Is er (in België) een VOIP aanbieder waarbij ik mijn huidig (Belgacom) nummer kan behouden ?
Indien niet, welke alternatieven zijn er om toch een vast nummer te hebben ?
VOIP behoud van nummer
- Jan_B
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
- Bedankt: 13 keer
3starsnet claimt: "With number transferability you can keep your existing number. "didi79 schreef:Is er (in België) een VOIP aanbieder waarbij ik mijn huidig (Belgacom) nummer kan behouden ?
Indien niet, welke alternatieven zijn er om toch een vast nummer te hebben ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
er is ook nog een goedkope DID provider die je een nummer in je eigen telefoonzone kan bezorgen voor 2 euro per maand en dat is terrasip.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 108 keer
Niet enkel claimen, ze doen het ookJan_B schreef:3starsnet claimt: "With number transferability you can keep your existing number. "

Ik ken enkele personen die dit probleemloos hebben ervaren.
-
- Elite Poster
De vraag ging over nummerportabiliteit, niet over een nieuw nummer.Jack Daniels schreef:er is ook nog een goedkope DID provider die je een nummer in je eigen telefoonzone kan bezorgen voor 2 euro per maand en dat is terrasip.
PS. Als ik bij deze Terrasip ga kijken, zie ik dat het 3 euro per maand is voor een Belgisch nummer + 3,50 euro setup kosten. Blijkbaar is het vanaf augustus 2008 3 euro ipv 2 euro. Bij 3starsnet is het trouwens 15 euro per jaar.
Laatst gewijzigd door Edward Valckx 01 aug 2008, 10:14, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Dan zijn hun prijzen de hoogte in gegaan. Ik heb een maand of 2 geleden nog 2 euro per maand (voor 6 maanden) betaald en een eenmalige setup van 5 euro. En 3starsnet is dus inderdaad een stuk goedkoper met hun 15 euro per jaar.
-
- Elite Poster
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe deze TerraSip aanrekent:Jack Daniels schreef:Dan zijn hun prijzen de hoogte in gegaan. Ik heb een maand of 2 geleden nog 2 euro per maand (voor 6 maanden) betaald en een eenmalige setup van 5 euro. En 3starsnet is dus inderdaad een stuk goedkoper met hun 15 euro per jaar.
- bij Rates / VOIP standard rates staat er 14,95 eurocent per minuut naar Belgische vaste nummers, en daar komt nog BTW bij. Dat is vrij duur, als dit klopt! Zelfs voor Freephone nummers (0800) rekenen ze aan...
- bij Products / DIDs staat er "no per-minute fees" ?! Of slaat dit enkel op het DID nummer, en niet op de gesprekskosten?

PS. Op hun hoofdpagina staat er links "free calls to" en daaronder bijvoorbeeld "China", terwijl er onder Rates / VOIP standard blijkt dat dit enkel gratis is naar Peking, niet naar bvb Shanghai. Toch wel opletten dus.
Ik kende deze provider niet. Waarom heb je voor hun gekozen?
-
- Elite Poster
Oh, ik heb Terrasip uitsluitend gekozen voor het (toen nog) hele goedkope DID nummer. Dat DID nummer is op zijn beurt gemapt aan een VoIPBuster account. Was eerder een kwestie van nieuwsgierigheid. Maar op deze manier kan ik om het even waar ter wereld opgebeld worden door iemand die naar het lokale nummer in België belt en ik beantwoord dan vanuit het buitenland.
-
- Elite Poster
Hoe doe je zoiets? Want VOIPbuster is niet bereikbaar via een SIP URI (sip:[email protected] aanvaarden ze niet).Jack Daniels schreef:Dat DID nummer is op zijn beurt gemapt aan een VoIPBuster account.
Of heb jij destijds soms nog een DID van VOIPbuster gekregen?
