Voip met DID ipv Discovery Line

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Ik zit op dit moment met Belgacom ADSL Go + BTV. Dit wordt bij mijn weten niet in 'pack' vorm aangeboden aangezien dit via mijn werk wordt aangeboden.

Daarnaast heb ik dus een Discovery Line waarop ik via VOIP bel. Nu de prijs van de telefoonlijn zoveel verhoogt en je de lijn niet nodig hebt voor Belgacom ADSL/BTV, dacht ik er aan om mijn vaste lijn op te zeggen en een DID nummer aan te vragen bij 3starsnet. Aangezien je blijkbaar je nummer kan overdragen lijkt me dit wel interessant: 15€ / jaar enkel voor je nummer (+ 20€ activatie + belkrediet).

-Heeft er iemand ervaring met DID nummers?
-Wat is eigenlijk het verschil met een 'nomadic' en een 'geographical' DID nummer (zie 3starsnetpagina)?
-Wat gebeurt er als ik achteraf BTV en mijn ADSL Go opzeg en dus terug een nieuwe lijn moet aanvragen? Kan ik dan terug mijn nummer porteren naar Belgacom?
- Kan je dat DID nummer van 3starsnet combineren met een Betamax-kloon account (gebruik een Fritzbox 7050 als ATA)?
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Goede vraag, dit zou inderdaad een interessant alternatief kunnen zijn voor de discovery-line!
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

Maglor schreef:Ik zit op dit moment met Belgacom ADSL Go + BTV. Dit wordt bij mijn weten niet in 'pack' vorm aangeboden aangezien dit via mijn werk wordt aangeboden.

Daarnaast heb ik dus een Discovery Line waarop ik via VOIP bel. Nu de prijs van de telefoonlijn zoveel verhoogt en je de lijn niet nodig hebt voor Belgacom ADSL/BTV, dacht ik er aan om mijn vaste lijn op te zeggen en een DID nummer aan te vragen bij 3starsnet. Aangezien je blijkbaar je nummer kan overdragen lijkt me dit wel interessant: 15€ / jaar enkel voor je nummer (+ 20€ activatie + belkrediet).
Discovery eruit voor eenmalig 25 euro zou ik doen.
-Heeft er iemand ervaring met DID nummers?
Ja
-Wat is eigenlijk het verschil met een 'nomadic' en een 'geographical' DID nummer (zie 3starsnetpagina)?
nomadic zou je in theorie overal kunnen gebruiken niet locatiegebonden, voor een geographical moet je in de telefoonzone vragen waarvan je het nummer aanvraagt, ik heb nu nog een 02 als nomadic, woon in 052
-Wat gebeurt er als ik achteraf BTV en mijn ADSL Go opzeg en dus terug een nieuwe lijn moet aanvragen? Kan ik dan terug mijn nummer porteren naar Belgacom?
Nummer porteren moet mogelijk zijn lijkt me.
- Kan je dat DID nummer van 3starsnet combineren met een Betamax-kloon account (gebruik een Fritzbox 7050 als ATA)?
Perfect mogelijk.
AgentVortex
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Je nummer kan zowel geografisch als nomadisch zijn, zo is het bij mij toch ... Ik heb een nieuw 03 nummer aangevraagd :-)

Wat handig is bv. als je in het buitenland bent en je hebt een softphone op je laptop, bel je gewoon tegen lokaal tarief naar de madam, je vrienden, of eender wie :-) Kan je uren tetteren :-)

Ben heel tevreden van 3stars trouwens ...

Greetz,

J.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

En hoe gaat dit dan in zijn werk?

- Bij 3starsnet DID nummer aanvragen + nummerportering-document invullen en opsturen

- Wanneer zeg ik dan mijn Disco lijn op? Na de portering? Ervoor?
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

AgentVortex schreef:Je nummer kan zowel geografisch als nomadisch zijn, zo is het bij mij toch ... Ik heb een nieuw 03 nummer aangevraagd :-)

Wat handig is bv. als je in het buitenland bent en je hebt een softphone op je laptop, bel je gewoon tegen lokaal tarief naar de madam, je vrienden, of eender wie :-) Kan je uren tetteren :-)

Ben heel tevreden van 3stars trouwens ...

Greetz,

J.
het leuke is dat je dan opeens in de telefoonboek komt in de 05x kattern met je 02 of 03 nr erbij :-)
Matthias_VL
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 5 keer

Is het niet zo wanneer je gratis belt via de formule happy time of anderen
dit enkel kan als naar telenet of belgacomnummers belt ?
vroeger toch wel !

