Vraag ivm koeling

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Kheopsys
Member
Member

Ik heb extra koeling nodig vooraan mijn behuizing (voor goede airflow dacht ik?) nu vroeg ik mij af of ik best een hard drive cooler neem (of moet je die achter de HD plaatsen?) of een 92mm koeler neem? Maar de behuizing heeft vooraan enkel luchtgaten langs de zijkanten...

hopelijk maak ik mezelf duidelijk :)

bedankt alvast voor jullie antwoord
Styno
Elite Poster
Elite Poster

Best zo groot mogelijk als je niet te veel lawaai wil...
Als je hd daarentegen te warm komt te staan -> hd cooler

Best eens type van case posten zodat we kunnen spieken...
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

pff hd coolers hebben weinig nut.

120 cm fans zijn de beste :-D maar je case moet die natuurlijk kunnen huisvesten
Kheopsys
Member
Member

kben ff gaan zoeken,

Antec NSK6000
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Je heb de keuze uit 2x92mm. Met 2 a 3 hd's zal je met ene toekomen. Steekt heel je bay vol kan je er best 2 zetten.
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

geen hd cooler nemen
statistiek van google toont aan dat hdd's die zeer warm worden even groot kans hebben om te falen als goed gekoelde hdd's
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Heb in m'n nieuwe kast 1 x 120 mm, en 2 x 80 mm plus de CPU fan.

Ding is niet om aan te horen... staat reeds op zolder, en het verdiep eronder hoor ik hem nog als het stil is (als ik dus ga slapen hoor ik het gezoom).
nogChoco
Premium Member
Premium Member

Ventilator met snelheidsregeling: zo hoeft die ventilator niet op volle kracht te draaien en dat gaat veel schelen qua geluid. De minste airflow tussen de disks is eigenlijk al genoeg om ze veel beter koel te houden dan die passieve coolers.
Kheopsys
Member
Member

nogChoco schreef:Ventilator met snelheidsregeling: zo hoeft die ventilator niet op volle kracht te draaien en dat gaat veel schelen qua geluid. De minste airflow tussen de disks is eigenlijk al genoeg om ze veel beter koel te houden dan die passieve coolers.
Indien dat makkelijk te installeren valt...ik ben geen expert. Buiten de switch op de 120mm fan achteraan in de behuizing weet ik verder niets over andere manieren van snelheidsregeling op koeling fans.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Heb in m'n nieuwe kast 1 x 120 mm, en 2 x 80 mm plus de CPU fan.

Ding is niet om aan te horen... staat reeds op zolder, en het verdiep eronder hoor ik hem nog als het stil is (als ik dus ga slapen hoor ik het gezoom).
Vind je in de bios niets terug zoals hardware monitor(asus). Dan heb je de keuze qfan aan te zetten voor fanspeeds automatisch aan de temperatuur aan te passen. In sommige biosen noemt het smartfan. Dit werkt wel niet voor alle connectors.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

nogChoco schreef:Ventilator met snelheidsregeling: zo hoeft die ventilator niet op volle kracht te draaien en dat gaat veel schelen qua geluid. De minste airflow tussen de disks is eigenlijk al genoeg om ze veel beter koel te houden dan die passieve coolers.
http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=75093

Deze hebben ook gewoon een 3 speed regelaar. Simpeler kan niet.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

crapiecorn schreef:http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=75093

Deze hebben ook gewoon een 3 speed regelaar. Simpeler kan niet.
Deze zitten trouwens standaard in mijn Antec kast, enorm tevreden van en zeer stil.
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Heb in m'n nieuwe kast 1 x 120 mm, en 2 x 80 mm plus de CPU fan.

Ik heb alle draden doorgeknipt en er potentiometers tussen geplaatst.

