Extra telefoonlijn of abbo zonder vaste lijn?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
logion
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Huidige situatie is als volgt:
BGC Classic telefoonlijn en BGC ADSL Plus.
Volledig overstappen naar een andere provider is niet aan de orde, er moet sowieso een inet abbo behouden worden bij BGC.

Paar scenario's:
Dommel heeft bevestigd dat BGC ADSL Go & dommel netconnect op de zelfde telefoonlijn gecombineerd kunnen worden. Maar dit komt te duur uit.(dit is overigens de enige mogelijke combinatie met dommel's netconnect, netconnect en BGC ADSL Time kunnen niet gecombineerd worden!)

Andere mogelijkheid is een tweede telefoonlijn aanvragen(discovery abbo) en daar dan een BGC ADSL abbo op nemen.
Paar vraagjes over dit scenario:
1) welke fysieke werken moeten er precies gebeuren voor een extra telefoonlijn, komt dit neer op een extra kabel van de straat naar m'n huis trekken? Een gedetaillerde uiteenzetting van de werken is gewenst.
2) op deze extra lijn zou ik BGC Adsl Time pakken, gewoonweg omdat het het goedkoopste is. Ik veronderstel dat dit mogelijk is?
3)Inloggen op deze zogenaamde 'dummy lijn' is onbelangrijk dus qua binnenhuisbekabeling verandert er niets.
4)Wat betaal ik aan BGC voor deze 'nieuwe' lijn?(aansluitingskosten, activeringskosten,...)

Zo'n BGC ADSL abbo pakken 'zonder vaste lijn' en dommel op mijn huidige classic telefoonlijn, in hoe verre is dit waar? Het ADSL signaal moet toch altijd verstuurd worden via de koperlijn naar m'n huis.
Ik veronderstel dus dat het niet mogelijk is Dommel netconnect te combineren met bv. 'BGC ADSL Light zonder vaste lijn'. Omdat de laatste wel degelijk gebruik maakt van een vaste lijn(slechte naamgeving product), is dit een correcte veronderstelling?

Ik ga sowieso afwachten tot 1juli om te zien wat BGC zelf gaat doen met ADSL2+, als het tegenvalt hoop ik dat ik kan terugvallen opr één van bovenstaande scenario's.

Alvast bedankt.
logion
Plus Member
Plus Member

Qua installatiekosten voor een tweede lijn : pdfje
Zou neerkomen op slechts €63, valt beter mee dan verwacht.
Alleen weet ik dus niet wat er fysiek moet gebeuren, liefst wat uitleg dus.
jollito
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 7 keer

logion schreef:Qua installatiekosten voor een tweede lijn : pdfje
Zou neerkomen op slechts €63, valt beter mee dan verwacht.
Alleen weet ik dus niet wat er fysiek moet gebeuren, liefst wat uitleg dus.
Bij mij zijn ze verleden maand een tweede tel. lijn komen leggen omdat ik zowel BGC TV als Dommel Cityconnect wou. Van wat ik er van begrepen heb is het zo dat elke fysiek binnenkomende telefoonlijn twee koperparen bevat. Dus als je slechts één telefoonlijn in gebruik hebt is het niet veel werk om een tweede nieuwe lijn te installeren, ze gebruiken het tweede (voorlopig niet)gebruikte koperpaar. Ze zetten een nieuw "bakje" tegen uw muur en je hebt twee connecties. Heeft me 150 euro gekost !!!

Je mag van Belgacom ook geen twee discovery lines op één en dezelfde naam bezitten, dus moet je dit op je vrouw/vriendin/moeder/... zetten ofwel een discovery en een classic line nemen (wat dan weer 17 euro kost ipv 6.5 voor een discovery)
logion
Plus Member
Plus Member

Heb net even gebeld naar 0800/22 700 en de mevrouw aan de lijn wist mij te vertellen dat er een BGC technieker moest langskomen voor het installeren van een bakje maar dat de activering gratis is. Geen graafwerken nodig en ze wist mij ook te vertellen dat BGC discovery/ADSL Time mogelijk is. Nu dat de installatiekost weg valt wordt dit een zeer aantrekkelijke situatie.
Van BGC ADSL Plus en BGC Classic (€57.05/maand + €17.50/maand = €74.55/maand)
Naar Dommel netconnect + BGC Classic, & BGC ADSL Time + BGC Discovery(€34.95 +€17.50 + €6.85+€5.95 = €65.25/maand)
tIs zelfs goedkoper :o
Insom
Pro Member
Pro Member