De mensen die jou opbellen gaan serieus wat betalen,want die DID-providers leven daarvan ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomsworld schreef:nomadic zou je in theorie overal kunnen gebruiken niet locatiegebonden, voor een geographical moet je in de telefoonzone vragen waarvan je het nummer aanvraagt, ik heb nu nog een 02 als nomadic, woon in 052
Begrijp dit nog steeds niet... VoIP is IP gebaseerd, dus of je nu een connectie maakt uit de US of Bommerskonten maakt in princiepe toch niets uit.

Of doet men een controle van je IP adres, of is het louter administratief dat je enkel een nummer krijgt volgens je facturatie adres ?

Edit: Is blijkbaar weer regelgeverij... hier alvast een rant met wat extra info... http://voipandenum.blogspot.com/2005/05 ... art-1.html
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
Bedankt: 3742 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

r2504 schreef:Begrijp dit nog steeds niet... VoIP is IP gebaseerd, dus of je nu een connectie maakt uit de US of Bommerskonten maakt in princiepe toch niets uit
Dit is inderdaad volledig juist. Eens je een nummer hebt, kan je het overal gebruiken (= nomadisch gebruik) waar je een internet aansluiting hebt.
r2504 schreef:Of doet men een controle van je IP adres, of is het louter administratief dat je enkel een nummer krijgt volgens je facturatie adres
Ik denk dat providers (incl VOIP) alleen (geografische) nummers mogen toekennen volgens jouw lokatie. Deze regelgeving verschilt van land tot land.
Bijvoorbeeld in Duitsland gaan duiste providers altijd jouw adresgegevens na bij de "Shufa". Alleen als dit adres positief geverifieerd is kan je een geografisch nummer krijgen - anders krijg je een "niet-geografisch" nummer (1805 serie, 032 serie enz)
In Engeland kijkt sipgate.co.uk alleen of je een engels IP gebruikt (tijdens de aanvraag) - anders krijg je een "niet-geografisch" nummer (0870, 0845 serie)
Hoe het in Belgie zit weet ik niet, waarschijnlijk krijg je een geografisch nummer gebaseerd op het adres op je IK.

Maar eigenlijk maakt het toch helemaal niets uit welk nummer je krijgt gezien Belgie geen zonenummers meer kent: gans Belgie is 1 zone (ook kwa tarieven). Waarom zou je dan perse een 050 of zo willen ?? (buiten nostalgische of emotionele grond ??)
Philippe.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

philippe.deleye schreef:Maar eigenlijk maakt het toch helemaal niets uit welk nummer je krijgt gezien Belgie geen zonenummers meer kent: gans Belgie is 1 zone (ook kwa tarieven).
Je moest eens weten hoeveel mensen dit nog steeds niet weten en een hemelse schrik hebben als ze naar een andere zone bellen.
philippe.deleye schreef:Waarom zou je dan perse een 050 of zo willen ?? (buiten nostalgische of emotionele grond ??)
Dat is inderdaad de enige reden volgens mij... plus we denken nu éénmaal nog altijd in zones, ook al bestaan ze niet meer.

In ieder geval is het me nu duidelijk dat dit louter een administratieve aangelegenheid is, en niets met techniek te maken heeft.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

'k heb dezelfde vragen eens naar 3starsnet zelf gestuurd. Nu wachten op hun antwoord.
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 13 keer

r2504 schreef:
philippe.deleye schreef:Waarom zou je dan perse een 050 of zo willen ?? (buiten nostalgische of emotionele grond ??)
Dat is inderdaad de enige reden volgens mij... plus we denken nu éénmaal nog altijd in zones, ook al bestaan ze niet meer.
Akkoord. Ik denk trouwens dat bijna niemand van het "grote publiek" weet hoe het nu zit met dit soort telefoonnrs. Indien men bv een restaurant/winkel/... zoekt in het Leuvense zal men niet geneigd zijn om een 050 nummer te bellen.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Hier het antwoord van 3starsnet:

Indien ik een DID nummer bij 3starsnet aankoop:

- werkt de nummerportering zonder problemen (van Belgacom naar 3starsnet)? Ja, maar er mag een ADSL opstaan, je kan het beste je ADSL laten overzetten op ADSL zonder nummer.