Wel opletten in de keuze van de potentiometer, ge moogt er de ventilator niet mee kunnen doen stilvallen anders is er kans dat hij niet start.
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Styno
Elite Poster
Elite Poster

Mahimahi schreef:Ik heb alle draden doorgeknipt en er potentiometers tussen geplaatst.
Wel opletten in de keuze van de potentiometer, ge moogt er de ventilator niet mee kunnen doen stilvallen anders is er kans dat hij niet start.
Das lang niet meer nodig om dat zelf te doen, er bestaan nu kant en klare kits (bv. zalman) die met schakelaars naar de front van je kast gaan. Kost natuurlijk een pak meer dan een aantal potentiometertjes :-)
Afbeelding
Styno
Elite Poster
Elite Poster

ljd schreef:pff hd coolers hebben weinig nut.
Ah bon, dat valt te zien welk type van hd en hoeveel er in je kast zitten...
Ik heb toch liever actieve cooling op disks in m'n server, tis nog niet zo lang geleden dat ik mijn vingers nog verbrand heb aan een 200gb sata maxtor disk.
Afbeelding
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster

Styno schreef:
Mahimahi schreef:Ik heb alle draden doorgeknipt en er potentiometers tussen geplaatst.
Das lang niet meer nodig om dat zelf te doen, er bestaan nu kant en klare kits (bv. zalman) die met schakelaars naar de front van je kast gaan. Kost natuurlijk een pak meer dan een aantal potentiometertjes :-)
Het is dan ook al meer dan 7 jaar geleden dat ik dit gedaan heb, dan vond je die dingen nog niet zo gemakkelijk :lol:

Mijn PC is echt aan vervanging toe.
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
liger
Elite Poster
Elite Poster

afhankelijk van uw moederboord kan je snelheid ook softwarematig aanpassen: http://www.almico.com/speedfan.php
Kheopsys
Member
Member

LoSeR schreef:afhankelijk van uw moederboord kan je snelheid ook softwarematig aanpassen: http://www.almico.com/speedfan.php
Mijn mobo staat er niet tussen, tenzij ik niet goed gekeken heb :-) ik heb een MSI K9N SLI Platinum.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ditCh schreef:Deze zitten trouwens standaard in mijn Antec kast, enorm tevreden van en zeer stil.
Op m'n 120mm staat "T&T"... niet echt van Antec zelf dus, en op de foto's die ik genomen heb tijdens de assemblage zie ik ook nergens een switch staan voor eventueel een snelheid in te stellen.

M'n moederbord is trouwens al enkele jaren oud en heeft geen ondersteuning voor fan sturing (trouwens het warmste zijn de twee oudere IDE disken - in mirror - die net naast elkaar zitten).

Zal er ook wel eens een potentionmeter tussen steken.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

of een hele oude quick'n dirty trick : fan laten draaien tussen 12V en 5V lijnen (dus aan 7V). Misschien geen goede permanente oplossing en je moet wel even opletten wat je doet, maar als "el cheapo soluçuion" kan het werken, op voorwaarde dat de fan in kwestie kan opspinnen met een spanning van 7V.
liger
Elite Poster
Elite Poster

Kheopsys schreef:
LoSeR schreef:afhankelijk van uw moederboord kan je snelheid ook softwarematig aanpassen: http://www.almico.com/speedfan.php
Mijn mobo staat er niet tussen, tenzij ik niet goed gekeken heb :-) ik heb een MSI K9N SLI Platinum.
dat hang meer af van chipset die dat reguleert
je kan dat sowieso proberen
wel opletten dat je in bios auto regeling van snelheid afzet (bij mij werkte deze prog niet als moederboord zelf ook aan het reguleren was, wat logisch is)
Peterken
Premium Member
Premium Member

Ten tijde van de nogal warme maxtor schijven heb ik me deze hd cooler aangeschaft en alle openingen in m'n case dichtgeplakt, behalve aan de voorzijde die in de buurt van de 5,25" drives en aan de achterkant een 12cm fan.
Op die manier zakte de temperartuur toch aanzienlijk.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”