drivers medion cardreader

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Peterken
Premium Member
Premium Member

Mijn zus haar pc was 'total loss' en ze hebben er nu een ander moederbord (Asus) e.d. in laten plaatsen.

Nu werkt de cardreader niet meer omwille van de driver, vermoed ik.
Moet hier nu de driver van medion geïnstalleerd worden of iets van Asus?

Pc is een Medion 8008 met ingebouwde cardreader.
Alvast bedankt voor jullie hulp.

P.
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

De driver van medion moet je installeren voor die cardreader.
Afbeelding
Peterken
Premium Member
Premium Member

Wel, ik heb al de driver van medion geprobeerd die bij het systeem zat maar dat werkt niet.
Zou het kunnen dat die specifiek is voor dat moederbord?
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Peterken schreef:Wel, ik heb al de driver van medion geprobeerd die bij het systeem zat maar dat werkt niet.
Zou het kunnen dat die specifiek is voor dat moederbord?
Het zou kunnen dat het niet compatibel is met dat moederbord.
Een cardreader is niet meer zo duur in aankoop, anders misschien best een andere aanschaffen.
Heb je windows al eens zelf laten zoeken naar drivers?
Afbeelding
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Uit eigen ervaring en na _heel veel_ Medion kasten te hebben gezien/omgebouwd/aangepast :

Medion cardreaders zijn niet altijd bruikbaar in een niet-medion mainboard omgeving.

Zo zijn er Medion-mainboards van MSI geweest die een specifieke, gedediceerde cardreader aansluiting hadden (non-standaard usb), en die krijg je gewoon niet aan de praat op een ander board. Deze zijn MEESTAL herkenbaar aan het teken dat dit soort cardreaders eigenlijk "vaste deel van de kast" zijn ipv een verwijderbare 5,25 module. Je ziet bij die specifieke cardreaders meestal (als je in de kast kijkt) gewoon een metalen plaatje vastgeschroeft tegen het front van de kast, meestal zelfs uit 2 sepparate delen (eentje voor cardreader, de andere voor Video/Firewire/Usb front functies) open en bloot zitten.

In veel oudere Medionkasten zaten dan wel "echte" USB readers (gesloten 5,25 frame doosjes waar je GEEN zicht hebt op de electronica), maar daar waren de USB aanslutingen anders als de normale USB headers van tegenwoordig (ipv +5/data-/data+/massa had je daar dan +5/data+/data-/massa). Ook de aC97 header is in sommige Medion kasten nogal a-typisch, met eenzelfde soort problemen.

Met uitzondering van het eerste geval (de MSI-variatie) krijg je normaal iedere Medion cardreader aan de praat om een non-Medion mainboard, op voorwaarde dat je de header weet aan te passen aan de (standaard) USB header van je Asus board. Een driver heb je daarvoor _nooit_ nodig en wordt door iedere XP installatie automatisch herkend als een USB mass storage device : het enige wat die drivers doen zijn de icoontjes mooi invullen met de overeenstemmende cardformaten op je desktop; ze doen niets af aan de basis-functionaliteit van de cardreader zelf en zijn derhalve optioneel.

De Medion 8008 is een ouder type met een P4-2,6 socket 478 of iets vergelijkbaars dacht ik; ik ben geen Medion Expert, maar voor zover ik het weet draaien die dingen rond een Sis-based moederbord, en hadden die dingen inderdaad een "gesloten doos" cardreader waarvan je gewoon de header moet veranderen om te laten werken op een standaard USB poort. Maar zonder foto/afbeelding durf ik dat niet meer met volle zekerheid beweren.
Peterken
Premium Member
Premium Member

Hey kaween, jij bent idd blijkbaar GOED op de hoogte van die dingen! :worship:

Op deze website had ik al wat uitgebreide info gevonden over het toestel en het gaat om deze reader:

Afbeelding

Het blijkt een MD5000 (MSI MS-6701) moederbord te zijn.
Conclusie: niks mee aan te vangen?
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Ach Peterken, ik maak er geen gewoonte van om te zitten zeiken over dingen die ik niet ken. Maar als ik van iets info geef, mag je er vrij zeker van zijn dat deze niet 1 maar honderden keren is gebruikt en voor waar bevonden en hun grondslag vinden in mijn hands-on ervaring.

Wat die bruikbaarheid van die cardreader aangaat :
Oh, toch wel hoor. Probleem is enkel dat de shop die die machine herstelde ofwel de technische kennis ontbrak ofwel geen eer haalt uit correcte oplossingen. Komt helaas heel vaak voor. Dit soort dingen was _ooit_ mijn job. Tegenwoordig ben ik meer de "rondlopende vraagbaak", dus ik doe ze niet meer, maar de kennis erover zit nog steeds in de bovenkamer. :D

Handleiding voor OEM-MSI boards in Medions kan je hier vinden :
http://www.elhvb.com/mboards/OEM/medion/

Als je daar de PDF voor de 5000 neemt, kan je daar de header aflezen voor USB, en zoals ik al eerder zei, die is "fout gepoold" tov wat moederborden tegenwoordig verwachten (pagina 2-21).Als je gewoon de usb header van de card reader neemt, en de twee data lijnen van volgorde verandert, zal deze cardreader ook op een Asus mainboard perfect zijn dienst doen. LET OP : NIET DE POWER EN MASSA WISSELEN, ENKEL DE "middelste twee" van een typische "4 pin USB groep". Naaldje nemen, plastik retention een beetje open halen, busje uit de plastik header schuiven en dan "data +" en "data -" terug van plaats wisselen.

