xp ipv vista op toshiba L300-14G

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Peterken
Premium Member
Premium Member

Een vriend zijn pc was stuk en hij heeft zonder al te veel na te denken zo een toestel in de mediamarkt met vista home premium gekocht.
Hij is echter maar een pc gebruiker met al beperkte kennis van xp en omdat hij zijn weg niet kan vinden - en vooral niet neigt naar vernieuwing - in vista, zou hij nu xp er op willen hebben.

Op de downloadsectie van toshiba voor dit toestel lijken mij alle benodigde drivers te staan voor xp, dus ik denk wel dat het wat dat betreft goed zit.
Volgens hem was er geen disc meegeleverd met windows, het systeem is gepartitioneerd en op de 2de partitie staat een HDDRecovery map.
Nu zie ik ook een tool staan om een herstelschijf te maken en vond ditdaarover.

Mijn vragen aan degene die het zouden kunnen weten:
1) zou die herstelprocedure op deze manier werken met dit toestel en is dit effectief een manier om, in geval van mislukken, terug tot de standaardinstallatie te komen?
2) heeft iemand ervaring met xp op dit toestel of kan je dit testen?
3) gaat de xp installatie de SATA hd vinden?
4) kan je met de xp installatie over een vista heen installeren?

Je ziet, veel vragen om maar zeker te zijn dat het niet uitloopt op een kleine ramp.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
P.
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

1) zou die herstelprocedure op deze manier werken met dit toestel en is dit effectief een manier om, in geval van mislukken, terug tot de standaardinstallatie te komen?

Hiermee zal het wel lukken

2) heeft iemand ervaring met xp op dit toestel of kan je dit testen?

In principe maakt het niet uit of er XP of Vista op staat, zoals je zelf zegt zijn de drivers beschikbaar op de website van Toshiba. Je zal ze wel allemaal handmatig moeten installeren. Let er wel op dat soms de volgorde belang heeft. Maar ik geloof dat je deze info ook op de toshiba website terugvind.

[EDIT]
Hier staat de juiste volgorde : http://be.computers.toshiba-europe.com/ ... 0000001875
Dit is wel een voorbeeld voor een bepaald laptop model. Op de recovery cd zou de juiste volgorde voor jou systeem staan. Maar daar je deze niet hebt, vind je het misschien ook terug op de recovery partitie?
Zoniet denk ik dat dit toch wel een goede richtlijn is
[/EDIT]

3) gaat de xp installatie de SATA hd vinden?

Ik veronderstel dat dit geen probleem is. Maar je zal het snel genoeg merken tijdens de installatieprocedure van windows. Moest de HDD niet gevonden worden, dan kan je gebruik maken van de functie om voorafgaande de installatie de benodigde driver te installeren. Hij zal dan wel op een cd ofzo moeten staan.
Is al even geleden dat ik nog een nieuwe installatie gedaan heb, maar ik weet dat wanneer je opstart met de installatie-cd je redelijk in het begin onderaan je scherm ziet dat je op een bepaalde toets moet drukken om dan in het menu te komen waar je extra drivers kunt installeren die nodig zijn voor de installatie van xp (als er dus hardware aanwezig is die xp standaar niet ondersteund)

4) kan je met de xp installatie over een vista heen installeren?

Is niet echt eroverheen installeren, je moet dan gewoon wanneer je xp installeert eerst de vista partitie verwijderen en dan een nieuwe partitie creëren voor xp. Dit gaat allemaal vanuit de installatie procedure.

Ik zou je toch aanraden om die recovery partitie te behouden en eventueel een extra backup te maken van het huidige systeem. Dat is handig voor wanneer de laptop nadien eventueel verkocht wordt. Zodat de originele vista er op staat. Als je nu een XP licentie koopt zou het stom zijn deze samen met de laptop weg te doen.

