cpu niet los te krijgen-niet te plaatsen

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

Hoe krijg je een cpu los van het koelblok? zijn daar speciale tangen voor?

k*t aldipc!

en hoe kun je dit plaatsen in een 748 socket? (clip steekt uit)
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Die is vastgeplakt.
Enfin ja, de koelpasta zal zo fel vast zitten. Ik heb het ook gehad, ik heb uiteindelijk het ding toch losgekregen, maar heb toch flink zitten wrikken. 't was gewoon zwart tussen heatsink en cpu :|
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

meon schreef:Die is vastgeplakt.
Enfin ja, de koelpasta zal zo fel vast zitten. Ik heb het ook gehad, ik heb uiteindelijk het ding toch losgekregen, maar heb toch flink zitten wrikken. 't was gewoon zwart tussen heatsink en cpu :|
ging vanzelf los... gewoon de haardroger op het cpucooler zetten en daarna ff rustig aan draaien.

hier vond ik de tip:
http://www.9lives.be/forum/archive/inde ... 39105.html

Nu het volgend probleem oplossen: een gewone normale 478 "omgeving" vinden om de cooler op te monteren(scyte ipv origineel).
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

PC laten draaien zodat de CPU opwarmt / haardroger erbij nemen om het koelblok op te warmen en hopen dat wat er tussen zit iets meer vloeibaar van vorm wordt zodat het minder vast zit..
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

Arrigi schreef:PC laten draaien zodat de CPU opwarmt /
dan moet je het natuurlijk wel al weten dat hij erop vast zit.
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

laurens7 schreef:
meon schreef:Die is vastgeplakt.
ging vanzelf los... gewoon de haardroger op het cpucooler zetten en daarna ff rustig aan draaien.

hier vond ik de tip:
http://www.9lives.be/forum/archive/inde ... 39105.html

Nu het volgend probleem oplossen: een gewone normale 478 "omgeving" vinden om de cooler op te monteren(scyte ipv origineel).
ondertussen ook een "plaatje" gevonden(op een reservemoederboard) om de cpu cooler erin te ztten (samurai rev. B)
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

laurens7 schreef:
Arrigi schreef:PC laten draaien zodat de CPU opwarmt /
dan moet je het natuurlijk wel al weten dat hij erop vast zit.
Ehm.. Dat wist je al? PC weer opstarten, CPU warmt op..
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

... en HOE ga je die cpu er terug opzetten als hij vast zit op de koeler ?

Juist ja. Niet. Want hij zit vast .... onder je koeler en dus kan je hem _niet_ monteren want je kan je cpu-voet niet sluiten omdat die rotcooler de cpu niet loslaat .... :roll:

Is een vrij bekend probleem, zeker bij de "wax"-type van coolerlaag of de "insmeltende" roze "chickletten" die je vooral bij Medion tegenkomt.
De zwarte laag die Meon beschrijft is typisch voor Intel-Coolers en _hoort_ zwart te zijn; da's geen teken van defect of overhitting.

De haardroger is een heel goed idee en veilig. Heb je dat niet in de buurt, is een tik rechtstreeks op de metalen heat-spreader met een grote, vlakke schroevendraaier meestal ook voldoende. NIET wrikken met de schroevendraaier : soms zitten de cpu's zo hard vast dat je de cpu-pcb van de heatspreader breken kan, en dan is de cpu onmiddelijk rijp voor de vuilbak.

En Laurens, je hebt ofwel een superunieke P4 ofwel is het een 478 ipv een 748. :-)
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ah, sorry. Ik had begrepen dat de CPU nog in de socket zat :)
dupondje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 53 keer

30 seconden in de microgolf :)
NAH ! :)

Zoals hier gezegd, koeler opwarmen, dan moet koelpasta wel wat losser zitten denkek!
kaween
Elite Poster
Elite Poster

LOL.

Ik neem aan dat dit sarcastisch is. Want voor de minder voorzichtige lezer kan ik garanderen dat :

1) je microgolf dat niet echt leuk zal vinden
2) je cpu heel waarschijnlijk dit niet zal overleven.

Moederbord stuk krijgen zonder sporen achter te laten : 5 tot max 10 seconden microgolf op full power. Dood. Hoezo doet "af en toe raar ?" :) Mooie kleurtjes trouwens. :twisted: Je zou eens moeten weten wat er met CD's en DVD's gebeurde in een microwave. LACHEU !

