Misschien zie ik ergens wat over het hoofd maar ik heb hier thuis een irritant probleem.
Mijn vriendin heeft een portable van het werk en die is gejoined in een domain, laten we zeggen mijnbedrijf.be
Soms komt ze bij het surfen naar websites automatisch op de website van haar bedrijf ipv de correcte.
Voorbeeld van daarnet: www.kesseldal.be Als ik dan een nslookup doe komt daar automatisch mijnbedrijf.be achter, en hij resolved dat als het IP van de website van haar bedrijf. Die DNS suffix krijg ik dus niet uitgeschakeld.
Situatie hier:
- Netscreen die als default gateway staat ingesteld
- Server 2003 met DHCP Scope. (options: default gateway: netscreen, en DNS servers: die van m'n ISP)
- workstations werken met DHCP
Iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat die DNS suffix er niet achter komt?
Ik heb al geprobeerd om zelf een domain name mee te geven in de DHCP Scope options, maar dan komt die er gewoon bij ... hij vervangt de mijnbedrijf.be niet (de ingestelde DNS suffix heb ik opgevraagd via ipconfig /all op haar portable)
DNS probleem
-
- Elite Poster
- Bedankt: 1 keer
Ondertussen ook al gemerkt dat kesseldal.be niet meer bestaat
Ik neem aan dat het hierboven beschreven gedrag 'by design' zal zijn ...
- DNS query wordt gemaakt
- IP wordt niet gevonden
- DNS suffix wordt toegevoegd en url wordt kesseldal.mijnbedrijf.be
- website waar mijnbedrijf.be gehost staat laat alle subdomains toe.
Ik heb dit op mijn pc getest en als ik surf naar sinterklaar.mijnbedrijf.be (om maar iets te proberen) kom ik ook op hun website.
Mysterie opgelost , tenzij iemand een meer gefundeerde reden/verklaring kan geven, ik leer graag bij

Ik neem aan dat het hierboven beschreven gedrag 'by design' zal zijn ...
- DNS query wordt gemaakt
- IP wordt niet gevonden
- DNS suffix wordt toegevoegd en url wordt kesseldal.mijnbedrijf.be
- website waar mijnbedrijf.be gehost staat laat alle subdomains toe.
Ik heb dit op mijn pc getest en als ik surf naar sinterklaar.mijnbedrijf.be (om maar iets te proberen) kom ik ook op hun website.
Mysterie opgelost , tenzij iemand een meer gefundeerde reden/verklaring kan geven, ik leer graag bij

-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Een Windows domain heeft NIETS te maken met een internet domain !Sven.VdS schreef:Mijn vriendin heeft een portable van het werk en die is gejoined in een domain, laten we zeggen mijnbedrijf.be
Iemand die trouwens als Windows domain iets in de vorm van domain.be heeft begrijp duidelijk niet waar hij mee bezig is !
-
- Elite Poster
1° chill dude
2° Ik heb nergens gezegd dat het Windows domain hetzelfde is als het internet domain ... de DNS suffix is het internet domain, het Windows logon domain is mijnbedrijf (zonder de .be)
Ik heb enkel over die DNS suffix gesproken maar zie nu wel dat ik het verkeerd geformuleerd heb.
Ik wil die discussie hier nu niet beginnen, maar afhankelijk van de opzet en situatie is er geen enkel probleem om je internet domain lokaal te gebruiken .. zolang je lookup zones maar goed staan.
Wie zegt trouwens dat ze hun eigen DNS niet hosten? In dat geval zou het normaal zijn. Misschien kan je beter eerst vragen stellen ipv mensen onterecht af te schieten

2° Ik heb nergens gezegd dat het Windows domain hetzelfde is als het internet domain ... de DNS suffix is het internet domain, het Windows logon domain is mijnbedrijf (zonder de .be)
Ik heb enkel over die DNS suffix gesproken maar zie nu wel dat ik het verkeerd geformuleerd heb.
Ik wil die discussie hier nu niet beginnen, maar afhankelijk van de opzet en situatie is er geen enkel probleem om je internet domain lokaal te gebruiken .. zolang je lookup zones maar goed staan.
Wie zegt trouwens dat ze hun eigen DNS niet hosten? In dat geval zou het normaal zijn. Misschien kan je beter eerst vragen stellen ipv mensen onterecht af te schieten

-
- Deel van't meubilair
Dan nog heeft dit niets te maken met je Windows domain... een internet domain "join" je namelijk niet.Sven.VdS schreef:afhankelijk van de opzet en situatie is er geen enkel probleem om je internet domain lokaal te gebruiken .. zolang je lookup zones maar goed staan.
Nogmaals, dit staat los van aan welk domain de laptop is "gejoined".Sven.VdS schreef:Wie zegt trouwens dat ze hun eigen DNS niet hosten? In dat geval zou het normaal zijn.
Ik schiet niemand af... op basis van wat ik lees zeg ik gewoon dat je fout bent. Laten we het dus houden op het feit dat je je verkeerd hebt uitgedrukt zoals je reeds aangaf.Sven.VdS schreef:Misschien kan je beter eerst vragen stellen ipv mensen onterecht af te schieten
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 110 keer
De oplossing is dus de DNS suffix laten veranderen door de domein admin in het bedrijf zelf OF in de netwerkeigenschappen, indien je wat kan veranderen even neuzen...
-
- Deel van't meubilair
Een DNS suffix wordt enkel gebruikt als je zelf geen domain opgeeft en veroorzaakt dus normaal gezien geen enkel probleem bij het surfen waar je steeds een FQDN opgeeft.Ken schreef:De oplossing is dus de DNS suffix laten veranderen door de domein admin in het bedrijf zelf OF in de netwerkeigenschappen, indien je wat kan veranderen even neuzen...
-
- Elite Poster
Bij navraag blijkt *.mijnbedrijf.be bij de registrar in de subdomains te staan ... bevestiging van mijn vermoeden dat eenderwat.mijnbedrijf.be op die website uitkomt.
Ik neem aan dat een * record 'not done' is als je niet alle subdomains op hetzelfde IP draaien hebt? Kwestie van problemen te vermijden ...
Ik neem aan dat een * record 'not done' is als je niet alle subdomains op hetzelfde IP draaien hebt? Kwestie van problemen te vermijden ...