-
- Elite Poster
van zodra je een DID nummer hebt aangevraagd bij Terasip kan je dat nummer mappen (linken) aan om het even welke account bij een of andere sip provider. Ik heb het nu gemapt aan mijn voipbuster account. Het is ook al gebeurd dat ik het even aan mijn poivy account link, zomaar voor de fun. Maar het is wel mogelijk en makkelijk uit te voeren op de website van terrasip. Je voert gewoon de gegevens in van je voip provider en je klikt op "save mapping". En als iemand dan jouw lokale DID nummer belt, word je op je VoIP account van jouw provider opgebeld. Zo werkt het op dit moment bij mij thuis. Wie naar mijn DID nummer belt wordt, zonder dat hij/zij het weet/merkt, automatisch omgeleid langs VoIPBuster.
-
- Elite Poster
Dat is interessant. En kan je kiezen uit een vaste lijst van SIP providers? Of hoe geef je zo'n mapping in, als je geen echt telefoonnummer hebt bij voipbuster?Jack Daniels schreef:van zodra je een DID nummer hebt aangevraagd bij Terasip kan je dat nummer mappen (linken) aan om het even welke account bij een of andere sip provider.
-
- Elite Poster
Het DID nummer koppel je aan om het even welke SIP provider; Je bent niet gebonden aan 1 bepaalde provider. Bij elke VoIP provider krijg je gegevens over je SIP account in de vorm van "[email protected]" of iets dergelijks. En die gegevens voer je gewoon in op je account pagina van Terrasip en je virtuele tel. nr. wordt dan doorgeschakeld naar je voip(buster) account. Je moet dus wel eerst een account aanmaken bij Terrasip en een tel. nr. bestellen. Vanaf dat ogenblik heb je toegang tot je account pagina en daar staat een regel "mapping". Die regel kan je naar believen aanpassen. Het is wel zo dat je tel. nr. bij Terrasip slechts naar 1 VoIP provider doorgeschakeld kan worden. En als je van VoIP provider verandert, dan pas je gewoon die regel aan met de gegevens van de andere provider en op die manier worden je tel. gesprekken altijd doorgeschakeld. Handig voor op vakantie in het buitenland; Mensen in België bellen naar een voor hen lokaal tel. nr (jouw Terrasip nr.) en jij kan in het buitland gewoon bij je VoIP provider inloggen en op die manier telefoongesprekken ontvangen tegen lokaal tarief voor degene die opbelt en zonder kosten voor jou. Op voorwaarde natuurlijk dat je in het buitenland toegang hebt tot internet en een PC meeneemt met een softphone geïnstalleerd.Edward Valckx schreef:Dat is interessant. En kan je kiezen uit een vaste lijst van SIP providers? Of hoe geef je zo'n mapping in, als je geen echt telefoonnummer hebt bij voipbuster?Jack Daniels schreef:van zodra je een DID nummer hebt aangevraagd bij Terasip kan je dat nummer mappen (linken) aan om het even welke account bij een of andere sip provider.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3747 keer
- Recent bedankt: 15 keer
* Pas op: niet alle Voip providers laten zo'n mapping toe, met andere woorden: sommige Voip providers laten geen SIP oproepen toe van buiten het netwerk.Jack Daniels schreef:Het DID nummer koppel je aan om het even welke SIP provider; Je bent niet gebonden aan 1 bepaalde provider. Bij elke VoIP provider krijg je gegevens over je SIP account in de vorm van "[email protected]" of iets dergelijks. En die gegevens voer je gewoon in op je account pagina van Terrasip en je virtuele tel. nr. wordt dan doorgeschakeld naar je voip(buster) account. Je moet dus wel eerst een account aanmaken bij Terrasip en een tel. nr. bestellen.
* Je kan ook direkt mappen naar je eigen SIP device (op voorwaarde dat je een dynamische domainnaam hebt)
* Maar eigenlijk zie ik het nut niet in van dat mappen. Op het ogenblik dat je een Terrasip account hebt aangemaakt (wat je moet doen op een terrasip DDI te kunnen aanvragen), dan heb je ook bij Terrasip een SIP adres (vb [email protected]). Je kan dus in je FritzBox, of in je Softphone, deze terrasip account instellen (voor de binnenkomende oproepen op je DDI, maar ook voor gesprekken tussen Terrasip users). Waarom de omweg via een 2de Voip provider ??
Philippe.