logion schreef:Heb net even gebeld naar 0800/22 700 en de mevrouw aan de lijn wist mij te vertellen dat er een BGC technieker moest langskomen voor het installeren van een bakje maar dat de activering gratis is. Geen graafwerken nodig en ze wist mij ook te vertellen dat BGC discovery/ADSL Time mogelijk is. Nu dat de installatiekost weg valt wordt dit een zeer aantrekkelijke situatie.
Van BGC ADSL Plus en BGC Classic (€57.05/maand + €17.50/maand = €74.55/maand)
Naar Dommel netconnect + BGC Classic, & BGC ADSL Time + BGC Discovery(€34.95 +€17.50 + €6.85+€5.95 = €65.25/maand)
tIs zelfs goedkoper :o
Logion, waarom je tweede lijn niet op je partner z'n naam zetten en je huidige lijn overzetten naar disco en via VoIP bellen?
vergeet ook de gratis activatie NIET te vermelden bij je aanvraag voor de 2e lijn. Dit is normaal gezien geen promotie die automatisch wordt toegepast (of het moet een promo van mei zijn).
logion
Plus Member
Plus Member

Wat bedoel je met 'disco'? Discovery lijn neem ik aan?
Voip is dan via bv. Dommel homeconnect?
Het scenario zou dan als volgt zijn :
1) ik vraag een nieuwe telefoonlijn aan bij BGC met een discovery telefonie abbo bij BGC, aangezien ik nu een Classic lijn heb ik is dit perfect combineerbaar?
Eens de lijn geactiveerd is, vraag ik BGC ADSL Time aan op mijn nieuwe disco lijn.(dit is een jaarcontract neem ik aan?)
2) Op mijn huidige BGC Classic lijn(en BGC ADSL Plus) schakel ik over naar Dommel Homeconnect. Met het behoud van mijn huidig telefoonnummer neem ik aan?
Eens ik overgeschakeld ben naar Dommel op deze lijn betaal ik niets meer aan BGC (voor telefonie+internet)?
Op dommel.be valt te lezen "geen belgacom abonnement meer nodig". Alles verloopt via dommel neem ik aan?

Dit scenario lijkt allesinds ook interessant, ADSL2+ zal sowieso goedkoper zijn bij dommel dan bij BGC. En bij Homeconnect word je automatisch op 9Mbps gezet, indien ADSL2+ beschikbaar is natuurlijk.

Tijdens de overgangsperiode ga ik wel zitten met een BGC Discovery en BGC Classic abbo op de zelfde naam, maar dit is geen probleem neem ik aan?(Insom vermelt iets van op de naam zetten van de partner, maar dat is niet aan orde; alles moet op de naam van m'n vader komen)
Laatst gewijzigd door logion 08 mei 2008, 21:10, in totaal 1 gewijzigd.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1682 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Misschien een domme vraag. Ik zit hier in een appartement. Geldt hier hetzelfde: geen graafwerken nodig? Gewoon een technieker die komt om een tweede bakje naast het eerste te installeren?

Ik heb namelijk BGC TV en classic telefonie. Ik wil daar niet vanaf maar zou in de (nabije?) toekomst wel interesse hebben in een andere Internetprovider. Dus dan zou ik op het ene bijvoorbeeld classic + tv hebben en op het andere discovery + Internet.
logion
Plus Member
Plus Member

Mevrouw aan de telefoon wist mij te vertellen dat de graafwerken niet nodig waren omdat koper altijd in paren wordt aangelegd. Of je op een appartement zit of niet maakt volgens mij weinig uit, het verschil is wel dat ik mijn tweede lijn niet ga gebruiken. Ga er zelfs geen modem voor kopen.
Als je uw tweede lijn wel wilt gebruiken voor bv. internet moet er sowieso een DSL modem op geplaatst worden dus zul je wel wat moeten veranderen aan uw binnenbekabeling. Ge kunt natuurlijk wel uw modem plaatsen waar uw tweede telefoon lijn binnenkomt en vandaar via wifi of via ethernet kabel naar uw pc's gaan.
Ik stel voor om eens naar de BGC helpdesk te bellen via 0800/22 700
logion
Plus Member
Plus Member

Hoe ziet zo'n bakje van BGC er uit waar uw telefonie binnenkomt trouwens?
Heb een paar foto's genomen van kandidaten :
Afbeelding(analoge kabeltelevisie via coax?)
Beide componenten apart:
Afbeelding
Afbeelding

Misschien is het dit?
Afbeelding

edit:
Of is dit waar het koperpaar van BGC binnenkomt? Of is het gewoon de aarding van de electriciteit?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door logion 08 mei 2008, 22:18, in totaal 1 gewijzigd.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Ik heb sinds augustus vorig jaar een 2de telefoonlijn. Dit gaat inderdaad via het 2de koperpaar in dezelfde kabel.

