Ik heb goed nieuws voor de geïntereseerde
Ik heb zojuist contact gehad met Peter van Chernobyl.be, hij vertelde mij dat het perfect mogelijk was om te bezoeken (ja duh). Het zou voor 1 dag rond de €200 kosten. Hij kan eventueel ook een hotel regelen in Kiev.
Het is wel zo dat je maximum in groep van 4-5 het terein binnen mag. Dit wil zeggen dat we hoogst waarschijnlijk met een groep van maximum 10 personen gaan, die dan verspreid over 2 dagen het terein bezoeken (we kunnen allemaal samen gaan, maar volgens mij gaat 1 groep dan een minderervare gids hebben, en dat lijkt mij niet interessant voor deze
activiteit.)
Vertrek zou vanuit Zaventem zijn, tickets zouden rond de 300€ kosten (heen en terug -- tenzij ze je daar houden

--). Een hotel zou 80€ per nacht kosten en we zouden 3 nachten blijven.
Dit wil zeggen dat het in totaal 300 (vliegtuig) + (80*3 -- hotel -- ) + 200€ = 740€ kosten. Niet inbegrepen zijn eten en eventuele andere toeristen dingen. Het is niet 'spot' goedkoop, maar het is zeker doenbaar voor een vrijwel unieke ervaring.
Ik moet zelf zien hoeveel mensen ik zelf mij krijg, normaal zou dat rond de 3 personen zijn, dus gaan er 7 mensen extra meekunnen. Ik ga wel ook nog op Belgiumdigital proberen mensen mee te krijgen. Dus de plaatsen zijn beperkt...
Peter rade mij aan om in april - mei te gaan (voor mij is mei veel beter), dus het zal waarschijnlijk mei zijn.
Kwa straling moeten we ons geen zorgen maken volgens hem (ik ga dit nog beamen bij mijn kameraad die kernfisicus is). Geiger tellers kunnen we eventueel via het nationaal atoomagenstschap krijgen (of hoe het beestje ook mag noemen).
Alle plaatsen zijn bezichtigbaar, enkel het autokerkhof (de plaats waar de evacuatie en brandweer voertuigen staan) zal waarschijnlijk gesloten zijn (vanwege te hoge straling, maar dit kan ook gedaan zijn als wij er naartoe gaan). Het is wel zo dat de gids niet overal naartoe gaat met ons, in gebouwen (pripjat) krijg je hem dus niet binnen (reden ga ik nog uitzoeken).
Verder zouden we ons volgens Peter geen zorgen moeten maken over afpersing door de bewaking. Maar ik stel toch voor dat iedereen een bepaald bedrag voorziet (helaas blijft het oostblok).
Als er nog mensen zijn met vragen, stel ze gerust ik stel ze door naar ofwel Peter ofwel naar meneer de kernfisicus
Greetzzzzz