Zelfs de audio is met eenzelfde soort "reconfig" perfect terug aan de praat te krijgen. Bij vragen of twijfel gewoon een foto trekken van de header en dan vertel ik je wel wat naar waar moet, zeker wat USB en Cardreader functies betreft mag dat geen problem zijn. Sound kan problematisch blijken, zeer op nieuwere moederborden met HDA headers is succes niet gegarandeerd.
Peterken
Premium Member
Premium Member

Ne mengs en zijne bovenkamer... goed dat er die nog zijn (mengsen EN bovenkamers! :beerchug: )

Geweldig kaween dat je me erop wijst dat het 'simpelweg' aan die 2 datalijnen ligt en nu ik de beide schema's bekijk van die moederborden, snap ik het ook pas helemaal.

Wat het effectieve ompolen betreft, met een beetje fantasie kan ik me wel voorstellen wat retention, busje en plastik header zijn en zou het wel moeten lukken.

Alvast GIGANTISCH bedankt en zal laten weten hoe het is verlopen.
Peterken
Premium Member
Premium Member

Ik heb de usb steckers omgepoold en USB & cardreader werken al!!! :banana:

Nu zit ik echter op de audioconnector; dit is de configuratie van het oude moederbord:
p1: speaker_R | p2: front_R
p3: speaker_L | p4: front_L
p5: GND | p6: GND
p7: mic_in | p8: line_next_R
p9: mic_in_s | p10: line_next_L

Nieuw:
HD pin layout
p1: port1 L | p2: GND
p3: port1 R | p4: presence#
p5: port2 R | p6: sense1_retur
p7: sense_send | p8: niets
p9: port2 L | p10: sense2-retur

AC'97 layout
p1: mic2 | p2: AGND
p3: micpwr | p4: NC
p5: line out_R | p6: NC
p7: NC | p8: niets
p9: line out_L | p10: NC

Aan de connector op de kabel zit ook niets op p9.

Nu zit ik meteen met de keuze tussen HD en AC97 en daar weet ik al niet wat doen (weet eigenlijk niet echt wat het verschil is) + dan nog zijn er pinbenamingen die ik niet 'matchen'. :think:

Alle hulp mééér dan welkom.
Peterken
Premium Member
Premium Member

Niemand?

(Zit hier met die pc van m'n zus sinds vrijdag en ze heeft er al achter zitten vragen)
kaween
Elite Poster
Elite Poster

tja maat, een pm is altijd makkelijker. Ik ga ook niet altijd alle topics af he. :lol:

In het kort : je cardreader is AC97. Vergeet HDA, die optie heb je gewoon niet : werkt enkel bij aanwezige HDA kast-plug.

Dus : je moet de pinheader van de cardreader aanpassen naar de AC97 layout van het Asus moederbord, en dan moet je in je Asus bios je header vastleggen op AC97.

Beperking : op die manier zal je geluid wel werken, maar je "ik schakel boxen uit als ik koptelefoon aanhang" functie ben je kwijt, daar is niks aan te doen.
Peterken
Premium Member
Premium Member

Hey kaween, ik had natuurlijk gehoopt dat je wel eens zou komen kijken maar wilde je zeker niet persoonlijk 'opeisen'. :oops:

Ok, dus voor AC'97 gaan maar ik zie weinig/geen overeenkomende pins tussen die 2 borden.
Wat bedoel je precies met:
kaween schreef:"ik schakel boxen uit als ik koptelefoon aanhang" functie ben je kwijt
wat is dan het gevolg, gaan beide werken?
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Yep. Voor dat uitschakelen dient op een HDA header de sense-lijn, die je NIET hebt bij een AC97 plug. Vandaar.

als je dan nog met de vraag zit van "die namen komen niet overeen" raad ik je aan bijvoorbeeld te kijken naar deze handleiding

http://download.asrock.com/manual/P4VM900-SATA2.pdf

Asrock is een firma die _veel_ nuttige info in zijn handleiding weet te zetten. Op pagina 19 weten zij te vertellen welke pin van een HDA header op welke pin van een AC97 moeten gezet worden en meer van dat. (ook de opmerking lezen over het instellen in de driver/mixer zelf, hoewel bij Asus dit normaal ter hoogte van de BIOS gebeurd : bij Asus kan je namelijk normaal bepalen wat voor een soort header is aangesloten. Maar zelfs DAN is de rest van de info op deze pagina meestal heel nuttig en vrij algemeen)
Peterken
Premium Member
Premium Member

Blijkbaar had ik dat nog niet gedaan :oops: bij deze: héél fel bedankt kaween, het werkt en ze is blij dat ze die cardreader nu tenminste kan gebruiken. :worship:
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”