Jan V., de man die op 29 februari vanuit zijn flat aan het Hendrik Heymanplein in Sint-Niklaas met een bolletjesgeweer op een nietsvermoedende dame schoot, verscheen woensdag voor de strafrechter in Dendermonde.
Het slachtoffer, een vrouw uit Temse, wou net een winkel binnenstappen toen ze plots een pijnscheut voelde aan haar schouder. Snel bleek dat ze was beschoten met een BB-gun. Dat is een replica van een bestaand wapen, dat plastic bolletjes afschiet. Die kogeltjes dringen het lichaam niet binnen, maar dat neemt niet weg dat ze voor flink wat pijn kunnen zorgen. Dergelijke wapens zijn vrij te koop in ons land.
De politie kon de schutter snel oppakken: het ging om de 18-jarige Jan V., die in een flat aan het Hendrik Heymanplein woont. De man werd via de snelrechtprocedure voor de rechtbank gedaagd, woensdag mocht hij komen vertellen waarom hij met dat wapen heeft geschoten.
Zijn advocate, die eerst tevergeefs probeerde de zaak achter gesloten deuren te laten behandelen, stelde dat haar cliënt zich die dag verveelde. ”Hij had eerst al een tijdje videogames gespeeld. Toen dat niet meer boeide, greep hij naar het geweer.”
Vanuit zijn raam vuurde de jongeman vier kogeltjes af. Eén was raak. De advocate vroeg de rechtbank om de gunst van de opschorting, eventueel gekoppeld aan een cursus daderinzicht. Het openbaar ministerie gaf een positief advies. Het vonnis volgt op 16 april. RoVH
Bron: GVA.be 20 maart 2008
Jongeman schoot op vrouw 'uit verveling'
voor het schieten met een BB-gun?Blue-Sky schreef: Strengere straffen opleggen en nooit meer vroegtijdig vrijlaten !

heb hier ook van die dingen liggen. doet echt geen pijn hoor. als je je hand tegen de loop houdt en schiet heb je even pijn ja
laten we wel zijn. Er zijn kermis-BBguns en er zijn airsoftreplicas. Het verschil is groot. De kermiswapens zoals we ze allemaal wel kennen doen inderdaad enkel van kortbij pijn. De airsoftreplicas echter zijn van een heel ander kaliber. Deze schieten rond de 300 voet/seconde en kunnen dus toch al hard aankomen. Laat staan de "scherpschuttersgeweren" (airsoftspelers gebruiken liever het woord replica dan wapens) dewelke vaak harder gaan.
trouwens een zeer spijtige zaak voor de al wankele airsoftsport. Mensen zoals Jan V maken de sport kapot voor de mensen die wel serieus omgaan met de replicas en de sport op zich. Mensen zijn al niet dol op waarheidsgetrouwe (gelijk gewicht, zelfde afmetingen en details) replicas van wapens, laat staan dat ze begrip tonen voor een groep mensen die in het weekend soldaatje spelen.
trouwens een zeer spijtige zaak voor de al wankele airsoftsport. Mensen zoals Jan V maken de sport kapot voor de mensen die wel serieus omgaan met de replicas en de sport op zich. Mensen zijn al niet dol op waarheidsgetrouwe (gelijk gewicht, zelfde afmetingen en details) replicas van wapens, laat staan dat ze begrip tonen voor een groep mensen die in het weekend soldaatje spelen.
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 110 keer
En in je zwembroek zeker? Dan maar schieten op de 'tepel' en de 'kuiten'? xDSub Zero schreef:Wij deden dat gewoon in het weekend in de tuin. Zwembril op (opgepast voor de oogjes) en maar op mekaar knallen*memories*
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
of in je schaamstreek?Ken schreef:En in je zwembroek zeker? Dan maar schieten op de 'tepel' en de 'kuiten'? xDSub Zero schreef:Wij deden dat gewoon in het weekend in de tuin. Zwembril op (opgepast voor de oogjes) en maar op mekaar knallen*memories*
Ik ga akkoord met santaSCSI, tis idd spijtig

