hey iedereen
als je een pc hebt dat een 64bit is het dan noodzakelijk om een windows 64bit erop te instaleren of kun je ook gewoon de normale windows (32) instaleren?
mvg
pc 64bit
de vraag waarom ik die stel was gewoon. omdat ik is mijn pc heb geformateerd en gewoon windows (32) erop gezet, en telkens als ik een programma installeer na herstart werkt die programma niet meer. en toen ik dan de 64bit windows heb geinstaleert had ik dat probeel niet? en ik dacht dat de oorzaak lag aan 32bit of ben ik verkeerd?Uzzi schreef:Daar kan gewoon 32bit op
- deej
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 4 keer
Tenzij je meer dan 4GB RAM nodig hebt.silencer schreef:Het heeft momenteel nog niet zoveel zin om 64bit te installeren, veel software is er nog niet (xp32bit vs vista64).
- trobbelke
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 1 keer
Er is een 32bit versie van Windows 2000 Server die meer dan 4GB kan gebruiken, ik wil maar zeggen: die 4GB is een beperking die Microsoft ingebouwd heeft, 't is geen hardware beperking. 32bit Linux heeft ook geen moeite met meer dan 4GB geheugen.deej schreef:Tenzij je meer dan 4GB RAM nodig hebt.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
- Bedankt: 550 keer
Het is *ook* een hardware beperking trobbelke, de CPU kan nog altijd maar maximaal 3 (en oneffen) Gb addresseren. En de 32bit kernel van Windows, ook al gebruik je de Enterprise of Datacenter edition, kan nog altijd maaar maximaal 2Gb per thread leveren (3Gb mits applicatie aanpassing en /3GB switch in boot.ini)trobbelke schreef:Er is een 32bit versie van Windows 2000 Server die meer dan 4GB kan gebruiken, ik wil maar zeggen: die 4GB is een beperking die Microsoft ingebouwd heeft, 't is geen hardware beperking. 32bit Linux heeft ook geen moeite met meer dan 4GB geheugen.deej schreef:Tenzij je meer dan 4GB RAM nodig hebt.
Linux gebruikt standaard PAE (met alle gevolgen van dien in kernels 2.6.18 tot 2.6.21 dacht ik), maar ook daar blijft dat als je een 32bit OS draait je beperkt bent tot een 32bits geheugenruimte per thread/applicatie.
Zelf draai ik Windows 2008 Server 64bit als desktop OS op m'n laptop en dit bevalt me ENORM. (Specs C2D T7500, 4gb RAM). Alle 32bit applicaties die geen kernel-mode drivers gebruiken werken perfect én snel. Vooral games e.a. gaan opmerkelijk sneller, raar maar waar.
Grtz,
Sasuke
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 105 keer
De CPU kan wel 4GB adresseren, maar een deel van de adressen zijn gereserveerd voor diverse onderdelen, naast het RAM geheugen. Hierdoor houd je er maar een goeie 3.5GB van over voor het RAM.Sasuke schreef:Het is *ook* een hardware beperking trobbelke, de CPU kan nog altijd maar maximaal 3 (en oneffen) Gb addresseren. En de 32bit kernel van Windows, ook al gebruik je de Enterprise of Datacenter edition, kan nog altijd maaar maximaal 2Gb per thread leveren (3Gb mits applicatie aanpassing en /3GB switch in boot.ini)
- trobbelke
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 1 keer
agreed, er is een beperking per thread, en als uw applicatie meer geheugen per thread nodig heeft, dan zijt ge niks met een 32bit OS.
Ik heb ook Windows Server 2008 64bit geprobeed op m'n laptop (Technet sbuscription) en was er tevreden van, maar ik vond geen 64bit driver voor m'n wireless, en dat terwijl ik die wel had voor Ubuntu 64bit...
Ik heb ook Windows Server 2008 64bit geprobeed op m'n laptop (Technet sbuscription) en was er tevreden van, maar ik vond geen 64bit driver voor m'n wireless, en dat terwijl ik die wel had voor Ubuntu 64bit...