Hoe moet ik deze diagnostische gegevens interpreteren?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Kleine
Member
Member

Hoi,

Ik heb (nu nog) een Skynet ADSL Go abonnement.
Vorig jaar zijn we verhuisd en sindsdien heb ik een aantal problemen ondervonden met mijn verbinding. Uitvallen, lage snelheden, enfin, de lijnomstandigheden blijken hier niet ideaal te zijn.
De Belgacom helpdesk wist me al te vertellen dat we ver van de centrale zitten (hoe ver zei hij er niet bij) maar volgens Dommel iets van een 5,3 km. Ik heb hier op het forum al gemerkt dat die afstand al wat kan schommelen naargelang je naar Dommel of BGC belt maar soit. De man van Dommel zei ook dat er veel ruis op mijn lijn zit, dat verwonderde mij niet onmiddellijk aangezien de buurman al eens gezegd had dat hier zowat de oudste telefoonkabel van het land in de grond zou steken. :-D
Ik heb ondertussen al heel wat snelheidstests gedaan en dan kom ik steeds op een kleine Mbit. (dus ongeveer 1/4), ik vermoed dus dat men mij op een 1Mbit profiel gezet heeft.

Ik heb nu zelf eens gekeken naar de gegevens die ik via de modem krijg maar ik weet zelf niet hoe ik ze moet interpreteren. Is 1Mbit echt het max dat ik hiermee kan krijgen of kan het toch sneller?

Modem : Thompson Speedtouch 510 (heeft ondertussen de gezegende leeftijd van dik 4 jaar bereikt)
softwareversie 4.2.3.0.0, ik weet niet of hier eventueel nog een upgrade firmware voor beschikbaar is en of dit zou kunnen helpen maar ik vermeld het maar.
Gereserveerde bandbreedte (in kbps) (verzenden/ontvangen) = 384 / 1120
Eigenschappen
Uitgangsvermogen (dBm) (verzenden/ontvangen) = 12 / 18
Signaalverzwakking (dB) (verzenden/ontvangen) = 31 / 57
Ruismarge (dB) (verzenden/ontvangen) = 19 / 6
Statistieken
Signaalverlies (lokaal/extern) = 1 / 1
Voedingsverlies (lokaal/extern) = 0 / 0
Frameverlies (lokaal/extern) = 0 / 0
Foutseconden (lokaal/extern) = 541462 / 6129
Verbindingsverlies (extern) = 1
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Tja, ik kan zeggen dat je verbinding er niet goed uitziet. Je zit momenteel op een 1,1Mbit/s profiel omdat de line attenuation (57dB downstream) veel te hoog (hoe lager hoe beter) is. Deze geeft een indicatie (maar er spelen hierbij nog andere factoren mee zoals kwaliteit kabel in de straat en dergelijke) van de afstand tot de centrale. Er wordt meestal ruwweg gerekend met 1 kilometer = 10dB. Volgens deze norm zou (met de nadruk op zou) je dus op ongeveer 5,7 kilometer van de centrale zitten.
De ruismarge (noise margin) is amper 6 dB (hier is het : hoe hoger hoe beter) wat gevaarlijk dicht bij de ondergrens is. Een beetje lager en je verliest connectie (wat nu al het geval is te zien aan de errors die je krijgt). Een snelheidsverhoging is in de huidige omstandigheden absoluut uitgesloten. Aangezien je al ongeveer op het laagste mogelijke profiel zit, ziet het er dus niet goed uit. Ik denk dat er in jou geval maar 2 mogelijke oplossingen zijn : ofwel is er een probleem met de kabel in de straat. Aangezien je zover van de centrale woont, zal BGC hieraan echter niets gaan doen, tenzij de kabel volledig kapot gaat. De tweede mogelijkheid is uitkijken naar alternatieven : verbinding via het VDSL2 netwerk van BGC of verhuizen naar Telenet.
Kleine
Member
Member

Uzzi schreef:Tja, ik kan zeggen dat je verbinding er niet goed uitziet. Je zit momenteel op een 1,1Mbit/s profiel omdat de line attenuation (57dB downstream) veel te hoog (hoe lager hoe beter) is. Deze geeft een indicatie (maar er spelen hierbij nog andere factoren mee zoals kwaliteit kabel in de straat en dergelijke) van de afstand tot de centrale. Er wordt meestal ruwweg gerekend met 1 kilometer = 10dB. Volgens deze norm zou (met de nadruk op zou) je dus op ongeveer 5,7 kilometer van de centrale zitten.
De ruismarge (noise margin) is amper 6 dB (hier is het : hoe hoger hoe beter) wat gevaarlijk dicht bij de ondergrens is. Een beetje lager en je verliest connectie (wat nu al het geval is te zien aan de errors die je krijgt). Een snelheidsverhoging is in de huidige omstandigheden absoluut uitgesloten. Aangezien je al ongeveer op het laagste mogelijke profiel zit, ziet het er dus niet goed uit. Ik denk dat er in jou geval maar 2 mogelijke oplossingen zijn : ofwel is er een probleem met de kabel in de straat. Aangezien je zover van de centrale woont, zal BGC hieraan echter niets gaan doen, tenzij de kabel volledig kapot gaat. De tweede mogelijkheid is uitkijken naar alternatieven : verbinding via het VDSL2 netwerk van BGC of verhuizen naar Telenet.
De connectie is nu wel stabiel, waarschijnlijk nadat ze me verlaagd hebben naar een 1Mbit-profiel.
Het rare is dat ik de indruk had dat ik de eerste maanden weinig last had van uitvallende verbindingen. (enfin, het viel me in elk geval niet op)
Dat probleem is pas in november, december opgedoken. Ik heb hier dan een eerste keer voor gebeld en toen is men een full rate splitter komen plaatsen omdat er ook een alarm op de telefoonlijn is aangesloten.
Die splitter loste het probleem van wegvallende verbinding wel gedeeltelijk op maar niet helemaal. Dan heb ik nog enkele keren gebeld ook omdat ik ondertussen bedroevende snelheden haalde. (het leek alsof ik op smallband stond), uiteindelijk is er een technieker langsgekomen. Die is "iets" in de centrale gaan doen (ik weet niet wat) en sindsdien is de verbinding wel stabiel.

Ik weet dat ik met kabel een veel hogere snelheid kan halen maar ik heb absoluut geen zin in Telenet. Waarom biedt INDI (ik woon in INDI gebied) geen alternatieve kabeloplossing, Telenet snelheid met Dommel downloadlimieten ofzo? :-(
Ik ga zowiso mijn ADSL GO opzeggen hoor, de hoge prijs en lage downloadlimieten storen mij dagelijks meer en meer. De andere toeters en bellen (gratis muziek downloads, gratis foto's, ...) gebruik ik niet en wil ik dus ook niet voor bijbetalen.
Ik ga waarschijnlijk vanaf augustus naar Dommel Netconnect, 7 euro goedkoper, 10 X meer download maar het zal dan (jammer genoeg) wel aan dezelfde snelheid zijn als nu.

In elk geval bedankt voor je antwoord.

PS :
zal BGC hieraan echter niets gaan doen, tenzij de kabel volledig kapot gaat
Bedoel je nu dat ik deze nacht eens moet beginnen schuppen en de telefoonkabel onder de straat saboteren? :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”