-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Jajong, was het internet een encyclopedie, dan zouden de ISP's heel arm worden.Blue-Sky schreef:Het Internet was toch gedacht als een communicatie snelweg, om nuttige en leerijke informatie te verspreiden.
Is schijnbaar eerder een snelweg geworden om pure nonsens te verspreiden.
Het is geen moord maar evengoed kon het oog geraakt worden...Rogue schreef:voor het schieten met een BB-gun?Blue-Sky schreef: Strengere straffen opleggen en nooit meer vroegtijdig vrijlaten !![]()
heb hier ook van die dingen liggen. doet echt geen pijn hoor. als je je hand tegen de loop houdt en schiet heb je even pijn ja
Men wou misbruik toch strenger aanpakken, zo is te lezen in de recente regeringsverklaring.
- deej
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 4 keer
Dat men dan begint met het echte misbruik aan te pakken en niet een onnozelaar met een BB gun. Al die kleine criminelen die zo weer vrij lopen, daar moet men iets aan doen. Als slachtoffer sta je machteloos want als je hen een dreun verkoopt dan ben jij nog de slechterik.Blue-Sky schreef:Men wou misbruik toch strenger aanpakken, zo is te lezen in de recente regeringsverklaring.
how ge gaat toch niet vertellen dat we dit moeten accepteren dat iemand lukraak op mensen begint te schieten (ook niet met een BB-gun)Blue-Sky schreef:Je hebt het begrepen deej waarover ik het had, dat men de echte criminelen maar eens aanpakt.
das het zelfde zeggen als ik mag u klop geven als ge achteraf gewoon kun wegwandelen is er geen probleem.
Uiteraard zien we allemaal graag de grote boeven achter de tralies. Spijtig genoeg is dat niet altijd het geval en daar zullen we ons uiteindelijk bij moeten neerleggen. En trouwens, alle beetjes helpen. Zij die zeggen dat men aan deze persoon te zwaar tilt, kijk dan eens naar de context. Na een paar uren gamen begon de verveling dus ging hij maar op mensen schieten. Dit is een mooi voorbeeld van een persoon die de grens tussen realiteit en fictie maar met moeite weet te onderscheiden. Het begint steeds onschuldig (hoewel ik dit niet onschuldig noem) maar wie weet waar het gaat eindigen.
Het hele systeem is trouwens niet echt optimaal. Als je ziet dat doodrijders en aanranders zeer minieme straffen krijgen, dan weet je dat er in de ketting van gerechtigheid ergens een rotte schakel zit. Ik kan mij goed inbeelden dat het voor agenten frustrerend moet zijn om die kerel waar je weken achteraan zat gewoon terug moet laten gaan vanwege gerechtelijke rompslomp en inefficientie.
Voor de rest, natuurlijk zie ik graag elke week het bericht dat er grote bendes en dealers opgerold zijn
.
Het hele systeem is trouwens niet echt optimaal. Als je ziet dat doodrijders en aanranders zeer minieme straffen krijgen, dan weet je dat er in de ketting van gerechtigheid ergens een rotte schakel zit. Ik kan mij goed inbeelden dat het voor agenten frustrerend moet zijn om die kerel waar je weken achteraan zat gewoon terug moet laten gaan vanwege gerechtelijke rompslomp en inefficientie.
Voor de rest, natuurlijk zie ik graag elke week het bericht dat er grote bendes en dealers opgerold zijn

- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
kinderen van de buren hebben hetzelfde eens gedaan met mijn autistisch zoontje, .. en dan nog wel in zijn ogen proberen schieten, .. 'k heb mij toen moeten inhouden of er had er ene van het 3de verdiep naar beneden gevlogen.Blue-Sky schreef:En... dat is dan Gamen zeker? Eens benieuwd hoe beschuldigde er van af komt.
Strengere straffen opleggen en nooit meer vroegtijdig vrijlaten !
op zich weet ik niet of de wet buiten slagen en verwondingen hier veel gaat kunnen doen.
'k heb het simpel opgelost 'k ben verhuist want zijn ouders vonden dat allemaal normaal.
Klopt en dit is een probleem nu mag dat geen reden zijn om dit geval niet (zwaar) te bestraffenSunreezer schreef:Met alle respect, maar er zijn jongere boefjes die hun slachtoffers erger toetakelen en er zonder straf vanaf komen. Waarschijnlijk gaat men deze kerel eens goed straffen met de zaak Van Temsche in het achterhoofd.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 2 keer
”Hij had eerst al een tijdje videogames gespeeld. Toen dat niet meer boeide, greep hij naar het geweer.”
deej schreef:Dat men dan begint met het echte misbruik aan te pakken en niet een onnozelaar met een BB gun.
Stel dat deze "shoot'm upper" nu eens geen BB gun in huis had en wel een .22(long rifle) die in vele huisgezinnen (legaal en illigaal) voorkomen , en hij had dit gegrepen om het "boeiender"Blue-Sky schreef:Je hebt het begrepen deej waarover ik het had, dat men de echte criminelen maar eens aanpakt.
te maken.
Waar ligt de grens, als je een BB gun naar iemand vanuit "sniper" opzicht kan richten en afvuren heb je de grens overschreden.
Hoelang zou hij het "boeiend" gevonden hebben om met BB's op iemand of dieren te vuren bvb.
De grote gangsters zijn meestal ook klein begonnen.
Greetz
Over welk type BB-gun gaat het hier eigenlijk?
Ik heb zelf ook zo een BB-gun en heb daar vroeger ook nog mee naar mijn zussen geschoten. Zolang je niet op de ogen mikt kan daar niets verkeerd mee gebeuren.

Dit is gewoon terug zuivere massa-psychose waarbij ze die spelende rakker gaan demoniseren als een Hans Van Themsche of een Robert Steinhäuser in spé. Er loopt klein krapuul rond dat mensen met een metalen staaf in elkaar slaat en er straffeloos vanaf komt.
Ik heb zelf ook zo een BB-gun en heb daar vroeger ook nog mee naar mijn zussen geschoten. Zolang je niet op de ogen mikt kan daar niets verkeerd mee gebeuren.

Dit is gewoon terug zuivere massa-psychose waarbij ze die spelende rakker gaan demoniseren als een Hans Van Themsche of een Robert Steinhäuser in spé. Er loopt klein krapuul rond dat mensen met een metalen staaf in elkaar slaat en er straffeloos vanaf komt.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 2 keer
of zo een 
Met METALEN gearbox AEG (automatische) AirSoft - NIEUW -
Type : EG 712,
Met HI-CAP magazijn voor 500 kogeltjes.
ABSOLUUT TOPMODEL
Zwaargewicht airsoft geweer werkt Full en Semi automatisch(
kan verzet worden met schakelaar).
Met herlaadbare batterij Pack 8,4 Volt, 1100 mAh
Magazijn capaciteit = 500 kogeltjes ! ! ! ! ! ! !
Gewicht/Poids = 3,5 Kg
totale lengte = 80 cm x 20 cm
Schietskracht = 0,800 Joule
Snelheid 0,12 gram bolletjes = 95m/sec
Inclusief = 50 kogeltjes, battery pack, batterij lader/
Zeer krachtige en zware BB-gun : +18 jaar

Met METALEN gearbox AEG (automatische) AirSoft - NIEUW -
Type : EG 712,
Met HI-CAP magazijn voor 500 kogeltjes.
ABSOLUUT TOPMODEL
Zwaargewicht airsoft geweer werkt Full en Semi automatisch(
kan verzet worden met schakelaar).
Met herlaadbare batterij Pack 8,4 Volt, 1100 mAh
Magazijn capaciteit = 500 kogeltjes ! ! ! ! ! ! !
Gewicht/Poids = 3,5 Kg
totale lengte = 80 cm x 20 cm
Schietskracht = 0,800 Joule
Snelheid 0,12 gram bolletjes = 95m/sec
Inclusief = 50 kogeltjes, battery pack, batterij lader/
Zeer krachtige en zware BB-gun : +18 jaar
Hetgeen Xedion daar toont zal inderdaad zoiets zijn waarmee die kerel heeft geschoten (niet perse dat model). Die dingen kunnen zeer hard aankomen.
De getoonde EG712 is trouwens niet eens van een degelijk merk. Dat, plus het feit dat de verkoper zwaar illegaal bezig is met zijn verzending naar NL gezien airsoft replias daar volstrekt verboden zijn. Maar dat terzijde
, terug ontopic.
De getoonde EG712 is trouwens niet eens van een degelijk merk. Dat, plus het feit dat de verkoper zwaar illegaal bezig is met zijn verzending naar NL gezien airsoft replias daar volstrekt verboden zijn. Maar dat terzijde