Als je het model van de laptop zou kunnen geven, dan kunnen we misschien wat meer helpen
Peterken
Premium Member
Premium Member

Zo, Xp staat er al op en nu de drivers....
Ik heb een deel al gedownload maar kan geen informatie vinden mbt de volgorde van installeren en idd, blijkbaar is dat toestelgebonden. :think:

Iemand een idee?

@Braindamage: bedankt voor de info! SATA driver was uiteindelijk niet nodig, werkte door in de bios instelling te veranderen van AHCI (of zoiets) naar ?compatible?.
Er is een probleem bij Toshiba want die link waar je naar verwijst geeft niets nuttigs.
Blijkbaar is die volgorde van installatie nogal belangrijk en zeer afhankelijk van het type. Ik had daarstraks iets gevonden daaromtrent en dat verschilt echt van type tot type.
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Peterken schreef:@Braindamage: bedankt voor de info! SATA driver was uiteindelijk niet nodig, werkte door in de bios instelling te veranderen van AHCI (of zoiets) naar ?compatible?.
Er is een probleem bij Toshiba want die link waar je naar verwijst geeft niets nuttigs.
Blijkbaar is die volgorde van installatie nogal belangrijk en zeer afhankelijk van het type. Ik had daarstraks iets gevonden daaromtrent en dat verschilt echt van type tot type.
De link werkt hier wel hoor, ik probeer die meestal ook wanneer ik een bericht typ met link

misschien lukt het wel op de FAQ pagina te geraken, daar staat het in het lijstje : http://be.computers.toshiba-europe.com/ ... service=BE

Als je het model van de laptop weet kan je eventueel de handleiding downloaden en kijken of het daar in staat.
Ik denk wel dat als je de volgorde van het voorbeeld model volgt, dat je ook niet veel verkeerd kan doen.

Google kan ook wel helpen als je eventueel het modelnummer ingeeft ofzo. Of misschien kan je op het usenet of ergens anders de installatiecd's wel vinden van dat model

[EDIT] De recovery partitie al eens bekeken? Misschien staat er die drivers cd daar ook op en dan ben je ook al gered. De drivers gaan wel de oude versie zijn, maar als het de volgorde geeft kan je toch al door.
Standaard kan je die partitie niet zien, maar met een programma als Partitionmagic of bootmagic (of gratis progjes die je wel kan vinden) kan je de partitie zichtbaar maken
Peterken
Premium Member
Premium Member

Ik krijg hier het volgende:

Code: Selecteer alles

Onderhoud
De Toshiba website is momenteel buiten gebruik
De Toshiba Website is vanwege support redenen tijdelijk buiten gebruik. Ons technisch team is bezig om het probleem z.s.m. op te lossen . Probeer later nog eens
Via die 2e link krijg ik ook dezelfde pagina/foutmelding.

Had ook al via google gezocht, toshiba vs en een toshiba forum maar is nog niks nuttigs uit de bus gekomen.
Peterken
Premium Member
Premium Member

Ah, vanmorgen krijg ik die FAQ wel te zien.
Hoe kan zoeits, DNS?

Heb het meeste nu volgens die algemene richtlijnen geïnstalleerd en behalve de modem lijkt alles te werken.
Nu heeft hij die gelukkig toch niet nodig dus ik heb hem uitgeschakeld.

Bedankt Braindamage voor uw hulp en uitgebreide uitleg! :beerchug:
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Peterken schreef:Ah, vanmorgen krijg ik die FAQ wel te zien.
Hoe kan zoeits, DNS?

Heb het meeste nu volgens die algemene richtlijnen geïnstalleerd en behalve de modem lijkt alles te werken.
Nu heeft hij die gelukkig toch niet nodig dus ik heb hem uitgeschakeld.

Bedankt Braindamage voor uw hulp en uitgebreide uitleg! :beerchug:
Waarom de website bij jou niet werkte vind ik vreemd, daar ik er tussenin op was en en het wel werkte :?

Ben blij dat het gelukt is :-D
En graag gedaan :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”