- kan ik dit nummer koppelen aan mijn Justvoip account? u kan de gesprekken laten doorsturen naar je Justvoip account, wij moeten de doorschakeling doen

- kan ik het nummer kopen zonder 3starsnet 'call credit'? Indien niet, wat gebeurt er indien dit credit op is en ik geen nieuw bestel aangezien ik via Justvoip bel? Voor elke nummer, ook geporteerd moet je een belkrediet nemen van minimum 9.99€ dit is 1 jaar geldig. Indien je dit niet hernieuwd zal het nr afgesloten worden.

- Indien ik ooit bij Belgacom wegga en terug een discovery/classic lijn aanvraag, kan ik dan gemakkelijk mijn telefoonnummer terug naar Belgacom porteren? Geen probleem

---------------

Ik weet het toch niet. Ik heb een beetje 'watervrees' om dit te doen. 3starsnet die binnenkomende gesprekken doorstuurt naar mijn Betamax-account. Werkt dat wel goed? Toch nog even over nadenken.
openaf
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Provider
Te Koop forum

Maglor schreef:Hier het antwoord van 3starsnet:

Indien ik een DID nummer bij 3starsnet aankoop:

- werkt de nummerportering zonder problemen (van Belgacom naar 3starsnet)? Ja, maar er mag een ADSL opstaan, je kan het beste je ADSL laten overzetten op ADSL zonder nummer.

- kan ik dit nummer koppelen aan mijn Justvoip account? u kan de gesprekken laten doorsturen naar je Justvoip account, wij moeten de doorschakeling doen

- kan ik het nummer kopen zonder 3starsnet 'call credit'? Indien niet, wat gebeurt er indien dit credit op is en ik geen nieuw bestel aangezien ik via Justvoip bel? Voor elke nummer, ook geporteerd moet je een belkrediet nemen van minimum 9.99€ dit is 1 jaar geldig. Indien je dit niet hernieuwd zal het nr afgesloten worden.

- Indien ik ooit bij Belgacom wegga en terug een discovery/classic lijn aanvraag, kan ik dan gemakkelijk mijn telefoonnummer terug naar Belgacom porteren? Geen probleem

---------------

Ik weet het toch niet. Ik heb een beetje 'watervrees' om dit te doen. 3starsnet die binnenkomende gesprekken doorstuurt naar mijn Betamax-account. Werkt dat wel goed? Toch nog even over nadenken.
Ik heb een geographisch nummer bij 3*, marcheert probleemloos. Maar als ik door een ander voip provider mijn 3* nummer gebruikt om op te bellen, dan is er geen nummerweergave EN de mensen die naar mijn 3* nummer bellen komen terecht op de voicemail.
Dus met een 3* nummer is beter 3* diensten gebruiken, anders moet u een discovery line hebben om de inkomend gesprekken kunnen invoeren.
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer

Niet vergeten, als jij een 02 nummer hebt denken de mensen ook effectief dat je in Brussel (of omstreken) woont (want hoe kan dat anders?). Ik heb vroeger een DID gehad met een 02 nummer, veel mensen dachten toen dat ik een adres had in bxl. Ook al was dat absoluut niet zo.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou mijn nummer willen porteren, dus mijn 053* behouden.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Matthias_VL schreef:Is het niet zo wanneer je gratis belt via de formule happy time of anderen
dit enkel kan als naar telenet of belgacomnummers belt ?
vroeger toch wel !

De mensen die jou opbellen gaan serieus wat betalen,want die DID-providers leven daarvan ...
Geen idee. Hier staat toch niet dat het enkel naar BGC/Telenet/Versatel is...

Ik denk wel dat ik het ga doen. Ik kan voor mijn uitgaande gesprekken in de Fritzbox nog altijd instellen dat ik mijn Justvoip-account wil gebruiken om te bellen (goedkoper dan de 3starsnet tarieven).