Feit: er vallen meer slachtoffers door geweren
Ik heb eens in een interview gehoord dat jongeren - door alle input om hun heen - het besef niet meer hebben dat een geweer een leven kan nemen want in hun wereld (tv, spellen, ...) is dat allemaal 'onschadelijk'.
Je zal maar door 'een speelgoedgeweer' een oog kwijtrakan door van die buren zoals Ofloo die het dan ook nog normaal vinden dat kinderen zo 'spelen'.
Ik heb eens in een interview gehoord dat jongeren - door alle input om hun heen - het besef niet meer hebben dat een geweer een leven kan nemen want in hun wereld (tv, spellen, ...) is dat allemaal 'onschadelijk'.
Je zal maar door 'een speelgoedgeweer' een oog kwijtrakan door van die buren zoals Ofloo die het dan ook nog normaal vinden dat kinderen zo 'spelen'.
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
Wat een doemdenkerij allemaal. Ook wordt er weer vanuit gegaan dat de BB-gun wel zo'n airsoftgun MOET zijn geweest. Die vergelijking met een long rifle ook al. Jullie zijn van die mensen die ervoor zorgen dat leuke, onschuldige spelletjes verbannen worden onder het motto "ze gaan het zeker en vast IRL doen".
Een kind dat met een BB-gun naar iets of iemand schiet geef je een draai rond zijn oren dat ie er niet goed van is, en daarmee is dan alles gezegd. Als je je kinderen om te beginnen een deftige opvoeding & waarden meegeeft hoeft het misschien zelfs niet eens zo ver te komen. Ik denk er in ieder geval niet aan van nadat ik bored ben van wat CS te spelen, de BB-gun uit de lade te pakken & op willekeurige doelwitten te schieten. Sterker nog, ik kan geen geknal meer zien of horen na een paar uur spelen.
Trouwens, wij keken vroeger toch ook naar Koning Arthur oid? En daarna gingen we toch ook riddertje spelen? Ik heb nochtans geen krantenberichten gelezen over dat we de legende van de ronde tafel niet meer mogen vertellen aan onze kinderen omdat de klein mannen de paarden in de wei gingen molesteren met hun houten zwaardjes.
"De grote gangsters zijn meestal ook klein begonnen." Dit gaat samen in het rijtje met "Wanneer je met joints(wiet) begint, ben je voordat je het weet aan de heroïne oid. ". Ik zeg niet dat dit niet gebeurd, maar het blijven nog altijd UITZONDERINGEN in de maatschappij. Om nou voor een paar dolgedraaide individuen, die terecht gestraft moeten worden, weeral het een of het ander recht te moeten te afschaffen gaat me echt te ver. Binnenkort leven we in een politiestaat, waar alles wat je doet & laat gecontroleerd wordt door BB.
Een kind dat met een BB-gun naar iets of iemand schiet geef je een draai rond zijn oren dat ie er niet goed van is, en daarmee is dan alles gezegd. Als je je kinderen om te beginnen een deftige opvoeding & waarden meegeeft hoeft het misschien zelfs niet eens zo ver te komen. Ik denk er in ieder geval niet aan van nadat ik bored ben van wat CS te spelen, de BB-gun uit de lade te pakken & op willekeurige doelwitten te schieten. Sterker nog, ik kan geen geknal meer zien of horen na een paar uur spelen.
Trouwens, wij keken vroeger toch ook naar Koning Arthur oid? En daarna gingen we toch ook riddertje spelen? Ik heb nochtans geen krantenberichten gelezen over dat we de legende van de ronde tafel niet meer mogen vertellen aan onze kinderen omdat de klein mannen de paarden in de wei gingen molesteren met hun houten zwaardjes.
"De grote gangsters zijn meestal ook klein begonnen." Dit gaat samen in het rijtje met "Wanneer je met joints(wiet) begint, ben je voordat je het weet aan de heroïne oid. ". Ik zeg niet dat dit niet gebeurd, maar het blijven nog altijd UITZONDERINGEN in de maatschappij. Om nou voor een paar dolgedraaide individuen, die terecht gestraft moeten worden, weeral het een of het ander recht te moeten te afschaffen gaat me echt te ver. Binnenkort leven we in een politiestaat, waar alles wat je doet & laat gecontroleerd wordt door BB.