Trage schrijfsnelheid naar sata2 hdd op sata1 moederbord

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
C1nder
Pro Member
Pro Member

Ik heb zojuist een Western Digital Caviar Green 1TB Sata2 schijf gekocht. Deze heb ik aangesloten op mijn P4P800 SE moederbord. Na een bios update naar de nieuwste versie (1011) heb ik de pc eindelijk kunnen booten met de hdd eraan verbonden. Het formatteren duurde enkele uurtjes, maar dat viel dus nog mee.
Nu ben ik dus begonnen met dingen te kopieren op de nieuwe harde schijf, maar de snelheid blijft dus de hele tijd rond 3000-3500 kb/s hangen. Ik kopieer wel vanaf IDE hdd's en ik heb ook al geprobeerd vanaf een IDE RAID5. De snelheid blijft altijd zo laag. Op mijn IDE schijven krijg ik snelheden van 30 mb/s naar elkaar. Die SATA zou toch veel sneller moeten kunnen? Iemand enig idee waaraan dit kan liggen?
Dit is trouwens mijn eerste SATA schijf, dus ik heb er geen ervaring mee. Er zit ook geen jumper op de hdd om ze op Sata1 mode laten te werken en ik zie toch ook geen firmware utility daarvoor (die dingen ben ik tegen gekomen na het zoeken op google hierover).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

3000-3500 kb/s... zal wel KB/s zijn zeker ?

Hangen de IDE's ook op het moederbord, of is dat via USB of netwerk ?
C1nder
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef:3000-3500 kb/s... zal wel KB/s zijn zeker ?

Hangen de IDE's ook op het moederbord, of is dat via USB of netwerk ?
Ja, inderdaad. De IDE's hangen ook op het moederbord + ook nog extra hdd's aan een IDE controller. Maar raar genoeg krijg ik vandaag ineens snelheden van 27 mb/s erop. Gisteren lukte dat helemaal niet, zelfs ni na meerdere keren rebooten en zo.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Snelheid is ook wel afhankelijk van de size van de bestanden... vele kleintjes gaat veel trager dan één groot. En anders misschien eens kijken of je virusscanner geen on-access scan doet.
C1nder
Pro Member
Pro Member

Ja, weet ik. Virusscanner is geen probleem.
Maar het lijkt voorlopig dus opgelost. Ik haalde net zelfs 52 mb/s vanaf een IDE schijf naar de SATA. Toch bedankt voor de antwoorden ;)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”