'Ik wil een BIPT met een visie'

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Aangezien ik het nog nergens gelezen heb op userbase. Berichtje van zaterdag uit de tijd.

-- (tijd) - De federale regering heeft gisteren drie wetten aangepast om het BIPT, de regulator voor de telecomsector, een veel slagkrachtiger te maken. Maar dat is volgens Vincent Van Quickenborne (Open VLD), de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen, niet voldoende. Zo wil hij 'visie' gebruiken als criterium bij de selectie van de nieuwe BIPT-top. Voorts poogt hij volop meer concurrenten te doen aantreden op de telecommarkt, onder meer door een rist nieuwe mobiele licenties ter beschikking te stellen.

Wat houden de wetswijzigingen in?

Vincent Van Quickenborne: 'We hebben in feite drie wetten aangepast: de wet op het BIPT uit 2003, de telecomwet van 2005 en het reglement rond betwistingen tussen telecomoperatoren. De veranderingen van de BIPT-wet moeten ertoe leiden dat de regulator sneller en slagkrachtiger kan optreden. Zo wordt het plafond voor boetes afgeschaft en bepaald dat het BIPT voortaan, bij het vaststellen van een inbreuk, meteen boetes kan opleggen. Bij het wijzigen van de telecomwet is de filosofie dat de bevoegdheden die nu bij de regering liggen terugkeren naar het BIPT. Voorts worden een aantal administratieve vereenvoudigingen doorgevoerd. De aanpassingen gaan nu naar de Raad van State en in het voorjaar van 2009 gaan we ermee naar het parlement.'

Waarom waren de veranderingen nodig?

Van Quickenborne: 'Het uitgangspunt is dat we van overal, zeker van Europa, de kritiek krijgen dat onze reglementering niet genoeg macht geeft aan het BIPT om op te treden. Er zitten te veel lacunes en onduidelijkheden in de wetgeving. Het BIPT moet strijden met een bot mes. Omwille van die lacunes en onduidelijkheden worden veel besluiten van het BIPT aangevochten. Voor het Hof van Beroep zijn meer dan 60 zaken hangende.'

Zal dit nu leiden tot een BIPT dat vaker zijn tanden zal tonen en sneller boetes zal opleggen? De boete van 3,1 miljoen euro die Belgacom in de zomer kreeg, was eigenlijk de eerste echte in 14 jaar BIPT.

Van Quickenborne: 'Die boete was inderdaad een primeur die bewijst dat we ons niet meer neerleggen bij operatoren die voortdurend excuses zoeken. Dat betekent niet dat we het BIPT iedere week een boete zullen zien uitschrijven, maar wel dat de operatoren meer op hun hoede zullen moeten zijn en zich zullen moeten schikken naar de regels. België heeft een vrij slecht imago. Als er inbreuken zijn gaat de betrokken partij nu vaak vrijuit en als er dan toch opgetreden wordt, trekken ze naar het hof van beroep. Die cultuur, waarbij men voortdurend alles ter discussie stelt, moet stoppen.'

Misschien is er nog wel meer nodig om het BIPT slagkrachtiger te maken? We zitten net op het moment dat de vierkoppige raad van het BIPT, zeg maar de leiding, moet worden vernieuwd. Gaat daarbij de oude demon van de politieke benoemingen niet opnieuw opduiken?

Van Quickenborne: 'Ik ga het anders aanpakken. Voor het einde van het jaar gaan we de openstelling van de kandidaturen in het Staatsblad publiceren. Ik heb voorts afgesproken met premier Leterme om een onafhankelijke jury samen te stellen. Die gaat alle kandidaten screenen en een lijst opstellen. Dan zal het aan de regering zijn om daaruit een selectie te maken. Er zullen dus geen beslissingen van tevoren worden genomen over bepaalde kandidaten. Punt aan de lijn. Ik wil overigens dat het BIPT een collegialer orgaan wordt. Ik heb in het verleden vastgesteld dat de regulator meer de optelsom was van vier mensen die beslissingen namen en te weinig een collegiale groep. Ik wil ook een BIPT dat een visie heeft. Die visie moet er een zijn zoals die in vele Europese landen intussen ingang heeft gevonden: het creëren van een open markt, waar actief gezocht wordt naar nieuwe investeringen, gestreefd wordt naar transparantie, waar iedereen op gelijke voet behandeld wordt en elke schijn van partijdigheid weg is. Dat is de opdracht van het nieuwe BIPT. Wie zich kandidaat stelt voor de functie moet aan dat profiel beantwoorden.'

