raid5 lvm fileserver met encryptie

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Wat ik wil + de vragen hieronder:

- 4 HD's van 1 TB, in software raid5 + sterke encryptie (dan hou ik 3TB
over, right?)
- Moet eruit zien als 1 grote HD.
- bij voorkeur van zowel linux (must) en vanuit windows (nice to have) te
accessen.
- Liefst met hidden encrypted container. (cfr truecrypt)

vragen:
- Is dit mogelijk? Zo ja, beste plan van aanpak?
- Gemakelijk uit te breiden?
- Gesteld dat ik nergens geen HD's van 1 GB meer vind en het ding crashed,
kan ik dan mijn data nog recupereren?

greetz,

Nob
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer

software raid 5 weet ik niet, maar als er 1 hdd kapot gaat in hardware raid 5 dan kan je het rebuilden met een grotere hdd.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

koop een schijf meer, die ge niet gebruikt, dan hebt ge wel een reserve als er een schijf crasht. :wink:
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

L-army schreef:software raid 5 weet ik niet, maar als er 1 hdd kapot gaat in hardware raid 5 dan kan je het rebuilden met een grotere hdd.
Hier is software raid zeer flexibel in. Op eender wat voor drive/interface maak je een partitie van het type raid(dezelfde grootte) en rebuild.

ps
Als je je array zowel in linux als in windows wilt bekijken valt software raid en lvm zoeizo al weg.
trobbelke schreef:koop een schijf meer, die ge niet gebruikt, dan hebt ge wel een reserve als er een schijf crasht. :wink:
², De kans is groot dat je deze nooit nodig gaat hebben, maar voor hetzelfde geld heb je deze na een paar weken al nodig. Dan heb je ook nog altijd redundancy terwijl er een drive in rma zit.
Styno
Elite Poster
Elite Poster

Nob schreef:- Is dit mogelijk? Zo ja, beste plan van aanpak?
4x1Tb -> 1 partitie linux autoraid per disk -> 1 linux software raid5 md device
Nob schreef:- Gemakelijk uit te breiden?
steek de md device in lvm en je kan extra md devices toevoegen aan de volume group OF je kan je raid5 zelf ook uitbreiden maar die optie zou ik links laten liggen...
Nob schreef:- Gesteld dat ik nergens geen HD's van 1 GB meer vind en het ding crashed, kan ik dan mijn data nog recupereren?
Dat hangt natuurlijk af wat je met crach bedoeld... zoals je weet is raid is geen vervanger van backup, je zit nog steeds met een filesysteem en als dat stuk gaat tja...
Wat natuurlijk wel gecovered is is het crachen van een single disk. Met de linux software raid hoef je geen gelijke disken te hebben, je werkt hier nl. met partities op de disk, dus een 2Tb disk met een 1Tb partitie kan je perfect gebruiken in de toekomst om een disk van 1Tb te vervangen.
Nog een ander punt: je controller maakt ook niet uit, linux moet gewoon de disk kunnen zien dus die mogen verspreid zitten over meerdere controllers, onboard/extra pci.. maakt niet uit... Ook als je in de toekomst van mobo wil swappen moet je enkel voorzien dat je genoeg porten hebt om je hd aan te sluiten en dat linux je controller kan gebruiken.
Nob schreef:- bij voorkeur van zowel linux (must) en vanuit windows (nice to have) te accessen
Hier heb je een limitatie, windows kan nog wel overweg met een ext3 filesysteem maar kan niet overweg met de software raid en lvm. Wat je wel kan doen natuurlijk is een cifs share aanmaken en een (externe / of virtuele) windows kan dan aan je data.
Nob schreef:- Liefst met hidden encrypted container. (cfr truecrypt)
Truecrypt bestaat voor linux, die werkt dan gewoon met je md of lvm device ipv. je sd* devices...
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Aangzien je het over een fileserver hebt, is het makkelijk, je mount gewoon je truecrypt device onder een samba share, dan kan je er van je windows clients perfect aan.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb ook goede ervaringen met encfs voor encryptie.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 53 keer

- RAID5 is echt simpel, je kan gewoon maken in linux, Software raid van Linux is wel ok. Rebuild expand is ondersteund. Waar je wel ZEKER op moet letten, is dat software raid VEEEL cpu neemt ... voor pariteitberekeningen ...

- Het is zeeeer makkelijk uit te breiden. nieuwe disk erin, RAID5 expanden, partitie expanden, filesys expanden & GAAN :)

- Als je geen 1TB disks meer vind, kan je altijd voor een groter exemplaar gaan ... Dan neemt raid gewoon een deeltje van die disk in beslag :)
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

dupondje schreef:Rebuild expand is ondersteund. Waar je wel ZEKER op moet letten, is dat software raid VEEEL cpu neemt ... voor pariteitberekeningen ...
Dat is echt wel goed te doen hoor. Mijn CPU berekent nog altijd sneller pariteiten dan mijn disken kunnen schrijven ;-)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”