-
- Elite Poster
Ik heb dat vroeger eens getest met voipbuster en klonen, en toen ging dat inderdaad niet (daarom verwondert het mij dat dit nu blijkbaar terug zou gaan). 3starsnet laat dit bijvoorbeeld wel toe (gelukkig, zodat ENUM altijd goed werkt voor iedereen die mij wil bellen).philippe.deleye schreef:* Pas op: niet alle Voip providers laten zo'n mapping toe, met andere woorden: sommige Voip providers laten geen SIP oproepen toe van buiten het netwerk.)
Ik denk dat dit enkel nuttig is als je een ATA hebt waar je maar één SIP provider kan registreren.philippe.deleye schreef:* Maar eigenlijk zie ik het nut niet in van dat mappen. Op het ogenblik dat je een Terrasip account hebt aangemaakt (wat je moet doen op een terrasip DDI te kunnen aanvragen), dan heb je ook bij Terrasip een SIP adres (vb [email protected]). Je kan dus in je FritzBox, of in je Softphone, deze terrasip account instellen (voor de binnenkomende oproepen op je DDI, maar ook voor gesprekken tussen Terrasip users). Waarom de omweg via een 2de Voip provider ??
-
- Moderator
Ja, inderdaad. Maar in zo'n geval (vb een Tele2 modem) zou ik dan direkt naar mijn ATA mappen.Edward Valckx schreef: Ik denk dat dit enkel nuttig is als je een ATA hebt waar je maar één SIP provider kan registreren.
Een Tele2 user zou dan bv zijn Terrasip DDI kunnen mappen naar: [email protected], waarbij:
- 50123456 zijn telefoonnummer is (zonder de 0)
- mijn. domain zijn (dynamische) dommain naam is
Een I-talk user kan iets gelijkaardigs doen.
Tele2 laat namelijk geen SIP oproepen toe van buiten het netwerk.
Philippe
-
- Elite Poster
Doe je dat ook als je geen vast IP adres hebt (dus bvb via dyndns) ? Dan krijg je toch tijdelijk geen oproepen meer binnen vanaf het moment dat uw IP adres verandert? (vooraleer de dns wijziging overal gepropageerd is)?philippe.deleye schreef:Ja, inderdaad. Maar in zo'n geval (vb een Tele2 modem) zou ik dan direkt naar mijn ATA mappen.
En wat doe je als je 2 SIP devices op je IP adres hebt, met elk een andere SIP provider? Hoe kan je dan het juiste device bereiken? Dan zou je al het gebruikte poortnummer moeten weten, en vermoedelijk kan je die niet instellen bij de mapping. Maar ik geef toe, dat is al niet meteen meer een standaard aansluiting

-
- Moderator
a) dat propageren gaat tegenwoordig enorm vlug hoor ...Edward Valckx schreef: Doe je dat ook als je geen vast IP adres hebt (dus bvb via dyndns) ? Dan krijg je toch tijdelijk geen oproepen meer binnen vanaf het moment dat uw IP adres verandert? (vooraleer de dns wijziging overal gepropageerd is)?;-)
b) Ik laat mijn router iedere nacht om 3.00 uur uitloggen/inloggen; dit voorkomt de dwangmatige disconnect om de 36 uur. Weing kans dat iemand mij om 3.00 uur nodig heeft

Inderdaad niet meteen standaardEdward Valckx schreef: En wat doe je als je 2 SIP devices op je IP adres hebt, met elk een andere SIP provider? Hoe kan je dan het juiste device bereiken? Dan zou je al het gebruikte poortnummer moeten weten, en vermoedelijk kan je die niet instellen bij de mapping. Maar ik geef toe, dat is al niet meteen meer een standaard aansluiting
In mijn FritzBox heb ik 10 VOIP accounts. Deze kunnen afoznderlijk gebeld worden (voorbeeld [email protected] belt op mijn 9de lijn).
Als je verschillende SIP devices hebt, moet je natuurlijk het poortnr weten waarop ze luisteren, als dit niet op poort 5060 is. Je SIP URI wordt dan bijvoorbeeld [email protected]:6060
Philippe