Hoe passen de veranderingen van vandaag in uw globale strategie voor de telecommarkt?

Van Quickenborne: 'We willen de concurrentie opdrijven door meer infrastructuur te doen ontstaan. Een eerste middel is de vierde UMTS-licentie. Telenet heeft daar het vuur aan de lont gestoken. Maar intussen is het zo dat er meerdere geïnteresseerden zijn voor die vierde licentie. Dat kan ik u sinds kort bevestigen en het is geen truc die ik gebruik om Telenet op te jagen.'

'Waar we ook voortgang mee willen boeken is WiMAX (een technologie voor draadloos dataverkeer die vergelijkbaar is met WiFi, maar meer mogelijkheden biedt, red.). In de 3,5 gigahertz band gaan we volgend voorjaar vier licenties onderwerpen aan een schoonheidswedstrijd.'

'Daarbuiten gaan we nog licenties toekennen, in de 2,6 gigahertz band bijvoorbeeld die kan worden gebruikt voor mobilofonie van de vierde generatie. Als België willen we op dat vlak het voortouw nemen. Dat is ook de boodschap die we geven aan internationale spelers, dat we daar vrij snel willen gaan en de markt willen openbreken. Ik weet dat er natuurlijk veel aarzeling is bij bestaande spelers tegenover al dat soort projecten, maar de afspraak binnen de regering is dat we de markt willen openbreken.'

Dat zijn allemaal mobiele projecten. Zijn er ook plannen voor het tot stand brengen van meer concurrentie op het vaste net? Denken we bijvoorbeeld aan het openbreken van de kabelnetten.

Van Quickenborne: 'We moeten inderdaad op alle fronten meer concurrentie doen ontstaan. Zo hebben we maatregelen genomen voor de openstelling van het VDSL2-net van Belgacom voor de concurrentie.'

'Voor de kabel heeft het BIPT het studiebureau Analysys aangewezen om te kijken wat de macro- economische gevolgen zijn van de openstelling van de kabelnetten. Het resultaat van die studie wordt midden 2009 verwacht en dan zullen we de beslissing nemen. Daarbij gaan we mogelijk ook de zaken regionaal bekijken en niet alleen op Belgisch niveau. Ik zeg niet neen tegen de opening van de kabel. Voor mij is dat bespreekbaar. Maar ik weet dat het geen sinecure zal zijn. Het is immers een heel nieuwe technologie waar alternatieve spelers vandaag vooral investeren in DSL. Gaan ze dan twee technologieën ondersteunen, wanneer ze de keuze hebben, of er maar één kiezen en dan eventueel al hun klanten migreren naar een ander netwerk?' BB

05:59 - 22/11/2008 Copyright © De Tijd
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

We praten binnen een jaar nog eens... ik vrees dat we niet echt veel verder zullen staan.
Zambo
Elite Poster
Elite Poster

Eerst zien en dan geloven. Dat de Belgacom bonzen zich hierbij gewoon gaan neerleggen? er zullen wel contacten gelegd worden om het BIPT zoveel als mogelijk Belgacom-minded te houden.

Ik vermoed dat er binnenkort verkiezingen zijn en dat de top van het BIPT vernieuwd moet worden. Dus dat zegt op zich al voldoende. Quickie had reeds vroeger kunnen ingrijpen maar net nu ... beetje verdacht ... echt politiek op zijn liberaals. Alles ging goedkoper worden ... bla bla bla ... alles is stinkende duur geworden, dus dank u wel liberalen. Gewoon het BIPT hervormen tot een echte OPTA die ingrijpt en zijn tanden toont.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”