SATA striped

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
pennywise
Pro Member
Pro Member

Wil mijn full hd cam capturen en eventueel streamen via mijn hdmi capture card, maar om deftig beeld te hebben zou ik een aantal sata hd's in striped moeten schakelen en op raid 0.

Probleem alleen is dat ik niet weet hoeveel hd's ik zou moeten gebruiken en hoe ik die moet aansluiten :-)

weet er iemand een goede uitleg voor op het net staan, want ik vind niets dat ik kan gebruiken, of zou er moeten overkijken.

Zouden twee sata schijven van 500GB / 7200 rpm / 32MB cache genoeg zijn, of zou ik er vier schakelen?

Kan ik mijn huidige schijf blijven gebruiken voor windows XP, of moet het besturingssysteem ook op de sata hd's komen?

Thx
9/11 Was an inside job, re-open the 9/11 Investigation!
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Samsung Spinpoint 1TB . Die laatste nieuwe serie. Dat zijn degene die zo snel zijn als raptors van 10000rpm.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Hangt er wat moederbord dat ge hebt. Bij nieuwere moederborden kan je in de bios kiezen in welke mode(ide, raid,..) je je harddrives wilt laten draaien. Vanaf het moment dat je deze op raid zet gaat deze na het posten van de bios de optie geven om via een bepaalde toetsen combo in het het raid configure menu te gaan. Hier kan je dan 2 drives selecteren om er een stripe set van te maken.

Paar dingen waar je moet op letten : Als je overstapt van ide naar sata raid mode moet je niet vergeten je raid drivers te installen.
Let ook op dat het aanmaken van zo een set destructief is.

Al ben ik er niet van overtuigd dat de bottleneck hier de hd is, Tegen hoeveel MB/s wordt deze ongeveer weggeschreven ?
pennywise
Pro Member
Pro Member

In welke zin, kan zo'n set maken destructief zijn?

Zou het beter zijn ineens een gemaakte set te kopen?

Volgens de informatie die ik vind bij blackmagic design, zouden vierschijven van 320 genoeg moeten zijn, al raden ze daar wel aan, van vooral met meerdere schijven te gaan werken.
pennywise
Pro Member
Pro Member

Moederbord is trouwens een Intel Desktop Board DP35DP

http://www.intel.com/products/motherboa ... /index.htm
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

Als je bv al 2 schijven hebt met data er op, kan je er geen raid 0 array van maken zonder dat de data verloren gaat, als je dit doet met nieuwe schijven is dit natuurlijk geen probleem.

Als ik kijk naar de specs van je bord kan deze zo goed als alle raid setups aan, waarschijnlijk met intel matrix storage.

Het enige wat je moet doen is eingelijk :

- Disken fysiek aansluiten
- Zorgen dat de raid drivers in windows geinstalled zijn
- Operatie mode veranderen van ide naar raid in de bios
- Voor dat windows opstart gaat deze dan vragen : press crtl l to enter raid setup of iets in die aard.
- In die setup kan je dan een stripe set aanmaken
- In windows diskmanager ga je deze dan zien als een grote drive en moet je deze dan nog formatten.

Het is idd zo : hoe meer drives in je stripeset hoe hoger je sequentiële lees en schrijf snelheid gaat zijn. Wel moet je rekening houden dat je seektime omhoog gaat gaan.
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

vergeet ook niet dat 1 schijf kapot betekent dat ge alle data kwijt zijt!
pennywise
Pro Member
Pro Member

ga van nieuwe schijven vertrekken, dus verlies van gegevens kan ik niet hebben :-)

nog ff 1 vraagje, heb nu een gewone ide hd steken van 320, kan daar mijn windows op blijven draaien, of zet ik best alles op de sata schijven?

en kan de ide hd blijven steken of moet deze eruit, staat namelijk heel mijn cd en lp collectie op

volgens de specs die ik zie, kan ik vier sata schijven intern aansluiten, zullen dus vier seagates van 500gb worden denk ik (moet ook nog beetje betaalbaar blijven (cam/capture card/kabels/... zit nu al boven de €1500)

en dan maar hopen dat mijn full hd cam (sony hrd sr11) eindelijk gaat streamen via hdmi hoe het moet :-), zit nu met een gestreept beeld met vertraging en om de vijf seconden bevriest het beeld voor paar seconden :-)
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

trobbelke schreef:vergeet ook niet dat 1 schijf kapot betekent dat ge alle data kwijt zijt!
idd, en hoe meer schijven in je set hoe hoger de kans op data verlies.

Je ide schijf kan je ook gewoon houden als bootschijf dit heeft geen invloed op de prestatie van je stripeset.
pennywise
Pro Member
Pro Member

trobbelke schreef:vergeet ook niet dat 1 schijf kapot betekent dat ge alle data kwijt zijt!
bedoeling is niet dat ik er veel op ga opslaan, heb ze vooral voor de verwerking van raw video in hd nodig en te kunnen streamen, maar in ieder geval bedankt voor verwittiging, nu ga ik er zeker niet veel data op wegschrijven die ik wil bijhouden :-)

regelmatig backups maken van wat er opstaat is dus wel nodig?
nogChoco
Premium Member
Premium Member

De nieuwe AMD/ATi Radeon HD48XX serie grafische kaarten kan in realtime verschillende HD streams encoderen naar mpeg4, dus tenzij je die raw stream wil behouden en met enorme files wilt werken, kan je misschien beter eens kijken naar een nieuwe grafische kaart (HD4850 is 150-175€).

Gerelateerde links:
GPU transcodes four 1080p video files in real time
AMD Revives All-In-Wonder Video Card Line

EDIT: wel een kleine waarschuwing: deze kaarten zijn pas uit, en de standaard koeler die er nu opzit, staat niet op volle kracht dus de kaarten worden vrij heet. Een niet-standaard koeler is redelijk makkelijk te plaatsen en binnenkort (halverwege juli) komen de fabrikanten toch met speciale versies. De hitte (80-90°C bij zwaar gebruik) is geen probleem voor de kaart, maar misschien wel voor de rest van je computer als die slecht gekoeld wordt.
Styno
Elite Poster
Elite Poster

pennywise schreef:regelmatig backups maken van wat er opstaat is dus wel nodig?
Wat wil je juist doen? Data streamen van een recorder NAAR disk en van daaruit verwerken naar bv xvid? Dan kan je best de stripe enkel gebruiken voor de stream een bv. een raid5 voor stockage. (natuurlijk altijd met backup!)
Of wil je data streamen VAN disk naar een netwerk bv. internet? Dan hangt het allemaal af van aantal IO reads (of mb/sec) dat je wil providen. Hoe hoog is dan je upstream?
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”