bios probleem medion md 97900, hoe medion aanpakken?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
t-town
Premium Member
Premium Member
Twitter: ttown2
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 22 keer

Ik zit hier met een serieus probleem, als ik mijn laptop opstart dan kan ik niet in het bios komen en dan start grub automatisch op met error 22 als gevolg.
Mijn laptop is een medion md97900.
Situatie: eerst dualboot vista-ubuntu 8.04, ubuntu partitie verwijderd en zonder te herstarten de ex-ubuntu partitie toegevoegd bij de vista partitie. Hierna mijn vista dvd gepakt, hem in het station gestoken en herstart met de wetenschap via herstellen kan ik grub verwijderen en de gewone windows mbr te herinstalleren. Wat bleek: als hij opstart dan krijg ik geen keuze om het opstartmedium te kiezen of het bios in te gaan, enkel grub start na het laden op met error 22. Hij start gewoon op via de harde schijf.
Is er een mogelijkheid dit te herstellen?
Ik heb hier nog wel garantie op maar ik heb geen zin om mijn laptop 3-4 weken kwijt te zijn en daarbij waarschijnlijk nog ... euro aan herstelkosten te betalen aan medion.
Laatst gewijzigd door t-town 10 jul 2008, 13:47, in totaal 1 gewijzigd.
Styno
Elite Poster
Elite Poster

Blijkt dat er wel meer bios/boot problemen zijn met die laptop;
Als de F-toetsen niet werken, wat zegt dan een usb-cdrom of een diskette?
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
t-town
Premium Member
Premium Member

Er is geen diskette station aangesloten en een usb-cdrom heb ik niet, Ga ik dit nog kunnen repareren of ga ik die naar een computer hersteller moeten doen of kan ik maar beter een nieuwe kopen?
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Failure van het trappen van je Bios hook in de POST is niet iets waar jij als gebruiker veel aan kan doen, en zelfs als je er een omweg voor zou vinden, is dit mogelijk slechts de uitloper van een ander, dieper probleem.

Ik snap het niet helemaal. Als het toestel inderdaad in garantie is, dan gaat het toch gewoon terug naar Medion ? Daar mag je in principe niets voor aangerekend krijgen. "Een computerhersteller" zal niet veel voor je kunnen doen bij hardwareproblemen rond een Medion : ten eerste zijn de onderdelen niet zomaar verkrijgbaar (gecentraliseerde repair in Nederland) en ten tweede zijn kosten bij echte hardwareproblemen in notebooks economisch totaal onverantwoord dezer dagen.

Dat je een Medion bij RMA soms meerdere weken kwijt bent, klopt, maar dat hoorde je eigenlijk al te beseffen voordat je hem kocht. Maar moest het enige troost bieden : ook andere merken hebben het hier lastig mee : ik heb ook al klanten gehad die woedend waren omdat hun HP's, hun Acer's, hun Sony's en hun F/J's weken, zelfs _maanden_ weg bleven. Geen _enkele_ firma is hier totaal ongevoelig voor.

Wanhoopspoging : verwijder je hdd. Gewoon uit de notebook halen, en dan starten. De bios MOET dan trappen op een gewijzigde hardware config en je een waarschuwing geven (halt on error), DAN proberen in de bios te raken en je opstart config aan te passen. Gebeurd dat niet, heb je nog het achterpoortje dat bij het ontbreken van een HDD misschien toch via de "boot from other devices" systeem van een bios je optical wordt gebruikt als bootup. DAAR kan je misbruik van maken door een HirenCD te gebruiken en via daar een "trash/reset bios" programma te starten : het vernietigen van de checksum van je biossettings is alles wat je nodig hebt om je bios dan terug aanspreekbaar te maken. Lukt dat ook niet heb ik zo 1-2-3 ook geen andere oplossing.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

Het is maar een poging: en als je de batterij (van het moederbord) uit de laptop verwijderd zodat je de standaardwaarden krijgt in de bios ?
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Een geldig idee, maar ervaringsgewijs kan ik zeggen dat dit meestal niet zo evident is.

Slechts een minderheid van de notebook moederbord designs is voorzien om de gebruiker makkelijke toegang tot een wisselbare cmos battery te geven. Medions zitten op dat gebied alles behalve servicevriendelijk in elkaar, en bij de grotere merken zijn het meestal de duurdere, business-georiënteerde notebooks die nog dit soort opbouw kennen. Bij de consumer modellen zit de cmos vaker wel als niet gewoon rechtstreeks vastgesoldeerd op het mainboard.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Maar als je nu gewoon de HD eruit haalt, als slave koppelt op andere pc en format?
t-town
Premium Member
Premium Member

@kaween, het feit dat ik gespeeld heb met grub geeft me zo'n gevoel dat medion gaat zeggen dat het mijn schuld is.
En de laptop openhalen is voor mij al helemaal geen optie, ik zal medion maar eens gaan bellen, iemand een idee hoe dat er nu aan toe gaat? Vroeger kreeg je een verzendnummer en kon je die gratis opsturen in de doos naar gent, is dat nu nog naar nederland?
Styno
Elite Poster
Elite Poster