Gelet op mijn belprofiel kan me dit toch wel 100€/jaar opleveren.
Matthias_VL
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

EDIT
Laatst gewijzigd door Matthias_VL 03 jul 2008, 14:14, in totaal 1 gewijzigd.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Start eens een eigen topic ipv er een te hijacken...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Hier een DID nummer van Terrasip. Kost 2 euro per maan. 6 maand vooruit te betalen en 5 euro activering dacht ik. Heel veel nummers in bijna elke telefoonzone in België
Hylko
Starter
Starter

Ja ik ben ook op zoek naar een alternatief na de aangekondigde verhoging door Belgacom. Ik zou graag zonder ze verder willen, maar ik heb de indruk dat ik al de goedkoopste oplossing in Belgie heb (voor een snelle Internet verbinding met een redelijke limiet):

EDPnet Max 6 Dyn: 29,95 p/m + Discovery Line: 9,95 p/m = 39,90 p/m. Bellen doe ik met een IP telefoon met 3starsnet. De Discovery Line inruilen voor raw copper heeft geen zin: dat kost 11,80 p/m. En ik heb toch een telefoonlijntje nodig voor ADSL. Als de Discovery Line nog duurder wordt kan ik overwegen om een Telenet Expressnet nemen, maar die kost 42,91 p/m, dus is nu geen optie.

Wat ik niet begrijp is dat in Nederland de abonnementskosten voor snelle ADSL veel lager liggen. Europa heeft duidelijk nog wat te doen voordat er daadwerkelijk genoeg concurrentie is om de prijzen te laten dalen.

Iemand suggesties voor goedkoper, maar kwalitatief goed internet?
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Momenteel thuis een dxadsl lijntje met raw copper (geen telefoonnummer dus). Heb reeds van toen ik nog telenet had bij 3starsnet 2 telefoonnummers lopen (02 888928x nummers) en deze werkten perfect bij de testen!

Ik heb deze maand 3x een 09 nummer aangevraagd, en dankzij wat bellen met hun enorm vriendelijke en hulpvaardige helpdesk zelfs 3 opeenvolgende nummers gekregen, waarvan 1 bijna hetzelfde is als mijn GSM nummer (gsm = 04xx 667 667 - 3starsnet : 09 xxx 67 67). De persoon in kwestie stelde het zelf voor!

Echt niets dan lof over die mensen hoor.
Trouwens ik heb een eigen VOIP server draaien (asterisk). Als je wilt dat ik jouw nummer er bijneem, geef maar een gil :-)
Insom
Pro Member
Pro Member

Men heeft het steeds over de portering van je eigen BGC nr naar een nomadisch nummer.

Stel dat je een andere ISP als BGC hebt dan is het veel interessanter om sowieso je discoverylijn en nummer via BGC te behouden en bv een Fritzbox of een gigaset IP toestel te gebruiken zodat je alle inkomende gesprekken via je disco ontvangt, en uitgaande over VoIP.
Je hebt dan eigenlijk ook 3 kanalen over 1 nummer (1 inkomend, 2 over VoIP, en dit allemaal simultaan).

Zo sluit ik toch de meeste particulieren aan. Indien ze een tweede nummer hebben of een nummer voor het buitenland is een nomadisch nummer als extra natuurlijk ook zeer interessant.

In de meeste IPtoestellen van nu kan je trouwens meerdere accounts instellen en least cost routing activeren.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Insom : ik heb een linksys pap2t gekocht, die ik gewoon op de router heb ingeplugd. Alle instellingen instellen, en je kan er 2 toestellen (bvb zoals bij mij fax en telefoon) op aansluiten.

http://www-be.linksys.com/servlet/Satel ... torWrapper

http://www.fnac.be/nl/Catalog/Detail.as ... t=10178132
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Die Linksys PAP2T koop je bij Pixmania goedkoper (43 euro + verzendingskosten)
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Insom schreef:Men heeft het steeds over de portering van je eigen BGC nr naar een nomadisch nummer.

Stel dat je een andere ISP als BGC hebt dan is het veel interessanter om sowieso je discoverylijn en nummer via BGC te behouden en bv een Fritzbox of een gigaset IP toestel te gebruiken zodat je alle inkomende gesprekken via je disco ontvangt, en uitgaande over VoIP.
Je hebt dan eigenlijk ook 3 kanalen over 1 nummer (1 inkomend, 2 over VoIP, en dit allemaal simultaan).

Zo sluit ik toch de meeste particulieren aan. Indien ze een tweede nummer hebben of een nummer voor het buitenland is een nomadisch nummer als extra natuurlijk ook zeer interessant.

In de meeste IPtoestellen van nu kan je trouwens meerdere accounts instellen en least cost routing activeren.
Inderdaad, omdat je als je bij een alternatieve ISP zit je minstens een Discovery lijn (of raw copper) nodig hebt. Zo was mijn situatie toen ik bij Dommel zat.

Nu zit ik bij Belgacom en heb ik die discovery lijn dus eigenlijk niet meer nodig...
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”