Skynet zonder vaste lijn --> Discovery + Eusurf@max

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Steven7
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 39 keer

Vorige week kwam ik bij een potentiële klant.
01/04/07 deed hij een aanvraag voor adsl zonder vaste lijn + belgacom TV bij Belgacom.
Op 01/04/08 liet hij de BGC TV verwijderen.
Hij downloadt gemiddeld tussen de 0.3 en 2 GB per maand.
Ik stelde een discovery lijn voor + Eusurf@max --> 6.85 + 15 of 18 euro = tussen de 21.85 en 24.85 aan 6 Mb/s ipv de 41.75 die hij nu betaalt.
Voor de zekerheid belde ik naar belgacom. Daar zei men mij dat de klant zijn contract voor een jaar verlengd was omdat de BGC TV van de lijn gehaald was. De ADSL was uit het pakket gehaald, dus dat betreft een wijziging en dus een contractverlenging was de redenering.
Een discovery-lijn aanvragen zou ook een contractverlenging voor de ADSL met zich meebrengen omdat die automatisch op hetzelfde koperpaar geactiveerd wordt als de ADSL-lijn.
In principe kan de klant dan niet weg.
De klant moet een jaar ADSL zonder vaste lijn en zonder Belgacom-TV gehad hebben en zelfs daarna kan de klant niet omschakelen nadat een discovery-lijn werd aangevraagd. De aanvraag van een discovery-lijn leidt immers weer tot een contractverlenging van een jaar voor de ADSL.
Enige oplossing zou zijn om nu de Discovery-lijn aan te vragen, vervolgens een jaar ADSL van belgacom op een discovery-lijn betalen en volgend jaar dan omschakelen. De klant betaalt dus 6.85 * 12 = of 82,2 euro voor niks. Enkel en alleen om het jaar erop te kunnen omschakelen.

Ik heb meerdere keren naar de klantendienst gebeld en kreeg telkens dezelfde uitleg.
Mag belgacom zomaar het contract verlengen als er een aanvraag voor een discovery-lijn gedaan wordt of de belgacom Tv opgezegd wordt.
Dit lijkt met toch misbruik van de monopoly-positie die belgacom heeft op de vaste lijn.

Quid?
Is dat eigenlijk wel
Joris84
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

Hij had dus een pakket adsl zonder vaste lijn + belgacomtv?
Op de aansluitingsbrief (met username en password) staat dat dit een pakket is, aan een bepaalde prijs voor minstens 1 jaar en dat als de klant hier 1 product van wenst te annuleren dat het volledige pakket teniet gedaan wordt aan die bepaalde pakketprijs.

Dus ja het is juist dat als hij de belgacomtv opzegt feitelijk het volledig pakket opzegt en een nieuw contract aangaat voor enkel adsl. Het is dus geen contractverlenging volgens mij maar eerder een volledig nieuw contract.
Ze hadden zit uiteraard wel mogen vermelden aan de telefoon. Nietemin heeft hij nog altijd het recht om binnen de 7dagen op te zeggen als ik het goed voorheb?
Steven7
Premium Member
Premium Member

De klant hangt m.a.w. altijd voor 2 jaar vast als hij via adsl wil blijven werken? Bovendien wordt de klant m.a.w. gedwongen om nog een jaar onnodig een discovery-lijn te nemen.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1682 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

De klant kan volgend jaar toch alles opzeggen, een week wachten en dan een nieuw contract voor discoverylijn aanvragen ;). Dan zegt hij eerst alles op en later maakt hij een nieuw contract.
Steven7
Premium Member
Premium Member

Dan moet hij nog altijd een jaar wachten. Bovendien kan de aanvraag voor ADSL pas gebeuren van het ogenblik dat de discovery-lijn actief staat. Dan gaat er zowat 14 dagen over dat de klant zonder internet zit.
Een klant die BGC-TV neemt in combinatie met adsl zit per definitie voor 2 jaar vast indien hij ADSL wenst via iets anders zonder tijdelijk zonder te zitten.
Joris84
Pro Member
Pro Member

Er is toch niets dat u belet om vooraf al een discovery line te bestellen en adsl van een andere provider te activeren? Die discovery line moet niet percé op de zelfde lijn zitten als uw pakket adsl zonder vaste lijn en belgacom tv, bekijk het als een 2de telefoonlijn die je laat activeren.

Een week of 2 later, als de andere adsl actief is, kan je dan de opzeg doen van pakket belgacomtv en adsl.
Steven7
Premium Member
Premium Member

Dat is het 'm juist.
Belgacom interpreteert de aansluiting van de discovery lijn als een wijziging ( je gaat van adsl zonder vaste lijn naar de combinatie adsl met vaste lijn) en verlengt daarmee ineens ook het adsl-contract voor een jaar.
Zambo
Elite Poster
Elite Poster

De harde redenering van een staatsbedrijf die de harde commerciele toer opgaat. Waardoor het zich niets meer aantrekt van zijn maatschappelijke functie als staatsbedrijf.
Joris84
Pro Member
Pro Member

Steven7 schreef:
Joris84 schreef:Er is toch niets dat u belet om vooraf al een discovery line te bestellen en adsl van een andere provider te activeren? Die discovery line moet niet percé op de zelfde lijn zitten als uw pakket adsl zonder vaste lijn en belgacom tv, bekijk het als een 2de telefoonlijn die je laat activeren.

