Firewall nodig ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 34 keer
De modem/router die ik momenteel gebruik (Linksys WAG200G) bevat een hardwarematige firewall. Is het dan nog nodig om een softwarematige firewall (bijvoorbeeld zonealarm) te draaien of geeft de firewall van de WAG200G voldoende bescherming bij huis- tuin- en keukengebruik ?
Niet echt hoor, trouwens als je al een firewall bij de router bij wilt is de windows firewall meestal afdoende.
Nu ja, veel hangt af van wat je onder normaal gebruik verstaat he. Maar een router + FireFox met Noscript stopt praktisch alle ongewenste digitale beestjes.
IMO is een firewall achter een router vooral nuttig om nog een extra oogje te houden op wat er allemaal al zoal verbinding met het net tracht te maken van jouw systeem af. Waar een router vooral (ik zeg niet uitsluitend he!) verkeer van buiten af naar binnen regelt/controleert .
Sinds ik FF met noscript en een router gebruik ben ik eigenlijk nog geen enkel virus, trojan, ad- of spyware tegengekomen bij mijn routineuze scans. Regelmatig is scannen (ad- en spyware en virussen) is een must trouwens.
Nu ja, veel hangt af van wat je onder normaal gebruik verstaat he. Maar een router + FireFox met Noscript stopt praktisch alle ongewenste digitale beestjes.
IMO is een firewall achter een router vooral nuttig om nog een extra oogje te houden op wat er allemaal al zoal verbinding met het net tracht te maken van jouw systeem af. Waar een router vooral (ik zeg niet uitsluitend he!) verkeer van buiten af naar binnen regelt/controleert .
Sinds ik FF met noscript en een router gebruik ben ik eigenlijk nog geen enkel virus, trojan, ad- of spyware tegengekomen bij mijn routineuze scans. Regelmatig is scannen (ad- en spyware en virussen) is een must trouwens.
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 649 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Ik gebruik op alle PCs toch nog een software firewall. Vooral handig om te zien wat er zoal op het netwerk wil en wat internettoegang wil. Sommige software mag alleen op het netwerk, andere op internet (soms als server soms niet) sommige SW mag niets 
FF3 met noscript en adblock zorgt voor extra bescherming en neemt de ergernis van reklamebanners en popups/unders weg.
Echt NODIG is de software FW dus niet maar toch handig.

FF3 met noscript en adblock zorgt voor extra bescherming en neemt de ergernis van reklamebanners en popups/unders weg.
Echt NODIG is de software FW dus niet maar toch handig.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com