Op het eerste paar zijn een Classic lijn + Skynet go, op de 2de een Discovery + EDPnet.

Houd dus opzicht niet zoveel in. Eneuh probeer die 2de lijn gratis geïnstalleerd te krijgen. Er zijn daar soms ook acties omtrent. Die van mij was in elk geval kosteloos aangesloten (aangezien bekabeling dus al aanwezig was).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

logion schreef:Hoe ziet zo'n bakje van BGC er uit waar uw telefonie binnenkomt trouwens?
Heb een paar foto's genomen van kandidaten :
Eerst drie foto's zijn van je TV aansluiting, vierde foto lijkt me dag/nacht sturing van je electriciteitsmeter en laatste foto is de aarding van je electrciteit.

Niets telefoonlijn dus...
logion
Plus Member
Plus Member

Ik veronderstel dat dit het 'ISRA punt' is?
Afbeelding
Is het mogelijk om op deze foto te controleren of er nog 'plaats' is voor de aansluiting van een tweede vaste lijn?

Hoe zit het trouwens met verlies op de telefoonlijn, ik meen gelezen te hebben dat hoe dichter de DSL model aan het ISRA punt hangt hoe beter de verbinding?
Hier zit er alllesinds nog wat kabel tussen mijn modem en het ISRA punt, de bovenste kabel op de foto loopt eerst naar een 'potje' waar een telefoon opzit. Daarna weet ik niet waar hij naar toe gaat, de ADSL modem zit aangesloten op een (ander) potje.De afstand tussen het ISRA punt en de modem is minstens 10 meter en ik weet niet welke bochten de kabel allemaal maakt onderweg.Het is realistisch dat de werkelijke afgelegde afstand van het signaal door de kabel een aanzienlijk stuk hoger ligt.Kan deze afstand afgeleid worden uit het potentiaal(spannings)verschil tussen het ISRA punt en de kabel naar m'n ADSL modem?
edit: ik meet een spanning van 53V tussen de twee koperaders(?).(de twee vakjes rechtersonder de foto)
Joris84
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

logion schreef:Ik veronderstel dat dit het 'ISRA punt' is?
Afbeelding
Is het mogelijk om op deze foto te controleren of er nog 'plaats' is voor de aansluiting van een tweede vaste lijn?

Hoe zit het trouwens met verlies op de telefoonlijn, ik meen gelezen te hebben dat hoe dichter de DSL model aan het ISRA punt hangt hoe beter de verbinding?
Hier zit er alllesinds nog wat kabel tussen mijn modem en het ISRA punt, de bovenste kabel op de foto loopt eerst naar een 'potje' waar een telefoon opzit. Daarna weet ik niet waar hij naar toe gaat, de ADSL modem zit aangesloten op een (ander) potje.De afstand tussen het ISRA punt en de modem is minstens 10 meter en ik weet niet welke bochten de kabel allemaal maakt onderweg.Het is realistisch dat de werkelijke afgelegde afstand van het signaal door de kabel een aanzienlijk stuk hoger ligt.Kan deze afstand afgeleid worden uit het potentiaal(spannings)verschil tussen het ISRA punt en de kabel naar m'n ADSL modem?
edit: ik meet een spanning van 53V tussen de twee koperaders(?).(de twee vakjes rechtersonder de foto)
Dat is inderdaad uw binnenkomende lijn van belgacom. Het 2de paar blauw-oranje hangt nog los en is dus niet in gebruik. Normaal gezien is dit dus vrij voor een 2de lijn.
Uw binnenkabel echter heeft maar 3 aders en daar krijg je dus maar 1 "telefoonlijn" over. Als je een 2de lijn aansluit zal je dus een 2de kabel moeten leggen naar waar die 2de lijn moet komen.

De lengte van de kabel is niet af te leiden met een voltmeter. De spanning tussen a en b zou overal hetzelfde moeten zijn.

Als al uw telefooncontactdozen in serie geschakeld zijn, en uw modem hangt op het laatste contact, dan ga je bijna geen verlies hebben op uw adslsignaal (als alles goed en met de juiste materialen is aangesloten uiteraard). In elk ander geval, kan het zijn dat je met een fullrate splitter betere waarden krijgt.
Dus ja, op binnenkomende kabel je modem hangen (met fullrate splitter!) gaat altijd het beste resultaat geven, maar soms (zoals in bovenstaand geval) ga je weinig of geen verschil zien.
logion
Plus Member
Plus Member

Bedankt voor het antwoord Joris84.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”