Een week of 2 later, als de andere adsl actief is, kan je dan de opzeg doen van pakket belgacomtv en adsl.
Dat is het 'm juist.
Belgacom interpreteert de aansluiting van de discovery lijn als een wijziging ( je gaat van adsl zonder vaste lijn naar de combinatie adsl met vaste lijn) en verlengt daarmee ineens ook het adsl-contract voor een jaar.
Dan is het aan u om te zeggen dat je een apparte lijn wilt. Er staat nergens geschreven dat een discovery line niet afzonderlijk kan aangevraagd worden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het heeft helemaal niets te maken met de lijn... door BGC TV op te zeggen is dit voor Belgacom gewoon een gans nieuw contract, maw. lijn voor opnieuw één jaar.

Door er nu een nieuwe Discovery lijn "naast" te vragen lost hij zijn probleem nog steeds niet op... hij zal die oude lijn dan nog steeds moeten betalen voor een gans jaar.

Ik zou hiervoor contact opnemen met de Ombudsman voor Telecom en trachten aan te vechten dat een wijziging nooit een verlenging kan zijn, of alvast niet zo geformuleerd werd.

edited by Robbe : zie dit topic over quoten
Steven7
Premium Member
Premium Member

@Joris84 Belgacom interpreteert de aanvraag van een discovery-lijn als een wijziging op het abonnementstype (adsl-zonder-vaste-lijn --> adsl-met-vaste-lijn) omdat de discovery zoiezo geopend wordt op het koperpaar waar de adsl op zit
In de veronderstelling dat belgacom de discovery-lijn al als een tweede lijn zou beschouwen moet er nog een installatiekost betaald worden voor de aanvraag van een tweede lijn waarvoor een technieker moet langskomen. Voor je het weet ben je al dadelijk meer dan 100 euro kwijt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Robbe schreef:edited by Robbe : zie dit topic over quoten
Vervelen we ons Robbe ? Ik denk dat in 95% van de gevallen hier redelijk goed gequote wordt, en voor zover ik me kan herinneren was dat ook met mijn post het geval.

Denk dat er meer off topic gel.lled wordt... misschien moet je je daar maar eens mee amuseren.
Robbe
El Robre
El Robre
Twitter: infocaris
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Nee niet echt, eigenlijk heb ik te weinig tijd.
Vandaar dat ik nu een extra investering doe om er mij later heel wat te besparen en het forum zo overzichtelijk mogelijk te maken.

In de meeste gevallen ligt het quoten wel goed, maar soms heb je wel is weer wat posts die in nieuwsgroepstijl verder gaan. Het is vooral de bedoeling om zo'n dingen af te remmen zodat je geen topics krijgt waar één pagina gelijk staat met 3 reacties, juist omdat er zoveel voorgaande quotes worden meegesleurd.

In jouw persoonlijk geval kom ik het ook zelden tegen al zijn er hier en daar wel enkele uitzonderingen.
Het heeft wel niks met de inhoud te maken, maar met het gebruik ervan. (illustratie van goed gebruik)

Als je wil kan je er altijd dieper op ingaan op de link die ik erbij meegaf.
Niemand hoeft zich hierdoor aangevallen te voelen.

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster

als je het pakket adsl + belgacom tv hebt zonder vaste lijn en je zegt dan enkel belgacom tv op, dan wordt het enkel adsl zonder vaste lijn en dit is dan inderdaad een nieuwe contract en dan je terug gebonden voor 1 jaar. is de logica zelve.

als die klant toch overstapt naar een andere adsl provider had hij beter het pakket opgezegd ipv belgacom tv.

ok, hij had dan enkele weken zonder adsl gezeten. maar ja het is het ene of het andere hé.

kleine opmerking voor robbe. je bedoelingen zijn goed. maar ofwel doe je die opmerkingen constant ofwel niet. zo af en toe eens uit de lucht komen vallen, heeft totaal geen zin.
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
Robbe
El Robre
El Robre
Twitter: infocaris
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

hollebollegijs schreef:kleine opmerking voor robbe. je bedoelingen zijn goed. maar ofwel doe je die opmerkingen constant ofwel niet. zo af en toe eens uit de lucht komen vallen, heeft totaal geen zin.
Uiteraard, maar je moet er ooit wel mee beginnen eh.
En omdat ik de laatste tijd veel van die "sneeuwballen" ben tegengekomen leek het mij toch wel is het moment om dit onder de aandacht te brengen.

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Steven7
Premium Member
Premium Member

hollebollegijs schreef:als je het pakket adsl + belgacom tv hebt zonder vaste lijn en je zegt dan enkel belgacom tv op, dan wordt het enkel adsl zonder vaste lijn en dit is dan inderdaad een nieuwe contract en dan je terug gebonden voor 1 jaar. is de logica zelve.

als die klant toch overstapt naar een andere adsl provider had hij beter het pakket opgezegd ipv belgacom tv.

ok, hij had dan enkele weken zonder adsl gezeten. maar ja het is het ene of het andere hé.
Ik betwist niet dat de inderdaad technisch gezien de minst dure manier van werken is, maar heb toch wel enkele bedenkingen:

- het is toch een bedenkelijke werkwijze om je klanten met een contractverlenging van een jaar op te schepen of zonder adsl te zetten als ze naar een andere provider wensen over te stappen.
- waarom moet je je bij de belgacom-klantendienst eerst verantwoorden waarom je de adsl opzegt als je gewoon wil weten wat de procedures zijn.
- als een klant van een lijn met raw-copper en pakweg EDPnet naar een discovery-lijn met belgacom-adsl gaat kan dit wel zonder dat de klant weken zonder ADSL zit. Rekening houdend met punt twee lijkt me dit misbruik van de monopoliepositie
- zou het om bovenvermelde redenen niet beter zijn dat het netwerkbeheer volledig gescheiden zou verlopen van het facturatiegedeelte?

Of klopt er iets niet aan mijn bedenkingen?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”