En yep, ik spreek uit eigen ervaring. :twisted: Op een verloren maandag hebben we ons eens bezig gehouden met "proefondervindelijk onderzoek naar nieuwe destructiemethodes op basis van een microgolf".
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member

Het is dan ook DE potentiele moordmachine in de keuken ;).
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer

Microgolven zijn ECHT gevaarlijk. Mijn ma heeft ooit eens perongeluk een bakje lasagna proberen op te warmen gemaakt van alu. Moest ik niet thuis zijn geweest hadden we de brandweer kunnen laten komen...
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

pc heeft wel weeral kuren...Na bios melding blijft hij soms serieus lang hangen om dan verder door te starten.
=>cpu of moederboard stuk?

& massa's blue screens in windows xp

(geheugen is in orde)

Wss het moederboard?
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Klinkt als het moederbord of een foute geheugen module.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

heb ook zoiets van da's toch wel meestal geheugen hoor. (bord en cpu kan ook wel, maar meestal ....)

Welke tests heb je gedaan om zeker te zijn dat het geheugen ok is, want daar lijk je wel al van uit te gaan.
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

kaween schreef:heb ook zoiets van da's toch wel meestal geheugen hoor. (bord en cpu kan ook wel, maar meestal ....)

Welke tests heb je gedaan om zeker te zijn dat het geheugen ok is, want daar lijk je wel al van uit te gaan.
was idd toch wel het geheugen, 1 van de latjes was stuk, memtest83+ niet lang genoeg laten lopen vorige keer.

Bedankt.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

je geheugen is duidelijk nog steeds stuk.

Memtest83+ :wink:
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

hmm muskin geheugen geplaatst... piep, piep,piep...

Werkt ddr1 400 niet bij ddr1 333mhz voorziening bij aldi pc's?
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Welk design van Medion is het ? Sis chipset based of Intel ?

Hoe dan ook, maakt weinig uit normaal : ddr1 400 van pakweg Apacer werkt normaal probleemloos in zowel Sis als Intel based Medions. Mushkin .... in Medion .... 't is een beetje parels voor de zwijntjes hé. :) Heb die combo nog nooit getest, maar zelfs het superfragiele (en waardeloze, in mijn opinie tenminste) Geil geheugen werkt probleemloos in de Medions.

Indien je een vrij lang gerekte beep hoort met een redelijke pauze tussen iedere beep, zit het er dik ik dat je met een stervende Medion mainboard zit. Komt helaas wel vrij frequent voor, de gebruikte moederborden uit die reeks (meestal MSI design) zijn echt niet geweldig van kwaliteit, en in mijn ervaring gaan de Sis based borden nog sneller stuk dan de Intel's.
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

kaween schreef:Welk design van Medion is het ? Sis chipset based of Intel ?

Hoe dan ook, maakt weinig uit normaal : ddr1 400 van pakweg Apacer werkt normaal probleemloos in zowel Sis als Intel based Medions. Mushkin .... in Medion .... 't is een beetje parels voor de zwijntjes hé. :) Heb die combo nog nooit getest, maar zelfs het superfragiele (en waardeloze, in mijn opinie tenminste) Geil geheugen werkt probleemloos in de Medions.

Indien je een vrij lang gerekte beep hoort met een redelijke pauze tussen iedere beep, zit het er dik ik dat je met een stervende Medion mainboard zit. Komt helaas wel vrij frequent voor, de gebruikte moederborden uit die reeks (meestal MSI design) zijn echt niet geweldig van kwaliteit, en in mijn ervaring gaan de Sis based borden nog sneller stuk dan de Intel's.
MSI, de pc heeft geen probleem met een ander latje van samsung, het kan toch dat het moederboard geen 1GB latjes ondersteund?.(p4 2.66GHz)
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Nou kan wel. Tenminste, dat _bepaalde_ modules niet zouden werken. Hangt er een beetje van af (design van module, standaard info in de SPD qua timing en standaard voltage, reaktie van module op afwijkende timing ....)

Om het voorbeeld van "Geil" te nemen : die dingen werkten bijvoorbeeld perfect is een A8N-E, maar niet in een A8N-SLI om maar iets te noemen.

Op de meeste borden kan je dan een beetje klooien met de timing en/of voltage van je Dimm slots, maar da's bij Medion machines door de mangel genomen niet mogelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”