Ik heb extra koeling nodig vooraan mijn behuizing (voor goede airflow dacht ik?) nu vroeg ik mij af of ik best een hard drive cooler neem (of moet je die achter de HD plaatsen?) of een 92mm koeler neem? Maar de behuizing heeft vooraan enkel luchtgaten langs de zijkanten...
Heb in m'n nieuwe kast 1 x 120 mm, en 2 x 80 mm plus de CPU fan.
Ding is niet om aan te horen... staat reeds op zolder, en het verdiep eronder hoor ik hem nog als het stil is (als ik dus ga slapen hoor ik het gezoom).
Ventilator met snelheidsregeling: zo hoeft die ventilator niet op volle kracht te draaien en dat gaat veel schelen qua geluid. De minste airflow tussen de disks is eigenlijk al genoeg om ze veel beter koel te houden dan die passieve coolers.
nogChoco schreef:Ventilator met snelheidsregeling: zo hoeft die ventilator niet op volle kracht te draaien en dat gaat veel schelen qua geluid. De minste airflow tussen de disks is eigenlijk al genoeg om ze veel beter koel te houden dan die passieve coolers.
Indien dat makkelijk te installeren valt...ik ben geen expert. Buiten de switch op de 120mm fan achteraan in de behuizing weet ik verder niets over andere manieren van snelheidsregeling op koeling fans.
r2504 schreef:Heb in m'n nieuwe kast 1 x 120 mm, en 2 x 80 mm plus de CPU fan.
Ding is niet om aan te horen... staat reeds op zolder, en het verdiep eronder hoor ik hem nog als het stil is (als ik dus ga slapen hoor ik het gezoom).
Vind je in de bios niets terug zoals hardware monitor(asus). Dan heb je de keuze qfan aan te zetten voor fanspeeds automatisch aan de temperatuur aan te passen. In sommige biosen noemt het smartfan. Dit werkt wel niet voor alle connectors.
nogChoco schreef:Ventilator met snelheidsregeling: zo hoeft die ventilator niet op volle kracht te draaien en dat gaat veel schelen qua geluid. De minste airflow tussen de disks is eigenlijk al genoeg om ze veel beter koel te houden dan die passieve coolers.
r2504 schreef:Heb in m'n nieuwe kast 1 x 120 mm, en 2 x 80 mm plus de CPU fan.
Ik heb alle draden doorgeknipt en er potentiometers tussen geplaatst.
Wel opletten in de keuze van de potentiometer, ge moogt er de ventilator niet mee kunnen doen stilvallen anders is er kans dat hij niet start.
Mahimahi schreef:Ik heb alle draden doorgeknipt en er potentiometers tussen geplaatst.
Wel opletten in de keuze van de potentiometer, ge moogt er de ventilator niet mee kunnen doen stilvallen anders is er kans dat hij niet start.
Das lang niet meer nodig om dat zelf te doen, er bestaan nu kant en klare kits (bv. zalman) die met schakelaars naar de front van je kast gaan. Kost natuurlijk een pak meer dan een aantal potentiometertjes
Ah bon, dat valt te zien welk type van hd en hoeveel er in je kast zitten...
Ik heb toch liever actieve cooling op disks in m'n server, tis nog niet zo lang geleden dat ik mijn vingers nog verbrand heb aan een 200gb sata maxtor disk.
Mahimahi schreef:Ik heb alle draden doorgeknipt en er potentiometers tussen geplaatst.
Das lang niet meer nodig om dat zelf te doen, er bestaan nu kant en klare kits (bv. zalman) die met schakelaars naar de front van je kast gaan. Kost natuurlijk een pak meer dan een aantal potentiometertjes
Het is dan ook al meer dan 7 jaar geleden dat ik dit gedaan heb, dan vond je die dingen nog niet zo gemakkelijk
ditCh schreef:Deze zitten trouwens standaard in mijn Antec kast, enorm tevreden van en zeer stil.
Op m'n 120mm staat "T&T"... niet echt van Antec zelf dus, en op de foto's die ik genomen heb tijdens de assemblage zie ik ook nergens een switch staan voor eventueel een snelheid in te stellen.
M'n moederbord is trouwens al enkele jaren oud en heeft geen ondersteuning voor fan sturing (trouwens het warmste zijn de twee oudere IDE disken - in mirror - die net naast elkaar zitten).
Zal er ook wel eens een potentionmeter tussen steken.
of een hele oude quick'n dirty trick : fan laten draaien tussen 12V en 5V lijnen (dus aan 7V). Misschien geen goede permanente oplossing en je moet wel even opletten wat je doet, maar als "el cheapo soluçuion" kan het werken, op voorwaarde dat de fan in kwestie kan opspinnen met een spanning van 7V.
Mijn mobo staat er niet tussen, tenzij ik niet goed gekeken heb ik heb een MSI K9N SLI Platinum.
dat hang meer af van chipset die dat reguleert
je kan dat sowieso proberen
wel opletten dat je in bios auto regeling van snelheid afzet (bij mij werkte deze prog niet als moederboord zelf ook aan het reguleren was, wat logisch is)
Ten tijde van de nogal warme maxtor schijven heb ik me deze hd cooler aangeschaft en alle openingen in m'n case dichtgeplakt, behalve aan de voorzijde die in de buurt van de 5,25" drives en aan de achterkant een 12cm fan.
Op die manier zakte de temperartuur toch aanzienlijk.