Notebook MSI

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
skipper
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Heeft er iemand ervaring met notebooks van MSI?
Ben van plan een laptop aan te schaffen, en MSI brengt de zijne op de markt zonder (ongewenste) gratis software. Alleen Windows Vista en de benodigde drivers geïnstalleerd.
RaPMaN
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer

skipper schreef:Heeft er iemand ervaring met notebooks van MSI?
Ben van plan een laptop aan te schaffen, en MSI brengt de zijne op de markt zonder (ongewenste) gratis software. Alleen Windows Vista en de benodigde drivers geïnstalleerd.
Ik heb er ééntje van MSI. Heel tevreden van, goeie bouwkwaliteit, mooi design en een numeriek klavierke op een 15,4" (dat was voor mij een vereiste :))
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Ik ken 2 mensen met een MSI laptop. Beiden zeggen slecht een uurtje autonomie te hebben van de batterij.
Voor de rest zijn ze er tevreden van. Het zijn beiden zeer lichte gebruikers.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
RaPMaN
Plus Member
Plus Member

on4bam schreef:Ik ken 2 mensen met een MSI laptop. Beiden zeggen slecht een uurtje autonomie te hebben van de batterij.
Voor de rest zijn ze er tevreden van. Het zijn beiden zeer lichte gebruikers.
Autonomie is bij mij +/- 2tal uurtjes (office, firefox en wmp open), met de instellingen qua helderheid etc. op 75%

Als ik een dvd bekijk zakt de autonomie tot max 1u20

Ik stoor me daar niet echt aan, aangezien ik meestal mijn stroomkabel bijheb, maar als je echt een laptop wilt met een serieuze autonomie dan moet ge wel oppassen want dan zijn er mss betere alternatieven.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

RaPMaN schreef: Ik stoor me daar niet echt aan, aangezien ik meestal mijn stroomkabel bijheb, maar als je echt een laptop wilt met een serieuze autonomie dan moet ge wel oppassen want dan zijn er mss betere alternatieven.
Mijn Dell (Inspiron 6400) blijft 5 uur werken als ik DVD kijk vanop de HD. Ik heb daar dan ook speciaal voor gelozen (high capacity battery). Ik gebruik hem vooral thuis maar ik wel ook weg van huis lang gebruik kunnen maken van mijn PC (onderweg voor het geocachen of op een vliegtuig).

.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
skipper
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Mijn zoon heeft een Sony Vaio, en bij normaal gebruik (geen DVD's bekijken), is de autonomie toch ook niet meer dan 2 uur. Scherp gerekend dan nog.
Ik zou hem meestal toch gebruiken voor thuisgebruik, dus meer met dan zonder stroomkabel. Is het misschien niet mogelijk bij aanschaf de batterij te vervangen door een ander (beter) exemplaar?
RaPMaN
Plus Member
Plus Member

skipper schreef:Mijn zoon heeft een Sony Vaio, en bij normaal gebruik (geen DVD's bekijken), is de autonomie toch ook niet meer dan 2 uur. Scherp gerekend dan nog.
Ik zou hem meestal toch gebruiken voor thuisgebruik, dus meer met dan zonder stroomkabel. Is het misschien niet mogelijk bij aanschaf de batterij te vervangen door een ander (beter) exemplaar?
Jazeker, ge kunt een 9-cell batterij kopen, die gaan langer mee.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

enkel ervaring met de X600 en X700's en de afgeleiden hiervan.

* Traag (ZEER traag) met de 1.5 Ghz cpu erin (zowel 600 als 700)
* problemen met bios : MSI krijgt dit maar niet op een betrouwbare manier opgelost :
1) helderheidscontrole van keyboard werkt soms totaal niet. Notebook start dan heel donker op, en je kan de LCD niet helderder krijgen. Enige oplossing : uitschakelen, dan TIJDENS DE BIOS de helderheidsregeling verschillende keren gebruiken (daar werkt het namelijk altijd), en dan door laten starten in Vista. Al 4 verschillende bios' gehad, probleem is er nog steeds.
2) hetzelfde probleem met geluid, maar daar kan je desnoods nog je geluid hoger/lager zetten via de mixer ...
3) op de EX700 : luidruchtige fan die nooit stiller wordt (geen correcte toetental regeling). Ten dele opgelost door beta bios, maar nog steeds niet 100%
* apart numeriek keyboard is een aanslag op de grootte van de rest van het keyboard. LIJKT een goed idee, maar werkt niet echt lekker.
* veel uitval op de ingebouwde webcams, defect (grijs beeld).

Het zijn geen _slechte_ machientjes, maar ze hebben hun zwakke punten.
RaPMaN
Plus Member
Plus Member

Werk jij in de computersector?

Ik heb eerlijk gezegd nog geen last gehad van de problemen die je hierboven aanhaalt.

Er zijn wel verschillende versies van de EX600, bij mij steekt er een T7100 in en ik ervaar die toch niet als traag, mss wel als ge die zaken effectief gaat benchmarken met andere laptops...

Wat die numpad betreft; enkel de "enter" toets en een aantal naburige toetsen zijn kleiner, al de andere toetsen zijn toch even groot alsop het klavier van een Dell of Asus.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Werk jij in de computersector?

Ik heb eerlijk gezegd nog geen last gehad van de problemen die je hierboven aanhaalt.
Yep. Returnrate/DOA op MSI is bij ons momenteel ongeveer 15%. Da's, vergeleken met de andere merken die we verdelen, _enorm_.

Hebben al bezoek gehad van MSI's European Techs uit Frankrijk (want die uit Nederland weten *niks*). Ze wisten ons inderdaad te bevestigen dat onze returnaantal hoger lag als normaal, maar lieten ook verstaan dat onze klachten niet "nieuw" waren.

Nog bijkomende problemen die MSI toegeeft : onstabiele NIC's (zowel wired als wirelss) op de EX600's. De Ex700's zijn hiervan gespaard. Nu, wij testen die dingen tot op het bot, geen enkele notebook geraakt bij ons tot aan de klant zonder een 24 uur burnin, dus de klanten _merken niet dat deze problemen er zijn_ omdat wij de problematische toestellen eruit halen.

Maar lang niet alle verdelers zijn dermate ernstig over hun producten, daarom : opgelet met MSI. En wat traag betreft, kijk, als ik op de burnin banken bij ons 20 notebooks heb staan met dezelfde scripts, haal ik de MSI er ZO uit hoor. Die zijn namelijk .... juist ja, langzamer als alle anderen, behoorlijk langzamer zelfs, en dat met hardware in dezelfde prijsklasse en min of meer dezelfde specs.

Keyboards is inderdaad een persoonlijke keuze, maar het is heel eenvoudig : een EX600 met een rechter-num gedeelte's toetsen staan gewoon dichter op elkaar als dat van pakweg mijn eigen Dell zonder dat keyboarddeel. Is gewoon zo, en nogal logisch trouwens : aardig wat van onze klanten klagen hier trouwens ook over, vandaar mijn opmerking.

Van de EX600 bestaat trouwens een versie ZONDER het numkey-pad (hebben we hier in Beta gehad, maar heb het nog nergens te koop gezien), en daar viel het echt HEEL erg fel op hoe gedrongen het EX600 keyboard wel niet is. Dat keyboard is dus net EVEN breed als dat van de EX600 met het numpad deel, maar met beduidend minder toetsen ...

Als jouw MSI vrij is van de fouten die ik quasi iedere dag moet opvangen, heel fijn, maar ik raad _niemand_ de huidige EX6 of 7 aan. Het zijn geen _slechte_ toestellen, maar binnen dat budget vind je makkelijk _betere_ toestellen.

PS : ik heb het hele keyboard verhaal vandaag maar eens met getallen geverifieerd. Een EX600's keyboard ZONDER het keypad gemeten is 26,3 cm. Een willekeurige Asus van dezelfde grootte heeft een keyboard breedte van 29,7 cm .... , als je aangenaam wil tikken op een keyboard echt wel een *heel* groot verschil dat zich echt niet enkel uit in een "enkel kleinere return toets" hoor.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Pas enkele dagen m'n Dell XPS m1330 binnen gehad, ik kan gewoon geen woorden vinden om m'n tevredenheid te uiten. Zalig toestel. In het begin waren er blijkbaar veel constructiefouten maar nu zijn deze wel van de baan als ik vele review forums bekijk. En deze week kan je er nog 15% korting op krijgen (kan de code doorsturen per pm als iemand interesse heeft).

Grtz.

Ken
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Bwah, ik heb zelf ook een Dell (onder meer), een oudere Inspiron 8600. Niet kapot te krijgen, snel, enorme autonomie, brilliant scherm voor die tijd dat vandaag nog steeds goed uitziet (15,4 met een res van 1680x1050), en voor het grootste deel uit _metaal_ ipv plastic : gevolg daarvan : bijna niets van gebruikssporen na al die jaren : ding is verreweg krasloos, enkel mijn keyboard begint nu te "schijnen".

Enige nadeel : zo lelijk als de nacht. Typische "StarGate" design. De jongens bij Dell zijn volgens mij allemaal kleurenblind, daarom zijn de meeste nieuwe Dell's nu uniform zwart. :D

Maar bouwfouten is wel iets waar Dell nogal eens moeite mee heeft. Als je bijvoorbeeld weet dat de oude Dell series van 1100->5100 stuk voor stuk doodgaan door een _dom stuk plastic haakjevan 3x3 mm van de wireless cover die op de PCB drukt, en daardoor de solduur van een chip kapot duwt_, dan kan je wel grienen. Gelukkig zijn die Dell's door de mangel genomen op minder als een uur gedemonteerd, gehersoldeerd en terug in elkaar gezet.

Veel geluk met je nieuwe Dell (je hebt _altijd geluk nodig om het even welke notebook je koopt) maar als het een beetje meezit heb je jaren plezier aan dat ding.
RaPMaN
Plus Member
Plus Member

@ kaween: merci voor de nuttige reply, altijd handig om weten dat gij in de sector werkt.

Je zegt daar iets over een luidruchtige fan bij de EX700, doet dit probleem zich ook voor bij de EX600? Ik heb namelijk de indruk dat die fan ook altijd op een constante snelheid draait.
Overdag hoor ik hem wel niet (achtergrondlawaai), tenzij ge met uw hoofd tegen het toetsenbord gaat horen, 's avonds als het echt muisstil is in huis dan hoor ik hem wel blazen.

Dat van die NIC's is correct, maar is volgens mij opgelost door de laatste nieuwe drivers te installen (Intel PRO Wireless ...)
Ik heb het sindsdien niet meer voorgehad.

Enja een klavier zonder numpad zal idd gemakkelijker werken, maar ik werk constant met statistische softwarepakketten, en dan is zo een numpadje onontbeerlijk voor snel cijfergegevens in te voeren :-D
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”