Grub is toch maar een bootloader? Het feit dat je niet aan je bios geraakt is een probleem van de vendor...
Afbeelding
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 105 keer
Recent bedankt: 1 keer

@t-town: Je moet gewoon F2 duwen tijden het inschakelen van de laptop om in het BIOS-menu te komen, dus meteen na het opstarten zonder te wachten tot je die grubfout krijgt. Dit zou moeten werken, zoniet is er meer aan de hand met je laptop . Grub staat hier totaal los van aangezien die pas geladen wordt na de BIOS.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

t-town schreef:@kaween, het feit dat ik gespeeld heb met grub geeft me zo'n gevoel dat medion gaat zeggen dat het mijn schuld is.
En de laptop openhalen is voor mij al helemaal geen optie, ik zal medion maar eens gaan bellen, iemand een idee hoe dat er nu aan toe gaat? Vroeger kreeg je een verzendnummer en kon je die gratis opsturen in de doos naar gent, is dat nu nog naar nederland?
Ik sluit me aan bij wat hierboven al gezegd is. Grub is software. Jij mag daar om-het-even-welke-software op draaien, die notebook mag nooit of te nimmer een basic functie als een bios access verliezen na software (even wars van bioshack/tunings/modified bios's en dergelijke, maar het lijkt me heeeeeel onwaarschijnlijk dat je zover gegaan bent !)

Ik begrijp dat je de hdd nog niet hebt proberen uit te halen ? Je moet de LAPTOP daar niet voor openhalen hé, de hdd zit maar achter een dom klepje of plastik plaatje, meestal zelfs gemarkeerd met een symbool van een hdd, en dat kan zonder meer geopend worden zonder dat je risico loopt om je garantie te verliezen. Bij sommige oudere Medions zat de hdd onder het keyboard, maar da's al jaren niet meer zo. Enkel ding waar je moet mee opletten : gezien voorzichtigheid altijd geboden is, best EERST je hoofdbatterij losmaken van de notebook (puur om alle risico uit te sluiten). Het verwijderen van de hdd is trouwens niet veel moeilijker als dat !

De effectieve repair is bij Medion al terug een tijdje gecentraliseerd in Nederland voor de Benelux-repairs.
t-town
Premium Member
Premium Member

bedankt voor de antwoorden, ga de harde schijf dan wel eens proberen te verwijderen en anders zal ik hem moeten opsturen.
t-town
Premium Member
Premium Member

OK ik heb de harde schijf verwijderd, en kan nu vanaf een cd/dvd starten, dus ik met een ultimate boot cd starten, kom ik op die tools staat daar wipe CMOS... Kan ik dit veilig uitvoeren?
t-town
Premium Member
Premium Member

Het spijt me van de triple post, maar het is dus niet gelukt. Heb dan maar de harde schijf terug gemonteerd en ga morgen medion dan bellen. Iemand nog tips hoe ik ze daar kan aanpakken?
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

t-town schreef:Het spijt me van de triple post, maar het is dus niet gelukt. Heb dan maar de harde schijf terug gemonteerd en ga morgen medion dan bellen. Iemand nog tips hoe ik ze daar kan aanpakken?
Als ze niet meewerken zeggen dat dit dan je laatste Medion product was. ;)
Styno
Elite Poster
Elite Poster

Is er mischien een biosupdate uit?
Afbeelding
t-town
Premium Member
Premium Member

Nee, spijtig Anders had dat het probleem wel kunnen oplossen. Het enige wat er gebeurd is een balkje dat laad (hier stonden normaal letters op die je kon gebruiken om in het menu te komen) en geen enkele toets geeft een enkele reactie behalve esc maar daar krijg je alleen uitleg wat hij aan het doen is zoals het controleren van het geheugen... Maar ook daar werkt geen enkele andere toets.
Styno
Elite Poster
Elite Poster

En wat als je de huidige versie van de bios erover flashed? Normaal gezien ga je dan bij de volgende boot ook automagically in de bios toch?
Afbeelding
t-town
Premium Member
Premium Member

En hoe kan ik die bios-versie verkrijgen? Bij medion zeker al niet.
Styno
Elite Poster
Elite Poster

Afbeelding
t-town
Premium Member
Premium Member

Echt bedankt voor de hulp, die vent van de technical support van medion heeft nog wat dingen gevraagd aan mij, (die ik natuurlijk al lang gedaan had) en is tot de conclusie gekomen dat ze de laptop maar komen halen (vroeger moest je die toch opsturen?). Ga dit meesturen met de laptop:(suggesties over wat ik er nog bij zou moeten zetten?
Bijlagen
Probleem.doc
word doc over het probleem met mijn medion md 97900
(24.5 KiB) 65 keer gedownload
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

je kan laptop ook nog steeds zelf gaan inleveren bij GSC te Gent (Oostakker), je zal uiteraard niets betalen als hij nog in garantie is. maar mijn eigen ervaring is dat je uw toestel meerdere weken kwijt bent.
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
t-town
Premium Member
Premium Member

*besparingen* het service center van medion bevindt zich nu in nederland, was altijd zeer tervreden van gsc nu maar afwachten wat ik van die uit nederland ga vinden.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”