en in de webinterface van AvantFax en zo van om het even welke computer mijn instellingen aanpassen of faxen versturen via VoIP.
Natuurlijk kan je ook met een softphone van op om het even welke internetverbinding bellen. Handig op vakantie. Of met een telefoontoestel en een ATA.
Ik zou één ISDN lijn behouden voor inkomende gesprekken en als backup voor uitgaande gesprekken, en ook omdat de meeste IP centrales met ISDN werken.
Nummerherkenning is geen probleem. Je kan ook makkelijk je gesprekken afleiden naar je gsm of zo. Dit kan je telkens remote aanpassen.
Je kan ook een automatische telefoniste instellen, voicemails doorsturen naar je email, ... De mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt.
Ik zou toch een leverancier inschakelen. De prijs is heel redelijk en ze kunnen alles remote configureren en je configuratie remote aanpassen. Heel handig als er eens iets mis gaat. Maar het meeste kan je zelfinstellen/oplossen.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
- Bedankt: 244 keer
Je kan naar de ene kant op naar iets met asterisk / ... blackbox solutions.
Anderzijds zijn eer mini centrales zoals de linksys SPA9000 (max 16 toestellen).
Nog verder heb je de Cisco Callmanager Express, rolt belgacom trouwens ook uit (en de grote callmanager maar das niet van toepassing).
Verder heb je ook nog oplossingen van Siemens etc.
Qua providers heb ik voor nummers ervaringen met belgacom italk ( de italk voor bedrijven) en anderzijds 3* net.
Anderzijds zijn eer mini centrales zoals de linksys SPA9000 (max 16 toestellen).
Nog verder heb je de Cisco Callmanager Express, rolt belgacom trouwens ook uit (en de grote callmanager maar das niet van toepassing).
Verder heb je ook nog oplossingen van Siemens etc.
Qua providers heb ik voor nummers ervaringen met belgacom italk ( de italk voor bedrijven) en anderzijds 3* net.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Ik ga dit topic met veel interesse volgen want de huidige situatie van Astralon is bijna identiek aan onze situatie (met uitzondering van de reeks telefoon nummers). Dus ook hier ISDN met 1 fax en 4 vaste toestellen, 1 ISDN centrale... Wij wensen ook over te stappen op VoIP. Net zoals Astralon houd ik mij ook aanbevolen voor oplossingen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW