Creative zwaar aangepakt in actie tegen alternatieve drivers

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Creative Labs heeft vrijdag actie ondernomen tegen een programmeur die Vista-drivers voor Creative-geluidskaarten publiceerde. Het bedrijf heeft zich daarbij echter wel de woede van teleurgestelde klanten op de hals gehaald.

In een forumpost legt Creatives pr-topman Phil O'Shaughnessy aan 'Daniel_K' uit dat de verspreiding van zijn gemodificeerde drivers per direct moet worden gestaakt. Creative heeft er een probleem mee dat zijn 'technologie en intellectueel eigendom' worden gebruikt voor producten waar die niet voor bedoeld zijn, schrijft O'Shaughnessy, en bovendien zou Daniel_K proberen om geld met zijn drivers te verdienen. De programmeur heeft inmiddels gemeld dat hij de beslissing van de geluidskaartengigant zal respecteren.

Hobbyist Daniel_K maakte diverse custom drivers beschikbaar, die de gewraakte functionaliteit onder Vista ontsloten. Volgens Creative is dat diefstal: "Het is niet meer dan redelijk dat wij en onze partners voor goederen en diensten betaald worden." Dat suggereert dat Creative mogelijk geen licentie heeft om bepaalde driverfunctionaliteit voor Vista uit te brengen. Ook de stabiliteit van de drivers is bepaald niet onomstreden, zodat het ontwikkelen van goede Vista-drivers vermoedelijk nogal wat werk met zich mee zou brengen. Het waarschijnlijkst is echter dat Creative liever heeft dat zijn klanten de jongste generatie hardware aanschaffen, die de bewuste functionaliteit wel onder Vista kan bieden. Hoe het ook zij, Creative heeft besloten om van Daniel_K te eisen dat hij zijn werk aan de alternatieve drivers, en de verspreiding ervan, staakt.

Het blijft echter vreemd dat de 'diensten' die Daniel_K aanbiedt, in feite niets anders zijn dan het gebruiksklaar maken van al geleverde hardware. Ook vreemd is dat Creative nog onlangs zijn medewerking aan opensourcedevelopers verleende, zodat betere Linux-drivers voor de hardware ontwikkeld konden worden. Klanten zijn dan ook boos: zowel op het Creative-forum als op Slashdot, dat de zaak aan het licht bracht, zijn talloze reacties te lezen van mensen die niet begrijpen waarom Creative dit gat in zijn softwareaanbod niet gedicht wil zien. Het zal interessant zijn om te zien hoe het bedrijf reageert: het uitblijven van een tegemoetkoming aan teleurgestelde Vista-gebruikers zou wel erg duidelijk maken dat Creative momenteel weinig druk van de concurrentie ondervindt.

Bron: Tweakers.net

Ventileer ook je ongenoegen op het Creative Forum ;).

En als je de drivers nog nodig hebt kan je ze vinden op Mediafire & Rapidshare (om er maar een paar te noemen).
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

Ben benieuwd hoe het gaat uitdraaien.
Rogue
Premium Member
Premium Member

Zeer slechte zet ook van creative. Doet me denken aan de (afwezige) driver support voor de externe Audigy 2
Afbeelding
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member

Inderdaad zeer slechte zet. Ze haalden eerst al het bloed vanonder de nagels door brakke drivers te releasen, daarna nog eens extra door geen verbeteringen in te voeren en nu NOG eens. Uitgerekend de enige persoon die iets doet aan die praktijken kortwieken ze. Overigens is Creative zelf niet helemaal legaal bezig. Ze spreken van support voor EAX onder vista op hun verpakkingen, terwijl dit bijlange zo niet is. Hopelijk is de storm der verontwaardiging groot genoeg om creative rechtsomkeer te doen maken.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Creatieve is lang niet de enige, tegenwoordig merk je dat er een label op plakt vista ondersteund en dan is dit helemaal niet zo, .. 'k heb het ondervonden wanneer ik een bluetooth stick kocht, ...
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ze krijgen wel heel wat boze reacties van hun gebruikers op hun forum.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Ik gebruik al jaren met onboard geluid. Werkt evengoed
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ljd schreef:Ik gebruik al jaren met onboard geluid. Werkt evengoed
Dat doe ik ook, vroeger was het creative wat de klok sloeg met hun Soundblaster etc.
Rogue
Premium Member
Premium Member

Mijn audigy ownt mijn realtek onboard chipje toch hard hoor. Echt een wereld van verschil.
Afbeelding
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

Rogue schreef:Mijn audigy ownt mijn realtek onboard chipje toch hard hoor. Echt een wereld van verschil.
idem!
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1684 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Mijn onboard soundcard is de reden van mijn FPS lag... En tis een laptop, dus ik kan er verdomme niks anders aan doen dan de audio kwaliteit van 16 kbit naar 8 kbit te brengen =/.
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member

Er zijn wel soundcards voor laptops hoor.
http://www.perfect-systems.be/computerw ... ebook.html

Maar het is wel weer een creative :p.
Rogue
Premium Member
Premium Member

Doet me denken aan de (afwezige) driver support voor de externe Audigy 2
uitkijken dus
Afbeelding
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Creative keert zijn kar. Of toch een beetje want een slimmerik vogelde uit dat er wel degelijk Vista certified drivers zullen komen voor de X-Fi 2 (via de Windows Vista Compatible HW lijst) en dat Creative m.a.w. bewust verder zijn huidige drivers "crippled" om de hardware verkoop te boosten. Creative haastte zich vervolgens om de X-Fi 2 van die bewuste lijst te te halen.

Het ziet er naar uit dat eigenaars van de huidige X-Fi en andere kaarten dus toch in de kou zullen blijven staan.
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member

Damn Deej was me voor :p. Eindelijk is daar iemand wakker geworden bij Creative. Gezien de grote hoeveelheid reacties konden ze niet anders dan toegeven. Blijkbaar is massaal protest nog de enige manier om iets erdoor te krijgen?
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

SantaSCSI schreef:Blijkbaar is massaal protest nog de enige manier om iets erdoor te krijgen?
Inderdaad.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”